FILMOLOGIA FRANCUSKA.doc

(28 KB) Pobierz
FILMOLOGIA FRANCUSKA

FILMOLOGIA FRANCUSKA

- ruch teoretyczny

- powstanie na Sorbonie instytutu filmologii – 1947-61

 

 

- ma instytucjonalny charakter, jest silnie powiązana z życiem uniwersyteckim

- nauka – nie tylko refleksja

- filmologia jest zjawiskiem bardzo szerokim, jeśli idzie o naukę

1947 – I Kongres Filmologiczny, od tego czasu regularnie powoływany

 

G. COHEN-SEAT

- przywódca i organizator ruchu

- dyrektor Instytutu Filmologii

 

 

- badania nad specyfiką odbioru kina – reakcjami psychologicznymi

- kompleksowość badań

- odróżnienie faktów filmowych – wewnętrznych

                 od faktów kinematograficznych – odbiór filmu

 

- dział badań psychologicznych i eksperymentalnych – film jako przedmiot badań doświadczalnych

- ewolucja techniczna kina

- grupa filozoficzna – socjologia, filozofia, estetyka

- badania filologiczne – język filmu, środki ekspresji

- zagadnienia normatywne – badanie odbioru u dzieci i osób starszych

 

Filmologia – w ogóle albo w małym stopniu wpisuje się w tradycje teorii filmowej

                      nie jest kontynuatorką tradycji filmu

 

1955 – II Kongres Filmologiczny

dwie grupy refleksji

- grupa refleksji teoretycznej

- grupa refleksji użytkowników kina

 

filmologia – wytyczyła pewne drogi

                  – była ważnym zjawiskiem kulturowo-społecznym

                  – refleksja nad kinem stała się nauką

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin