CZYM JEST BIBLIJNA MODLITWA.pdf

(331 KB) Pobierz
CZYM JEST BIBLIJNA MODLITWA
JAKA JEST BIBLIJNA MODLITWA?
PERSPEKTYWA
Biblijna modlitwa to modlitwa w Biblii. Zakładam, że modlitwy
i nauczanie na jej temat przedstawione w Biblii opisują właściwą, dobrą i poprawną
modlitwę. Dlatego nie jest to studium o tym, jak modlitwa rozwijała się na przestrzeni
historii, ani o tym, jak wyglądały modlitwy bogobojnych ludzi. Nie będę zajmował się
modlitwą zaprogramowaną przez rady kościelne ani tą używaną w liturgii. Nie studiuję tu
modlitw świętych, misjonarzy, zakonników, kapłanów, pastorów lub innych przywódców,
bez względu na to, jak są obdarowani, szczerzy czy dojrzali. Jest to studium, którego
jedynym przedmiotem jest modlitwa objawiona na kartach nieomylnego, natchnionego Słowa
Bożego - Biblii.
DEFINICJA
Modlitwa jest komunikowaniem Bogu jakiegoś przekazu wtedy, kiedy On nie objawia się w
sposób szczególny.
Innymi słowy,
/a/ Modlitwa jest komunikowaniem, nie konwersacją.
/b/ Modlitwa jest przekazem, nie uczuciem bez myślenia.
/c/ Modlitwa jest skierowana do Boga, nie do aniołów, świętych
czy duchów itp.
/d/ Modlitwa ma miejsce wtedy, kiedy Bóg nie jest obecny w ciele ani wtedy, kiedy się da Go
słyszeć lub widzieć.
100 OBSERWACJI O MODLITWIE W BIBLII
/Pierwszych 10 to stwierdzenia ogólne, a Ps 22 stanowi ilustrację?
(1) Biblijna modlitwa nie jest” wchodzeniem w Bożą obecność”. Jesteśmy zawsze w Bożej
obecności dlatego, że On jest wszechobecny.
(2) Biblijna modlitwa nie jest rozmową z Bogiem. Gdyby tak było, wszystkie rozmowy
Apostołów z Chrystusem musielibyśmy nazwać „modlitwą”. Adam mówił do Boga, jak
również Noe, Hiob, Abraham, Mojżesz, Jozue, niektórzy z sędziów i proroków. Bezpośrednia
rozmowa z Bogiem, podczas gdy w sposób szczególny pojawia się On w postaci widzialnej /a
jest nią druga osoba Boska - Chrystus {Jan 1,18}/, jest jednak czymś innym. Jeżeli
rozmawiam z tobą twarzą w twarz i ty mi odpowiadasz,, to mamy rozmowę. Dzieje się tak
między człowiekiem a Bogiem i Biblia mówi o tym, nie nazywając tego jednak modlitwą.
Bardziej przypomina ją napisany przeze mnie do ciebie list lub wiadomość nagrana na
kasecie lub automatycznej sekretarce /z wyjątkiem tego, że Bóg słyszy nas od razu/.
Artykuły do ściągnięcia : http://www.biblia.polok.pl/ lub w dziale Download http://www.iwportal.net 1
 
(3) Biblijna modlitwa nie jest ponadnaturalnym działaniem Boga. Wizje, manifestacje i
objawienia się przez Boga nie są modlitwą. Są to komunikaty od Boga, a nie do Boga..
Modlitwa jest zawsze
z naszej inicjatywy. Opracowanie to nie daje odpowiedzi na pytania: „Czy Bóg objawia się
nam dzisiaj” lub „Skąd możemy wiedzieć, czy dane objawienie pochodzi od Boga” ani „Jak
możemy rozmawiać z Bogiem lub Jego posłańcem”, ponieważ nie są to pytania o modlitwę.
Mówienie językami i modlitwa w językach nie są modlitwami. Języki w czasach Nowego
Testamentu miały być tłumaczone. Mowy te zawierały zresztą proroctwo, przekaz od Boga, a
nie do Boga. Modlitwa w językach nie jest żadnym przekazem kiedy mówcy nie formułują i
nie komunikują jakichś myśli. Modlitwę przypomina
w niej tylko to, że mówienie jest skierowane do Boga.
(4) Biblijna modlitwa jest typowo ludzka. Ani zwierzęta, ani aniołowie nie modlą się. Jest to
oczywiste w przypadku zwierząt, ponieważ modlitwa jest pochodną duchowości. Aniołowie
nie modlą się, ponieważ mogą rozmawiać z Nim bezpośrednio w Jego obecności. Rozmowa
nie jest modlitwą.
(5) Biblijna modlitwa jest uniwersalna. Wszyscy ludzie modlą się. Niepodobna, żeby istniał
choć jeden dorosły, który nigdy się nie modlił. Studiowanie tematu modlitwy oznacza uczenie
się tego, co jakiś człowiek mógłby w związku z tym robić. Studiowanie
o modlitwie biblijnej oznacza uczenie się tego, co każdy człowiek wierzący w Boga Biblii
powinien robić. Dlatego zajmowanie się ponadnaturalnymi spotkaniami niektórych ludzi
Biblii z Bogiem da nam fałszywy pogląd na modlitwę. Na przykład rozmowy Mojżesza
z Bogiem na górze Synaj nie oznaczają tego samego, co modlitwa Dawida w psalmach.
(6) Biblijna modlitwa jest ziemska. Nie ma wzmianki o modlitwie w niebie.
(7) Biblijna modlitwa jest dobra z definicji, ale modlitwa nie zawsze jest dobra. Nie jest ona
cnotą na przykład, kiedy modlisz się, by być zauważonym przez ludzi, lub kiedy jest to
modlitwa do fałszywych bogów albo też bez wyznania grzechu /Iz 1,10-17/. Tak więc istnieje
biblijna modlitwa /dobra/, niebiblijna modlitwa /zła/ i poza-biblijna modlitwa /zanoszona
przez świętych, mnichów, misjonarzy lub innych przywódców kościelnych, która może być
zgodna z Pismem lub nie/, ale tymi się tu nie zajmujemy.
(8) Biblijna modlitwa zawiera wiele rzeczy o Bogu. Obejmuje to, że: Bóg istnieje, jest
zaangażowany w sprawy świata, jest wszechobecny, jest wszechwiedzący, potężny. Jest
osobowy, moralny i duchowy.
(9) Biblijna modlitwa obejmuje wiele rzeczy o ludziach. Zawiera to, że: jesteśmy duchowi,
moralni, posiadamy znaczenie, wolną wolę, jesteśmy zależni, potrzebujący, mamy wiarę i
nadzieję.
(10) Biblijnej modlitwy uczy się częściej z przykładów niż
z przykazań. Nie ma wzmianek na temat nauki o modlitwie od Adama, Noego lub Abrahama.
Nie ma o niej nic w dziesięciu przykazaniach lub w Prawie. Prorocy i królowie modlili się ale
rzadko uczyli o modlitwie. Jezus uczył swoich uczniów o niej, ale większy wkład miał przez
osobisty przykład. To samo jest prawdą o Apostołach.
Jako przykład rozważmy PSALM 22
Artykuły do ściągnięcia : http://www.biblia.polok.pl/ lub w dziale Download http://www.iwportal.net 2
DAWID BÓG
DAWID BÓG
DAWID
opuszczony
wyśmiany
umierający
1. teologia
2. historia
1. teologia
2. historia
2----------3 4----------6 7---------9 10-------11 12-------19 20-------22 23-------25 26-------32
PROBLEM
ZAPOWIEDŹ
Zauważmy:
/a/ Dawid zakłada wszechobecność Boga. Nie potrzebuje iść gdzieś, by Go znaleźć lub zrobić
czegoś, by „przyjść przed Jego oblicze”.
/b/ Dawid nie rozmawia z Bogiem. Cała modlitwa jest jednostronna. Tylko Dawid mówi.
Właściwie Dawid modli się, ponieważ czuje się „opuszczony” przez Boga, ponieważ Bóg
„nie odpowiada” mu /wersety 2-3/.
/c/ Dawid inicjuje modlitwę. Nie jest to reakcja na wizję, objawienie lub coś zainicjowanego
przez Boga. Przyczyną modlitwy jest brak działania Boga w jego sytuacji. Biblijne
zastosowanie tej modlitwy znajdujemy u Jezusa Chrystusa na krzyżu /Mt 27,46 Mk 15,34/.
Sytuacja była widziana nie jako brak Bożej kontroli, ale jako brak Jego działania. Bóg nie
zaangażował się w powstrzymanie czyniących zło. W tej modlitwie nie ma
eksperymentalnego dowodu na to, żeby Bóg był zaangażowany. Wiedza ta pochodzi tylko z
dokładnej teologii na temat tego, kim jest Bóg, jest też znajomością historii tego, co Bóg robi,
a także chroniczną zależnością od Niego. Psalm 22 jest naturalnym wyrażeniem tego. Jedyną
ponadnaturalną rzeczą jest tutaj, że sam Bóg jest odbiorcą tej modlitwy. Wszystko jest
normalnym przekazem używającym słów w ich normalnym znaczeniu.
/d/ To jasne, że mamy tu ekspresję właściwą człowiekowi. Zwierzęta nie wypowiadają się na
tematy duchowe, a aniołem to Dawid nie jest.
/e/ Można w tym psalmie szukać zasad na temat modlitwy, bo jesteśmy tacy sami jak Dawid,
mówiąc do Boga, podczas gdy nie widzimy Go i nie słyszymy Jego reakcji.
/f/ Jest to przekaz z ziemi, nie z nieba.
/g/ Możemy założyć, że modlitwa jest dobra, bo jest w Biblii i odpowiada biblijnej nauce na
temat modlitwy.
/h/ Dawid ma tutaj całą teologię. Wierzy, że Bóg istnieje, że jest obecny i zaangażowany w
świecie, jest mądry, potężny, osobowy, moralny i duchowy.
/i/ Dawid wierzy również, że ludzie tacy jak on są moralnymi, duchowymi, osobowymi,
wyróżniającymi się istotami posiadającymi prawdziwą wolną wolę. Widzi nas jako
potrzebujących Boga i zależnych od Niego, zdolnych do wiary, nadziei i miłości.
/j/ Dawid uczy nas o modlitwie w większości przez przykład. Jego życie było bez wątpienia
przepełnione modlitwą. Psalmy są świadectwem dominującej roli modlitwy w jego życiu.
Artykuły do ściągnięcia : http://www.biblia.polok.pl/ lub w dziale Download http://www.iwportal.net 3
26460858.001.png
(11) Biblijna modlitwa może być czasem przyrzeczeniem -
Rdz 28,20-22. Zobacz też Ps 61; Prz 5,4-5; Jk 5,12.
(12) Biblijna modlitwa może być prośbą do Boga, by zrobił to, co obiecał - Rdz 32,9-12.
Zobacz też Rdz 48,15-16; Wj 2,23-25;
Lb 11,11-12; Psalm 132
(13) Biblijna modlitwa może wyrażać cierpienie wierzących -
Wj 2,23-24; 3,7. Zobacz też Hi 10; Ps 31,10-14; 79; 80; 86;
Lm 3,43-54; Jk 5,13.
(14) Biblijna modlitwa może być pieśnią chwalącą Boga za Jego objawione przymioty - Wj
15,1-18.
Zobacz też Sdz 5,1; Ps 66,1-4; 81,2-6; 18,1-6; 144,9.
(15) Biblijna modlitwa może być prośbą do Boga o pomoc
w problemach będących następstwem naśladowania Boga, a których nie można rozwiązać
inaczej - Wj 17,4.
Zobacz też Ps 18,5-7; 20,1-3; Dz 4,29-30.
(16) Biblijną modlitwę można zanosić na kolanach, z pokłonem lub leżąc twarzą do ziemi -
Wj 34,8. Zobacz też Joz 7,6; 1 Krl 8,54; 2 Krn 16,13; Dn 6,10; Łk 22,41; Dz 21,5 i Ef 3,14.
(17) Biblijna modlitwa opiera swoje prośby na przychylności, jaką znaleźliśmy u Boga - Wj
34,9 i Lb 12,3. Zobacz też Iz 1,15;
2 Tes 1,11; 1 Tm 2,8; Hbr 13,18-19.
(18) Biblijna modlitwa może być prośbą do Boga o zniszczenie Jego własnych wrogów - Lb
10,35. Zobacz też Ps 68,2-5;
Ps 83,2; 1 Kor 16,22.
(19) Biblijna modlitwa może wyrażać zakłopotanie i frustrację - Joz 7,7. Zobacz też Hi 10,
Ps 44,10-17; 74; Iz 63,15-19.
(20) Biblijna modlitwa może być publiczna - Joz 10,12.
(21) Biblijna modlitwa zawiera prośbę o Bożą pomoc, kiedy nasz własny grzech wywołał
potrzebę pomocy - Sdz 2,18. Zobacz też
Artykuły do ściągnięcia : http://www.biblia.polok.pl/ lub w dziale Download http://www.iwportal.net 4
26460858.002.png
Sdz 3,15; 4,3; 10,10 i 15-16; Ps 24,16-21; Jr 14,7-9; 2 Krn 32,24-26;
Dn 9,3-19; Jon 2.
(22) Biblijna modlitwa może chwalić Boga za sprawiedliwe dzieła bogobojnych ludzi - Sdz
5,9 i 24 i 31.
(23) Biblijna modlitwa może być prośbą o większe dobro lub mniejsze zło w sytuacji
konfliktu w sprawach moralnych -
Sdz 16,28-30.
(24) Biblijna modlitwa uznaje suwerenność Boga - 1 Sm 2,1-10. Zobacz też Ps 90; 139; i
Dz 4,28.
(25) Biblijna modlitwa może być prośbą o rzeczy, które nam się nie podobają - 1 Sm 8,5-6.
Zobacz też Jon 4,1-3.
(26) Biblijna modlitwa może być prośbą do Boga, by pokazał innym wierzącym, że grzeszą -
1 Sm 12,17-18.
(27) Biblijna modlitwa chwali Boga, kiedy On odpowiada „nie” na nasze prośby - 2 Sm
7,18-19b.
(28) Biblijna modlitwa jest prośbą o łaskę i miłosierdzie Boga nawet mimo tego, że On nie
zawsze jej udziela - 2 Sm 12,16-26. Zobacz też Mt 26,39 i Hb 3,2.
(29) Biblijna modlitwa jest wyrazem wiary w Boga - stworzyciela nieba i ziemi - 2 Krl 19,14-
19. Zobacz też Dz 4,24 i Ap 4,11.
(30) Biblijna modlitwa może być pieśnią chwalącą Boga, skomponowaną przez
bogobojnych profesjonalistów - 1 Krn 16,1 i 7-36. Zobacz też Ps 96;105 i 106.
(31) Biblijna modlitwa to modlitwa za innych - 1 Krl 8,22-54; odpowiedź w 9,1-9.
(32) Biblijna modlitwa jest zanoszona ze świątyni Boga na ziemi do Boga obecnego w
niebie - 2 Krn 6,12-42. Zobacz też Pwt 12,5; Ps 28,2; Iz 56,7; Jr 7,11; Mt 21,13; Łk 19,46; Ef
2,19-22.
Artykuły do ściągnięcia : http://www.biblia.polok.pl/ lub w dziale Download http://www.iwportal.net 5
26460858.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin