CIAŁO I DUSZA.pdf

(141 KB) Pobierz
http://www.kabbalah.info/polakab/artykuly/cialo_i_dusza.php
Ciało i dusza | www.kabbala.com.pl
Page 1 of 3
Wybierz swój język
Home
Kabbalah TV
Archiwum
Bnei Baruch
Kontakt
Biblioteka
Home / Biblioteka / Raw Michael Laitman / Artykuły
Zawartość
Isaac Luria (ARI)
Yehuda Aszlag
Baruch Aszlag
Raw Michael Laitman
CIAÞO I DUSZA
Kim jestem?
Szósty zmysł
Ciało i dusza
Narkotyki jako pobudzenie nie
do uniknięcia
Wygnanie i Odkupienie
Wyjście - z fizycznego do
duchowego
Poznam Stwórcę poprzez swoje
wnętrze
Wolna Wola
Jedno prawo
Świat nieskończoności - Olam
Ein Sof
Wychowanie
Analiza porównawcza Kabały i
filozofii
RóŜnica pomiędzy Nauką Kabały
a Religią
Osiągnięcie jedności
wszechświata
Postrzeganie pragnień
Narodziny duszy
Przyszłość nauki
Socjalny model Deutscha
Teoria altruistycznego rozwoju
Powstanie i rozwój stworzenia
Prawidłowa interpretacja źródeł
kabalistycznych
Bezwarunkowa miłość
Porównanie teorii Darwina i
kreacjonizmu
Newsletter
TRZY TEORIE O CIELE I DUSZY
Wpisz swój e-mail i kliknij wyślij
aby otrzymywać darmowy newsletter
w języku angielskim!
Wszystkie rozpowszechnione na świecie teorie o ciele i duszy moŜna przyporządkować
do trzech następujących teorii:
1. Teoria wiary
Wyślij
Teoria wiary głosi, Ŝe nie ma nic poza duchem lub ciałem. Zwolennicy tej teorii
twierdzą, Ŝe istnieją istoty duchowe, które róŜnią się pod względem jakości, są to tak zwane
"dusze ludzi", które posiadają niezaleŜną rzeczywistość do opuszczania się i wcielania się
w ciało człowieka.
Nawigacja
Śmierć ciała fizycznego nie wpływa na te istoty, poniewaŜ są one duchowe, czyli
stanowią one istoty proste. Zdaniem zwolenników tej teorii śmierć jest niczym innym, jak
tylko rozdzieleniem się członów, z których składa się istota. I dlatego odnosi się ona do
ciała materialnego, które przedstawia sobą konstrukcję z pewnych członów, które za
kaŜdym razem są rozdzielane podczas śmierci.
Lecz dusza jako konstrukcja duchowa, przedstawia sobą prostą istotę, w której nie ma
składników i dlatego nie moŜe ona się podzielić w taki sposób, Ŝeby to miało wpływ na jej
budowę. Zgodnie z tym dusza jest nieśmiertelna i istnieje wiecznie.
A ciało zgodnie z pojmowaniem zwolenników tej teorii stanowi pewną szatę dla duszy -
dla tej duchowej istoty. Dusza wchodzi do ciała i przez ciało wykazuje swoje siły,
właściwości i róŜne przyzwyczajenia.
W taki sposób dusza daje Ŝycie ciału, uruchamia je i strzeŜe od róŜnych uszkodzeń.
Samo ciało, nie zawiera Ŝycia, nie ma w nim nic poza martwą materią, którą widzimy, gdy
dusza opuszcza ciało. A wszystkie oznaki Ŝycia, które są w ciele człowieka, stanowią tylko
przejaw sił, które posiada dusza..
2. Teoria dualizmu
Jest to teoria apologetów dwoistości. Ich zdaniem ciało jest tworem doskonałym. Ono
Ŝyje, odŜywia się, w miarę potrzeby troszczy się o kontynuację swego istnienia i nie
potrzebuje Ŝadnej pomocy od istoty duchowej.
Klipy video
Percepcja rzeczywistości
Postrzeganie
rzeczywistości
Wstęp do
Kabały
Jednak owe ciało nie jest uwaŜane za istotę człowieka. Podstawę istoty człowieka
stanowi rozumna dusza, która jest duchową istotą, podobnie jak w pierwszej teorii.
Obie te teorie róŜnią się tylko tym, Ŝe róŜnie określają ciało. Rozwój nauki pokazał, Ŝe
wszystkie niezbędne potrzeby Ŝyciowe przyroda zawarła w ciele, a to nie pozostawia
miejsca dla aktywności duszy wewnątrz ciała, ograniczając jej funkcję tylko do
przyzwyczajeń i dobrych cech, oraz ich postaci duchowych.
Czas 08:50S
Wolna Wola
Mamy wolną
wolę, czy
wszystko jest z
góry ustalone?
W taki sposób zwolennicy dualizmu wierzą w obie teorie jednocześnie, lecz przy tym
twierdzą, Ŝe dusza stanowi praprzyczynę ciała, czyli ciało jest tworem i kontynuacją duszy.
Czas 05:15S
3. Teoria negacji
Zwolennicy tej teorii zaprzeczają istnieniu w ciele jakiejkolwiek rzeczywistości
duchowej i uznają tylko jego materialność. Twierdzą oni, Ŝe rozum człowieka równieŜ jest
wytworem ciała. Postrzegają oni ciało jako dobrze działającą maszynę elektryczną z
przewodami, które się ciągną od ciała do mózgu. Cały mechanizm uruchamiany jest na
skutek kontaktu organizmu z zewnętrznymi bodźcami i jest kierowany przez odczucia
"bólu" lub "rozkoszy" do mózgu. Mózg natomiast rozkazuje określonym narządom, w jaki
sposób mają działać. Wszystko jest sterowane poprzez nerwy, przewody i Ŝyły, które łączą
się według programu oddalenia narządu od źródła bólu i zbliŜenia go do źródła rozkoszy.
Właśnie w taki sposób, jak twierdzą zwolennicy teorii negacji, następuje w człowieku
uświadomienie i tworzy się reakcja na wszystkie sytuacje Ŝyciowe.
Ostatnio dodane
KsiąŜka (w formacie PDF)
A nasze odczuwanie rozumu i logiki wewnątrz mózgu podobne jest do zdjęcia lub do
odbitki z tego, co się dzieje w organizmie. To odczuwanie stanowi zaletę człowieka i jest
moŜliwe dzięki jego poziomowi rozwoju w porównaniu z przedstawicielami świata
zwierzęcego. W taki sposób rozum i jego aktywność to nic innego jak skutek procesów,
które się odbywają w organizmie.
Na zawsze razem
Są tacy, którzy się zgadzają z tą teorią równieŜ wśród zwolenników teorii dualizmu.
Jednak oni dodają do niej pewną duchową wieczną istotę, którą nazywają "duszą".
Twierdzą, Ŝe dusza stanowi istotę człowieka i wchodzi do ciała - powłoki.
Uogólniając takie są teorie, w których opisuje nauka humanistyczna pojęcia "ciała" i
"duszy".
http://www.kabbalah.info/polakab/artykuly/cialo_i_dusza.php
2010-01-24
228164597.017.png 228164597.018.png 228164597.019.png 228164597.020.png 228164597.001.png 228164597.002.png 228164597.003.png 228164597.004.png 228164597.005.png 228164597.006.png 228164597.007.png 228164597.008.png 228164597.009.png 228164597.010.png 228164597.011.png 228164597.012.png 228164597.013.png 228164597.014.png
Ciało i dusza | www.kabbala.com.pl
Page 2 of 3
CIAŁO I DUSZA JAKO POJĘCIA NAUKOWE W NAUCE KABAŁY
Misja kabały polega na odkryciu, dla studiujących ją, wyŜszego świata w takim stopniu
prawdziwości, jak nauki przyrodnicze odkrywają człowiekowi świat w którym Ŝyjemy.
Wszystko, co wiemy o wyŜszym świecie, otrzymali naukowcy kabaliści w skutek
bezpośrednich doświadczeń i dociekań własnych. Dlatego w kabale nie ma ani jednego
słowa, które miałoby podstawę teoretyczną - wszystko podawane jest na podstawie
praktycznego pojmowania.
Jest oczywiste, Ŝe człowiek z natury wątpi i dowolny wniosek, który umysł człowieka
określa jako oczywisty, po pewnym czasie poddaje wątpliwości. To wiedzie ku
teoretyzowaniu. Zupełnie inaczej ocenia się fakty z przeszłości i ta ocena przez pewien czas
wydaje się oczywista.
I jeŜeli człowiek rzeczywiście posiada zdolność abstrakcyjnego myślenia, chodzi on po
tym kole całe swoje Ŝycie: to, co wczoraj było oczywiste, dziś juŜ w to wątpimy, a to, co
dzisiaj jest oczywiste, zwątpimy w to jutro. Więc w obrębie absolutnej oczywistości nie
moŜna osiągnąć pewnego wniosku na dłuŜej, niŜ na "dziś".
JAWNE I UKRYTE
Współczesna nauka juŜ osiągnęła poziom zrozumienia, Ŝe w otaczającej nas
rzeczywistości nie ma nic absolutnie oczywistego. Kabała natomiast zawsze zakazywała
teoretyzowania i wykorzystywania wniosków teoretycznych nawet na poziomie
przypuszczeń.
Kabaliści dzielą naukę na dwie części: otwartą i ukrytą.
Otwarta czĘŚĆ nauki zawiera wszystko, co rozumiemy za pomocą zwykłego
uświadomienia, gdy studia opierają się na praktycznej podstawie bez Ŝadnego
teoretyzowania, a dane otrzymujemy tylko poprzez doświadczenia, z których wyciągamy
takŜe wnioski.
Ukryta czĘŚĆ nauki zawiera wiedzę, którą pojmujemy sami lub otrzymujemy z
prawdziwych źródeł, lecz w takim stopniu, Ŝe nie wystarcza ona do analizowania z pozycji
zdrowego rozsądku i zwykłego uświadomienia. Ta część wiedzy na początku jest odbierana
"na wiarę" i w Ŝadnym wypadku nie jest poddawana badaniom, poniewaŜ w takim
wypadku badanie będzie się opierało nie na praktycznej podstawie, lecz na teoretyzowaniu.
Jednak pojęcia "otwarta" i "ukryta" części nauki wskazują nie, na określone rodzaje
wiedzy, lecz na uświadomienie człowieka. Ta wiedza, którą człowiek odkrył praktycznie w
rzeczywistości, nazywa się "otwarta". Natomiast wiedzę, której nie pojmujemy, określamy
jako "ukrytą".
Z tego wynika, Ŝe nigdy w Ŝadnym pokoleniu nie istniał człowiek, który by nie posiadał
dwóch części wiedzy - otwartej i ukrytej. Otwarta część była studiowana i badana,
poniewaŜ istniała do tego realna podstawa. A w stosunku do ukrytej dla człowieka części
wiedzy, zawsze zakazane były nawet próby jej badania, poniewaŜ człowiek nie ma w niej
Ŝadnej realnej podstawy do prawdziwego badania.
ZAKAZ KORZYSTANIA ZE ZWYKŁEJ NAUKI
Zgodnie z tym w kabale istnieje zakaz korzystania z danych zwykłych nauk - takich,
których dane nie mają praktycznych dowodów.
Z tego powodu są nie do przyjęcia wnioski dotyczące takich pojęć jak "dusza i ciało",
które są formułowane na podstawie trzech wyŜej wymienionych teorii, poniewaŜ opierają
się one na religijnych rozwaŜaniach. Prawdziwa wiedza o duszy i ciele moŜe pochodzić
tylko z doświadczeń pochodzących z metodyki, którą posiada nauka kabały, poniewaŜ
wiedza ta jest otrzymywana drogą dociekań i potwierdzana jest przez praktykę. Takiej
wiedzy nie da się uzyskać w Ŝaden inny "duchowy" sposób.
Uwzględniając to, o czym była mowa powyŜej, moŜna w pewnym stopniu korzystać z
trzeciej teorii, która zajmuje się kwestiami ciała i to tylko z tych danych, które są
udowodnione w praktyce i nie są dwuznaczne. Natomiast ogólne logiczne tłumaczenia
dowolnych teorii są w kabale równieŜ zakazane.
KRYTYKA TRZECIEJ TEORII
Trzecia teoria jest obca wykształconemu człowiekowi, poniewaŜ niweluje osobowość i
przedstawia go w postaci maszyny, którą uruchamiają siły zewnętrzne. Wynika z niej, Ŝe
człowiek nie posiada Ŝadnej wolnej woli i jest całkowicie kontrolowany przez siły
przyrody, wszystkie swoje czynności wykonuje z przymusu i nie otrzymuje ani nagrody,
ani kary za swoje zachowania, poniewaŜ prawo nagrody i kary działa tylko na tego, kto
posiada wolną wolę.
Ta teoria jest nie do przyjęcia, dla zwolenników religii, którzy wierzą w nagrodę i karę
Stwórcy ale równieŜ dla osób niereligijnych. PrzecieŜ zgodnie z tą teorią my, będąc
osobami rozumnymi, jesteśmy igraszkami w rękach ślepej przyrody, która prowadzi nas
niewiadomo dokąd!
Dlatego ta teoria nie została szeroko przyjęta. Przyjęto, Ŝe ciało, które jest zgodnie z
trzecią teorią maszyną, nie jest prawdziwym człowiekiem, a istota człowieka, jego "ja",
stanowi niewidzialną i nieodczuwalną wieczną istotę duchową, która znajduje się w ukrytej
formie wewnątrz ciała.
Lecz w jaki sposób ta duchowa istota moŜe sprawiać ruch ciała? PrzecieŜ, jak twierdzi
filozofia, duchowe nie posiada kontaktu z materialnym i nie ma na niego Ŝadnego wpływu.
http://www.kabbalah.info/polakab/artykuly/cialo_i_dusza.php
2010-01-24
228164597.015.png
Ciało i dusza | www.kabbala.com.pl
Page 3 of 3
W taki sposób ani filozofia, ani metafizyka nie podają rozwiązania kwestii duszy.
WNIOSKI
1. Wszystko, co odczuwa człowiek, odczuwa przy pomocy swoich narządów zmysłu.
Obraz sumaryczny tego, co odbieramy za pomocą narządów zmysłu, układa się w mózgu,
jest analizowany, porównywany z tym, co jest juŜ znane i podaje się do świadomości jako
obraz siebie i obraz otaczającego świata. W taki sposób zarówno swoje ciało, jak i to, co go
otacza, człowiek odbiera jako konsekwencję odczuć własnych narządów zmysłu. Ani ciało,
ani otaczający świat nie istnieją - są to tylko konsekwencje naszych doznań. Odczuwam
siebie twardym i posiadającym wymiary dlatego, Ŝe moje odczucia tak mnie informują.
2. I gdyby człowiek nie posiadał narządów zmysłu, to by siebie nie odczuwał. A gdyby
narządy zmysłu były inne pod względem ilości i jakości postrzegania, to człowiek
pojmowałby siebie zupełnie inaczej, inaczej by czuł swoje ciało i otaczający świat -
odczuwałby to tak, jak podawały by mu to jego narządy zmysłu.
3. Wszystko, co odczuwamy za pomocą pięciu narządów zmysłu, nazywa się "otwarte".
Oczywiście, Ŝe kaŜde indywiduum posiada własną miarę otwartego, które zaleŜy od
rozwoju jego uczuć i umysłu.
Otwarte moŜe być:
indywidualne;
wspólne - w ogóle otwarte dla całej ludzkości na kaŜdym konkretnym etapie jego
rozwoju.
4. Jeszcze nieujawnione, lecz potencjalnie moŜliwe do odkrycia w przyszłości i jest
nazywane "ukryte". Dzielimy je na:
ukryte, lecz będziemy je w stanie kiedyś odkryć za pomocą naszych pięciu
narządów zmysłu;
ukryte, którego nigdy nie odkryjemy za pomocą naszych pięciu narządów zmysłu.
5. To, czego nie odkryjemy nigdy za pomocą pięciu narządów zmysłu, moŜe zostać
odkryte za pomocą szóstego narządu zmysłu. KaŜdy człowiek posiada w sobie zaląŜek
szóstego narządu zmysłu, który moŜe rozwinąć. Metodyka rozwoju szóstego narządu
zmysłu nazywa się "kabałą". Podobnie jak odczuwanie ciała i otaczającego świata za
pomocą pięciu narządów zmysłu, odczucia za pomocą szóstego narządu zmysłu równieŜ
składają się z dwóch części:
"ciała"
"to, co je otacza" - tak zwanego świata wyŜszego.
Odczuwanie świata wyŜszego jest odbierane jak odczuwanie wieczności, doskonałości i
wiedzy absolutnej.
do góry
Partner Sites
International Site | kabbalah TV | kabbalah films | kabbalah books | kabbalah site in hebrew
| kabbalah movies archive
This website is maintained by
the group of kabbalist "Bnei Baruch"
Copyright ©1996 2008. Bnei Baruch. All rights reserved.
http://www.kabbalah.info/polakab/artykuly/cialo_i_dusza.php
2010-01-24
228164597.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin