SZ. z 7 KL..doc

(34 KB) Pobierz
KORNEL MAKUSZYŃSKI, SZATAN Z SIÓDMEJ KLASY

KORNEL    MAKUSZYŃSKI,        SZATAN   Z  SIÓDMEJ   KLASY

 

1.

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

Świat przedstawiony w powieści „Szatan z 7 klasy”.

 

 

 

 

 

 

Bohaterowie powieści K. Makuszyńskiego.

 

 

 

 

 

 

„Szatan” i jego sprawki.

Portret „detektywa” – Adama Cisowskiego.

 

 

 

 

 

 

 

Szkoła Adasia – bliska nam czy obca?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uczeń:

         wymienia elementy świata przedstawionego

         wyodrębnia elementy historyczne w powieści

         analizuje komizm językowy w utworze

 

 

 

 

         gromadzi informacje o bohaterach

         posługuje się odpowiednimi cytatami

         gromadzi słownictwo do charakterystyki

 

 

 

 

         porządkuje informacje o bohaterze

         opowiada najciekawsze wydarzenia

         nazywa cechy bohatera

         dostrzega dążenia i ambicje młodego człowieka

         przytacza odpowiednie fragmenty tekstu

 

 

 

 

         charakteryzuje uczniów i nauczycieli z powieści

         porównuje ze swoją szkołą

         przytacza przykłady gwary uczniowskiej w powieści i w swojej szkole

 

 

1. Obraz szkoły w powieści - a w tym dwa krańcowo różne typy uczniów.
Można pokusić się również o porównanie szkoły ukazanej w powieści ze szkołą współczesną lub zaproponować uczniom debatę: "Czy dziś udałoby się Adasiowi przechytrzyć nauczyciela"?
2. Konstrukcja akcji w powieści - ze szczególnym zaakcentowaniem części szkolnej i części wakacyjnej oraz roli zagadki jako elementu konstrukcyjnego. Jakie zagadki rozwiązał Adaś w szkole? Jak wyglądało stopniowanie trudności zagadek prowadzących do znalezienia skarbu?
3. Charakterystyka tytułowego bohatera utworu . Na jakie cechy tej postaci wskazuje przezwisko "szatan"? Jakim kolegą był Adaś Cisowski, z jakich cech charakteru wynikała jego popularność?
4. Jakie wartości ceni narrator najbardziej i dlaczego? Miejsce akcji, podwileński dworek, to nie tylko miejsce ukrycia skarbu, ale też symbol rodzinnych obowiązków, rodzinnego ciepła i ojczyzny (hasło Adasia "Strzeżcie domu").
5. Humor i jego funkcja oraz elementy fabuły budujące humor powieści (gra słów, kontrastowe zestawienie określeń i pojęć wzniosłych z trywialnymi, przysłowia i anegdoty w funkcji humorystycznej, onomastyka).

K 88 - 14

Boh. nasz. lek. – 218

A sł...- 126

Zad. do lek. – 87

2 96/97 – 47

4 97/98 – 103

5 97/98 – 101

6 97/98 – 85

2 00/01 – 31

2 99/00 38

Omów. lek. 6. – 28

Oprac. lek. 6 – 32

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin