wyklad 2.rtf

(45 KB) Pobierz

 

 

Wykład 2  rok akad. 2012/13

 

 

Jan Łazowski

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

1

Powtórka (3 slajdy)

 

 

Uczucia i potrzeby przychodzą z podświadomości

Czujemy je jako potrzeby, pragnienia, marzenia

Nie łatwo poddają się kontroli

Występują w wyniku działania bodźców wewn. i zewn.

Potrzeby zaspakajamy dwufazowo

W 1 fazie motywacja pierwotna (z epoki kamiennej)

w 2 fazie analiza i działanie rozumne, przystosowane do warunków współczesnych

W działaniach powtarzanych, które wykonujemy najczęściej nie dostrzegamy dwufazowości

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

2

Zaspakajanie potrzeb

 

 

Przejście z pierwszej fazy do drugiej jest dostrzegalne w zdarzeniach niespodziewanych, nowych i u małych dzieci.

W zachowaniach powtarzanych zaciera się przejście z fazy pierwszej do drugiej, staje się niedostrzegalne

Zachowania często powtarzane zmieniają się w nawyki, które nie wymagają uwagi, przebiegają na granicy świadomości

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

3

Mechanizm zaspakajania potrzeby

 

 

Bodźce

Wewnętrznym bodźcem jest brak czegoś i zewnętrznym zachęta, pokusa, widok

Pierwotne przykre uczucie braku

i chęć zaspokojenia braku, czyli potrzeba z nadzieją  na przyjemność zaspokojenia

Brak sposobu rozwiązania pobudza program inteligencji celem zaplanowania rozwiązania

Recepcja pierwotnego uczucia i celu potrzeby, poszukiwanie rozwiązania

Racjonalne planowanie osiągania celu, to druga racjonalna faza zaspakajania

Postępowanie wybraną drogą osiągnięcia celu, jakiś sposób na zaspokojenie potrzeby

Zachowanie wiodące do celu z przyjemnymi uczuciami

Osiągnięcie celu z satysfakcja, radością

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

4

zaspakajanie potrzeb w każdej poznawanej potrzebie ma podobny przebieg

 

 

Potrzeby już poznane

Odżywienia

Informacji

Bezpieczeństwa

 

 

Potrzeby, które będziemy poznawać

porozumiewania się

Zachowania gatunku i więzi

Psychologia rozwojowa

Kształtowanie zachowania

 

 

 

 

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

5

Potrzeba porozumiewania się

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

6

 

 

1/1/97

POROZUMIEWANIE SIĘ

 

 

Istnieje potrzeba porozumiewania się

tworzona przez program w mózgu

Głównymi narzędziami porozumiewania się są

mowa, języki, które przekazują treści racjonalne i uczuciowe

oraz

ekspresja emocjonalna, która przekazuje głównie treści uczuć

Porozumiewanie odbywa się w relacji międzyludzkiej

Brak zrozumienie i porozumienia jest przykry, 

powoduje konflikty

Zrozumienie i porozumienie dają przyjemność

 

 

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

7

 

 

1/1/97

Mowa i języki

 

 

Ośrodki sterownicze mowy  są w korze mózgowej lewej półkuli mózgu

Ośrodek tworzenia mowy

Ośrodek rozumienia mowy

Narząd mowy składa się z:

Płuc i oskrzeli

Krtani

Gardła, języka i warg

Mowa powstaje z drgań wydychanego powietrza

 

 

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

8

Podstawowe Kody językowe

 

 

Podstawowym kodem treści myślowych są języki. Człowiek myśli w takim języku, który najlepiej zna.

Wyraża się myśli w swoim języku przedstawionym

Dźwiękowo – mowa, alfabet Morse’a

Ruchowo – migi, sygnalizacja np. morska

Graficznie – alfabety i pismo

 

 

Każda treść może być przedstawiona (zakodowana) w dowolnym języku jako mowa, jako pismo i jako ruchy,

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

9

Rozmawianie – kolejne działania umysłu

 

 

Osoby nadającej

Sformułowanie treści przekazu

Zakodowanie treści w słowa (w każdym języku inne) i zdania. Budowa zdań (gramatyka) jest podobna w różnych językach

Wypowiadanie słów i zdań - mowa

Osoby odbierającej

Usłyszenie mowy - recepcja

Rozkodowanie – zrozumienie mowy - percepcja

Sformułowanie wniosków i decyzji (odpowiedź, działanie)

 

 

1/1/97

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

10

EKSPRESJA EMOCJONALNA

 

 

Uczucia pozytywne, negatywne i potrzeby,

 

są wyrażane przez ekspresję emocjonalną

 

w ruchach, dźwiękach i reakcjach wegetatywnych

 

Stanowią instynktowne komunikaty, skierowane do otoczenia i do siebie.

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

11

 

 

1/1/97

 

 

11

 

 

1/1/97

EKSPRESJA EMOCJONALNA

 

 

Jest prawie taka sama u wszystkich ludzi

Rozpoznawanie  ekspresji i reagowanie  na nią jest uwarunkowana genetycznie, nie trzeba się tego uczyć

Ekspresja emocjonalna pozwala poznać uczucia, potrzeby i motywacje  swoje 

i innych ludzi

Ekspresja emocjonalna to pierwotny język zwierząt i niemowląt

 

 

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

12

 

 

1/1/97

 

 

12

 

 

1/1/97

Rodzaje ekspresji emocjonalnej

 

 

Gesty – ruchy głowy, rąk i całego ciała

Mimika – ruchy mięśni twarzy – mruganie, ruchy oczu, ust, szczęk itp.

Dźwięki nieartykułowane – umhyyy, acha, śmiech, płacz itp.

Ton i dynamika mowy – dynamika, amplituda, akcenty, intonacja

Objawy wegetatywne – rumieniec, szerokość źrenic, pocenie się, łzy itp.

Treść mowy – to słowa np.: jestem zdenerwowany, boję się, złości mnie to itp. Mowa czasem ukrywa uczucia, trzeba je umieć dostrzec (następne slajdy).

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

13

 

 

1/1/97

 

 

13

 

 

1/1/97

Wymiana reakcji emocjonalnych i informacji racjonalnych

 

 

Porozumiewanie się miedzy ludźmi polega na:

wymianie reakcji (informacji) uczuciowych wyrażanych w ekspresji emocjonalnej

i wymianie informacji racjonalnej wyrażanej werbalnie.

Nie zrozumienie na poziomie emocjonalnym jest najczęstszym powodem nieporozumień i konfliktów.

Po rozmowie lepiej pamięta się jej emocje niż treści racjonalne.

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

14

 

 

1/1/97

Uczucia i emocje

 

 

Uczucia – to informacje  o stanie zaspokojenia potrzeb – stale są obecne w świadomości

Przewidywane zmiany sytuacji i zachowania przebiegają ze spokojnymi zmianami uczuć

Nagłe, nieprzewidywane zmiany sytuacji i zachowania przebiegające z burzą uczuć – nazywaną emocjami

Najczęściej emocje są wywoływane zagrożeniami i koniecznością zaspakajania potrzeby bezpieczeństwa.

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

15

 

 

1/1/97

 

 

15

 

 

1/1/97

Uczucia i emocje w mowie

 

 

Istnieją trudności w rozpoznaniu i nazywaniu swoich uczuć. Wszyscy wiedzą co to są emocje, ale trudno je opisać i nazwać słowami.

Uczucia dochodzą do świadomości nie w postaci słów, lecz w postaci odczuć w naszym ciele i umyśle, trzeba je dopiero dostrzec i ubrać w słowa.

Uczucia i emocje występują w towarzystwie myśli i mowy racjonalnej. Widać je w ekspresji towarzyszącej mowie (ekspresja przysłowna).

 

 

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

16

 

 

1/1/97

Uczucia w mowie

 

 

Niektóre uczucia przychodzą często, bywają silne, dzięki czemu uzyskują nazwy: np. głód, zimno, tęsknota, wstręt, zmęczenie.

Mówi się o tych uczuciach, nie zawsze zdając sobie sprawę, że to właśnie są uczucia.

Nie zdajemy sobie sprawy z uczuć banalnych, słabo odczuwalnych, a one wpływają na bieżące myśli i postępowanie

Inny problem to fakt, że mowa nie tylko wyraża uczucia, ale także je ukrywa.

 

 

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

17

 

 

1/1/97

Uczucia w mowie

 

 

Można powiedzieć mnie się to podoba, smakuje itp.,

Ale gdy mówimy, że jakaś rzecz jest ładna, gorąca, czy smaczna to przypisujemy tej rzeczy cechę uczuciową, której ona w rzeczywistości nie posiada.

Ta cecha jest odczuwanym przez człowieka, tylko chwilowym znaczeniem tej rzeczy dla niego.

Znaczenie to odczuwamy w nas, w ludziach w postaci uczuć a powstaje ono z naszych potrzeb. Przymiotnikami, projektuje się je na otoczenie, fałszując umiejscowienie uczuć. Umieszcza się je w rzeczach a nie w nas, ludziach.

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

18

 

 

1/1/97

Przykład rzutowania uczuć

 

 

Gdy Polak głodny, zapach bigosu przyjmuje jako przyjemny i przyciągający: „jak wspaniale tu pachnie”. Gdy po obiedzie, przy kawie ogląda telewizje, zapach tego samego bigosu jest dla niego przykry i odpychający, mówi wtedy „trzeba tu wywietrzyć”.

Ten sam człowiek tą samą rzecz ocenia krańcowo odmiennie, zależnie od swoich potrzeb.

Ta ocena przychodzi w postaci uczuć i jest rzutowana na zupełnie niewinny bigos.

Rzeczowniki inaczej fałszują uczucia. Dają im odrębne istnienie. Smutek, duma, wstyd itd. Takich odrębnych bytów rzeczowych nie ma, są tylko w wyobraźni.

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

19

 

 

1/1/97

Uczucia najczęściej odczuwane 

i nazywane

 

 

Radość

Smutek

Gniew

Strach, lęk

Ciekawość

Wstręt

Wstyd

Zdziwienie

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

20

 

 

1/1/97

Psychologia klin., wykład 2

 

 

21

 

 

1/1/97

 

 

21

 

 

1/1/97

Psychologia klin., wykład 2

 

 

22

 

 

1/1/97

 

 

22

 

 

1/1/97

Psychologia klin., wykład 2

 

 

23

 

 

1/1/97

 

 

23

 

 

Zaskoczenie - zdziwienie

 

 

Strach - trwoga

 

 

1/1/97

Inteligencja emocjonalna to:

 

 

Dostrzeganie i rozumienie swoich uczuć i motywacji

Zdolność hamowania impulsów emocjonalnych (kontrolowania emocji)

Odczytywanie uczuć innych osób

Gładkie układanie sobie stosunków międzyludzkich

Utrzymywanie równowagi emocjonalnej

 

 

Psychologia klin., wykład 2

 

 

24

 

 

24

 

 

1/1/97

WGLĄD

 

 

Wgląd to uświadamianie sobie własnych emocji, motywacji i potrzeb, często głęboko ukrytych

Wgląd uzyskuje się przez analizę swoich myśli i motywacji, z udziałem psychot...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin