technik.elektryk_311[08]_o1.01_u.pdf

(940 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektryk_311[08]_O1.01_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Barbara Kapruziak
Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
311[08].O1.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
432626710.001.png 432626710.002.png 432626710.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Grażyna Adamiec
mgr inż. Henryk Kucharski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr inż. Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[08].O1.01
„Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz
ochrony środowiska” zawartego w modułowym programie nauczania dla zawodu technik
elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Prawna ochrona pracy
6
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
6
8
8
8
4.2. Czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe i niebezpieczne
9
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
9
16
17
18
4.3. Zasady kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy
18
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
18
23
24
25
4.4. Zagrożenie pożarowe. Zasady ochrony przeciwpożarowej
25
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
25
30
30
31
4.5. Zasady ochrony środowiska na stanowisku pracy
31
4.5.1. Materiał nauczania
4.5.2. Pytania sprawdzające
4.5.3. Ćwiczenia
4.5.4. Sprawdzian postępów
31
33
34
35
4.6. Postępowanie w przypadku zagrożenia życia i zdrowia
35
4.6.1. Materiał nauczania
4.6.2. Pytania sprawdzające
4.6.3. Ćwiczenia
4.6.4. Sprawdzian postępów
35
39
40
41
5. Sprawdzian osiągnięć
42
6. Literatura
46
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
2. Wymagania wstępne
4
1. WPROWADZENIE
Drogi Uczniu!
Poradnik, który Ci przekazujemy będzie pomocny w przyswajaniu wiedzy dotyczącej
pojęć z zakresu bhp, zasad kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz
ogólnych zasad bezpieczeństwa na stanowisku pracy, a także w kształtowaniu umiejętności
dostrzegania zagrożeń dla zdrowia lub życia, występujących na stanowisku pracy i ich
skutecznego eliminowania lub ograniczania.
W Poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne określające umiejętności, jakie powinieneś posiadać, abyś mógł bez
problemów rozpocząć pracę z poradnikiem,
cele kształcenia, czyli wykaz umiejętności, jakie opanujesz w wyniku kształcenia
w ramach tej jednostki modułowej,
materiał nauczania, czyli wiadomości teoretyczne konieczne do opanowania treści
jednostki modułowej,
zestaw pytań sprawdzających, czy opanowałeś już podane treści,
ćwiczenia zawierające polecenia, sposób wykonania oraz wyposażenie stanowiska pracy,
które pozwolą Ci ukształtować określone umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów, pozwalający sprawdzić Twój poziom wiedzy po wykonaniu
ćwiczeń,
sprawdzian osiągnięć opracowany w postaci testu, który umożliwi Ci sprawdzenie Twoich
wiadomości i umiejętności opanowanych podczas realizacji programu danej jednostki
modułowej,
literaturę związaną z programem jednostki modułowej umożliwiającą pogłębienie Twej
wiedzy z zakresu programu tej jednostki.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Aby rozpocząć pracę z niniejszym Poradnikiem i tym samym przystąpić do realizacji
jednostki modułowej „Stosowanie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony
przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska” powinieneś umieć:
– komunikować się i pracować w zespole,
dokonywać oceny swoich umiejętności,
korzystać z różnych źródeł informacji,
wyszukiwać, selekcjonować, porządkować, przetwarzać i przechowywać informacje
niezbędne do wykonywania zadań zawodowych,
interpretować założenia teoretyczne i stosować je w praktyce,
analizować treść działania, dobierać metody i plan rozwiązania,
uzasadniać działanie na podstawie określonej teorii, planować czynności,
interpretować wyniki doświadczeń i dokonywać uogólnień,
samodzielnie podejmować decyzje,
charakteryzować zjawiska chemiczne,
charakteryzować zjawiska fizyczne,
charakteryzować zjawiska biologiczne,
identyfikować elementy anatomii człowieka,
identyfikować podstawowe funkcje organizmu człowieka.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin