Konspekt katechezy nr 10/6
Klasa I średnia
A. Część ogólna.
1. Temat lekcji bieżącej: Urządzenie do modlitwy
2. Temat lekcji poprzedniej : Ci którzy poszli ...cz I (św Paweł)
3. Temat lekcji następnej: Ci którzy poszli cz II (św Piotr)
4. Cel dydaktyczny: Zapoznanie z modlitwą różańcowa
5. Cel wychowawczy: zachęcić do modlitwy osobistej różańcem
6. Metody nauczania: pokaz, wykład, pogadanka
7. Środki dydaktyczne: różańce, przedmioty do modlitwy w innych religiach (załączniki pod konspektem), odtwarzacz MP3, bandaż, instrukcja obsługi jakiegoś urządzenia.
8. Rodzaj toku lekcyjnego: mieszany
9. Notatka:
1. Za ojca Różańca świętego uważa się św. Dominika, któremu miała się objawić Matka Najświętsza i przykazać rozpowszechnianie tej modlitwy na całym świecie. Nie był to jednak Różaniec w dzisiejszej formie.
2. Różaniec stał się dla św. Dominika skuteczną bronią w walce z herezją albingensów. Legenda głosi, że to właśnie w czasie jednej z jego wypraw, w trakcie której zwalczał tę herezję, zrodziła się modlitwa różańcowa. Pomimo postów i modlitw posługa św. Dominika nie przynosiła owoców. Wówczas objawiła się Matka Boża i poleciła Dominikowi, by nie tylko głosił kazania, lecz by połączył je z odmawianiem tzw. Psałterza Maryi, czyli 150 Zdrowaś Maryjo i 15 Ojcze nasz. Od tej pory św. Dominik przeplatał swoje nauki modlitwą różańcową, w której rozważał wraz ze słuchaczami treści zawarte w głoszonych naukach.
3. Nazwa Różańca wywodzi się ze średniowiecza. W ówczesnej mentalności świat stworzony traktowano jako księgę o Panu Bogu, a w przyrodzie dopatrywano się rzeczywistości duchowych. Szczególną rolę pełniły kwiaty, symbolizowały one różne cechy. Często też ofiarowywano kwiaty Bogu i ukochanym osobom. Modlitwy traktowane były jako duchowe kwiaty. I dlatego odmawianie różańca porównywano z dawaniem Matce Bożej róż. Stąd modlitwę tę nazwano wieńcem z róż, czyli różańcem.
4. Ostateczny kształt modlitwy różańcowej ustalił się w XV dzięki dominikaninowi Alamusowi a la Roche (1428-1475). On ustalił liczbę 150 „Zdrowaś Maryjo” na wzór 150 psalmów, które podzielił na dziesiątki poprzeplatane modlitwą „Ojcze nasz”. Dla rozpowszechniania tej modlitwy założył pierwsze bractwo różańcowe. Dzięki zakonowi dominikańskiemu modlitwa różańcowa już w XV wieku stała się znana w całym Kościele.
5. Sposoby modlenia się różańcem:
- skupiać się na słowach modlitw Ojcze nasz i Zdrowaś Mario
- rozważać tajemnice (głębokie prawdy)
- łączyć różaniec z Biblią
- łączyć wydarzenia zawarte w tajemnicach z modlitwa za konkretnych ludzi
- inne np. pantomimiczne
1. Zaczynamy od pytania: Co należy zrobić, aby posłuchać pliku MP3. Po odpowiedzi podsumowujemy zaznaczając, że jest nam potrzebne urządzenie.
2. Staramy się pobudzić wyobraźnie młodych i prosimy, aby odpowiedzieli na pytanie: Co się dzieje z człowiekiem który miał wypadek i stracił przytomność. Można poprosić ucznia, aby był takim wypadkowiczem (owijamy mu głowę bandażem) . W podsumowaniu zaznaczamy, że do potrzymania jego życia potrzebne jest urządzenie (respirator)
3. Zadajemy pytanie o życie duchowe. Jakie urządzenie jest potrzebne do potrzymania takiego życia.
4. Wyciągamy różaniec i przedstawiamy jego historię.
3. Można znaleźć świadectwo lub podzielić się swoim doświadczeniem modlitwy różańcowej, która zmienia życie.
4. Zaznaczamy, że innych religiach także ludzie modlą się w ten sposób. Pokazujemy zdjęcia koralików muzułmańskich i prawosławnych.
5. Mówimy o różnych sposobach modlitwy różańcowej .
Przede wszystkim można się modlić wszędzie
- rozważać tajemnice (głębokie prawdy
6. Na koniec prosimy o podanie imion ludzi (przyjaciół) którzy potrzebują tej modlitwy.
7. Zadanie domowe: Przedstawienie instrukcji obsługi np. młynka do kawy i poproszenie uczniów o stworzeniu instrukcji obsługo do urządzenia jakim jest różaniec.
ZAŁACZNIKI:
1. Różaniec zakonnika.
2. Koraliki muzułmańskie do powtarzania słów Koranu.
3. Szotka prawosławna do modlitwy nieustającej.
dleyk