Transport i spedycja międzynarodowa(1).doc

(42 KB) Pobierz

 

TRANSPORT I SPEDYCJA MIĘDZYNARODOWA                                                                                    24.02.2002

 

 

„Transport i spedycja w handlu zagranicznym” – PWE 2002 – Szczepaniak Tadeusz, Krasucki

 

 

Transport jako przemieszczanie, zmiana miejsca lub osoby w czasie – jest to pokonywanie przestrzeni prze człowieka w odniesieniu do dóbr lub samego siebie.

Transportem nie jest wszelkie przemieszczanie dóbr w przestrzeni, nie każda zmiana miejsca jest transportem. Transport jest to świadome i celowe działanie człowieka zmierzające do zmiany miejsca w przestrzeni dobra rzeczowego lub człowieka, po to aby zaspokoić określone potrzeby człowieka.

Przemieszczanie dóbr rzeczowych, ludzi i energii jest także świadomym działaniem człowieka, zmierzającym do zaspokojenia potrzeb, jest tym także informatyka.

Komunikacja – przemieszczanie ludzi.

Łączność – kwestia informacji, przekazywania wiadomości.

Transport – w min mieści się komunikacja, łączność. Jest to pojęcie najogólniejsze. Jest to proces wytwórczy i produkcyjny. Działalność transportowa jest działalnością produkcyjną. Produktem działalności produkcyjnej jest usługa.

Źródła powstania potrzeb transportowych:

.                      Osadnicy – przestrzenne rozmieszczanie osadnictwa, ludzi;

.                      Układ produkcyjny – lokalizacja przestrzenna produkcji;

 

Ad. 1              Istnieje system dróg i powiązań pomiędzy rozmieszczeniem osadnictwa. Jest sieć dróg i poruszanie się między układami osadnictwa. Istnieje tu potrzeba ruchu.

 

Ad. 2              W przeciwieństwie do osadnictwa ten układ jest  bardziej zdekoncentrowany, bardziej rozproszony, np. kopalnia jest tam gdzie są złoża. Układ ten nie ma wyraźnych prawidłowości.

 

Istnieje potrzeba powiązań między tymi układami transportu, porozumienia. Na styku tych układów również istnieje transport.

 

Cechy, właściwości ekonomiczne produkcji transportowej:

.                      Wtórny charakter zapotrzebowania na usługi transportowe – najpierw musi powstać popyt na określone dobro rzeczowe w danym miejscu i czasie, a dopiero potem trzeba to dobro tam umieścić w czasie i miejscu potrzebnym np. węgiel do elektrowni. Jest pierwotność zapotrzebowania na dobro rzeczowe, a wtórny charakter zapotrzebowania na transport np. przeprowadzka.

.                      Zdolność do kreowania użyteczności miejsca i czasowej użyteczności dóbr – transport stworzy dopiero zdolność, wykreuje użyteczność produktu, bo zlokalizuje go w określonym miejscu i w określonym czasie np. potrzeby sezonowe (moda).

.                      Zwiększenie przestrzennego zasięgu rynku zbytu – dzięki transportowi rynek na dany produkt może być zaspokojony daleko od miejsca wyprodukowania produktu. Transport rozszerza miejsca zbytu.

.                      Transport pogłębia podział pracy i specjalizacji – można dokonywać dzięki transportowi podziału pracy, jedni wytwarzają co innego, a w innym miejscu co innego.

.                      Transport oddziałuje dodatnio na skalę produkcji – można obniżać dzięki niemu skalę kosztów produkcji.

.                      Jednoczesność spożycia i produkcji usługi transportowej – usługi transportowej nie możemy produkować na zapas. Produkowanie tej usługi jest jednocześnie spożywaniem tej usługi. Usługę transportową należy produkować w takich rozmiarach i takiej jakości jaka jest  potrzeba do spożycia. Zdolność wytwórcza powinna być dostosowana do szczytowego poziomu zapotrzebowania na tę usługę np. komunikacja miejska i potrzeba zwiększenia przewozu w godzinach szczytu. Nakłady na transport powinny wyprzedzać potrzeby.

 

Funkcje transportu:

.                      Wobec działalności gospodarczej w skali mikro, makro i globalnej;

.                      W odniesieniu do społeczeństwa jako całości;

 

Ad. 1              Transport obsługuje sferę produkcji i wymiany, łączy kolejne fazy produkcji i wymiany, zespala działalność gospodarczą, jest komplementarny (uzupełnia) wobec działalności człowieka.

Transport ma też charakter redystrybucyjny – zastępuje określoną działalność gospodarczą np. zamiast budować szkołę, budujemy sieć dróg i korzystamy z innej szkoły. Transport może stanowić samodzielny produkt usługowy w zakresie międzynarodowym np. export. Transport w przypadku exportu może odgrywać wielką rolę w bilansie płatniczym kraju, może go istotnie zwiększyć.

 

Ad. 2              Transport stwarza warunki do kontaktów międzyludzkich na różną odległość, jest podstawą ruchów migracyjnych, stwarza możliwość kontaktów społecznych i ekonomicznych, przenikanie się kultur, pełni funkcję integracyjną, umożliwia poczynania w sferze procesów integracyjnych. Integracja powinna być czynnikiem pionierskim, wytyczającym drogę.

 

Znaczenie transportu w handlu międzynarodowym

 

·         Stan transportowego zagospodarowania świata. Świat jest nierównomiernie zagospodarowany. Zależy to od udziału krajów w przewozach, od stopnia zaangażowania środków transportu w transport, od sieci i surowców transportowych. Różny jest również układ sił w zależności od rozwoju gałęzi transportu np. samochodowy, kolejowy, wodny, lotniczy. Np. w Afryce brak jest sieci kolejowych. Są regiony, które szybciej rozwijają swoją strukturę transportową.

 

W transporcie istnieje międzynarodowa współpraca. Współpraca ta kształtuje się na płaszczyźnie instytucjonalnej, prawnej, organizacyjnej. Są liczne międzynarodowe porozumienia dwustronne i wielostronne dotyczące transportu. Jest wiele konwencji regulujących transport międzynarodowy.

 

Zadania międzynarodowych organizacji służących dla transportu międzynarodowego:

·         Przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w pracy transportu;

·         Tworzenie dogodnych ram dla rozwiązywania różnych problemów transportowych  poszczególnych krajach i rozwiązywanie tych problemów, rozwiązywania i ustalanie różnych norm technicznych, porozumień i konwencji.

 

Klasyfikacja transportu:

)          Wg kryterium przedmiotu – osób i przedmiotów (ładunków);

)          Wg zasięgu – krajowy i międzynarodowy, bliskiego , dalekiego zasięgu i średniego zasięgu;

)          Wg własności środków transportu – prywatny, publiczny, branżowy, własny, państwowy, komunalny;

)          Wg organizacji przewozów – regularny, nieregularny;

)          Bezpośredni, pośredni:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

)          ze względu na jego gałęzie w środowisku naturalnym;

lądowy, wodny, powietrzny, przesyłowy;

 

 

 

 

 

 

 

Jednostki miary określające działalność produkcyjną w transporcie:

)          naturalne – tona towaru, ładunku przewiezionego, tonokilometr czyli ile ton na jaki kilometr przewieziono, tonomile (w transporcie wodnym);

)          wartościowe – wartość towarów przewiezionych;

 

Ceny za usługi transportowe:

)          charakter cen taryfowych

)          charakter cen umownych (kontraktowych);

 

Ad. A)              gdy popyt na usługi transportowe jest  rozproszony, a podaż skoncentrowana np. komunikacja miejska, ceny biletów są ustalone, obowiązujące w danym czasie, posegregowane i poddane do publicznej wiadomości. Nie ma tu możliwości na reagowanie na zmiany w popycie i podaży.

Ad. B)              takie gdzie mamy do czynienia z większą ilością określonych dóbr np. przewiezienie kilkuset tysięcy ton węgla na określoną odległość. Ustalana jest cena jednorazowa za tonę, przewóz jest to cena umowna, nie obowiązuje żadna taryfa. Ta cena odpowiada adekwatnie układowi sił popytu i podaży. Jest bardziej elastyczna, reaguje na zmiany popytu i podaży.

 

Uczestnicy rynku przewozowo – transportowego:

·         przewoźnik – oferuje i wykonuje usługę transportową;

·         załadowca – korzysta z usługi transportowej;

·         pośrednik – spedytorzy, agenci reprezentują załadowcę lub przewoźnika;

 

Transport                                                                                                  Komunikacja

Przewozy nieregularne                                                                                    telekomunikacja, radio

Gospodarcze, transport                                                                                    telefon, telegraf

Bliski zakładowy                                                                     

 

 

Współczesna myśl ekonomiczna traktuje wszystkie działy produkcji rzeczowej i usługowej jako produkcję materiałową.

 

 

PODSTAWOWE RODZAJE TRANSPORTU ZE WZGLĘDU NA FUNKCJE JAKIE PEŁNIĄ W TRANSPORCIE MIĘDZYNARODOWYM

 

17.03.2002

 

Różne jest znaczenie rodzajów transportu w transporcie międzynarodowym. Historyczną gałęzią odgrywającą od wieków największą rolę był transport morski. Zawsze dominował, on w obsłudze wymiany międzynarodowej.

Współcześnie w wieku XIX rozwinął się transport kolejowy, w 2 połowie XX wieku transport samochodowy i lotniczy. Współcześnie 2/3 wymiany międzynarodowej realizowane jest drogą morską. Około 50% obrotów kraju jest kierowane na transport morski, ale też różnie kształtuje się to w różnych krajach.

Obecnie zaginął już transport morski, pasażerski, pasażerów tych przejął transport lotniczy.

Ładunki najbardziej wartościowe, wrażliwe interwencyjnie przewożone są drogą lotniczą. Każdy kraj z dostępem do morza szeroko wykorzystuje swoje możliwości.

Europejskie kraje nie mające dostępu do morza: Austria, Węgry, Szwajcaria, Białoruś, Czechy i Słowacja.

W Ameryce Południowej: Boliwia, Paragwaj nie mają dostępu do morza.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nie ma współczesnego handlu międzynarodowego bez drogi marskiej. Rocznie przewozi się około 3-4 mld ton towarów, 2/3 tego przewozi się drogą morską.
Dwa podstawowe człony transportu morskiego:

·         żegluga morska – handlowe wykorzystanie żeglugi morskiej (statków) przez poszczególne podmioty gospodarcze czyli firmy armatorskie, czyli ci, którzy są właścicielami lub operatorami statków morskich przewożących towary handlowe;

·         porty morskie;

 

Dwa główne obszary w zatrudnieniu floty morskiej:

·         obsługa własnego handlu zagranicznego do, którego dana firma należy, pod którą flagą pływa – tzw. Flota instrumentalna, czyli flota morska danego kraju, kształtująca się proporcjonalnie do handlu danego kraju; statki i flota są instrumentami obsługi handlu.

Flota zarobkowa – jeżeli flota armatorska jest wykorzystywana do przewozu ładunków zagranicznego importera, na lecenie innych podmiotów, ......................... wtedy flotą zarobkową na światowym rynku.

–     krostrejd – flota krostrejdowa, czyli przewożenie ładunków podmiotów zagranicznych nie mających nic wspólnego z własnym krajem. Obecnie nie ma flot tylko instrumentalnych, każda flota obecnie uczestniczy w krostrejdzie czyli pełni funkcję zarobkową, przewozi ładunki krajów trzecich.

·         trzecim obszarem, w którym mogą operować armatorzy to obsługa handlu wewnętrznego np. przewóz ładunków między portami tego samego kraju. Takie przewozy są nazywane przewozami kabotanowymi czyli zatrudnienie floty do wewnętrznego obrotu krajowego np. z Gdańska do Szczecina.

 

Żegluga morka oferuje najtańsze przewozy międzykrajowe. W USA więcej niż połowa floty zatrudniona jest do przewozów wewnętrznych (pływają pod flotą narodową), innych flag nie używa się do przewozów kabotażowych.

Mały kabotaż – to przewóz w ramach tego samego basenu morskiego;

Duży kabotaż – to przewóz w ramach tego samego kraju, ale już poza różnymi basenami morskimi.

 

Państwo stara się wspierać transporty proekologiczne, czyli także transport morski. Nawet żegluga na krótkie odległości jest promowana ze względu na to, że jest to transport najbardziej przyjazny środowisku naturalnemu.

 

Transport morski oferuje najtańszy przewóz towarów, szczególnie na długie odległości. Powoduje to, że transport morski ma przewagę nad innymi transportami.

Korzyści transportu morskiego:

·         tanie koszty transportu;

·         statek morski przewozi towary o przeróżnych gabarytach, dociera wszędzie, ma dogodne połączenie w skali międzynarodowej, kontynentalne;

·         ekologicznie sprzyja środowisku naturalnemu;

·         nieograniczony zasięg pływania;

·         jednostkowa ilość przewożonego towaru w porównaniu z innym transportem jest bardzo duża, statek ma wiele możliwości 50-100 tysięcy ton przewożonych towarów, a nawet 200 tysięcy ton jednorazowego przewozu np. ropy naftowej;

·         nieograniczona dostępność;

 

Podział ładunków morskich

·         drobnicowe – są z reguły oznakowane (General Kargo) – bele, worki lub nie opakowane np. maszyny; są to ładunki policzone, przewożone w kontenerach (opakowanie zbiorcze);

·         towary masowe, suche lub płynne, nie da się ich policzyć, są przewożone luzem np. węgiel, ruda, gaz, ropa naftowa – są to ładunki całookrętowe;

 

Dwie podstawowe formy zatrudnienia statków w przewozie międzynarodowym:

·         żegluga liniowa – regularna – obowiązek zapewnienia regularnych połączeń między portami, zapewnienie dostawy lub zabrania ładunku, funkcjonowanie w tym samym odstępie czasowym – dotyczy to armatora, regularność oznacza, że nie zawsze będzie wykorzystana możliwość przewozowa. Ta żegluga jest dla armatorów relatywnie kosztowna, musi tak ustawiać swe statki aby usunąć wahania związane z niewykorzystaniem zdolności przewozowych.

Nie każdy armator może pozwolić sobie na przewozy liniowe, są to zazwyczaj wielkie przedsiębiorstwa armatorskie, małe sobie z tym nie poradzą. Armator żeglugi liniowej ma do czynienia z wieloma załadowcami. W czasie jednego rejsu może być dużo towarów przeznaczonych dla różnych, nawet kilkuset odbiorców. Trzeba na statku tak rozmieścić ładunek, aby przy załadowaniu w poszczególnych portach nie było konfliktu. Armator w poszczególnych portach musi mieć swoich agentów, którzy współpracują z załadowcami, co też wiąże się z kosztami. System cen za usługi przewozowe – budowa ceny, nie mamy tu do czynienia z każdorazowymi negocjacjami ceny, mamy tu do czynienia z ceną taryfową. Armator raz na jakiś czas ustala taryfę przewozu towarów. Cena taryfowe są cenami dość sztywnymi, nie reagują na popyt i podaż przewożonego towaru. Armatorzy stosują jednak pewne upusty, np. rabaty wiernościowe (dla stałych załadowców). W żegludze liniowej obowiązuje dokument przewozowy, podstawowy – jest to konosament. Jest dokumentem potwierdzającym własność, prawo do dysponowania danym ładunkiem. Ten kto posiada konosament na dany towar wystawiony przez armatora, ten dysponuje danym towarem. Jest to dokument wartościowy, może być imienny lub na okaziciela (czyli może być przedmiotem zbytu). Konosament na okaziciela można sprzedać komukolwiek, w porcie przeznaczenia właścicielem jest ten, kto taki konosament  przedstawi. Konosament jest dokumentem, który potwierdza przyjęcie towaru na statek, zobowiązuje armatora do przewiezienia ładunku do określonego portu przeznaczenia i wydania ładunku prawowitemu dysponentowi ładunku.

·         żegluga trampowa – mamy tu do czynienia z elastycznym wykorzystaniem statku, tam gdzie jest ładunek. Żegluga ta

obsługuje ładunki surowcowe: węgiel. Mamy tu do czynienia z jednym załadowcą wykorzystującym całą przestrzeń

statku. Należności za przewóz każdorazowo są omawiane, armator zawiera każdorazowa wynegocjowany kontrakt. Są takie ładunki, które mają charakter sezonowy, wtedy jest popyt na usługi transportowe floty trampowej (np. zboże). Żegluga ta jest relatywnie tania. Armator ponosi koszty stale, koszty zmienne są tylko wtedy, gdy statek zarabia (przewozi towary). Koszt .................. klientów jest niższy. Armator żeglugi trampowej dysponuje 1-2 statkami, gdy potrzeba mu więcej ti może sobie wypożyczyć (wyczarterować). Podstawowym dokumentem jest tu czarter, umowa czarterowa „Charter Party” C/P, armator zobowiązuje się podstawić określony statek pod załadunek w określonym czasie i miejscu do przewiezienia za określoną stawkę do punktu przeznaczenia. Umowa ta zawiera podział  kosztów pomiędzy armatora i załadowcę. Przy przewozach ładunków masowych za pomocą czarteru nie liczy się opłat w zależności od ilości i załadowanego towaru. Załadowca płaci za zdolność przewozową danego statku (jeśli załadował ½ statku) to i ten płaci za całość.

 

Rodzaje czarterów:

)          na określoną podróż;

)          na określony czas;

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin