Lk_Prace na rusztowaniu.pdf

(145 KB) Pobierz
Lista kontrolna dla PRAC NA RUSZTOWANIACH
Dokument ten został przetłumaczony i przystosowany za zgodą i zgodnie z
oryginałem wydanym przez Danish Working Environment Authority i jest dostępny
na stronie http://www.at.dk/sw6404.asp. Przy odnoszeniu się do tego tłumaczenia
proszę również podać oryginalne źródło. Listy kontrolne zostały pierwotne
opublikowane w kontekście ustawodawstwa duńskiego, dlatego też proszę upewnić
się, czy są one zgodne z odpowiednim ustawodawstwem, normami i standardami w
Państwa kraju. Autorzy oryginalnej publikacji oraz tłumaczenia nie będą
odpowiedzialni za szkody oraz inne roszczenia i żądania wynikające z użycia
informacji zawartych w poniższym tekście
Lista kontrolna dla
PRAC NA RUSZTOWANIACH
Lista kontrolna zawiera zestaw pytań, na które przedsiębiorstwo powinno
odpowiedzieć tak lub nie. Wszystkie pytania, na które przedsiębiorstwo odpowie tak,
stanowią problem w środowisku pracy, który należy uwzględnić w planie działania,
jaki przedsiębiorstwo powinno przygotować w związku z wynikami oceny według
listy kontrolnej
W związku z oceną prowadzoną wg listy kontrolnej, przedsiębiorstwo powinno:
• udzielić odpowiedzi na wszystkie pytania z listy kontrolnej;
• skomentowania pytań, na które udzielono odpowiedzi „tak” w planie działania
do listy kontrolnej;
• zastanowić się, jakie mogą być przyczyny problemów w środowisku pracy;
• opracować sposób rozwiązywania problemów w środowisku pracy;
• wyznaczyć osoby odpowiedzialne za rozwiązanie problemów w środowisku
pracy i terminy ich rozwiązania;
• przedstawić pisemną informację o głównych problemach stanowiska pracy w
przedsiębiorstwie, które nie zostały uwzględnione w liście kontrolnej.
WYPADKI
Tak
Nie
1. Czy istnieją pracownicy, którzy nie stosują wymaganych środków
ochrony indywidualnej, np. hełmów?
2. Czy zdarzają się wypadki, które nie podlegają wyjaśnieniu, co
mogłoby zapobiec ich powtarzaniu się?
3. Czy są pracownicy, którzy nie zostali pouczeni i przeszkoleni w
zakresie wykonywanej pracy?
4. Czy jest sprzęt ochronny, który nie jest przedmiotem częstych
kontroli pod kątem uszkodzeń?
5. Czy są pracownicy, którzy nie mają wystarczająco dużo czasu na
wykonywanie swoich zadań w wystarczająco bezpieczny sposób?
6. Czy są pracownicy wykonujący szczególnie niebezpieczne prace,
patrz: Załącznik 1 do regulaminu placu budowy?
RYZYKO UPADKU/UPADKU URZĄDZEŃ
7. Czy istnieje ryzyko upadku pracowników w podczas pracy na
wysokości, podczas montowania/rozkładania rusztowania, plandek
itp.?
8. Czy istnieje ryzyko upadku pracowników z dachów, platform,
podestów itp. z powodu braku poręczy?
9. Czy istnieje ryzyko upadku z ciężarówek lub drabin?
10. Czy istnieje ryzyko upadku wskutek braku zabezpieczeń
stropów?
11. Czy istnieje ryzyko, że, np. w wyniku nieostrożnego obchodzenia
się z elementami rusztowania, które mogą spaść z rusztowania lub
spaść w trakcie ich wciągania na rusztowanie i uderzyć człowieka
stojącego na ziemi?
MASZYNY
12. Czy są nieosłonięte części ruchome maszyn?
13. Czy są maszyny bez wyłączników awaryjnych?
14. Czy brak jest do maszyn instrukcji zawierających wskazania
dotyczące prawidłowego użytkowania, konserwacji itp.?
15. Czy są maszyny, które nie są konserwowane zgodnie z
instrukcjami producenta lub nie są poddawane obowiązkowym
kontrolom?
16. Czy są pracownicy, którzy stosują maszyny, np. dźwigi i wózki,
nie posiadając wymaganych uprawnień?
NARZĘDZIA RĘCZNE I INNE URZĄDZENIA TECHNICZNE
17. Czy pracownicy nieostrożnie posługują się narzędziami do
piaskowania, piłowania, strugania, krojenia, rozdrabniania itp.?
18. Czy brak jest do urządzeń technicznych instrukcji zawierających
wskazania dotyczące prawidłowego użytkowania, konserwacji,
składania itp., np. rusztowań, drabin, podnośników, wózków
widłowych i dźwigów?
19. Czy są pracownicy, którzy montują rusztowanie, ale nie
uczestniczyli w obowiązkowym szkoleniu na temat rusztowań ?
20. Czy są urządzenia techniczne, które nie są konserwowane
zgodnie z instrukcjami producenta?
TRANSPORT I RUCH WEWNĘTRZNY
Tak
Nie
74393404.012.png
21. Czy są stanowiska pracy i drogi, które nie są sprzątane i
odpowiednio oświetlone?
22. Czy są ludzie narażeni na ryzyko uderzenia lub przygniecenia,
np. przez dźwig, ciężarówkę lub wózek na terenie przedsiębiorstwa
lub placu budowy/w miejscu pracy?
PRZECIĄŻENIA, UPADKI ITP.
23. Czy brak jest urządzeń do podnoszenia umożliwiających
przenoszenie ciężarów i zapobiegających ich nieprawidłowemu
przenoszeniu, ciągnieniu lub pchaniu?
24. Czy w przedsiębiorstwie lub na placu budowy/w miejscu pracy
pracownicy są narażeni na uderzenia np. narzędziami, częściami
budynku lub odpadami lub na ryzyko potknięcia o wymienione
elementy?
INNE ZAGROŻENIA WYPADKOWE
25. Czy występuje ryzyko porażenia prądem, np. od wiszących
przewodów elektrycznych?
SUBSTANCJE CHEMICZNE
PROBLEMY Z ODDYCHANIEM
26. Czy są pracownicy narażeni na działanie pyłu, np. kwarcu z
wiercenia w betonie lub prac murarskich, lub pyłu powstającego w
wyniku piaskowania, przy czym pył ten nie jest właściwie usuwany?
ERGONOMIA
DUŻE OBCIĄŻENIA
27. Czy pracownicy pracują z ciężkimi narzędziami lub
urządzeniami, które są podnoszone w czasie pracy, np. elementami
rusztowań i plandek lub siatek rusztowaniowych?
28. Czy ciężkie materiały lub urządzenia podnoszone są w czasie
chodzenia?
29. Czy w ciągu dnia pracownicy dźwigają ciężary?
30. Czy zdarzają się niebezpieczne sytuacje, gdy kilka osób wspólnie
podnosi ciężar?
31. Czy ciężary podnoszone są w nietypowej pozycji roboczej, np.
daleko od ciała, powyżej wysokości ramion lub poniżej kolan?
32. Czy stosowane jest wciąganie ręczne za pomocą lin, zamiast
wyciągarek elektrycznych?
PCHANIE I CIĄGNIENIE CIĘŻARÓW
33. Czy konieczne jest zastosowanie dużej siły do pchania lub
przeciągania urządzeń, takich jak taczki, wózki platformowe, wózki
do worków, podnośniki itp.?
74393404.013.png 74393404.014.png 74393404.015.png 74393404.001.png 74393404.002.png 74393404.003.png 74393404.004.png
Tak
Nie
34. Czy podłoga jest nierówna, pochyła, mokra, śliska i czy są
zmiany poziomów (progi)?
35. Czy pracownicy czują, że przedmioty, które pchają lub
przeciągają są ciężkie?
36. Czy urządzenia są uszkodzone lub niekonserwowane?
37. Czy konstrukcja urządzeń powoduje nietypową pozycję roboczą?
POZYCJA ROBOCZA
38. Czy pracownicy pracują w niewygodnej pozycji?
39. Czy pracownicy pracują z nachylonymi plecami lub z głową
wygiętą do przodu lub do tyłu?
40. Czy pracownicy pracują z rękami uniesionymi powyżej ramion?
41. Czy praca wymaga sięgania na duże odległości?
42. Czy pracownicy pracują w kucki lub na kolanach?
HAŁAS
43. Czy są pracownicy narażeni na hałas, wskutek którego muszą
krzyczeć do osoby stojącej w odległości 0,5-1 m, aby się z nią
porozumieć?
44. Czy są pracownicy, którzy nie używają ochronników słuchu,
nawet przy dużym hałasie?
45. Czy przedsiębiorstwo unika kupowania dostępnych na rynku
maszyn emitujących najniższy poziom hałasu?
DRGANIA MECHANICZNE
46. Czy przedsiębiorstwo unika kupowania dostępnych na rynku
maszyn o stosunkowo niskim poziomie drgań mechanicznych?
DRGANIA RĄK I RAMION
47. Czy pracownicy nieostrożnie posługują się narzędziami lub
maszynami, które drgają, obracają się lub wibrują, np. świdrami i
szlifierkami kątowymi?
48. Czy pracownicy korzystają z narzędzi lub maszyn, w przypadku
których poziom drgań podany w instrukcji obsługi przekracza 3
m/s 2 ?
ZIMNO I CIEPŁO
49. Czy pracownicy narażeni są na działanie warunków
atmosferycznych, np. skrajne zimno lub gorąco, zimny wiatr, deszcz,
przeciągi?
74393404.005.png 74393404.006.png 74393404.007.png
ABSENCJA CHOROBOWA
Tak
Nie
50. Czy niektóre warunki środowiska pracy mogą przyczyniać
się do absencji chorobowej?
51. Czy zmiany środowiska roboczego mogłyby przyczyniać
się do absencji chorobowej?
INNE
Należy pamiętać, że ocena miejsca pracy podlega w wielu obszarach specjalnym
wymaganiom . Wymagania specjalne dotyczą między innymi, poniższych obszarów i
należy to uwzględnić w swojej liście kontrolnej, jeśli zostanie stwierdzone
występowanie tych obszarów:
środowisko pracy dla kobiet w ciąży;
praca z monitorem ekranowym;
czynniki biologiczne;
substancje i materiały rakotwórcze.
Należy także zwrócić uwagę na następujące aspekty, których nie uwzględniono w
liście kontrolnej:
klimat wewnątrz pomieszczeń;
dzieci i młodociani;
psychologiczne uwarunkowania środowiska pracy .
74393404.008.png 74393404.009.png 74393404.010.png 74393404.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin