ropa.doc

(46 KB) Pobierz
SCENARIUSZ LEKCJI CHEMII

SCENARIUSZ LEKCJI CHEMII

Temat lekcji: Źródła węglowodorów w przyrodzie – ropa naftowa

 

Dział tematyczny (programowy): Węglowodory

 

Prowadzący: Agnieszka Kojak

 

Odbiorca informacji: uczniowie klasy II T1

 

Czas trwania zajęć: 45 minut

 

Pojęcia kluczowe: ropa naftowa, destylacja frakcyjna, kraking, reforming, liczba oktanowa benzyny

 

Wymagania wstępne:

Przed przystąpieniem do zajęć uczeń powinien:

·         znać nazwy i wzory węglowodorów łańcuchowych, cyklicznych i aromatycznych,

·         umieć korzystać z notatek i innych źródeł informacji

·         umieć wyszukiwać informacje

·         umieć analizować schematy i rysunki

Cele ogólne:

·         rozwijanie i ćwiczenie umiejętności analizowania tekstu źródłowego oraz schematów i rysunków

·         doskonalenie umiejętności formułowania wniosków

Cele operacyjne:

 

Uczeń wie:

·         jakie są naturalne źródła węglowodorów i jak się je pozyskuje,

·         jak powstały złoża ropy naftowej,

·         na czym polega proces destylacji frakcyjnej, krakingu i reformingu,

·         co to jest liczba oktanowa i jakie ma znaczenie dla jakości benzyny

Uczeń umie:

·         omówić skład ropy naftowej,

·         omówić procesy przeróbki ropy naftowej,

·         określić produkty przeróbki ropy naftowej i ich zastosowanie

Metody osiągnięcia celów:

·         aktywny wykład z wykorzystaniem multimediów

·         samodzielne dochodzenie do wiedzy

·         praca z tekstem źródłowym

 

Formy pracy:

·         indywidualna

·         w zespołach dwuosobowych

Zadania do wykonania dla uczących się:

·         wyszukanie informacji w tekście źródłowym

·         formułowanie wniosków

·         uzupełnienie schematu destylacji ropy naftowej

·         wypełnienie testu wyboru

·         praca domowa

 

Formy oceny:

·         test wyboru

·         ocena aktywności uczniów

·         ocena pracy domowej (na kolejnej lekcji)

 

 

Materiały, środki dydaktyczne:

·         podręcznik - Litwin M., Styka-Wlazło S., Szymońska J.: Chemia organiczna, Nowa Era, Warszawa 2003,

·         program multimedialny do nauki chemii w zakresie podstawowym – wyd.  Nowa Era

·         Prezentacja w programie PowerPoint

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg lekcji

 

 

I.       Czynności wstępne

 

Ø     Sprawdzenie obecności

Ø     Sprawdzenie pracy domowej

 

II.    Część nawiązująca

 

Ø     Przypomnienie podstawowych grup węglowodorów

Ø     Sformułowanie Pytania kluczowego: „Do czego są nam potrzebne węglowodory i skąd je czerpać?

 

III. Część zasadnicza lekcji

 

1.     Sformułowanie NaCoBeZU

 

2.     Źródła węglowodorów

 

Ø     Zadanie 1. Jak powstały złoża ropy naftowej?

Ø     Zadanie 2. Składniki ropy naftowej

 

3.     Występowanie ropy naftowej i sposoby jej wydobycia

 

Ø     Zadanie 3. Jakimi sposobami wydobywana jest ropa naftowa?

 

4.     Procesy przeróbki ropy naftowej

 

Ø     Zadanie 4. Produkty destylacji ropy naftowe

 

5.     Liczba oktanowa

 

6.     Przemysł naftowy

 

7.     Sformułowanie pracy domowej

 

 

IV. Rekapitulacja

 

Ø     Test wyboru i samoocena

Ø     „Ta lekcja nauczyła mnie….”

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin