METODY STOSOWANE W PROCESIE WF(1).pdf

(1971 KB) Pobierz
METODY STOSOWANE W PROCESIE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
METODY STOSOWANE W PROCESIE
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
metoda to sposób
postępowania stosowany
PODZIAŁY METOD:
PODZIAŁY METOD:
postępowania stosowany
świadomie dla osiągnięcia
świadomie dla osiągnięcia
wyznaczonego celu
Realizacja treści programowych
wyznaczonego celu
M. ROZWIJANIA SPRAWNOŚCI
MOTORYCZNEJ
MOTORYCZNEJ
cechy:
uświadomione kierowanie na cel,
M. NAUCZANIA RUCHU
M. PRZEKAZU WIEDZY
kolejność czynności działania,
M. WYCHOWAWCZE
systematyczność,
Wspomagające realizację :
powtarzalność,
M. PERCEPCJI ZMYSŁOWEJ
określoność zastosowania
M. INTWNSYFIKUJĄCE LEKCJĘ WF
METODY STOSOWANE W PROCESIE
metoda to sposób
M. ROZWIJANIA SPRAWNOŚCI
325000136.262.png 325000136.268.png 325000136.274.png
 
325000136.001.png 325000136.011.png 325000136.021.png
 
325000136.035.png
 
325000136.046.png 325000136.054.png 325000136.062.png 325000136.072.png 325000136.082.png 325000136.090.png 325000136.097.png
 
325000136.108.png 325000136.116.png 325000136.124.png 325000136.134.png 325000136.144.png 325000136.152.png 325000136.160.png 325000136.166.png 325000136.172.png 325000136.179.png
 
325000136.197.png 325000136.207.png 325000136.217.png 325000136.225.png 325000136.233.png
 
325000136.244.png 325000136.251.png
 
325000136.252.png
 
325000136.253.png 325000136.254.png
 
325000136.255.png 325000136.256.png
 
325000136.257.png
 
325000136.258.png 325000136.259.png 325000136.260.png
 
325000136.261.png
 
325000136.263.png
 
325000136.264.png
 
325000136.265.png
 
325000136.266.png
 
325000136.267.png
 
325000136.269.png
 
325000136.270.png
 
325000136.271.png
 
325000136.272.png
 
325000136.273.png
 
325000136.275.png
 
325000136.276.png
 
325000136.277.png 325000136.278.png 325000136.279.png
METODY ROZWIJANIA SPRAWNOŚCI MOTORYCZNEJ
Metody kształcenia szybkości :
b)
Metody kształtowania wytrzymałości:
a) metoda ciągła - stała i umiarkowana
metoda powtórzeniowa - zakłada powtarzanie ćwiczeń
z maksymalną prędkością, przy czym ściśle określony
a) metoda ciągła - stała i umiarkowana
intensywność pracy o wydłużonym
z maksymalną prędkością, przy czym ściśle określony
jest czas trwania ćwiczenia, ilość powtórzeń, czas i
intensywność pracy o wydłużonym
czasie jej trwania;
jest czas trwania ćwiczenia, ilość powtórzeń, czas i
charakter przerw wypoczynkowych;
czasie jej trwania;
b) metoda powtórzeniowa - charakteryzuje
charakter przerw wypoczynkowych;
b) metoda powtórzeniowa - charakteryzuje
się intensywnością pracy, zmienną
się intensywnością pracy, zmienną
liczbą powtórzeń, optymalnym czasem
b) metoda treningu na prędkościach submaksymalnych
charakteryzuje się wykonaniem ćwiczeń z
liczbą powtórzeń, optymalnym czasem
przerw wypoczynkowych i służy głównie
charakteryzuje się wykonaniem ćwiczeń z
intensywnością 85 – 95 % aktualnych możliwości
przerw wypoczynkowych i służy głównie
w osiąganiu wytrzymałości krótkiego
intensywnością 85 – 95 % aktualnych możliwości
ćwiczącego ; ewentualne zmniejszenie intensywności
w osiąganiu wytrzymałości krótkiego
czasu;
ćwiczącego ; ewentualne zmniejszenie intensywności
należy łączyć ze zwiększeniem czasu pracy
czasu;
c) metoda interwałowa - polega na
należy łączyć ze zwiększeniem czasu pracy
(wydłużenie odcinków, zwiększenie ilości powtórzeń
c) metoda interwałowa - polega na
wyraźnym, precyzyjnym określaniu
(wydłużenie odcinków, zwiększenie ilości powtórzeń
oraz skrócenie czasu przerw wypoczynkowych);
wyraźnym, precyzyjnym określaniu
wielkości obciążeń, jednoznacznym
oraz skrócenie czasu przerw wypoczynkowych);
wielkości obciążeń, jednoznacznym
wyznaczaniu intensywności pracy,
wyznaczaniu intensywności pracy,
zmiennych ale zawsze określonych
Metody kształcenia siły:
a) metoda krótkotrwałych maksymalnych wysiłków;
zmiennych ale zawsze określonych
przerwach wypoczynkowych oraz na
a) metoda krótkotrwałych maksymalnych wysiłków;
b) metoda wielokrotnych wysiłków zwana metodą maksymalnych
przerwach wypoczynkowych oraz na
określaniu ilości powtórzeń.
b) metoda wielokrotnych wysiłków zwana metodą maksymalnych
ilości powtórzeń, posiadająca kilka wariantów:
określaniu ilości powtórzeń.
ilości powtórzeń, posiadająca kilka wariantów:
- ilość serii jest niewielka, przy czym do granic możliwości
W metodzie tej ważne jest, aby każde
powtórzenie zachodziło jeszcze w
- ilość serii jest niewielka, przy czym do granic możliwości
wykonuje się ćwiczenia w jednej serii,
powtórzenie zachodziło jeszcze w
warunkach zmęczenia po wysiłku
wykonuje się ćwiczenia w jednej serii,
- do granicznego zmęczenia wykonuje się ćwiczenia tylko w
warunkach zmęczenia po wysiłku
poprzednim.
poprzednim.
- do granicznego zmęczenia wykonuje się ćwiczenia tylko w
ostatniej serii,
ostatniej serii,
- każdą serię wykonuje się do granicznego zmęczenia,
- każdą serię wykonuje się do granicznego zmęczenia,
c) metoda powtórzeniowa - wielokrotne powtarzanie ćwiczenia o
c) metoda powtórzeniowa - wielokrotne powtarzanie ćwiczenia o
jednakowej intensywności.
jednakowej intensywności.
Metody kształcenia szybkości
Metody kształtowania wytrzymałości:
b) metoda powtórzeniowa - zakłada powtarzanie ćwiczeń
b) metoda treningu na prędkościach submaksymalnych
Metody kształcenia siły:
W metodzie tej ważne jest, aby każde
325000136.280.png 325000136.281.png 325000136.282.png
 
325000136.283.png 325000136.284.png 325000136.285.png
 
325000136.286.png
 
325000136.287.png 325000136.288.png 325000136.289.png 325000136.002.png 325000136.003.png 325000136.004.png 325000136.005.png
 
325000136.006.png 325000136.007.png 325000136.008.png 325000136.009.png 325000136.010.png 325000136.012.png 325000136.013.png 325000136.014.png 325000136.015.png 325000136.016.png
 
325000136.017.png 325000136.018.png 325000136.019.png 325000136.020.png 325000136.022.png
 
325000136.023.png 325000136.024.png
 
325000136.025.png
 
325000136.026.png 325000136.027.png
 
325000136.028.png 325000136.029.png
 
325000136.030.png
 
325000136.031.png 325000136.032.png 325000136.033.png
 
325000136.034.png
 
325000136.036.png
 
325000136.037.png
 
325000136.038.png
 
325000136.039.png
 
325000136.040.png
 
325000136.041.png
 
325000136.042.png
 
325000136.043.png
 
325000136.044.png
 
325000136.045.png
 
325000136.047.png
 
325000136.048.png
 
325000136.049.png 325000136.050.png 325000136.051.png
metody nauczania ruchu
Metoda analityczna (metodę nauczania ćwiczeń
(metodę nauczania ćwiczeń
częściami)
polega na rozczłonkowaniu ruchu w części składowe,
wyuczenie każdej z nich z osobna następuje poprzez
połączenie wyuczonych elementów w całość
nauczając tą metodą dążymy do ułatwienia nauczania
złożonych ćwiczeń poprzez naukę prostych elementów
składowych, a następnie połączenie ich w całość
stopień rozczłonkowania ćwiczenia jest zależny od
indywidualnego stopnia usprawnienia ćwiczących
stosując tę metodę musimy pamiętać, że poszczególne
elementy nie stanowią ćwiczenia samego w sobie, że
dopiero
w połączeniu z innymi przyjmują zamkniętą i sensowną
postać ruchawą
metodą tą posługujemy się zwykle przy nauczaniu
trudnych ćwiczeń gimnastycznych, pewnych elementów
gier sportowych, lekkiej atletyki, pływania, jazdy figurowej
na lodzie itp.
Metoda syntetyczna (
( nauczania ćwiczeń w całości)
nauczania ćwiczeń w całości)
polega na ujęciu całościowym, nie
naruszającym zasadniczego schematu
naruszającym zasadniczego schematu
ruchu ani jego wewnętrznego układu.
ruchu ani jego wewnętrznego układu.
Jest to najbardziej naturalna metoda nauczania.
Jest to najbardziej naturalna metoda nauczania.
Stosuje się ją przy nauczaniu ruchów i
Stosuje się ją przy nauczaniu ruchów i
czynności naturalnych, takich jak bieg,
czynności naturalnych, takich jak bieg,
skok, rzut, a także w zabawach i innych
skok, rzut, a także w zabawach i innych
dziedzinach sportu.
dziedzinach sportu.
Słabą stroną tej metody jest możliwość, przy
Słabą stroną tej metody jest możliwość, przy
niewłaściwym postępowaniu, utrwalania
niewłaściwym postępowaniu, utrwalania
zbędnych i niepotrzebnych nawyków, które
zbędnych i niepotrzebnych nawyków, które
potem bardzo trudno wyeliminować.
potem bardzo trudno wyeliminować.
Nie nadaje się ona zasadniczo do nauczania
Metoda kompleksowa
polega na połączeniu dwu poprzednich metod w
Nie nadaje się ona zasadniczo do nauczania
ćwiczeń złażonych i trudnych, wymaga
polega na połączeniu dwu poprzednich metod w
sposobie dochodzenia do celu.
ćwiczeń złażonych i trudnych, wymaga
wnikliwego dozoru zadań ruchowych oraz
sposobie dochodzenia do celu.
Początkowo naucza się całościowo, aby następnie
wnikliwego dozoru zadań ruchowych oraz
właściwej kolejności w nauczaniu
Początkowo naucza się całościowo, aby następnie
wyodrębnić z łożo ne elementy i doskonalić je
właściwej kolejności w nauczaniu
poszczególnych aktów ruchowych.
wyodrębnić złożone elementy i doskonalić je
metodą częściową a potem znowu powrócić
poszczególnych aktów ruchowych.
metodą częściową a potem znowu powrócić
do nauczania całościowego.
do nauczania całościowego.
Metoda analityczna
Metoda syntetyczna
polega na ujęciu całościowym, nie
Metoda kompleksowa
325000136.052.png 325000136.053.png 325000136.055.png
 
325000136.056.png 325000136.057.png 325000136.058.png
 
325000136.059.png
 
325000136.060.png 325000136.061.png 325000136.063.png 325000136.064.png 325000136.065.png 325000136.066.png 325000136.067.png
 
325000136.068.png 325000136.069.png 325000136.070.png 325000136.071.png 325000136.073.png 325000136.074.png 325000136.075.png 325000136.076.png 325000136.077.png 325000136.078.png
 
325000136.079.png 325000136.080.png 325000136.081.png 325000136.083.png 325000136.084.png
 
325000136.085.png 325000136.086.png
 
325000136.087.png
 
325000136.088.png 325000136.089.png
 
325000136.091.png 325000136.092.png
 
325000136.093.png
 
325000136.094.png 325000136.095.png 325000136.096.png
 
325000136.098.png
 
325000136.099.png
 
325000136.100.png
 
325000136.101.png
 
325000136.102.png
 
325000136.103.png
 
325000136.104.png
 
325000136.105.png
 
325000136.106.png
 
325000136.107.png
 
325000136.109.png
 
325000136.110.png
 
325000136.111.png
 
325000136.112.png 325000136.113.png 325000136.114.png
S. Strzyźewski - jego klasyfikacja metod została oparta na kryteriach
psychologiczno - pedagogicznych
psychologiczno - pedagogicznych
METODY REALIZACJI ZADAŃ RUCHOWYCH
METODY REPRODUKTYWNE (odtwórcze)
naśladowcza – ścisła
zadaniowa – ścisła
programowanego uczenia się
METODY PROAKTYWNE (usamodzielniające)
zabawowo - naśladowcza
zabawowo - klasyczna
bezpośredniej celowości ruchu
programowego usprawniania się
METODY KREATYWNE (twórcze)
ruchowej ekspresji twórczej (Labana, Orffa)
problemowa.
S. Strzyźewski - jego klasyfikacja metod została oparta na kryteriach
325000136.115.png 325000136.117.png 325000136.118.png
 
325000136.119.png 325000136.120.png 325000136.121.png
 
325000136.122.png
 
325000136.123.png 325000136.125.png 325000136.126.png 325000136.127.png 325000136.128.png 325000136.129.png 325000136.130.png
 
325000136.131.png 325000136.132.png 325000136.133.png 325000136.135.png 325000136.136.png 325000136.137.png 325000136.138.png 325000136.139.png 325000136.140.png 325000136.141.png
 
325000136.142.png 325000136.143.png 325000136.145.png 325000136.146.png 325000136.147.png
 
325000136.148.png 325000136.149.png
 
325000136.150.png
 
325000136.151.png 325000136.153.png
 
325000136.154.png 325000136.155.png
 
325000136.156.png
 
325000136.157.png 325000136.158.png 325000136.159.png
 
325000136.161.png
 
325000136.162.png
 
325000136.163.png
 
325000136.164.png
 
325000136.165.png
 
325000136.167.png
 
325000136.168.png
 
325000136.169.png
 
325000136.170.png
 
325000136.171.png
 
325000136.173.png
 
325000136.174.png
 
325000136.175.png
 
325000136.176.png 325000136.177.png 325000136.178.png 325000136.180.png 325000136.181.png 325000136.182.png 325000136.183.png 325000136.184.png 325000136.185.png 325000136.186.png 325000136.187.png 325000136.188.png 325000136.189.png
obwodowa
Tory
przeszkód
Metody
intensyfikujące
zajęcia
stacyjna
Zadań
dodatkowych
Małych
obwodów
ćwiczebnych
325000136.190.png 325000136.191.png 325000136.192.png
 
325000136.193.png 325000136.194.png 325000136.195.png
 
325000136.196.png
 
325000136.198.png 325000136.199.png 325000136.200.png 325000136.201.png 325000136.202.png 325000136.203.png 325000136.204.png
 
325000136.205.png 325000136.206.png 325000136.208.png 325000136.209.png 325000136.210.png 325000136.211.png 325000136.212.png 325000136.213.png 325000136.214.png 325000136.215.png
 
325000136.216.png 325000136.218.png 325000136.219.png 325000136.220.png 325000136.221.png
 
325000136.222.png 325000136.223.png
 
325000136.224.png
 
325000136.226.png 325000136.227.png
 
325000136.228.png 325000136.229.png
 
325000136.230.png
 
325000136.231.png 325000136.232.png 325000136.234.png
 
325000136.235.png
 
325000136.236.png
 
325000136.237.png
 
325000136.238.png
 
325000136.239.png
 
325000136.240.png
 
325000136.241.png
 
325000136.242.png
 
325000136.243.png
 
325000136.245.png
 
325000136.246.png
 
325000136.247.png
 
325000136.248.png
 
325000136.249.png 325000136.250.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin