wskazówki scen 6-10(1).doc

(1055 KB) Pobierz

 

Scenariusz nr 6

Temat: Utrwalenie poprawnej wymowy głoski "l" w izolacji, nagłosie, śródgłosie i wygłosie - c.d.

Cele zajęć:

1.               Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji.

2.               Utrwalenie znajomości zasad poprawnej artykulacji głoski "l".

3.                Utrwalenie wymowy głoski "l" w izolacji, sylabach, nagłosie, śródgłosie i wygłosie (powtarza-

nie słów ćwiczonych na poprzednich zajęciach).

Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych.

Środki dydaktyczne: lustro, obrazki (lew, lewkonia, ulewa, zlew, chlew, zalew), zestawy wyrazowe. Plan zajęć:

1.               Powitanie.

2.                Ćwiczenia usprawniające funkcje mowne - oddechowe, artykulatorów, fonacyjne (wybrane ćwiczenia z zestawu przekazanego dzieciom na pierwszych zajęciach).

 

1.                Utrwalenie znajomości zasad poprawnej wymowy głoski "l" oraz ćwiczenia wymowy tej głoski w izolacji, sylabach, nagłosie, śródgłosie i wygłosie (zastaw sylab oraz słów został przekazany na poprzednich zajęciach).

2.                Przedstawienie tematu zajęć - ciąg dalszy ćwiczeń utrwalających wymowę głoski "l" w słowach, gdzie głoska ta znajduje się na początku, w środku i na końcu.

3.                Ćwiczenia "l" na obrazkach (lew, lewkonia, ulewa, zlew, chlew, zalew - załącznik nr 19), nazy­wanie obrazków, wklejenie obrazków do zeszytu.

4.                Wyszukiwanie i zakreślanie słowa ukrytego w słowach: lewkonia, ulewa, zlew, chlew, zalew -

załącznik nr 19.

7.               Powtarzanie i czytania zestawów wyrazowych z głoską "l" (załącznik nr 20).

8.                Wpisywania brakujących wyrazów do podanego określenia (załącznik nr 21).

9.               Przedstawienie zestawu słów do powtarzania w domu (załącznik nr 19).

10.            Wyszukiwanie na obrazku przedstawiającym plażę słów z głoską "l" i wpisanie ich do zeszytu (załącznik nr 22).

 

7.                Podsumowanie zajęć i praca domowa (ćwiczenia usprawniające narządy mowy, ćwiczenia słów z głoską l", ćwiczonych na zajęciach i słów przekazanych do ćwiczenia w domu, pokolorowanie rysunku przedstawiającego plażę).

Załącznik nr 19

lewkonia

26

ł -- __ Il'."" - ••.•••• •••••• - ł

 

I I (

 

I t ł

--...... ....

-

3.        

~---

-:::>

c::-- -::::r

ulewa


 

4.                   


 


zlew

Załącznik nr 20 loki lalki

opalone koleżanki upalne lato

leniwy Bolek

lot motyla seledynowe opalacze pole lnu

bilet ulgowy

spalona willa

wylane mleko żaglówka Aldony butelka mleka zielone fale

Załącznik nr 21


chlew

luksusowy hotel lekcja polskiego

sala balowa

malutka cebula plażowy leżak

ludowe wesele

klej Kamila lokomotywa kolejowa ból palca

letnia plaża

lody czekoladowe palma daktylowa seledynowy flakon


zalew


 


sala, kolejowy, Ala, samolotów, żelazny, palma, lody, mleko, leniwe, angielskiego, kundel


 


Wzór do ćwiczeń:

              malutka                             .

              dworzec                             .

              lekcja               .

              klucz               .

              zielona                             .


czekoladowe               .

wielka                             .

skulony                             .

kluski                             .

lądowisko                             .


 


Załącznik nr 20 i 21 za: J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska, Chcę mówić poprawnie. Materiały do ćwiczeń logo­pedycznych, Wydawnictwo Pedagogiczne, Kielce 1996, s. 14, 15.

 

8Z

------------

~ •.•.... _----------~

              ~~               ~,

~ .. -~xd<;t~.. ......-

~'

----

~.~,~


Scenariusz nr 7

Temat: Głoska "t" w izolacji, sylabach, śródgłosie i nagłosie.

Cele zajęć:

1.          Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji.

2.          Omówienie zasad poprawnej artykulacji głoski "t".

3.           Ćwiczenia wymowy głoski "t" w izolacji, sylabach, nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych.

Środki dydaktyczne: lustro, obrazki (tęcza, talerz, taczka, wata, motyl, patelnia, buty, autobus, listonosz, zeszyt, kret, policjant), zestawy wyrazów.

Plan zajęć:

1.          Powitanie.

2.           Ćwiczenia usprawniające funkcje mowne - oddechowe, artykulatorów, fonacyjne (wybrane ćwiczenia z zestawu przekazanego dzieciom na pierwszych zajęciach).

3.           Przedstawienie tematu zajęć - ćwiczenia poprawnej wymowy głoski "t" w sylabach, nagłosie, śródgłosie i wygłosie.

4.           Omówienie zasad poprawnej wymowy głoski "t" - jest głoską zębową, ustną, bezdźwięczną, zwartą, twardą, język uderza o górne dziąsła oraz demonstracja wymowy tej głoski.

5.          Ćwiczenia głoski "t" w sylabach: - ta - to - tu - te - ty

- at - ot - ut - et - yt - it

- ata - ato - atu - ate - aty

- ota - oto - otu - ote - oty

- uta - uto - utu - ute - uty

- eta - eto - etu - ete - ety

- y ta - yto - ytu - yte - yty

6.          Ćwiczenia "t" na obrazkach (tęcza, talerz, taczka, wata, motyl, patelnia, buty, autobus, listonosz, zeszyt, kret, policjant - załącznik nr 23), nazywanie obrazków, wklejenie obrazków do zeszytu i podpisanie.

7.           Wymyślanie zagadek do słów: tęcza, talerz, toaleta, wata, motyl, patelnia, buty, autobus, listonosz,

zeszyt, kret, policjant.

8.          Tworzenie słów z głoską "t" na początku, w środku i na końcu (załącznik nr 24).

9.          Przedstawienie zestawu słów do powtarzania w domu (załącznik nr 25).

10.       Podsumowanie zajęć i praca domowa (ćwiczenia usprawniające narządy mowy i słów z głoską "t", ćwiczonych na zajęciach oraz słów przekazanych do ćwiczeń w domu).

29


5.                  

6.                  

7.                  

8.                  

9.                    

 

 

/

---_ ......••.. ,

-~

              · .~.±.r.'. ' ......•... >. ...-.~... •••.•                             .•

              .' .~-              .....               .. ..               .               .


os

 

 


 

 

 


 

 

31


Załącznik nr 24


 




 


Załącznik nr 25

Tadeusz, Teofil, Tola, Tytus

tabela, tablica, taca, taczka, tafla, tajemnica, taksówka, talia, talerz, talon, tama, taniec, tapczan, tapeta, taśma, tata, technik, teczka, telefon, telewizja, telewizor, tempo, tenisówki, tęcza, ton, topola, tuba, tulipan, tułów, tunel, tusza, tusz, tyczka, tydzień, tyka, tył

tamować, tańczyć, tapetować, telefonować, tępić, tęsknić, toczyć, tupać, tyć, tykać, tynkować tajemniczy, tajny, tani, techniczny, telewizyjny, tępy, towarzyski, tygodniowy, tylny,

Agata, Elżbieta, Małgorzata, Mateusz, Zyta

atak, błoto, butelka, buty, chata, hotel, huta, kobieta, kotek, kwiatek, meta, młotek, motek, motyl, lato, luty, łopata, płyta, patelnia, sałata, smutek, sobota, złoto

alfabet, balet, bilet, bukiet, but, fiat, flet, kłopot, kogut, kot, kwiat, łomot, młot, namiot, oset, pilot, płot, samolot, świat, zeszyt

Załącznik nr 25 za: J. Wójtowiczowa, Logopedyczny zbiór wyrazów, WSiP, Warszawa 1993, s. 36.

32


Scenariusz nr 8

Temat: Głoska "d" w izolacji, sylabach, śródgłosie.

Cele zajęć:

l. Usprawnianie funkcji narządów mownych - oddychania, motoryki artykulatorów, fonacji.

2.           Omówienie zasad poprawnej artykulacji głoski "d".

3.           Ćwiczenia wymowy głoski "d" w izolacji, sylabach, nagłosie i śródgłosie.

Metody: słowna, pokaz (demonstracja), naśladownictwo, ćwiczeń praktycznych.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin