KLASYFIKACJA ZABURZEŃ MOWY
Ujęcie I.Styczek: 1981, 250-253
I.Zewnątrzpochodne
Dotyczą niekorzystnego środowiska wychowawczego.
II. Wewnątrzpochodne
Dysglosja
zniekształcanie dźwięków mowy lub niemożność ich wytwarzania, na skutek nieprawidłowej budowy narządów mowy lub obniżenia słyszalności;
Dysartria (anartria)
zniekształcanie dźwięków mowy lub niemożność ich wytwarzania, na skutek uszkodzenia ośrodków i dróg unerwiających narządy mowne (artykulacyjne, fonacyjne, oddechowe);
Dyslalia (alalia)
opóźnienie w przyswajaniu sobie języka, na skutek opóźnionego wykształcenia się funkcji pewnych struktur mózgowych;
Afazja
utrata częściowa lub całkowita języka, na skutek uszkodzenia pewnych struktur mózgowych;
Jąkanie
zaburzenia płynności mowy (rytmu i tempa); przyczyny nie są znane; zaliczane jest do nerwic;
Nerwice mowy (logoneurozy)
mutyzm, afonia, jąkanie, zaburzenia tempa mowy, modulacji, siły i wysokości głosu u osób cierpiących na nerwice;
Oligofazja
niedokształcenie mowy spowodowane upośledzeniem umysłowym;
Schizofazja
mowa osób mających zaburzenia myślenia, spowodowane chorobami psychicznymi
Opóźniony rozwój mowy
ORM
Ujęcie Z.Tarkowskiego
Termin budzący wiele wątpliwości. Dotyczy zmienionego rytmu i tempa rozwoju, a więc nierównomiernego lub opóźnionego rozwoju. Odnosić się może do wszystkich aspektów rozumienia i mówienia, ale może też dotyczyć tylko niektórych aspektów np. rozumienie, słownictwo, gramatyka, artykulacja.
Przyczyny:
· niska inteligencja
· upośledzenie słuchu
· uszkodzenie mózgu
· zaburzenia psychiczne
i emocjonalne
· opóźnienie dojrzewania układu nerwowego
· dysfunkcja narządów mowy
· deprywacja kulturowa
i środowiskowa
· dwujęzyczność
2
barabell