MODUŁOWY PROGRAM NAUCZANIA technik usług fryzjerskich.pdf

(501 KB) Pobierz
304560636 UNPDF
MINISTERSTWO
EDUKACJI i NAUKI
MINISTERSTWO EDUKACJI i NAUKI
514[02]/T-4,SP-2, SP-1/ MEiN/2006.
MODUŁOWY PROGRAM NAUCZANIA
TECHNIK USŁUG FRYZJERSKICH 514[02]
Zatwierdzam
Minister Edukacji i Nauki
Warszawa 2006
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
304560636.001.png 304560636.002.png 304560636.003.png 304560636.004.png
Autorzy:
mgr Kołodziejska Katarzyna
mgr Sołtysiak Małgorzata
mgr Suligowska Izabela
Suligowska Magdalena
Recenzenci:
mgr Matuszewska Danuta
mgr Sumirska Zuzanna
Opracowanie redakcyjne:
mgr Iwanowska Joanna
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
Spis treści
Wprowadzenie
4
I. Założenia programowo-organizacyjne kształcenia
w zawodzie
6
1. Opis pracy w zawodzie
6
2. Zalecenia dotyczące organizacji procesu dydaktyczno-
wychowawczego
7
II. Plany nauczania
15
III. Moduły kształcenia w zawodzie
18
1. Podstawy działalności usługowej
18
Przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
oraz ochrony przeciwpożarowej
24
Nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów
międzyludzkich
27
Stosowanie prawa w działalności usługowej
30
Ocena jakości świadczonych usług
32
Prowadzenie marketingu usług
35
Prowadzenie korespondencji biurowej
37
2. Anatomia, fizjologia i choroby skóry
40
Charakteryzowanie budowy i fizjologii skóry
42
Rozpoznawanie patologicznych zmian skórnych
45
Rozpoznawanie zaburzeń wzrostu, uszkodzeń i chorób
włosów
48
3. Stylizacja fryzur
51
Charakteryzowanie rozwoju rzemiosła i sztuki fryzjerskiej
54
Stosowanie różnych form kształtowania fryzur
57
Stosowanie form kolorystycznych
60
Wykonywanie rysunków technicznych fryzur
63
Projektowanie fryzur
66
4. Zabiegi fryzjerskie
70
Organizowanie prac fryzjerskich
73
Planowanie zabiegów pielęgnacyjnych
78
Dobieranie preparatów do pielęgnacji włosów
82
Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych
85
Wykonywanie wodnej ondulacji
88
Strzyżenie włosów
92
Wykonywanie zabiegów trwałego ondulowania
i prostowania włosów
95
Rozjaśnianie i odbarwianie włosów
98
Barwienie włosów
101
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
5. Podstawy psychologii i dydaktyki
104
Rozpoznawanie psychicznych uwarunkowań procesu
nauczania-uczenia się
106
Stosowanie zasad i metod nauczania
109
6. Praktyka zawodowa
112
Organizowanie pracy w salonie fryzjerskim
114
Wykonywanie usług fryzjerskich
116
7. Perukarstwo
119
Charakteryzowanie procesów wytwarzania wyrobów
perukarskich
121
Wytwarzanie wyrobów perukarskich
124
Wykonywanie zabiegów fryzjerskich na wyrobach
perukarskich
127
Fryzjerstwo artystyczne
130
Kształtowanie fryzur artystycznych
132
Czesanie fryzur artystycznych
136
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
Wprowadzenie
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie absolwenta
do skutecznego wykonywania zadań zawodowych w warunkach
gospodarki rynkowej. Wymaga to dobrego przygotowania ogólnego,
opanowania podstawowej wiedzy i umiejętności oraz prezentowania
właściwych postaw zawodowych. Absolwent szkoły powinien
charakteryzować się otwartością, komunikatywnością, wyobraźnią,
zdolnością do ciągłego uczenia się i podnoszenia kwalifikacji, a także
umiejętnością oceny swoich możliwości.
Kształcenie zawodowe z wykorzystaniem podejścia modułowego,
poprzez powiązanie celów i materiału nauczania z procesem pracy
i zadaniami zawodowymi umożliwia:
– przygotowanie ucznia do wykonywania typowych zadań zawodowych
na stanowiskach pracy,
– integrację treści nauczania z różnych dyscyplin wiedzy,
– stymulowanie aktywności intelektualnej i motorycznej ucznia,
pozwalającej na indywidualizację procesu nauczania.
Kształcenie modułowe charakteryzuje się tym, że:
preferowane są aktywizujące metody nauczania, które z jednej strony
wyzwalają aktywność, kreatywność, zdolność do samooceny
uczącego się, z drugiej zaś zmieniają rolę nauczyciela w kierunku
doradcy, partnera, projektanta, organizatora i ewaluatora procesu
dydaktycznego,
proces nauczania-uczenia się ukierunkowany jest na osiąganie
umiejętności intelektualnych i praktycznych, które umożliwiają
wykonywanie określonego zakresu pracy w zawodzie,
wykorzystywana jest w szerokim zakresie zasada transferu wiedzy
i umiejętności,
program nauczania posiada elastyczną strukturę, a znajdujące się
wnim moduły i jednostki można aktualizować, modyfikować,
uzupełniać i wymieniać w zależności od potrzeb edukacyjnych.
Modułowy program nauczania dla zawodu składa się z modułów
kształcenia w zawodzie i odpowiadających im jednostek modułowych,
wyodrębnionych na podstawie określonych kryteriów, umożliwiających
zdobywanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności i postaw właściwych
dla zawodu.
W strukturze programu wyróżnia się:
– założenia programowo-organizacyjne kształcenia w zawodzie,
– plan nauczania,
– programy modułów i jednostek modułowych.
Moduł kształcenia w zawodzie zawiera: cele kształcenia, wykaz
jednostek modułowych, schemat układu jednostek modułowych, literaturę.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin