TEMAT: CZASOPISMA MŁODZIEŻOWE.
Cele:
· Zapoznanie z rodzajami czasopism.
· Doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem
· Doskonalenie umiejętności wyszukiwania informacji.
· Wyrabianie nawyku czytania czasopism.
· Rozwijanie zainteresowań czasopismem adresowanym do młodzieży.
Metody:
· Praca z tekstem
· Mini wykład
· Praca zespołowa
Pomoce:
· Czasopisma młodzieżowe
· Czasopisma popularnonaukowe
· Plansza "Podział czasopism"
Przebieg lekcji:
· Podział na grupy.
· Przeprowadzenie sondażu na temat czasopism, które uczniowie znają i chętnie czytają.
· Mini wykład na temat podziału czasopism ze względu na osobę adresata, treść, częstotliwość ukazywania się przy pomocy planszy "Podział czasopism".
· Losowanie tytułu czasopisma, którego będzie dotyczyło zadanie.
· Przydział zadań. Treść polecenia (jednakowa dla wszystkich grup):
o Zapoznaj się z zawartością czasopism.
o Opracuj projekt reklamy i zaprezentuj kolegom.
· Prezentacja projektu.
DLACZEGO WARTO KORZYSTAĆ Z KSIĘGOZBIORU PODRĘCZNEGO?
1. Zapoznanie uczniów z zawartością księgozbioru podręcznego.
2. Nabycie umiejętności korzystania z księgozbioru podręcznego.
1. Elementy wykładu.
2. Prezentacja wybranych pozycji.
3. Praca grupowa - gwiazda asocjacyjna
· Tablica UKD
· Książki - księgozbiór podręczny biblioteki.
· Szary papier, mazaki.
1. Zapoznanie uczniów z pojęciem "księgozbiór podręczny".
2. Omówienie i przeprowadzenie prezentacji wybranych charakterystycznych pozycji dla księgozbioru podręcznego.
3. Rozmowa z uczniami na temat przydatności księgozbioru podręcznego.
4. Praca metodą gwiazdy asocjacyjnej mająca na celu odpowiedź na pytanie "dlaczego warto korzystać z księgozbioru podręcznego?"
BIBLIOTEKA MIEJSCEM PRACY I ROZRYWKI.
1. Zachęcenie uczniów do korzystania z biblioteki.
2. Rozbudzanie zainteresowań książką.
3. Zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z czytelni.
4. Zapoznanie uczniów ze zbiorami biblioteki.
· elementy wykładu
· rozmowa z uczniami
· metaplan
· zbiory biblioteki
· regulamin biblioteki
· arkusze papieru
· mazaki
1. Wykład na temat zasobów biblioteki i możliwości ich wykorzystania.
2. Przedstawienie regulaminu biblioteki i godzin jej otwarcia.
3. Praca w grupach metoda metaplanu na temat: "Biblioteka miejscem pracy i rozrywki"
ŹRÓDŁA INFORMACJI DOSTĘPNE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
· Zapoznanie uczniów z bezpośrednimi i pośrednimi źródłami informacji.
· Kształcenie umiejętności samodzielnego korzystania ze źródeł informacji znajdujących się w bibliotece szkolnej.
· Elementy wykładu
· Prezentacja
· Ćwiczenia w grupach
· Katalogi
· Kartoteki
· Księgozbiór podręczny
· Komputery - Internet
· Prezentacje zobacz: (PREZENTACJA 1 ; PREZENTACJA 2)
· Przedstawienie tematu lekcji i rozmowa z uczniami na temat źródeł informacji w bibliotece szkolnej. Próby podziału źródeł informacji przez uczniów.
· Prezentacja slajdów z rodzajami źródeł informacji: pośrednie i bezpośrednie.
· Rozmowa z uczniami na temat różnic w wydawnictwach encyklopedycznych ogólnych i specjalistycznych
· Prezentacja slajdów z rodzajami słowników i encyklopedii.
· Wskazanie na Internet jako współczesne źródło informacji.
· Prezentacja portali internetowych i wyszukiwarek (np. Wirtualna Polska, Onet)
· Ćwiczenia w grupach - wyszukiwanie informacji w Internecie, oraz tradycyjnych źródłach
· Przedstawienie wyników ćwiczeń.
· Podsumowanie lekcji.
ROLA MEDIÓW W ŻYCIU CZŁOWIEKA I UMIEJĘTNOŚĆ KRYTYCZNEGO ICH ODBIORU - scenariusz zajęć z edukacji medialnej.
· Poznanie przez uczniów współczesnych mediów i ich oddziaływania na odbiorcę.
· Uświadomienie uczniom konieczności dystansu wobec przekazywanych treści.
· Kształtowanie w uczniach umiejętności samodzielnej oceny informacji zawartej w mediach.
· Wykład
· Dyskusja
· Praca w grupach
· Ankieta ( pobierz )
· Plansza "Rodzaje mediów" ( pobierz )
· Gazetowe programy telewizyjne
· Wprowadzenie do tematu. Prezentacja tablicy z rodzajem współczesnych mediów. Krótka charakterystyka mediów dokonana przez nauczyciela bibliotekarza.
· Przedstawienie wyników ankiety, wcześniej przeprowadzonej na godzinie wychowawczej przez bibliotekarza lub wychowawcę klasy.
· Ocena wyników ankiety dokonana przez uczniów w formie dyskusji.
· Krótka ocena nauczyciela, podsumowująca ankietę i dyskusję uczniów.
· Rozmowa z uczniami na temat pozytywnych i negatywnych skutków oddziaływania informacji i przekazów medialnych na społeczeństwo, rodzinę i jednostkę - w trakcie dyskusji wypisywanie na tablicy wymienianych skutków.
· Podział uczniów na grupy 4-5 osobowe. Każda grupa dostaje na kartce polecenie i czasopismo z tygodniowym programem telewizyjnym. Treść poleceń: przejrzyj otrzymany program telewizyjny i wypisz z niego programy o tematyce kulturalnej (edukacyjnej, sportowej, ekonomicznej, telenowele, teleturnieje, itp.).
· Praca uczniów w grupach.
· Odczytanie i krótkie omówienie przez uczniów wybranych programów telewizyjnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na ilość tych programów i ich czas emisji antenowej.
· Podsumowanie przez uczniów ich pracy - wnioski dotyczące ilości i jakości wybranych typów programów telewizyjnych.
· Podsumowanie lekcji przez nauczyciela.
CZASOPISMO JAKO ŹRÓDŁO WIEDZY.
· Zapoznanie uczniów z pojęciem czasopismo
· Zachęcenie uczniów do korzystania z czasopism
· Nabycie umiejętności korzystania z czasopism
· Zapoznanie z rodzajami czasopism
· burza mózgów
· mini wykład
· prezentacja
· czasopisma popularnonaukowe
· tablica z podziałem czasopism
· encyklopedie
· arkusze papieru, kolorowe mazaki
1. Zapoznanie z pojęciem: czasopismo, wykorzystując encyklopedie.
2. Mini wykład dotyczący podziału czasopism.
3. Podział czasopism - burza mózgów.
4. Czym jest czasopismo popularnonaukowe - elementy wykładu.
5. Metaplan - Czasopismo popularnonaukowe jako źródło wiedzy.
aster10