matematyka obiektowa.pdf
(
1577 KB
)
Pobierz
matematyka obiektowa
MATEMATYKA
OBIEKTOWA
Edward Bryniarski
Cybernetycznepodstawy
matematyki
GENEZA
·
Nie pytam o to, co było pierwsze, jajko czy kura, ale o to
dlaczego z jednego powstało to a nie co innego.
·
Cybernetyka wymaga nowego podej
ś
cia do bada
ń
matematycznych
W. Ross Ashby „Wst
ę
p do cybernetyki”
„Oto
Trójca Systemowa
– trzy wielkie pytania, które rządzą systemowym
myśleniem:
1.
Dlaczego widz
ę
to co widz
ę
?
2.
Dlaczego rzeczy pozostaj
ą
takie same?
3.
Dlaczego rzeczy si
ę
zmieniaj
ą
?”
Gerald M. Weinberg
Pytanie podsumowuj
ą
ce:
dlaczego rzeczy s
ą
takie a nie inne?
„NOWAERA”CYBERNETYKI
http://www.cybsoc.org/links/cybsoc-link.htm
http://pespmc1.vup.ac.be
radykalny konstruktywizm
- rzeczywistość, którą opisujemy i dostrzegamy wynika z
naszego sposobu Ŝycia – z tego jak ją postrzegamy i charakteryzujemy;
społeczne
(architektoniczne, artystyczne) decydowanie
– celowe, zaimprowizowane
czyny (akcje) i struktury (modelowe, wirtualne), które określają pewne decyzje społeczne
oraz niepokoją po to, aby alarmować społeczeństwo aestetycznymi środkami sztuki,
rozpoznawanymi jako konsekwencje analogicznie określonych decyzji społecznych;
cybernetyka
“drugiego rz
ę
du”
- interdyscyplinarny splot intelektualnych dróg łączących
koncepcje: zwrotnej przyczynowości, samoorganizacji, samoodniesienia, cybernetyki
cybernetyki (metacybernetyki), samoświadomości (branie pod uwagę siebie).
ZAŁOśENIAPROGRAMOWE
¦
O ile
współczesne nauki najcz
ęś
ciej posługuj
ą
si
ę
schematami wytworów
my
ś
lenia abstrakcyjnego, a w wyja
ś
nianiu schematami poznawczymi
, to nauki
cybernetyczne posługuj
ą
si
ę
schematami poznawanej rzeczywisto
ś
ci,
tj. klasami
wszystkich
równowa
Ŝ
nych funkcjonalnie
układów (jednakowo zachowuj
ą
cych si
ę
),
rozwa
Ŝ
anych niezale
Ŝ
nie od budowy tych układów. W szczególno
ś
ci do tych
schematów nale
Ŝą
schematy poznawcze.
¦
Schematy poznawcze w cybernetyce, zwane te
Ŝ
czarnymi skrzynkami, odnosz
ą
si
ę
do wszystkich
równowa
Ŝ
nych funkcjonalnie
układów we wszech
ś
wiecie i jako
takie s
ą
szczególnym przypadkiem uniwersalnych obiektów.
¦
Cybernetyka jest nauk
ą
formaln
ą
(metanauk
ą
), pozwalaj
ą
c
ą
w dowolnej nauce
tworzy
ć
u
Ŝ
yteczne w tej nauce modele, i jako taka bada tak
Ŝ
e systemy
matematyczne i logiczne, w tym sylogistyk
ę
.
¦
J
ę
zykiem cybernetyki jest j
ę
zyk sformalizowany rozszerzony o j
ę
zyk
diagramów (sieci semantycznych).
¦
Uj
ę
cie cybernetyczne ujawnia uniwersalno
ść
matematyki, logiki i sylogistyki.
¦
W cybernetycznym uj
ę
ciu matematyki d
ąŜ
y si
ę
do wyja
ś
nienia dlaczego obiekty
mog
ą
mie
ć
własno
ś
ci matematyczne – mog
ą
by
ć
obiektami matematycznymi.
¦
Informatyka jest nauk
ą
cybernetyczn
ą
.
TheCyberneticFoundationof
Mathematics
Mathematics
1977 r. - Valentin F. Turchin jako przeciwnik totalitaryzmu i militaryzmu, w
prote
ś
cie przeciwko ograniczaniu wolno
ś
ci słowa i utajnianiu osi
ą
gni
ęć
naukowych
z zakresu matematyki, informatyki i fizyki, emigruje ze Zwi
ą
zku Radzieckiego do
Stanów Zjednoczonych. Tam rozwija koncepcj
ę
cybernetyki jako metanauki
(“cybernetyki drugiego rz
ę
du”). Wcze
ś
niej jest twórc
ą
koncepcji “metasystemu
tranzytów”. Na gruncie tej koncepcji jest pomysłodawc
ą
“superkompilatora” i
twórc
ą
j
ę
zyka programowania REFAL. Ma tak
Ŝ
e znacz
ą
ce osi
ą
gni
ę
cia w fizyce
kwantowej.
1983 r. -Valentin F. Turchin,
The Cybernetic Foundation of Mathematics
,
Technical report (170 pages) of the City College, City University of New York.
1987 r. - V.F.Turchin w pracy “A Constructive Interpretation of the Full Set
Theory” (The Journal of Symbolic Logic, Volume 52, Number 1, March 1987)
propaguje swoj
ą
koncepcj
ę
cybernetycznych podstaw matematyki.
1989 r. – ogłoszony zostaje “manifest cybernetyki” (The Cybernetic Manifesto)
autorstwa V. F. Turchina
1999 r. - Valentin F. Turchin –
A Dialogue on Metasystem Transition
1993 r. - witryna internetowa Principia Cybernetica Web - pierwsza witryna
tworzona w cało
ś
ci w TEX
http://pespmc1.vup.ac.be
(autorstwa V.F.Turchin)
TheCyberneticFoundationof
Plik z chomika:
anmaria53
Inne pliki z tego folderu:
Jak realizować projekt w przestrzeni matematyczno - przyrodniczej.doc
(15512 KB)
Nowy Dokument programu wielościany, graniastosłupy, ostrosłupy, bryły obroptowe- podstawy.docx
(229 KB)
Algorytm Euklidesa 2.1.zip
(62 KB)
Cabri II Plus 1.4.3.exe
(57394 KB)
Podręcznik 1 klasa GIM - rozdział oś_liczbowa.pdf
(187 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADHD
Agresja w szkole
Asia
Autyzm
Blondynka na językach - Niemiecki (tekst lekcji w plikach mp3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin