Cele główne:- poczucie bezpieczeństwa i zaufania- dostarczanie różnorodnych bodźców- ćwiczenia sprawności w obrębie motoryki małej- ćwiczenia ułatwiające poznanie schematu ciała- wyzwalanie aktywności ruchowej dziecka- rozwijanie umiejętności współdziałaniaMetody:- stymulacja polisensoryczna M.Ch.Knilla- elementy metody W. Sherborne- elementy metody relaksacyjnej- praktyczne działaniePomoce: magnetofon,płytaCD,materac,fasola,pojemniki,woreczki(piłka),miski,klocki;Część wstępna:1.Indywidualne przywitanie się z każdym z wychowanków poprzez wymienienie imienia każdego z nich oraz delikatne pogłaskanie twarzy w sposób akceptowany przez wychowanka.2.Doskonalenie wzajemnej komunikacji, orientacji w schemacie ciała-zastosowanie elementów metody M.Ch.Knill"Świadomość ciała, kontakt i komunikacja":a) przygotowanie miejsca wspólnych ćwiczeń ruchowychb) zajęcie miejsc na materacuc) włączenie kasety magnetofonowejd)wspólne wykonywanie ćwiczeń(program wprowadzający):- kołysanie- wymachiwanie rękami- pocieranie dłoni- klaskanie- głaskanie głowy- głaskanie brzucha- głaskanie policzkówĆwiczenia wykonujemy razem z wychowankami.Zajęcia właściwe:1.Masaż dłoni:- grzbietowej strony:głaskanie,rozwieranie dłoni,ponowne głaskanie- wewnętrznej części:głaskanie,rozcieranie,oklepywanie- głęboki uścisk dłoni- delikatne ostukiwanie klockiem dłoni2.Ćwiczenia percepcji dotykowej na materiałach sypkich,celem dostarczenia doznań dotykowych.Zabawa fasolą:- obserwacja i dotykanie fasoli- wspólne mieszanie dłonią fasoli w miskach- przesypywanie fasoli z jednego pojemnika do drugiego3.Ćwiczenia ruchowe wzmacniające mięśnie rąk i nógZabawa woreczkami i piłką- rzucanie woreczka do wychowanka- łapanie woreczka- przerzucanie woreczka z prawej dłoni do lewej- nakładanie woreczka na głowę- turlanie piłki do wychowanka4.Ćwiczenia według W.Sherborne-elementy"Relacja razem"Wychowawca siedzi naprzeciwko wychowanka i poklepuje swoje nogi, a potem nogi wychowanka przekazując komunikat w sposób werbalny- poklepujemy brzuch- poklepujemy ręce- poklepujemy stopy- poklepujemy kolana- poklepujemy głowęĆwiczenia wykonujemy według możliwości danego wychowanka.Część końcowa1.Zastosowanie bodźców smakowych(podajemy wychowankowi jedzenie o słodkim smaku, wychowanek bierze i wkłada do buzi).2.Zakończenie zajęć muzyką relaksacyjną-pożegnanie wychowanków poprzez wymówienie imienia i podanie dłoni.
kanaolka