------------------------------------------------------------------------- Ze zbiorow Biblioteki Sieciowej - http://www.webmedia.pl/bs/ ------------------------------------------------------------------------- NR.ID: 00096 TYTUL: Kodeks Postepowania Administracyjnego AUTOR: Sejm RP ------------------------------------------------------------------------- USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks post�powania administracyjnego Dz.U.80.9.26 (zmiany: Dz.U.80.27.111, Dz.U.82.7.55, Dz.U.82.45.289, Dz.U.83.41.185, Dz.U.84.34.183, Dz.U.86.47.228, Dz.U.87.33.186, Dz.U.87.21.123, Dz.U.89.20.107, Dz.U.90.34.201, Dz.U.91.119.513, Dz.U.91.100.442, Dz.U.94.122.593, Dz.U.95.1.1, Dz.U.95.74.368) DZIA� I PRZEPISY OG�LNE. Rozdzia� 1 Zakres obowi�zywania. Art. 1. � 1. Kodeks post�powania administracyjnego normuje post�powanie: 1) przed organami administracji pa�stwowej oraz organami samorz�du terytorialnego w nale��cych do w�a�ciwo�ci tych organ�w sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych, 2) w sprawach rozstrzygania spor�w o w�a�ciwo�� mi�dzy organami administracji pa�stwowej i organami samorz�du terytorialnego oraz mi�dzy tymi organami a s�dami, 3) w sprawach zaskar�ania decyzji administracyjnych do Naczelnego S�du Administracyjnego z powodu ich niezgodno�ci z prawem, 4) w sprawach wydawania za�wiadcze�. � 2. Kodeks stosuje si� r�wnie� w post�powaniu przed organami: 1) pa�stwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych, 2) organizacji zawodowych, samorz�dowych, sp�dzielczych i innych organizacji spo�ecznych - gdy s� one powo�ane z mocy prawa do za�atwiania spraw okre�lonych w � 1 pkt. 1 i 4. Art. 2. Kodeks post�powania administracyjnego normuje ponadto post�powanie przed organami pa�stwowymi, organami samorz�dowymi, organami pa�stwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych oraz przed organami organizacji spo�ecznych w sprawie skarg i wniosk�w (dzia� VIII). Art. 3. � 1. Przepis�w Kodeksu post�powania administracyjnego nie stosuje si� do post�powania w sprawach karnych skarbowych. � 2. Przepis�w Kodeksu post�powania administracyjnego nie stosuje si� r�wnie� do post�powania w sprawach: 1) (skre�lony), 2) (skre�lony), 3) (skre�lony), 4) nale��cych do w�a�ciwo�ci polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urz�d�w konsularnych, o ile przepisy szczeg�lne nie stanowi� inaczej. � 3. Przepis�w Kodeksu post�powania administracyjnego nie stosuje si� tak�e do post�powania w sprawach wynikaj�cych z: 1) nadrz�dno�ci i podleg�o�ci organizacyjnej w stosunkach mi�dzy organami administracji pa�stwowej i innymi pa�stwowymi jednostkami organizacyjnymi, 2) podleg�o�ci s�u�bowej pracownik�w organ�w i jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt. 1, o ile przepisy szczeg�lne nie stanowi� inaczej. � 4. Do post�powania w sprawach wymienionych w � 1, 2 i 3 pkt. 2 stosuje si� jednak przepisy dzia�u VIII. � 5. Rada Ministr�w w drodze rozporz�dzenia mo�e rozci�gn�� przepisy Kodeksu post�powania administracyjnego w ca�o�ci lub w cz�ci na post�powania w sprawach wymienionych w � 2. Art. 4. Kodeks post�powania administracyjnego nie narusza szczeg�lnych uprawnie� wynikaj�cych z immunitet�w dyplomatycznych i konsularnych oraz um�w i zwyczaj�w mi�dzynarodowych. Art. 5. � 1. Je�eli przepis prawa powo�uje si� og�lnie na przepisy o post�powaniu administracyjnym, rozumie si� przez to przepisy Kodeksu post�powania administracyjnego. � 2. Ilekro� w przepisach Kodeksu post�powania administracyjnego jest mowa o: 1) kodeksie - rozumie si� przez to Kodeks post�powania administracyjnego, 2) s�dzie administracyjnym - rozumie si� przez to Naczelny S�d Administracyjny, 3) organach administracji pa�stwowej - rozumie si� przez to naczelne i centralne organy administracji pa�stwowej, terenowe organy administracji rz�dowej, organy samorz�du terytorialnego, a tak�e organy wymienione w art. 1 � 2, 4) ministrach i innych organach administracji pa�stwowej - rozumie si� przez to r�wnie� urz�dy centralne i inne r�wnorz�dne organy, a tak�e kierownik�w tych urz�d�w i organ�w, 5) organizacjach spo�ecznych - rozumie si� przez to organizacje zawodowe, samorz�dowe, sp�dzielcze i inne organizacje spo�eczne, 6) organach samorz�du terytorialnego - rozumie si� przez to organy gmin, ich zwi�zk�w lub samorz�dowe kolegia odwo�awcze. Rozdzia� 2 Zasady og�lne. Art. 6. Organy administracji pa�stwowej dzia�aj� na podstawie przepis�w prawa. Art. 7. W toku post�powania organy administracji pa�stwowej stoj� na stra�y praworz�dno�ci i podejmuj� wszelkie kroki niezb�dne do dok�adnego wyja�nienia stanu faktycznego oraz do za�atwienia sprawy, maj�c na wzgl�dzie interes spo�eczny i s�uszny interes obywateli. Art. 8. Organy administracji pa�stwowej obowi�zane s� prowadzi� post�powanie w taki spos�b, aby pog��bia� zaufanie obywateli do organ�w Pa�stwa oraz �wiadomo�� i kultur� prawn� obywateli. Art. 9. Organy administracji pa�stwowej s� obowi�zane do nale�ytego i wyczerpuj�cego informowania stron o okoliczno�ciach faktycznych i prawnych, kt�re mog� mie� wp�yw na ustalenie ich praw i obowi�zk�w b�d�cych przedmiotem post�powania administracyjnego. Organy czuwaj� nad tym, aby strony i inne osoby uczestnicz�ce w post�powaniu nie ponios�y szkody z powodu nieznajomo�ci prawa, i w tym celu udzielaj� im niezb�dnych wyja�nie� i wskaz�wek. Art. 10. � 1. Organy administracji pa�stwowej obowi�zane s� zapewni� stronom czynny udzia� w ka�dym stadium post�powania, a przed wydaniem decyzji umo�liwi� im wypowiedzenie si� co do zebranych dowod�w i materia��w oraz zg�oszonych ��da�. � 2. Organy administracji pa�stwowej mog� odst�pi� od zasady okre�lonej w � 1 tylko w przypadkach, gdy za�atwienie sprawy nie cierpi zw�oki ze wzgl�du na niebezpiecze�stwo dla �ycia lub zdrowia ludzkiego albo ze wzgl�du na gro��c� niepowetowan� szkod� materialn�. � 3. Organ administracji pa�stwowej obowi�zany jest utrwali� w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odst�pienia od zasady okre�lonej w � 1. Art. 11. Organy administracji pa�stwowej powinny wyja�ni� stronom zasadno�� przes�anek, kt�rymi kieruj� si� przy za�atwianiu sprawy, aby w ten spos�b w miar� mo�liwo�ci doprowadzi� do wykonania przez strony decyzji bez potrzeby stosowania �rodk�w przymusu. Art. 12. � 1. Organy administracji pa�stwowej powinny dzia�a� w sprawie wnikliwie i szybko, pos�uguj�c si� mo�liwie najprostszymi �rodkami prowadz�cymi do jej za�atwienia. � 2. Sprawy, kt�re nie wymagaj� zbierania dowod�w, informacji lub wyja�nie�, powinny by� za�atwione niezw�ocznie. Art. 13. � 1. Sprawy, w kt�rych uczestnicz� strony o spornych interesach, mog� by� za�atwiane w drodze ugody sporz�dzonej przed organem administracji pa�stwowej (ugoda administracyjna). � 2. Organ administracji pa�stwowej, przed kt�rym toczy si� post�powanie w sprawie, powinien w tych przypadkach podejmowa� czynno�ci sk�aniaj�ce strony do zawarcia ugody. Art. 14. � 1. Sprawy nale�y za�atwia� w formie pisemnej. � 2. Sprawy mog� by� za�atwiane ustnie, gdy przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie. Tre�� oraz istotne motywy takiego za�atwienia powinny by� utrwalone w aktach w formie protoko�u lub podpisanej przez stron� adnotacji. Art. 15. Post�powanie administracyjne jest dwuinstancyjne. Art. 16. � 1. Decyzje, od kt�rych nie s�u�y odwo�anie w administracyjnym toku instancji, s� ostateczne. Uchylenie lub zmiana takich decyzji, stwierdzenie ich niewa�no�ci oraz wznowienie post�powania mo�e nast�pi� tylko w przypadkach przewidzianych w kodeksie. � 2. Decyzje mog� by� - na zasadach i w trybie okre�lonym w kodeksie - zaskar�ane do s�du administracyjnego z powodu ich niezgodno�ci z prawem. Rozdzia� 3 Organy wy�szego stopnia i organy naczelne. Art. 17. Organami wy�szego stopnia w rozumieniu kodeksu s�: 1) w stosunku do organ�w gmin w sprawach nale��cych do zada� zleconych z zakresu administracji rz�dowej - wojewodowie, a w pozosta�ych sprawach - samorz�dowe kolegia odwo�awcze, 2) w stosunku do kierownik�w rejonowych urz�d�w rz�dowej administracji og�lnej - wojewodowie, a w stosunku do wojewod�w - w�a�ciwi w sprawie ministrowie, 3) w stosunku do innych organ�w administracji rz�dowej, pa�stwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych - odpowiednie organy nadrz�dne i w�a�ciwi ministrowie, 4) w stosunku do organ�w organizacji spo�ecznych - odpowiednie organy wy�szego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku - organ pa�stwowy sprawuj�cy nadz�r nad ich dzia�alno�ci�. Art. 18. Organami naczelnymi w rozumieniu kodeksu s�: 1) w stosunku do organ�w administracji pa�stwowej, organ�w samorz�du terytorialnego oraz organ�w pa�stwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych - Prezes Rady Ministr�w i w�a�ciwi ministrowie, 2) w stosunku do organ�w organizacji spo�ecznych - naczelne organy tych organizacji, a w razie...
martusiaa1986