waradzyn_dizedziczenie.pdf

(311 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - graf_dz1
Podstawy informatyki
dr inż. Zbigniew Waradzyn
B-1, p.120 C, Ip.
Ćwiczenie C5
Dziedziczenie i funkcje wirtualne
Elementy grafiki 2D
387429182.002.png
Zaliczanie ćwiczenia
Ćwiczenie można zaliczać:
– dzisiaj,
–na ćwiczeniach zaliczeniowych
dn. 2003-11-26.
387429182.003.png
Spotkamy się także w następnym semestrze
na zajęciach pod tytułem:
Szablony funkcji i klas
387429182.004.png
Co to jest dziedziczenie ?
Dziedziczenie (tworzenie klas pochodnych)
jest techniką pozwalającą na definiowanie
nowej klasy ( klasy pochodnej ) przy
wykorzystaniu klasy już istniejącej ( klasy
podstawowej ).
• Dziedziczenie jest przydatne wtedy, gdy w
programie potrzebna jest nowa klasa podobna
do klasy już istniejącej, ale różniąca się od niej
w kilku szczegółach.
387429182.005.png
Przykład tworzenia klasy pochodnej
// klasa podstawowa
class obraz {
public:
void rama() { // ciało metody rama ()}
void pokaz_sie() { // ciało metody pokaz_się() (wersja A)}
} ;
// klasa pochodna
class pejzaz : public obraz {
public:
void pokaz_sie() {// ciało metody pokaz_się() (wersja B)}
int nowa ()
{ // ciało metody nowa ()}
} ;
Co nam daje utworzenie klasy pochodnej?
• metoda rama() jest dziedziczona ,
• metoda pokaz_sie() jest zdefiniowana od nowa ( zasłania metodę pokaz_sie()
z klasy obraz ),
•można definiować nowe metody (metoda nowa() ).
387429182.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin