W pracy z dziećmi z autyzmem w wieku przedszkolnym i w klasach I-III warto prowadzić zajęcia w oparciu o Metodę Dobrego Startu „Piosenki do rysowania” M.Bogdanowicz. Dzięki stałym częściom zajęć wprowadzana jest struktura, która zmniejsza lęk i niepewność dzieci przed tym, co może nastąpić. Struktura zwiększa poczucie bezpieczeństwa i pozwala „otworzyć się” na proponowane aktywności.Istotną rolę w MDS pełni element wzrokowy(wzór graficzny), słuchowy (piosenka) oraz motoryczny (odtwarzanie wzoru graficznego zgodnie z rytmem piosenki).Metoda ta ma na celu rozwijanie funkcji językowych, funkcji percepcyjnych oraz koordynowanie i współdziałanie tych funkcji, czyli integrację percepcyjno-motoryczną. Prowadząc zajęcia z dziećmi z autyzmem, dokonałam pewnych modyfikacji metody, dostosowując ją do potrzeb danej grupy. Elementy MDS wykorzystywałam również podczas zajęć indywidualnych z dziećmi w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.W czasie zajęć w zespole klasowym (4 uczniów) każdy wzór opracowywany był przez dwa tygodnie do tej samej piosenki.W pierwszym tygodniu akcent zajęć położony był na ćwiczenia ruchowe i ruchowo-słuchowe. Dzieci zostały zapoznane też ze wzorem graficznym, ale poznawały go dotykowo tylko na dużym formacie a odtwarzały jedynie w powietrzu oraz poprzez ułożenie na podłodze z różnych materiałów. Na kolejnym spotkaniu główne działania koncentrowały się na ćwiczeniach ruchwo-słuchowo-wzrokowych. Dzieci poznawały wzór polisensorycznie, odtwarzały na tacy z kasza manną, na plecach kolegi, kartach pracy. Prowadzone były również zajęcia o charakterze plastycznym np. wspólne malowanie wzoru na dużym arkuszu, lepienie wzoru z plasteliny, wykonywanie wzoru z materiału przyrodniczego itp.Zajęcia przebiegały wg następującego schematu:I. Zajęcia wprowadzające1.Powitanie a) przedstawienie PCS „uczyć się”b)powitanie przy akompaniamencie gitary piosenką „Witamy się serdecznie”(początek murmurando, wokalizowanie na sylabie „la”, a następnie śpiewanie całej piosenki )c)ćwiczenia somatognozji-wskazywanie części ciała prezentowanych przez nauczyciela na PCS lub piktogramach-w grupach z dużymi trudnościami percepcyjnymi wprowadzałam tylko jedną część ciała, włączałam elementy masażu, nakładanie ciężarków na ręce lub nogi; owijanie danej części ciała chustą, bandażem- w kolejnych zajęciach w grupach lepiej funkcjonujących wprowadzałam zabawy ruchowez pokazywaniem np. „Głowa, ramiona, kolana, pięty”, „Idzie zuch”d) ćwiczenia w orientacji w przestrzeni- w początkowych zajęciach prowadziłam zabawy utrwalające znajomość jednej strony ciała np. witanie się prawą dłonią, prawym łokciem, prawym kolanem. Powitanie takie najlepiej prowadzić w ustawieniu w szeregu, aby uniknąć efektu lustrzanego odbicia, przy ustawieniu w kręgu. Organizując tę część zajęć włączałam ćwiczenia Ruchu Rozwijającego W. Sherborne oraz piosenki np. „Do przodu prawą rękę daj”.2.Zapoznanie z piosenką i omówienie jej treści a) wysłuchanie piosenki odtwarzanej z płytyb) wysłuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela przy akompaniamencie gitaryc) rozwijanie funkcji językowych, ćwiczenia logopedyczne: -rozmowa nt. treści piosenki z wykorzystaniem dostępnych dla każdego dziecka środków komunikacji - konkretów, obrazków, PCS, etykiet. Nie zawsze istnieje konieczność rozmowy dotyczącej treści całej piosenki, można skupić się tylko na kluczowych słowach i je zilustrować. W grupach z dziećmi z głębszym upośledzeniem można ćwiczyć gest wskazywania, dobierania obrazków na zasadzie „taki sam”, umiejętność dmuchania.d)swobodne tworzenie wspólnego akompaniamentu do piosenki na instrumentach perkusyjnych niemelodycznych( tę część ćwiczeń ruchowo-słuchowych autorka MDS proponuje wprowadzić w późniejszym etapie zajęć, ja natomiast wykorzystuję je jako zakończenie rozmowy dotyczącej utworu)II. Zajęcia właściwea) ćwiczenia ruchoweRealizując tę część zajęć można wprowadzać, zwłaszcza w grupach z małymi dziećmi, zabawy tematyczne, przyjmowanie ról, zabawy konstrukcyjne oraz zabawy i gry edukacyjne Proponując zabawy ruchowe można także wykorzystać elementy stymulacji sensorycznej, Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Integracji Sensorycznejb)ćwiczenia ruchowo-słuchoweW tej części zajęć wykorzystujemy woreczki z fasolą, grochem, piaskiem itp. Początkowo każde dziecko otrzymuje tylko jeden woreczek. Chcąc utrwalić strony ciała wprowadzamy polecenie uderzania prawą (otwartą) dłonią w woreczek. Na kolejnych zajęciach pokazujemy dzieciom inne sposoby odtwarzania rytmu ręką i zachęcamy do proponowania własnych pomysłów. Po opanowaniu umiejętności odtwarzania rytmu prawą ręką, uczymy rytmizowania lewą ręką, a następnie dwoma rękami. c)ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe- prezentacja dużego wzoru umieszczonego na tablicy + komentarz (co przypomina, jak rysować)- poznawanie dużego wzoru poprzez dotyk- rysowanie wzoru w powietrzu- tworzenie wzoru na podłodze z różnych materiałów(np. z materiału przyrodniczego)- odtwarzanie wzorów polisensorycznych z piosenką i bez- odtwarzanie wzoru na tacy z kaszą ( bez śpiewu i ze śpiewem)- rysowanie wzoru po śladzie i łączenie kropek (na formacie A4)- odtwarzanie wzoru na kartach pracy- tworzenie wzoru z plasteliny, mas plastycznych , wspólne malowanie, wyklejanieIII. Zajęcia końcowe- wspólne zaśpiewanie poznanej piosenki +aktywność ruchowo-słuchowa tj. gra na drewnianych pałeczkach, instrumentach perkusyjnych niemelodycznych, taniec z balonami, szarfami, gazetami, wstążkami, chustami- piosenka na pożegnanie „Żegnamy się serdecznie” (murmurando, wokalizowanie na sylabie „la”, a następnie śpiewanie całej piosenki ).KONSPEKT Z MDSPIOSENKA „TAK SIĘ ZACHMURZYŁO” cz.11.Zajęcia wprowadzające:a) powitanie: mmm, la la la, „Witamy Was , witamy Was serdecznie, cieszymy bardzo się, że Wojtek tutaj jest, że Stefan tutaj jest, że Ola tutaj jest, że Mariusz tutaj jest. Witamy Was serdecznie, cieszymy bardzo się”b)ćwiczenia somatognozji- wskazywanie części ciała pokazanej na PCS- piosenka „Głowa ramiona, kolana, pięty”c)orientacja w przestrzeni- przywitanie się prawą ręką, powitanie prawym łokciem, kolanem, stopą (Dziecii nauczyciele stoją w szeregu. Nauczyciel prowadzący prosi wszystkich o wyciągnięcie prawej ręki, a następnie pierwsza osoba z szeregu wychodzi i wita się z każdym uczestnikiem zajęć prawą ręką. Po powitaniu wszystkich ustawia się na końcu szeregu. Nauczyciel prosio pokazanie prawego łokcia i pierwsza osoba w szeregu wita się z każdym uczestnikiem prawym łokciem itd.d) zapoznanie z piosenką „Tak się zachmurzyło”(pomoce-tekst piosenki dla dzieci, które potrafią czytać)-wysłuchanie nagrania- wysłuchanie piosenki śpiewanej przez nauczyciela przy akompaniamencie gitarye)rozwijanie kompetencji językowych(pomoce-obrazki i etykiety: chmura, słońce, śnieg, chłopiec, dziewczyna, sanki, górka;drewniane sanki, postaci chłopców i dziewczynek wycięte z gazet ), - pogadanka połączona z prezentacją PCS i obrazków: jaka jest teraz pora roku, jaki miesiąc, jaka jest pogoda zimą, jaka jest dzisiaj pogoda, jaka jest pogoda w piosence, co robią dzieci, z czego zjeżdżają, jaka jest górka(pojęcia wysoko-nisko, z góry na dół), kto zjeżdża (dobieranie do PCS „dziewczynka” , „chłopiec” odpowiednich obrazków wyciętych z gazet)f) wspólna próba zaśpiewania piosenki, a następnie swobodne tworzenie akompaniamentu na instrumentach perkusyjnych2.Zajęcia właściwea) zabawa ruchowa(pomoce-dwa koce), dzieci w parach, jedno siada na złożonym kocu, drugie ciągnie, zmiana ról; (można zrobić wyścigi)b) ćw. ruchowo-słuchowe-woreczki (po jednym dla każdego ucznia)- uderzanie otwartą prawą dłonią, a następnie palcamic)ćw. ruchowo-słuchowo-wzrokowe-pokazanie dużego wzoru na tablicy- omówienie co przypomina i jak się rysuje- dotykanie wzoru na tablicy (każdy uczeń indywidualnie, pytamy Kto chce?)- rysowanie w powietrzu- wspólne układanie wzoru z płatków kosmetycznych na podłodze3.Zajęcia końcowea)wysłuchanie piosenki z magnetofonub)zabawa w padający śnieg na blat stołu, taniec z grzechotkamic)piosenka na pożegnanie „Żegnamy się serdecznie, do zobaczenia znów”.KONSPEKT Z MDSPIOSENKA „TAK SIĘ ZACHMURZYŁO” cz.21.Zajęcia wprowadzające:a) powitanie piosenką „Witamy Was , witamy Was serdecznie, cieszymy bardzo się, że Wojtek tutaj jest, że Stefan tutaj jest, że Ola tutaj jest, że Mariusz tutaj jest. Witamy Was serdecznie, cieszymy bardzo się”b)ćwiczenia somatognozji- wskazywanie części ciała pokazanej na PCS- piosenka „Głowa ramiona, kolana, pięty”c)orientacja w przestrzeni- przywitanie się prawą ręką, powitanie prawym łokciem, kolanem, stopą. (Dziecii nauczyciele stoją w szeregu. Nauczyciel prowadzący prosi wszystkich o wyciągnięcie prawej ręki, a następnie pierwsza osoba z szeregu wychodzi i wita się z każdym uczestnikiem zajęć prawą ręką. Po powitaniu wszystkich ustawia się na końcu szeregu. Nauczyciel prosio pokazanie prawego łokcia i pierwsza osoba w szeregu wita się z każdym uczestnikiem prawym łokciem itd.d) przypomnienie piosenki „Tak się zachmurzyło”(pomoce-tekst piosenki dla dzieci, które potrafią czytać)- wspólne zaśpiewanie piosenki przy akompaniamencie gitarye)rozwijanie kompetencji językowych- „Kto przypomni o czym jest piosenka?”; wprowadzenie zagadek f) śpiewanie piosenki połączone z grą na trójkątach 2.Zajęcia właściwea) zabawa ruchowazagniatanie kul z gazet, podrzucanie, rzucanie do celub) ćw. ruchowo-słuchowe-woreczki (po jednym dla każdego ucznia) uderzanie otwartą prawą dłonią, a następnie palcamic)ćw. ruchowo-słuchowo-wzrokowe-pokazanie dużego wzoru na tablicy, przypomnienie jak się rysuje- polisensoryczne poznanie wzoru (cztery wzory wykonane z różnych materiałów)- „rysowanie” wzoru palcami na tacy ze śniegiem-rysowanie na tackach z kaszą manną-rysowanie na czarnych kartkach(format A-4) palcem umoczonym w białej farbie-rysowanie na kartach pracy- rysowanie grubym pisakiem- naklejanie sanek na kartę pracy- wspólne stemplowanie kółek (gąbka z papilotów) na dużym niebieskim kartonie.3.Zajęcia końcowea) taniec z balonami w parachb)piosenka na pożegnanie „Żegnamy się serdecznie, do zobaczenia znów”.KONSPEKTYTEMAT: Zwierzęta domowe-pies cz.1(zajęcia indywidualne prowadzone w oparciu o Metodę Dobrego Startuz dzieckiem uczęszczającym na zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju)Cele ogólne:• rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowo-słuchowej • rozwijanie funkcji językowych• rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeniCele szczegółowe:• rysuje prostokąt• rozpoznaje cyfrę 2• zna i rozumie tekst piosenki• śpiewa piosenkę• gra rytmicznie na trójkącie • rozumie pojęcia: najdłuższa (smycz, kość), długi(ogon)Metody pracy: ćwiczebne, waloryzacyjneFormy pracy: indywidualnaŚrodki dydaktyczne: „dotykowy” chodnik, dwa pluszowe psy, obrazki, etykiety, woreczki, trójkąt, gitara, wzory, tacka z kaszą manną, plastelina PRZEBIEG ZAJĘĆ1.Powitanie i ustalenie planu zajęć w oparciu o PCS2. Stymulacja czuciowa stóp- przechodzenie po chodniku wykonanym z różnych materiałów. Zadawanie dziecku pytań: Co to jest? Jakie to jest?(twarde czy miękkie?)3.Rozpoznawanie głosów zwierząt-kot, pies, ptak; ćwiczenia dźwiękonaśladowcze4. Zapoznanie z piosenką „Pieski małe dwa”(zwrotka 2), analiza treści piosenki (wykorzystanie obrazków, etykiet, pluszowych piesków)5. Zabawa ruchowa- spacer pluszowych piesków po „dotykowym chodniku”z równoczesnym śpiewaniem piosenki „Pieski małe dwa”6. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe- gra na trójkącie do melodii piosenki- wystukiwanie rytmu na woreczkach7.Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe-zapoznanie z wzorem-prostokąt (nawiązanie do kształtu kładki z piosenki)-polisensoryczne poznanie wzoru ze śpiewem i bez-rysowanie wzoru po śladzie-rysowanie wzoru na tacy z kaszką manną(ze śpiewem)-łączenie kresek(duży wzór A4)8. Wyklejanie wzoru z plasteliny9. Rysowanie „ścieżek edukacyjnych” (pieski i budy, pieski i kości, pieskii smycze); wskazywanie najdłuższej kości, najdłuższej smyczy, największej budy10.Układanie obrazka psa (4 elementy)-na wzorze, bez wzoru11.Ćwiczenia ruchowe na sali gimnastycznej integrujące odruchy ATOS i STOS12. PożegnanieTEMAT: Zwierzęta domowe-pies cz.2Cele ogólne:- rozwijanie integracji percepcyjno-motorycznej- rozwijanie mowy- rozwijanie orientacji w przestrzeni- rozwijanie umiejętności szkolnych(wycinanie, klejenie, malowanie)Cele szczegółowe:- rysuje po śladzie, łączy kropki- rozpoznaje i rysuje prostokąt- składa obrazek złożony z 4 elementów- wycina i nakleja fragmenty obrazka- maluje w konturze- zna i rozumie pojęcia: długi - krótki, na – pod, największy, średni, najmniejszy- pracuje w relacji naprzemiennej- odpowiada na pytania: Co to jest? Jakie(jaka, jaki) to jest?- śpiewa piosenkęMetody pracy: ćwiczebne, waloryzacyjneFormy pracy: indywidualnaŚrodki dydaktyczne: „dotykowy” chodnik, dwa pluszowe psy, klocki, obrazki, etykiety, nożyczki, klej, farby, pędzel, wzory do MDSPRZEBIEG ZAJĘĆ1.Powitanie i ustalenie planu zajęć w oparciu o PCS2. Stymulacja czuciowa stóp- przechodzenie po chodniku wykonanym z różnych materiałów. Zadawanie dziecku pytań: Co to jest? Jakie to jest?(twarde czy miękkie?)3. Zabawa ruchowa-spacer pluszowych piesków po „dotykowym chodniku”z równoczesnym śpiewaniem piosenki „Pieski małe dwa”4. Zabawa konstrukcyjna- budowanie z klocków kładki w relacji naprzemiennej( zadawanie pytania: Kto teraz?)5. Układanie obrazków przedstawiających psy w kolejności od największegodo najmniejszego6. Układanie pluszowych piesków na krześle lub pod krzesłem-na polecenie nauczyciela7. Przypomnienie wzoru-prostokąt; wodzenie palcem po wzorach wraz ze śpiewem piosenki „Pieski małe dwa”8. Rysowanie kształtu: po śladzie, na tacy z kaszką, na kartce pisakiem(łączenie kresek, łączenie kropek), samodzielnie9. Składanie obrazków pociętych na prostokąty, wskazywanie pieska z długim ogonem i krótkim ogonem10. Wycinanie i naklejanie obrazka psa11. Malowanie psa farbami(przynoszenie i odnoszenie przyborów)12.Stymulacja przedsionkowa na sali gimnastycznej (poruszanie sięna deskorolce w pozycji na brzuchu, huśtanie w sakwie, podskokina trampolinie, zbieranie woreczków w leżeniu brzuchem na deskorolcei wrzucanie ich do miski z uwzględnieniem przekraczania linii środka, wspinanie na zjeżdżalnię zrobioną z ławek opartych o szczeble drabinek).13.Pożegnanie.
kanaolka