sesja 4.pdf
(
89 KB
)
Pobierz
sesja 4 kor III.p65
Analiza niepowodzeñ w poszukiwaniu pracy Sesja 4
SESJA 4
Analiza niepowodzeñ
w poszukiwaniu pracy
Klub
Pracy
Wstêp
W poszukiwaniu pracy jednym z istotniejszych ele-
mentów jest zidentyfikowanie barier, które utrudniaj¹ zna-
lezienie pracy. Jeden rodzaj to bariery zewnêtrzne, takie
jak np. brak miejsc pracy, a drugi wewnêtrzne, np. nieod-
powiednie wykszta³cenie.
Jedn¹ z wa¿niejszych barier jest nieefektywny sposób po-
szukiwania pracy.
Wszystkie ograniczenia na rynku pracy staj¹ siê w efekcie
naszymi barierami, poniewa¿ to my musimy siê z nimi
uporaæ, by znaleæ pracê.
Cele
1. Analiza najczêciej stosowanych sposobów poszukiwa-
nia pracy.
2. Analiza barier przeszkadzaj¹cych w znalezieniu pracy.
Czas trwania
1 godzina
Program sesji
1. Jak dotychczas szukalimy pracy?
Æwiczenie 4.1: Podpatruj innych.
Æwiczenie 4.2: Jak szukalimy pracy.
2. Przyczyny niepowodzeñ w szukaniu pracy.
Æwiczenie 4.3: N Z.
Æwiczenie 4.4: Co cennego.
3. Podsumowanie sesji.
4. Zapowied programu nastêpnej sesji.
Materia³y pomocnicze
Materia³y dla lidera
ZAWÓD I PRACA (L 4.1)
MOJE METODY SZUKANIA PRACY (L 4.2)
Plakaty
Materia³y dla uczestników
Program Klubu Pracy
99
Sesja 4 Analiza niepowodzeñ w poszukiwaniu pracy
100
Program Klubu Pracy
Analiza niepowodzeñ w poszukiwaniu pracy Sesja 4
1. Jak dotychczas szukalimy pracy?
Æwiczenie 4.1
Podpatruj innych 10 minut
¸
W dzisiejszym wiecie wiele osób wykonuje zawody, zajmuje stanowiska zupe³nie nie-
zwi¹zane z kierunkiem swojego wykszta³cenia. Coraz czêciej bowiem zdarza siê wyko-
nywanie pracy o charakterze ca³kowicie rozbie¿nym z wyuczonym zawodem. Czy zasta-
nawialicie siê, dlaczego tak siê dzieje? O czym to mo¿e wiadczyæ?
J
Popro uczestników o przypomnienie sobie takich osób z w³asnego otoczenia, które wy-
konuj¹ aktualnie pracê zupe³nie niezwi¹zan¹ ze swoim wyuczonym zawodem. Niech kil-
ka osób o tym opowie.
1
Wpiszcie informacje na du¿ym arkuszu w formie tabeli. Wykorzystaj wzór à ZAWÓD
I PRACA (L 4.1)
PAMIÊTAJ!
Sukces rodzi siê z po³¹czenia dowiadczenia,
aktywnoci, pomys³owoci i wytrwa³oci.
PODSUMUJ:
Nie tylko brak ofert pracy powoduje, ¿e szukamy i podejmujemy pracê w zawodach, do których
nie przygotowywalimy siê w trakcie edukacji szkolnej. Czêsto w³anie
niemo¿noæ
znalezienia
zatrudnienia w zawodzie wyuczonym uruchamia w nas refleksjê dotycz¹c¹ tego, czego chcemy
w ¿yciu dokonaæ, jak chcemy ¿yæ, co tak naprawdê chcemy robiæ. Równie¿ zmieniaj¹cy siê wiat
pokazuje nowe mo¿liwoci wykorzystania naszych zainteresowañ, umiejêtnoci, predyspozycji.
Æwiczenie 4.2
Jak szukalimy pracy 1215 minut
¸
Czêæ uczestników ma na pewno za sob¹ próby zdobycia pracy, a ka¿da próba, nawet je¿eli nie
zakoñczy³a siê sukcesem, czego ich nauczy³a.
1. Popro, by uczestnicy porównali swoje metody szukania pracy. Wymiana dowiadczeñ
powinna dotyczyæ tego, gdzie i w jaki sposób poszukiwali dotychczas pracy oraz ich
motywacji dotycz¹cej wyboru tego sposobu.
1
Na arkuszu narysuj 4 kolumny: Wykorzystaj wzór à MOJE METODY SZUKANIA PRA-
CY (L 4.2)
2. Zapisz wszystkie informacje wymienione przez uczestników. Ustalcie:
jaka metoda jest najczêciej stosowana,
jaka jest najbardziej skuteczna?
Program Klubu Pracy
101
Sesja 4 Analiza niepowodzeñ w poszukiwaniu pracy
3. Zapytaj:
Czy w miejscach, w których szukalicie by³y wolne miejsca pracy?
Je¿eli tak, to jakie przeszkody stanê³y na drodze, bycie to wy zostali zatrudnieni?
4. Przeanalizujcie teraz kolumnê Napotkane bariery.
Dlaczego w ten sposób szukalicie pracy?
Jak du¿y wp³yw na wybór sposobu mia³a wasza motywacja?
5. Wspólnie zastanówcie siê i odpowiedzcie na pytanie:
Czy silna determinacja w d¹¿eniu do osi¹gniêcia wyznaczonego celu pomaga uru-
chomiæ wyobraniê i dzia³aæ niestereotypowo?
6. Powróæcie teraz do poprzedniego æwiczenia. Porównajcie powody zmiany zawodu czy
charakteru pracy przez waszych znajomych i wasz¹ motywacjê dotycz¹c¹ sposobu szu-
kania pracy.
PAMIÊTAJ!
Metody najczêciej stosowane w poszukiwaniu pracy
wcale nie musz¹ byæ najbardziej skuteczne.
PODSUMUJ:
Zwróæ uwagê na ró¿norodnoæ metod poszukiwania pracy i ich efektywnoæ. Podkrel tak¿e, ¿e
ka¿da próba, a szczególnie ka¿da nieudana próba jest bardzo cenna, bo rozszerza nasze do-
wiadczenie i daje wiedzê o tym, jak danej rzeczy robiæ nie nale¿y.
2. Przyczyny niepowodzeñ w szukaniu pracy
Kiedy szukamy pracy to albo uwa¿amy, ¿e mamy niewielki wp³yw na to co nam siê zda-
rzy, albo mylimy, ¿e wszystko bêdzie znakomicie i zaraz co znajdziemy. Czêsto postê-
pujemy dosyæ schematycznie.
Bariery zale¿ne od nas wydaj¹ siê byæ ³atwiejsze do pokonania, ale mo¿emy próbowaæ
pokonywaæ równie¿ te, które uwa¿alimy za obiektywne, np. ma³¹ liczbê ofert pracy
zwiêkszamy dla siebie gdy intensywniej szukamy pracy lub decydujemy siê na zmianê
miejsca zamieszkania. Motywacj¹ do podjêcia takiej decyzji jest wybrany styl ¿ycia, chêæ
zaspokojenia potrzeb oraz hierarchia wartoci (¿yciowych i zawodowych) danej osoby.
Æwiczenie 4.3
N Z 15 minut
¸
1. Odczytaj po kolei wszystkie odpowiedzi, które w poprzednim æwiczeniu zapisa³e
w kolumnie Napotkane bariery i popro, aby uczestnicy powiedzieli, które z nich uwa-
¿aj¹ za takie, z którymi sobie mo¿na poradziæ, a które przekraczaj¹ ich mo¿liwoci.
Oznacz liter¹ N /niezale¿ne ode mnie/ te bariery, co do których wiêkszoæ uczestników
uwa¿a, ¿e nie maj¹ wp³ywu na ich prze³amanie. Liter¹ Z /zale¿ne ode mnie/ oznacz te
gdzie istnieje mo¿liwoæ zrobienia czego by zlikwidowaæ tê przeszkodê.
102
Program Klubu Pracy
Analiza niepowodzeñ w poszukiwaniu pracy Sesja 4
2. Przedyskutujcie mo¿liwoci i sposoby pokonania ka¿dej z barier.
PODSUMUJ:
Nie wszystko w ¿yciu zale¿y od nas, ale na pewno mamy wp³yw na du¿o wiêcej wydarzeñ, które
nas dotycz¹ ni¿ nam siê wydaje. Musimy zatem myleæ pozytywnie, bo to zwiêksza szanse
powodzenia naszych przedsiêwziêæ.
Æwiczenie 4.4
Co cennego 4 7 minut
¸
1. Stañ na rodku sali i trzymaj¹c w rêku gruby plik ma³ych karteczek powiedz:
Mam co, co jest dla was bardzo cenne. Dla ka¿dego mo¿e to byæ co innego
dla jednej osoby bêdzie to uto¿samia³o jego wymarzon¹ pracê, dla drugiej
zdrowie, dla kogo innego mo¿e to bêdzie upragniony samochód. Takich po-
trzeb mo¿ecie mieæ kilka. Waszym zadaniem ka¿dego z osobna bêdzie prze-
konanie mnie, aby jak najwiêcej tych karteczek ode mnie uzyskaæ. Sposoby
i metody mo¿ecie zastosowaæ ró¿ne, oprócz fizycznych. Od waszej inwencji
i pomys³owoci zale¿y kto wygra i bêdzie mia³ najwiêksze trofeum.
Uczestnicy powinni wykazaæ siê teraz inwencj¹: mog¹ np. wstaæ ze swoich miejsc i podejæ do
ciebie, byæ bardzo mili lub wrêcz przeciwnie mog¹ próbowaæ zastraszyæ ciê i wymuszaæ pod
presja psychiczn¹, itp.
2. Gdy rozdasz karteczki, popro aby wszyscy po kolei powiedzieli kto ile ich ma.
PAMIÊTAJ!
Wiêksze mo¿liwoci na rynku pracy to równie¿ dobre
narzêdzia poszukiwania pracy.
PODSUMUJ:
Powiedz, jakich sposobów u¿y³a osoba, które wygra³a. Podkrel, ¿e sukces, np. znalezienie
pracy nie przyjdzie do nikogo sam trzeba wyjæ z domu i o niego walczyæ.
3. Podsumowanie sesji
Podczas tej sesji nauczy³em siê ...
Dziêki zdobytej nowej wiedzy mam zamiar ...
4. Zapowied programu nastêpnej sesji
Program Klubu Pracy
103
Plik z chomika:
pid_j
Inne pliki z tego folderu:
sesja 20.pdf
(85 KB)
sesja 19.pdf
(1835 KB)
sesja 18.pdf
(522 KB)
sesja 17.pdf
(591 KB)
sesja 16.pdf
(1053 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!polski Gerson - dr Ewa Dąbrowska
!Terapia chlorkiem magnezu MgCl2 lub MgCl2+6H2O - Chlorek Magnezu lub Chlorek Magnezu sześciowodny - Ojciec Beno - Dr Pokrywka
____mirek10
◄E-booki CAŁE
✮ Cykl Indiana Jones
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin