gry.doc

(36 KB) Pobierz

                                      Scenariusz zajęć w klasie II A

 

<Załącznik>

 

 

Miejsce: Szkoła Podstawowa nr 16 w Szczecinie.

 

Data: 29 maja 2004 r.

 

Prowadzący: mgr Aneta Kucharska.

 

Blok tematyczny: Chrońmy nasz wspólny dom – Ziemię.

 

Temat zajęć: Gry i zabawy ortograficzne.

 

Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów:

 

      uczeń - potrafi korzystać ze słownika ortograficznego

      - wie jak posługiwać się tabliczką logico”

          podczas wykonywania zadania

      - pisze poprawnie wyrazy z „ó” niewymiennym

      -  czyta i słucha ze zrozumieniem poleceń

      - stosuje wiedzę w praktyce

 

Metody: drama, burza mózgów, metoda promyczków, ćwiczenia, praca ze słownikiem

              ortograficznym i tabliczką logico

 

Formy pracy: praca indywidualna i grupowa

 

Środki dydaktyczne: zagadki, puzzle, tablice logico, słowniki ortograficzne, materiały

                                  piśmiennicze

 

 

1.     Przywitanie gości – chłopcy i dziewczynki recytują zagadki dla gości.

 

2.     Rozmowa na dywanie:

-         podsumowanie ostatniego bloku tematycznego –Jak ludzie powinni dbać

     o Ziemię?

-         rozdanie serduszek

-         przyjęcie wylosowanej roli (drama)

 

  Dzieci zamieniają się w: roślinę, drzewo, ssaka, ptaka, owada.

  Samodzielnie redagują i zapisują prośbę do człowieka w imieniu wylosowanej  

  postaci.

  Odczytują prośbę i przyklejają ją obok postaci człowieka (w trakcie

  odczytywania i przyklejania – nauczyciel sprawdza poprawność ortograficzną).

 

 

 

 

 

 

3.     Podanie celu zajęć.

Pisząc prośbę musieliście pamiętać o...Dzieci wymieniają zasady, którymi kierowały się podczas formułowania próśb.

burza mózgów    

                                              ▲

                                                | 

                         ◄---- pisanie prośby ----►

                                                |

                                              ▼

Celem zajęć jest doskonalenie poprawności ortograficznej poprzez zabawę.

 

 

4.     Losowanie puzzli, uważne czytanie polecenia.(Uzupełnianie luk w wyrazach

     z literkami  „ó” lub „u”. Kolorowanie  kredką pól, na których są wyrazy z „ó”).

      Praca ze słownikiem ortograficznym. Odszukanie wylosowanych wyrazów,

     umieszczonych na  puzzlach. Zapisanie ołówkiem nad wyrazem, numeru strony

     w słowniku.

     Układanie w dwóch grupach obrazków z puzzli ( kłódka i ptak )

 

5.     Zabawa w uważne słuchanie.

 

Wskazanie osoby w każdej grupie do odczytania pokolorowanych wyrazów z „ó”, pozostałe dzieci losują wyrazy .

Uczniowie uważnie słuchają i przyklejają wyczytany wyraz do tablicy.

Powstanie zbiór wyrazów  z „ó”.

Liczenie wyrazów w zbiorze.

Zbiór wyrazów jest związany z pewną zasadą ortograficzną.

Wyjaśnienie pisowni. Są to wyrazy z ”ó” niewymiennym, które należy zapamiętać.

 

6.     Układanie zdań z wybranymi dwoma wyrazami z tablicy, staranne i poprawne zapisanie ich w zeszycie. Odczytanie zdań.

 

7.  Przerwa śródlekcyjna.

 

8.     Wykonanie zabawy „Mokre dyktando”.

 

W jaki sposób można ćwiczyć i zapamiętać pisanie wyrazów z „ó” niewymiennym?

Jak mogę  to zrobić?

-         praca w parach, tekst dyktanda rozwieszany jest na ścianach klasy

-         jedna osoba z pary biegnie do tekstu, wraca i dyktuje drugiej, zapis w zeszytach

-         korekta tekstu przez nauczyciela

Tekst dyktanda – Król z córką wybierał się w podróż. Na górze czekały na nich wróbel i jaskółka. Piękna wróżka żegnała ich w różowej sukience. Spóźniony chór

śpiewał dla królewskiej pary.

 

9.     Zabawa z tabliczkami logico. Przypomnienie zasad posługiwania się zestawem

     dydaktycznym logico.

a.      uważne przeczytanie polecenia na karcie

b.     kolorowe guziki to samochody zaparkowane w garażach (u dołu tabliczki)

c.      wyjeżdżamy po kolei z garażu by poprawnie zaparkować po prawej stronie

d.     na następnej karcie, sprawdzamy poprawność wykonanego zadania

 

10. Podsumowanie zajęć.

 

Siadamy w kręgu i rozmawiamy: co Wam się najbardziej podobało na dzisiejszych

        zajęciach?

 

   11. Pożegnanie gości zagadkami recytowanymi przez dzieci.

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin