PM FINAL VERSION.docx

(167 KB) Pobierz

1.              *Przedstawić algorytm realizacji zadania projektowo- konstrukcyjnego.              2

2.              *Różnice między olejami, środkami smarnymi itd.              2

3.              *Różnice między olejami jedno-  i wielosezonowymi              2

4.              *Przedstawić algorytm katalogowego doboru przekładni              2

5.              *Katalogowy dobór łożysk              3

6.              *Przedstawić algorytm katalogowego doboru sprzęgła              3

7.              *Z jakich komponentów składa się urządzenie mechatroniczne              4

8.              *Przedstawic i omówić z sposoby doprowadzania smaru do łożysk              4

9.              *Sposoby smarowania przekładni              5

10.              *Uszczelniania              6

11.              *Rodzaje środków smarnych i zastosowanie              6

12.              Sposoby smarowania zazębienia i łożysk przekładni  z pionowym układem wałów              7

13.              ***Przestawić i omówić sposoby doprowadzania środka smarnego do miejsca smarowania              7

14.              *Lepkość dynamiczna i kinematyczna              7

15.              *Wymienić modele potrzebne do zastosowania w procesie konstrukcyjnym              8

16.              *Narysować wargowe, gumowe uszczelnienie łożyska w korpusie chroniące przed wypływem środka smarnego.              8

17.              *Podać jakie informacje należy podać przy zamawaniu sprzęgła.              9

18.              *Czym się różni wzornictwo przemysłowe od społecznego              9

19.              *Algorytm zadania konstrukcyjnego              9

20.              Naszkicowac podstawowe smarowania, generalnie chodzilo o bezcisnieniowe.              9

21.              *Wymienic zadania sprzegla.              9

22.              Czy uklad centralnego smarowania z dlawikami bedzie nadawal sie do smarowania spręzarki wysokocisnieniowej, a jezeli nie to zaproponowac rozwiazanie problemu.              10

23.              *Wzornictwo w globalnej gospodarce oraz jego powiazanie z rozwojem technologii              10

24.              *Jakie wielkosci mechaniczne mozna mierzyc sensorami i jakich wielkosci elektrycznych uzywa sie do pomiarow wartosci mechanicznych.              10


1.     *Przedstawić algorytm realizacji zadania projektowo- konstrukcyjnego.

Algorytm realizacji procesu projektu konstrukcyjnego

Założenia projektowo-konstrukcyjne->

tworzenie układu funkcji składowych->

poszukiwanie fizycznych modeli realizacji funkcji składowych->

tworzenie struktury funkcji składowych i wariantów rozwiązań->

wybór przydatnych kombinacji->

konkretyzacja warunków->

identyfikacja kryteriów oceny->

wartościowanie wariantów->

opracowanie wybranych projektów koncepcyjnych

2.     *Różnice między olejami, środkami smarnymi itd.

Gazowe: 

Gaz jest stosowany jako smar w smarowaniu gazostatyczne lub gazodynamiczne wysokoobrotowych, niskoobciążonych łożysk ślizgowych.

Płynne:

Oleje mineralne będące produktami przeróbki ropy naftowej są najszerzej stosowane w samrowaniu maszyn. Na ich bazie wytwarzane są oleje smarowe które, w zależności od potrzeb i zastosowania są mieszaniną róznych olejów bazowych i dodatków uszlachetniajacych poprawiajacych smarność i odporność olejów na oddziaływania zewnętrzne.

Oleje syntetyczne dzielą się na dwie grupy: oleje węglowodorowe i oleje niewęglowodorowe. Otrzymuje się je na drodze syntezy chemicznej w celu uzyskania bardzo określonych właściwości fizyko-chemicznych; są to na przykład trudnopalne oleje hydrauliczne, oleje silnikowe o wysokim wskaźniku lepkości, obojętne chemicznie oleje spożywcze.

Wodę lub emulsje wodne stosuje się w mechanizmach gdzie woda występuje jako czynnik roboczy (pompy wody) , w przypadkach, gdzie potrzebne jest intensywne chłodzenie smarowanych elementów, lub w miejscach zagrożenia pożarowego lub wybuchowego (górnictwo).

Plastyczne:

Są to przeważnie smary plastyczne, powstałe przez zagęszczenie olejów mineralnych lub syntetycznych specjalnymi mydłami (wapniowymi, sodowymi, litowymi, baru i innych pierwistków). Stosowane są w mechanizmach, gdzie trudno utrzymać lub dostarczać olej smarowy.

Stałe:

materiały te mają budowę płytkową, co ułatwia wytworzenie charakterystycznych płaszczyzn poślizgu, dzięki czemu zmniejszony jest wsólczynnik tarcia. Stosowane są jako samoistne środki smarne w warunkach podwyższonej temperatury, lub jako dodatki do olejów smarowych i smarów. 

3.     *Różnice między olejami jedno-  i wielosezonowymi   

w zimie stosuje się oleje o mniejszej lepkości niż oleje letnie. lepkość wpływa na wartość wyporu (pozytywnie) i oporu tarcia (negatywnie). Jej zmniejszenie wskutek podwyzszenia temperatury oleju moze wywolac zmianę tarcia plynnego na mieszane. Obnizenie temperatury może tak zwiększyć lepkość, że mogą wystąpić duże opory ruchu. Oleje wielosezonowe powinny cechować się małą zmianą lepkości wraz ze zmianą temperatury

4.     *Przedstawić algorytm katalogowego doboru przekładni

KATALOGOWY DOBÓR PRZEKŁADNI (PRACY CIĄGŁEJ I PRZERYWANEJ)

Dokonuje się na podstawie:

- mocy Pt (wg katalogu)

- przełożenia – i

- prędkości obrotowej – n1 lub n2

- mocy efektywnej – Pe = P*f

Moc Pt wybranej przekładni powinna być większa lub równa mocy efektywnej Pe

Określenie przekładni w zamówieniu:

- typ i odmiana

- wielkość

- przełożenie

- układ wałów wyjściowych

- odmiana wykonania specjalnego tylko dla przekładni w wykonaniu W1, W2, W3

Oznaczenie przekładni:

1Na – 250 – 5,2 – 3 – W

1 – stopień przekładni (przekładnia jednostopniowa)

N – Typ przekładni (walcowa z wałami poziomymi z mocowaniem na łapach)

250 – wielkość

5,2 – przełożenie

3 – układ wałów wyjściowych

W – wykonanie specjalne

 

5.     *Katalogowy dobór łożysk

1.ustalenie schematu konstrukcyjnego łożyskowania

2.pokreślenie wartości i kierunków obciążeń i prędkości obrotowej łożysk

3.dla obciążeń zmiennych obliczamy Pn i nn.

4.ustalenie ograniczeń geometrycznych

5.wybór typu łożyska

6.przyjęcie wymaganej trwałości L

7.wyznaczenie stosunku C/P dla odpowiedniego L i typu łożyska

8.obliczenia obciążenia zastępczego P=VxPr+y*Pa

9.obliczenia obciążenia efektywnego Pe=fd*P

10.obliczenia nośności ruchowej C=Pe(C/P)

11.obliczenie efektywnej nośności ruchowej Ce=ft*C

12.obliczenie zastępczego obciążenia spoczynkowego P0=max(P01,P02) P01=X0*Pr0+Y0*P0a  P02=Pr0

13. Obliczanie wymaganej nośności spoczynkowej

14.Dobór z katalogu jego nośności oraz wymiarów geometrycznych

15.Sprawdzenie trwałości ściernej łożyska- weryfikacja nośności efektywnej c0=s0*P0   Le=a1*a2*a3*(Ce/Pe)r

16.Dobór środka smarnego.

17. Przyjęcie prasowań w gnieździe i na czopie oraz uszczelek (filc-mała prędkość obrotowa, oringi i simeringi- średnia prędkość obrotowa, uszczelnienia labiryntowe- duża prędkość) .

 

6.     *Przedstawić algorytm katalogowego doboru sprzęgła   

ALGORYTM DOBORU SPRZĘGŁA

1.      wybór typu sprzęgła

zależy od rodzaju napędu (silnik elektryczny/spalinowy), warunków pracy (rodzaj maszyny, dokładność ustawienia, drgania, temperatura otoczenia, montaż)

2.      wybór wielkości sprzęgła

              MnMmKyKtKiKp

Mn – moment nominalny sprzęgła [Nm]

Mm – moment nominalny napędu [Nm]

Kywsp. przeciążenia zależny od rodzaju maszyny roboczej

Ktwsp. przeciążenia zależny od temperatury otoczenia

Kiwsp. przeciążenia zależny od ilości włączeń na godzinę

Kpwsp. przeciążenia zależny od czasu pracy maszyny w ciągu doby

             

              Mm=9550∙Nn

N – moc [W]

n – prędkość obrotowa [obr/min]

3.      sprawdzenie doboru

·         Mm Mn

·         n maks. Prędkość obrotowa

·         średnica czopa dmax

·         średnica zewnętrzna D

·         długość całkowita L

sprzęgła z bębnem lub tarczą hamulcową <?>

              średnica bębna lub tarczy DII

              grubość bębna B; grubość tarczy b

              odległość osi symetrii bębna lub tarczy LII

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin