<Załącznik>
Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 16 w Szczecinie.
Data: 29 maja 2004 r.
Prowadzący: mgr Aneta Kucharska.
Blok tematyczny: Chrońmy nasz wspólny dom – Ziemię.
Temat zajęć: Gry i zabawy ortograficzne.
Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów:
uczeń - potrafi korzystać ze słownika ortograficznego
- wie jak posługiwać się tabliczką logico”
podczas wykonywania zadania
- pisze poprawnie wyrazy z „ó” niewymiennym
- czyta i słucha ze zrozumieniem poleceń
- stosuje wiedzę w praktyce
Metody: drama, burza mózgów, metoda promyczków, ćwiczenia, praca ze słownikiem
ortograficznym i tabliczką logico
Formy pracy: praca indywidualna i grupowa
Środki dydaktyczne: zagadki, puzzle, tablice logico, słowniki ortograficzne, materiały
piśmiennicze
1. Przywitanie gości – chłopcy i dziewczynki recytują zagadki dla gości.
2. Rozmowa na dywanie:
- podsumowanie ostatniego bloku tematycznego –Jak ludzie powinni dbać
o Ziemię?
- rozdanie serduszek
- przyjęcie wylosowanej roli (drama)
Dzieci zamieniają się w: roślinę, drzewo, ssaka, ptaka, owada.
Samodzielnie redagują i zapisują prośbę do człowieka w imieniu wylosowanej
postaci.
Odczytują prośbę i przyklejają ją obok postaci człowieka (w trakcie
odczytywania i przyklejania – nauczyciel sprawdza poprawność ortograficzną).
3. Podanie celu zajęć.
Pisząc prośbę musieliście pamiętać o...Dzieci wymieniają zasady, którymi kierowały się podczas formułowania próśb.
burza mózgów
▲
|
◄---- pisanie prośby ----►
▼
Celem zajęć jest doskonalenie poprawności ortograficznej poprzez zabawę.
4. Losowanie puzzli, uważne czytanie polecenia.(Uzupełnianie luk w wyrazach
z literkami „ó” lub „u”. Kolorowanie kredką pól, na których są wyrazy z „ó”).
Praca ze słownikiem ortograficznym. Odszukanie wylosowanych wyrazów,
umieszczonych na puzzlach. Zapisanie ołówkiem nad wyrazem, numeru strony
w słowniku.
Układanie w dwóch grupach obrazków z puzzli ( kłódka i ptak )
5. Zabawa w uważne słuchanie.
Wskazanie osoby w każdej grupie do odczytania pokolorowanych wyrazów z „ó”, pozostałe dzieci losują wyrazy .
Uczniowie uważnie słuchają i przyklejają wyczytany wyraz do tablicy.
Powstanie zbiór wyrazów z „ó”.
Liczenie wyrazów w zbiorze.
Zbiór wyrazów jest związany z pewną zasadą ortograficzną.
Wyjaśnienie pisowni. Są to wyrazy z ”ó” niewymiennym, które należy zapamiętać.
6. Układanie zdań z wybranymi dwoma wyrazami z tablicy, staranne i poprawne zapisanie ich w zeszycie. Odczytanie zdań.
7. Przerwa śródlekcyjna.
8. Wykonanie zabawy „Mokre dyktando”.
W jaki sposób można ćwiczyć i zapamiętać pisanie wyrazów z „ó” niewymiennym?
Jak mogę to zrobić?
- praca w parach, tekst dyktanda rozwieszany jest na ścianach klasy
- jedna osoba z pary biegnie do tekstu, wraca i dyktuje drugiej, zapis w zeszytach
- korekta tekstu przez nauczyciela
Tekst dyktanda – Król z córką wybierał się w podróż. Na górze czekały na nich wróbel i jaskółka. Piękna wróżka żegnała ich w różowej sukience. Spóźniony chór
śpiewał dla królewskiej pary.
9. Zabawa z tabliczkami logico. Przypomnienie zasad posługiwania się zestawem
dydaktycznym logico.
a. uważne przeczytanie polecenia na karcie
b. kolorowe guziki to samochody zaparkowane w garażach (u dołu tabliczki)
c. wyjeżdżamy po kolei z garażu by poprawnie zaparkować po prawej stronie
d. na następnej karcie, sprawdzamy poprawność wykonanego zadania
10. Podsumowanie zajęć.
Siadamy w kręgu i rozmawiamy: co Wam się najbardziej podobało na dzisiejszych
zajęciach?
11. Pożegnanie gości zagadkami recytowanymi przez dzieci.
segafredo100