Obligacje Samorz.doc

(35 KB) Pobierz
Obligacje samorządowe / komunalne – obligacje emitowane przez samorządy terytorialne

3

OBLIGACJE SAMORZĄDOWE / KOMUNALNE – obligacje emitowane przez samorządy terytorialne

1.              ogólne – zabezpieczone dochodami budżetu lokalnego i zaufaniem inwestorów do emitenta (prawem do ustanawiania podatków oraz zdolnością emitenta do ich egzekwowania od podatników)

§    najszerzej stosowana przez samorządy forma zabezpieczenia mało ryzykownych przedsięwzięć inwestycyjnych

§    zazwyczaj zawierają klauzulę, że w celu dokonania ich spłaty mogą zostać nałożone nowe podatki lub zwiększone obecne

§    wymagają akceptacji obywateli

§    cieszą się lepszą opinią nabywców

§    projekty z nich finansowane posiadają zazwyczaj cechy monopolu naturalnego

2.                   przychodowe – zabezpieczone przyszłymi wpływami z inwestycji finansowanej emisją

    • emitowane przez przedsiębiorstwa użyteczności publicznej (szpitale, uniwersytety, przedsiębiorstwa drogowe, itp.)
    • nie wymagają akceptacji obywateli
    • posiadają dodatkowy element ryzyka wynikający z konkurencji innych projektów (finansowany projekt zazwyczaj nie jest jedynym przedsięwzięciem oferującym dane usługi)
    • niższy (w porównaniu do o.ogólnych) stopień bezpieczeństwa wynikający z zabezpieczenia spłaty z jednego tylko źródła finansowego

3.                   hybrydowe – łączą walory obligacji ogólnych i przychodowych; obligacje o podwójnym źródle spłaty; ich zabezpieczeniem są dochody z inwestycji oraz opłaty i podatki lokalne

PODMIOTY UPRAWNIONE: gminy, powiaty, województwa, związki komunalne, oraz miasto stołeczne W-wa

PRZESŁANKI EMISJI (ZALETY OS):

    • koszty emisji i wykupu przy spełnieniu określonych warunków są niższe niż koszty kredytu bankowego
    • bezpieczeństwo – regulacje ustawy o obligacjach chronią inwestorów
    • elastyczność – dopasowanie wielkości emisji do potrzeb kapitałowych emitenta, elastyczność kształtowania warunków programu w tym okresów zapadalności, możliwość oferowania dodatkowych świadczeń niefinansowych (połączenie ich wykupu ze sprzedażą mienia komunalnego)
    • emisja obligacji podnosi prestiż i promuje emitenta
    • możliwość zaprezentowania realizowanych projektów inwestycyjnych opinii publicznej; przyciągnięcie uwagi mieszkańców do działań podejmowanych przez emitenta
    • jednostka samorządu terytorialnego zaciąga zobowiązanie wobec obligatariuszy we własnym imieniu i na własny rachunek
    • umożliwiają jednorazowe zaciągnięcie zobowiązania u wielu wierzycieli na okres znacznie dłuższy niż okres kredytowania
    • umożliwiają pożyczenie większej kwoty niż wynikająca z kredytu
    • mogą pomóc jednostce w ubieganiu się o pomoc z UE (mogą posłużyć na finansowanie zadań refundowanych dopiero po ich wykonaniu)

RYZYKO INWESTYCYJNE W OBLIGACJACH KOMUNALNYCH

1.              ryzyko płynności – są mniej płynne niż obligacje skarbowe z czego wynika duża rozpiętość cenowa między ceną zakupu i sprzedaży

2.                   ryzyko wcześniejszego wykupu – większość emisji zawiera klauzule pozwalające na wcześniejszy wykup obligacji więc inwestorzy są narażeni na takie niebezpieczeństwo w przypadku spadku stóp procentowych

3.                   ryzyko stopy procentowej – rynkowe ceny obligacji komunalnych bardzo gwałtownie reagują na zmiany stóp procentowych (im dłuższy termin zapadalności tym większa elastyczność na zmiany stóp procentowych)

4.                 w przypadku niewypłacalności jednostki komunalnej – długa procedura likwidacyjna i trudność w odzyskaniu przynajmniej części zainwestowanych środków

5.                    mała płynność majątku trwałego samorządu (nawet o dużej wartości księgowej) będącego ewentualnym zabezpieczeniem emisji

6.                    dochody jednostek samorządowych nie są podatne na wahania koniunktury, ale często ich dochody i wydatki są ściśle określone w ustawach więc samorządy nie mają na nie dużego wpływu (nie mogą znacznie zredukować wydatków lub zwiększyć dochodów)

7.                na jednostki samorządu szybko przenoszą się napięcia polityczne co w połączeniu z dużą biurokracją może utrudnić racjonalną działalność gospodarczą

REGULACJE PRAWNE EMISJI OBLIGACJI KOMUNALNYCH:

    • ust. z 26.11.1998 o finansach publicznych – jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe
    • ust. z 05.06.1998 o samorządzie województwa
    • ust. z 05.06.1998 o samorządzie powiatowym
    • ust. z 29.06.1995 o obligacjach – regulacja emisji obligacji samorządowych
    • ust. z 08.03.1990 o samorządzie gminnym

BANK JAKO ORGANIZATOR I AGENT EMISJI:

1.                          przygotowanie emisji

§                                                przygotowanie optymalnej koncepcji emisji obligacji

§                                                przygotowanie projektu uchwały rady jednostki komunalnej o emisji obligacji

§                                                opracowanie koncepcji uplasowania emisji na rynku

§                                                uzyskanie w imieniu jednostki wszystkich niezbędnych opinii

§                                                przygotowanie niezbędnych dokumentów

§                                                opracowanie memorandum informacyjnego (emisja publiczna – prospekt emisyjny)

2.                               przeprowadzenie emisji

§ organizacja i przeprowadzenie spotkań z potencjalnymi inwestorami

§ skierowanie propozycji nabycia do potencjalnych inwestorów

§ zorganizowanie sprzedaży obligacji

§ rozliczenie emisji z emitentem

3.                               obsługa emisji

§ zorganizowanie obrotu wtórnego, obustronne kwotowania

§ wypłata obligatariuszom należnego oprocentowania

§ realizacja wykupu obligacji

NAJWAŻNIEJSI ORGANIZATORZY EMISJI OBLIGACJI KOMUNALNYCH:


 

§                PKO Bank polski

§                Pekao SA (gł dla dużych miast)

§                Bank Ochrony Środowiska

§                Bank Gospodarstwa Krajowego

§                BRE Bank (gł dla dużych miast)

§                BZ WBK

§                Bank Milenium


 

EMISJE OBLIGACJI SAMORZĄDOWYCH W PL PRZED 1995R

§                1896r – obligacje Miasta W-wa na sfinansowanie sieci kanalizacyjnej, dodatkowe świadczenie: prawo do składania obligacji jako kaucji przy umowach zawieranych z Magistratem Miasta W-wa

§                32 emisje w tym 11 warszawskich (Poznań. Kraków, Lublin Lwów)

§                1945-1992 – nie ma na PL rynku obligacji samorządowych

§                1992-1995 – gł obligacje mieszkaniowe – na finansowanie problemu mieszkaniowych zasobów komunalnych

§                1993 – masto Płocka na inwestycje

EMISJE DOKONANE NA PODSTAWIE USTAWY O OBLIGACJACH Z 1995R DO 2000R

§                głównie emisje niepubliczne

§                niska płynność

§                dominowały emisje ok 20mln PLN

§                jedyna publiczna – Ostrów Wielkopolski na CeTO

§                tendencja do przeznaczania pozyskanych środków na szeroko pojęty system transportowy

EMISJE W PL W LATACH 2000-2005

§                rynek OSm jest w fazie dynamicznego rozwoju

§                udział OSm w całości rynku na poziomie 12%

§                2005 – pierwsza w Europie Środkowej emisja obligacji przychodowych; konsorcjum Banku Pekao SA i Citibanku Handlowego wygrało przetarg na przygotowanie i przeprowadzenie Programu Emisji Obligacji Przychodowych Przedsiębiorstwa Komunalnego „Miejskie Wodociągi i Kanalizacje” w Bydgoszczy; zabezpieczenie: przychody z opłat za wodę i odprowadzanie ścieków (20 lat)

§                zadłużenie województw największe: Wielkopolskie (1/4 całego); Dolnośląskie; Kujawsko-Pomorskie;

§                zadłużenie województw najmniejsze: Opolskie, Podlaskie, Świętokrzyskie

§                2002 –emisja publiczna (pierwsza w PL) Rybnik (CeTO)

§                2003-2006 – czteroletni program emisji publicznej Poznań (CeTO)

INWESTORZY NA RYNKU PL OSM


 

§               banki (78%)

§               podmioty zagraniczne (12%)

§               towarzystwa ubezpieczeniowe

§               fundusze emerytalne

§               przedsiębiorstwa

§               inne instytucje finansowe


 

PERSPEKTYWY ROZWOJOWE RYNKU OSM

§                            brak długofalowej wizji rozwojowej tego segmentu rynku kapitałowego

§                            zbyt ostrożne podejście jednostek samorządu terytorialnego do wykorzystywania obligacji

§                            niewielkie rozmiary emisji – przeważają emisje o wielkościach nieznacznie przekraczających wielkości uznane za opłacalne

§                            emisje niepubliczne

§                            niska płynność – obligacje komunalne w zasadzie nie funkcjonują w obrocie wtórnym

§                            obligacje stanowią substytut kredytu

§                            Polska Agencja Finansowania Gmin SA – będzie specjalizowała się w oferowaniu długoterminowych produktów finansowych dla gmin; będzie emitowała własne obligacje i z pozyskanych środków udzielała długoterminowych pożyczek i poręczeń oraz kupowała emitowane przez gminy obligacje komunalne i przychodowe; ma być pierwszą w PL i jedyną instytucją finansową kompleksowo i w sposób zindywidualizowany obsługującą zapotrzebowanie gmin na dług


 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin