tworzywa_lab5.pdf
(
1426 KB
)
Pobierz
POL
I
ITECHN
I
IKA
WROCÿAWSKA
WYDZ
I
IAÿ
MECHAN
I
ICZNY
TW ORZYW A SZTUCZNE
WICZENIE LABORATORYJNE NR 5
Opracowali: Dymitry Capanidis, Wojciech Wieleba
Temat:
Badanie tarcia i zu
ycia kompozytów polimerowych
1. Wprowadzenie
Produkcja coraz to nowszych konstrukcyjnych tworzyw sztucznych o wybranych własno-
ciach i wła
ciwo
ciach u
ytkowych polepszonych w okre
lonych kierunkach, powoduje wzrost
wykorzystania tych materiałów na odpowiedzialne elementy maszyn i urz
dze
, m.in. w w
złach
lizgowych (panewki ło
ysk
lizgowych, koła z
bate, krzywki, prowadnice, uszczelnienia itp.).
Tworzywa sztuczne znajduj
zastosowanie przede wszystkim tam, gdzie jest utrudnione lub
wr
cz niemo
liwe smarowanie sposobami konwencjonalnymi. W takich w
złach
lizgowych z
niedostatecznym smarowaniem, b
d
te
bez smarowania, wyst
puje tarcie mieszane lub suche,
a o jako
ci współpracy elementów decyduj
wówczas głównie wła
ciwo
ci
lizgowe (tribolo-
giczne) tworzywa.
W
zły
lizgowe stanowi
ce ruchowe ogniwa wi
kszo
ci maszyn i urz
dze
maj
zasadniczy
wpływ na trwało
i niezawodno
eksploatacyjn
całej maszyny. W przypadku nieprawidłowe-
go ich funkcjonowania, mog
by
one dodatkowo
ródłem znacznych strat energii wskutek za-
chodz
cego w nich tarcia. Szczególnie wa
ne jest to wła
nie w warunkach tarcia mieszanego i
suchego, w których nast
puje przy
pieszony proces zu
ycia elementów
lizgowych, wzrost war-
to
ci współczynnika tarcia i wzrost temperatury w strefie tarcia. Prowadzi to do zmiany geome-
trii współpracuj
cych elementów oraz powstawania nadmiernych luzów, a tym samym powoduje
zakłócenie prawidłowego funkcjonowania w
złów
lizgowych. Poprawne działanie takich w
-
złów
lizgowych zale
y wi
c przede wszystkim od odpowiedniego doboru współpracuj
cych
materiałów oraz od poprawnej ich konstrukcji. Współczesna wiedza tribologiczna dotycz
ca obu
wymienionych zagadnie
jest jeszcze niepełna. Nie podaje ona konstruktorom wystarczaj
cych
wytycznych zarówno do optymalizacji konstrukcji w
złów
lizgowych, jak te
brakuje pełnych
informacji w zakresie optymalnego doboru tworzyw sztucznych i ich wła
ciwego wykorzystania
jako materiałów
lizgowych.
Dobór materiału
lizgowego powinien opiera
si
na ocenie jego własno
ci i wła
ciwo
ci
u
ytkowych na tle wymaga
, jakie stawiane s
w danym w
le
lizgowym. Ocen
cech u
ytko-
wych dokonuje si
na podstawie bezwzgl
dnych warto
ci parametrów opisuj
cych poszczegól-
nych własno
ci (np. własno
ci fizyczne, mechaniczne, chemiczne) oraz na podstawie wzgl
d-
nych parametrów - wska
ników okre
lanych w badaniach ruchowych, np. w przypadku wła
ci-
wo
ci tribologicznych s
to: warto
współczynnika tarcia, intensywno
zu
ycia, temperatura
tarcia. Warto
ciowanie przydatno
ci materiałów
lizgowych opiera si
głównie na:
· wynikach bada
własno
ci podstawowych materiałów,
· wynikach bada
tribologicznych.
Wersja 1.0 (2003-12-08)
Tworzywa Sztuczne – instrukcja
wicze
laboratoryjnych
-
2-
„Badanie tarcia i zu
ycia kompozytów polimerowych”
Pierwsza grupa bada
le
y przede wszystkim w sferze działa
takich nauk jak: fizyka, che-
mia ciała stałego, materiałoznawstwo i wytrzymało
materiałów. Natomiast druga grupa bada
le
y w sferze zainteresowa
tribologii. Odpowiednio do tego podziału nale
y poszukiwa
ródeł
informacji o poszczególnych własno
ciach i wła
ciwo
ciach u
ytkowych materiałów
lizgowych.
Do najistotniejszych własno
ci i wła
ciwo
ci u
ytkowych tych materiałów wpływaj
cych na ja-
ko
działania zespołów
lizgowych nale
y zaliczy
:
·
wytrzymało
na
ciskanie i
cinanie zarówno statyczna jak i zm
czeniowa,
·
moduł spr
ysto
ci,
·
rozszerzalno
cieplna,
·
przewodno
i pojemno
cieplna,
·
chłonno
wody,
·
odporno
na zu
ycie
lizgowe i nie zu
ywanie przeciwelementu,
·
warto
współczynnika tarcia z przeciwelementem,
·
odporno
na zatarcie,
·
odporno
na stosowane oleje, smary, materiały p
dne, rozpuszczalniki i inne media.
Badania tribologiczne, stanowi
ce podstaw
wnioskowania o zwi
zkach pomi
dzy własno-
ciami materiałów i ich wła
ciwo
ciami
lizgowymi w danych warunkach ruchowych, mo
na
ogólnie podzieli
na podstawowe i modelowe. Badania podstawowe, prowadzone zwykle przy
u
yciu prostego modelu tribologicznego na próbkach materiałowych, daj
przede wszystkim
podstawy do oceny przebiegu zjawisk tarcia i zu
ycia w okre
lonych warunkach ruchowych. Na-
tomiast w badaniach modelowych, prowadzonych na modelu fizycznym danego zespołu
lizgo-
wego, odwzorowuje si
w odpowiednim stopniu cechy geometryczne, kinematyczne i dynamicz-
ne zespołu.
wiczenie obejmowa
b
dzie pomiary laboratoryjne z zakresu bada
podstawowych, wyko-
nywane dla skojarzenia
lizgowego polimer-stal lub kompozyt polimerowy-stal współpracuj
ce-
go w układzie „sworze
-tarcza” (tzw. „pin-on-disc”), opisanym dokładniej w dalszej cz
ci in-
strukcji. W badaniach tych mo
na zmienia
warunki tarcia (nacisk powierzchniowy, pr
dko
lizgania, temperatur
tarcia, twardo
i chropowato
powierzchni
lizgowej stalowego prze-
ciwelementu), co umo
liwia ocen
cech u
ytkowych materiału w ró
nych warunkach tarcia.
Mo
liwe jest równie
badanie wpływu innych czynników na wła
ciwo
ci
lizgowe niezale
ne od
zewn
trznych warunków tarcia. S
to najcz
ciej czynniki zwi
zane z budow
tworzywa. W
przypadku polimerów krystalicznych mo
e to by
wpływ budowy nadcz
steczkowej, stopie
krystaliczno
ci, zorientowanie struktury warstwy wierzchniej itp. Natomiast w przypadku poli-
merów modyfikowanych (np. napełnianych ró
nymi napełniaczami), kopolimerów czy kompozy-
tów na osnowie polimerów, najcz
ciej bada si
wpływ poszczególnych komponentów, a wi
c
ich rodzaj, posta
strukturaln
w jakiej wyst
puj
i wpływ procentowego udziału poszczególnych
składników na wła
ciwo
ci tribologiczne badanego skojarzenia
lizgowego.
Badania podstawowe s
fenomenologiczn
podstaw
tworzenia hipotez tribologicznych.
Wyniki tych bada
mog
by
przydatne do oceny materiałów przeznaczonych na okre
lone w
-
zły, lecz pod warunkiem weryfikacji w badaniach modelowych. W przypadku bada
ró
nych ma-
teriałów w podobnych warunków tarcia, mog
one słu
y
za podstaw
ogólnej klasyfikacji two-
rzyw
lizgowych.
Tworzywa Sztuczne – instrukcja
wicze
laboratoryjnych
-
3-
„Badanie tarcia i zu
ycia kompozytów polimerowych”
2. Wpływ budowy polimeru na wła
ciwo
ci
lizgowe
Na wła
ciwo
ci
lizgowe polimerów w znacznym stopniu rzutuje budowa ich makrocz
ste-
czek (ła
cuchów), z których s
zbudowane. W polimerach o budowie liniowej, nie maj
cych
podstawników lub wi
kszej liczby rozgał
zie
(PTFE, PE-HD polietylen wysokiej g
sto
ci,
POM, PA i inne), warto
ci współczynnika tarcia s
mniejsze ni
w przypadku polimerów z pod-
stawnikami lub wi
ksz
liczba rozgał
zie
(PE-LD polietylen niskiej g
sto
ci, PMMA, PVC, PC
i inne) [7]. W grupie polimerów o budowie liniowej warto
współczynnika tarcia istotnie zale
y
od g
sto
ci mi
dzycz
steczkowej energii kohezji, natomiast w drugiej grupie polimerów czynni-
kiem decyduj
cym o warto
ci współczynnika tarcia jest rozmiar podstawników i liczba rozgał
-
zie
. Wynika z tego,
e mał
warto
ci
współczynnika tarcia charakteryzuj
si
przede wszyst-
kim polimery o liniowej budowie ła
cucha i o niedu
ej warto
ci oddziaływa
III-rz
du mi
dzy
makrocz
steczkami polimeru.
Polimery o budowie liniowej w zale
no
ci od stopnia uporz
dkowania makrocz
steczek
ró
ni
si
struktur
. Wyró
nia si
struktury bezpostaciowe (nieuporz
dkowane) i krystaliczne
(uporz
dkowane), a wła
ciwie semikrystaliczne, tzn. takie w których obszary krystaliczne roz-
mieszczone s
w o
rodku bezpostaciowym. Stosunek obj
to
ci fazy krystalicznej do całkowitej
obj
to
ci polimeru okre
lany jest stopniem krystaliczno
ci, przy czym praktycznie nie wyst
puj
polimery o 100% krystaliczno
ci.
Własno
ci polimerów w zdecydowanym stopniu zale
od ich stanu fazowego. Polimery
krystaliczne odznaczaj
si
w porównaniu z polimerami o strukturze bezpostaciowej wi
ksz
twardo
ci
, wi
ksz
wytrzymało
ci
mechaniczn
, mniejsz
udarno
ci
, s
bardziej kruche i
mi
kn
w wy
szej temperaturze. Dla materiałów
lizgowych wa
ne jest, aby charakteryzowały si
odpowiedni
spr
ysto
ci
, udarno
ci
itp., a wi
c odpowiednim stosunkiem obj
to
ci fazy krysta-
licznej do fazy bezpostaciowej. Poszczególne polimery wykazuj
ró
ne warto
ci tego stosunku, przy
którym wyst
puj
najkorzystniejsze wła
ciwo
ci
lizgowe, mo
na zatem mówi
o optymalnym stop-
niu krystaliczno
ci dla ka
dego z polimerów w okre
lonych warunkach procesu tarcia.
Wi
kszo
polimerów krystalicznych w zale
no
ci od warunków krystalizacji mo
e tworzy
du
ró
norodno
nadcz
steczkowych struktur morfologicznych, wi
cych si
z kinetyk
pro-
cesu krystalizacji, a tym samym zwi
zanych z technologi
przetwórstwa polimerów. Zmiana cha-
rakteru budowy struktury nadcz
steczkowej wywołuje zmian
wła
ciwo
ci
lizgowych polimeru.
Bardziej równomiernej strukturze odpowiada mniejsza warto
współczynnika tarcia. W najcz
-
ciej spotykanych strukturach - sferolitycznych, ni
sze warto
ci współczynnika tarcia i wi
ksz
odporno
na zu
ycie zapewnia struktura drobnosferolityczna, ni
struktura o wi
kszych rozmia-
rach sferolitów. Tak
e orientacja struktury nadcz
steczkowej, mog
ca zachodzi
równie
pod-
czas procesu tarcia (w warstwie wierzchniej polimeru bior
cej udział w tarciu), powoduje znaczn
anizotropi
zarówno własno
ci mechanicznych, jak i własno
ci
lizgowych polimeru. W rezulta-
cie orientacji struktury nast
puje zwi
kszenie wytrzymało
ci mechanicznej w kierunku zorien-
towania. Próby powi
zania wła
ciwo
ci tribologicznych polimerów (i innych materiałów) z wy-
trzymało
ci
warstwy wierzchniej wykazały,
e im wy
sza jest ta wytrzymało
, tym wi
ksza jest
warto
współczynnika tarcia i tym mniejsze jest zu
ycie podczas tarcia (intensywno
zu
ycia).
Nale
y zaznaczy
,
e wpływ poszczególnych czynników zwi
zanych z nadcz
steczkow
budow
polimeru, a wi
c ze stopniem krystaliczno
ci, struktur
III-rz
dow
i jej orientacj
nie
jest jeszcze w pełni poznany i jest przedmiotem ci
głych bada
. Podczas tarcia zachodzi bowiem
Tworzywa Sztuczne – instrukcja
wicze
laboratoryjnych
-
4-
„Badanie tarcia i zu
ycia kompozytów polimerowych”
kompleksowe oddziaływanie obci
enia, temperatury i innych czynników utrudniaj
cych analiz
zachodz
cych zjawisk. Z tego powodu ka
dorazowo podaj
c warto
ci wska
ników charakteryzu-
j
cych wła
ciwo
ci
lizgowe tworzywa sztucznego obok danych o warunkach ruchowych tarcia,
nale
y podawa
szczegółowe informacje dotycz
ce technologii otrzymania tworzywa oraz spo-
sobu przygotowania próbek i przeciwpróbek (przeciwelementu
lizgowego) do bada
tribolo-
gicznych.
3. Tworzywa sztuczne stosowane na elementy
lizgowe
Ze wzgl
du na charakterystyczne ró
nice zasadniczych własno
ci tworzyw wielkocz
stecz-
kowych dzieli si
je na elastomery (tworzywa o wysokiej spr
ysto
ci, np. guma) oraz na plasto-
mery (tworzywa o du
ej plastyczno
ci). Najcz
ciej tworzywa stosowane na elementy
lizgowe
nale
do grupy plastomerów i dzieli si
je na: termoplastyczne, termoutwardzalne i chemoutwar-
dzalne. Elastomery najcz
ciej znajduj
zastosowanie na elementy uszczelnie
technicznych.
Tworzywa termoplastyczne charakteryzuj
si
mi
knieniem i przechodzeniem w stan pla-
styczny wraz z podwy
szeniem temperatury oraz z reguły s
rozpuszczalne w rozpuszczalnikach
organicznych. Natomiast tworzywa termoutwardzalne i chemoutwardzalne s
nieczułe na zmiany
temperatury, tzn. po utwardzeniu wraz ze wzrostem temperatury nie mi
kn
i nie uplastyczniaj
si
oraz s
nierozpuszczalne.
Tworzywa termoplastyczne ulegaj
bardzo łatwo krystalizacji (jakkolwiek wyst
puj
rów-
nie
termoplasty niekrystalizuj
ce), co w du
ej mierze wpływa na ich własno
ci fizyczne i wła-
ciwo
ci u
ytkowe. Spójno
mi
dzy ła
cuchami utrzymywana jest przez działanie słabych sił
mi
dzycz
steczkowych. Uporz
dkowanie ła
cuchów nast
puje albo pod wpływem stosunkowo
niewysokich temperatur albo pod wpływem niewielkich sił zewn
trznych.
Tworzywa utwardzalne zawsze wyst
puj
w stanie bezpostaciowym. Uporz
dkowanie ła
-
cuchów jest niemo
liwe, gdy
pomi
dzy nimi wyst
puj
wi
zania chemiczne (usieciowanie), a
zerwania tych wi
za
potrzebne do uporz
dkowania przez zastosowanie wysokiej temperatury
b
d
sił zewn
trznych prowadzi do zniszczenia polimeru.
Do grupy tworzyw termoplastycznych najcz
ciej stosowanych w konstrukcji
lizgowych
elementów maszyn zalicza si
mi
dzy innymi:
·
poliamid (PA),
·
polioksymetylen (POM) inaczej nazywane te
jako: poliacetal lub poliformaldehyd,
·
politetrafluoroetylen (PTFE),
·
polichlorotrójfluoroetylen (PCTFE),
·
polietylen wysokiej g
sto
ci (PE-HD),
·
poliestry termoplastyczne:
- poli(tereftalan etylenu) (PET),
- poli(tereftalan butylenu) (PBT)
·
polieteroketony (PEEK).
Do grupy tworzyw utwardzalnych (duroplastów) stosowanych równie
w konstrukcji ele-
mentów
lizgowych nale
:
·
kompozyty na osnowie tworzyw fenolowych (PF),
·
kompozyty na osnowie tworzyw epoksydowych (EP).
Tworzywa Sztuczne – instrukcja
wicze
laboratoryjnych
-
5-
„Badanie tarcia i zu
ycia kompozytów polimerowych”
4. Modyfikacja tworzyw sztucznych
D
enie do podwy
szania niezawodno
ci i trwało
ci w
złów
lizgowych prowadzi do po-
szukiwania coraz lepszych materiałów
lizgowych, w tym równie
materiałów polimerowych.
Opracowywanie nowych tworzyw sztucznych jest jednak niezwykle kosztowne i czasochłonne,
dlatego najcz
ciej do tworzenia nowych materiałów
lizgowych stosuje si
modyfikacj
ju
ist-
niej
cych tworzyw. Sam proces modyfikacji mo
e by
prowadzony w ró
nych fazach przetwór-
stwa, tzn. podczas produkcji tworzywa bazowego, na etapie półfabrykatu lub po wykonaniu go-
towego wyrobu. Niekiedy proces ten mo
e zachodzi
samoistnie np. podczas docierania w mate-
riałach
lizgowych tworzy si
warstwa wierzchnia o polepszonych wła
ciwo
ciach tribologicz-
nych. Do najcz
ciej spotykanych sposobów modyfikacji nale
:
· modyfikacja chemiczna,
· obróbka cieplna,
· modyfikacja samej warstwy wierzchniej elementu z tworzywa za pomoc
np. inplantacji jo-
nowej, ró
nego rodzaju napromieniowaniem, wykorzystuj
c
rodki chemicznie aktywne, a
tak
e poprzez odkształcenia mechaniczne (np. obróbka plastyczna),
· modyfikacja przez napełnianie polimeru bazowego napełniaczami (modyfikatorami).
Stosunkowo szeroko rozpowszechniona jest ostatnia z wymienionych metod modyfikacji
tworzyw sztucznych, polegaj
ca na napełnianiu polimerów ró
nymi napełniaczami. Tworzy si
w ten sposób kompozyty polimerowe. Stosowane napełniacze powinny zmniejsza
warto
współczynnika tarcia, a przede wszystkim powinny zmniejsza
intensywno
zu
ycia modyfiko-
wanego polimeru w warunkach tarcia bez smarowania lub ograniczonego smarowania (np. mon-
ta
owego) z przeciwelementem (najcz
ciej stalowym). Bardzo wa
ne jest przy tym równie
to,
by zu
ycie współpartnera
lizgowego było mo
liwie najmniejsze, a praca skojarzenia
lizgowego
była stabilna w szerokim zakresie zmienno
ci warunków zewn
trznych procesu tarcia.
4.1.
Rodzaje stosowanych napełniaczy
Do fizycznej modyfikacji polimerów stosowane s
ró
nego typu napełniacze, które mo
na
klasyfikowa
na podstawie wielorakich kryteriów. Jednym ze sposobów klasyfikacji mo
e by
ich podział np. ze wzgl
du na rodzaj materiału. Innym sposobem klasyfikacji mo
e by
ich po-
dział ze wzgl
du na kształt cz
stek napełniacza [7].
Ze wzgl
du na pierwsze z wymienionych kryteriów klasyfikacji rozró
nia si
podział na dwa
zasadnicze rodzaje napełniaczy: metaliczne oraz niemetaliczne. Spo
ród najcz
ciej stosowanych
napełniaczy metalicznych - zwykle o postaci proszkowej - mo
na wymieni
: niektóre metale (np.
cyna, mied
, ołów), stopy ło
yskowe (np. br
zy, mosi
dze), tlenki niektórych metali (jak: Al
2
O
3
,
MgO, Cu
2
O, TiO
2
). Z napełniaczy niemetalicznych najcz
ciej stosowane s
: inne polimery (np.
PTFE, PE, ró
ne
ywice), napełniacze mineralne (np. kreda, mika) oraz inne substancje, jak:
MoS
2
, sadza, grafit, włókno w
glowe, włókno szklane itp. Inn
klasyfikacj
napełniaczy, tak
e
ze wzgl
du na rodzaj materiału, jest ich podział oparty na kryterium składu chemicznego zwi
z-
ku, według którego dzieli si
je na: organiczne i nieorganiczne.
Według kryterium kształtu, napełniacze zasadniczo dzieli si
na: dyspersyjne - nazywane
równie
proszkowymi (o postaci granulek, blaszek lub drobnych włókienek) i włókniste (włókna
długie i włókna krótkie - ci
te).
Plik z chomika:
Kargullos
Inne pliki z tego folderu:
DSC00024(1).JPG
(828 KB)
test2.JPG
(371 KB)
test1 - Kopia.JPG
(597 KB)
DSC00024.JPG
(828 KB)
DSC00024 - Kopia.JPG
(830 KB)
Inne foldery tego chomika:
BHP (Iwoko)
CAD MES
CNC
Dynamika maszyn roboczych i pojazdow
Dynamika maszyn roboczych i pojazdow(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin