FILMOLOGIA FRANCUSKA
- ruch teoretyczny
- powstanie na Sorbonie instytutu filmologii – 1947-61
- ma instytucjonalny charakter, jest silnie powiązana z życiem uniwersyteckim
- nauka – nie tylko refleksja
- filmologia jest zjawiskiem bardzo szerokim, jeśli idzie o naukę
1947 – I Kongres Filmologiczny, od tego czasu regularnie powoływany
G. COHEN-SEAT
- przywódca i organizator ruchu
- dyrektor Instytutu Filmologii
- badania nad specyfiką odbioru kina – reakcjami psychologicznymi
- kompleksowość badań
- odróżnienie faktów filmowych – wewnętrznych
od faktów kinematograficznych – odbiór filmu
- dział badań psychologicznych i eksperymentalnych – film jako przedmiot badań doświadczalnych
- ewolucja techniczna kina
- grupa filozoficzna – socjologia, filozofia, estetyka
- badania filologiczne – język filmu, środki ekspresji
- zagadnienia normatywne – badanie odbioru u dzieci i osób starszych
Filmologia – w ogóle albo w małym stopniu wpisuje się w tradycje teorii filmowej
nie jest kontynuatorką tradycji filmu
1955 – II Kongres Filmologiczny
dwie grupy refleksji
- grupa refleksji teoretycznej
- grupa refleksji użytkowników kina
filmologia – wytyczyła pewne drogi
– była ważnym zjawiskiem kulturowo-społecznym
– refleksja nad kinem stała się nauką
speedmali