Plan pracy dla dzieci 5-6 letnich - maj 2010r.
„Ulicami, torami, rzekami…-środki lokomocji, zasady bezpieczeństwa”
Cele ogólne:
· Umiejętność dostrzegania zjawisk w otoczeniu, obserwowania wybranych zjawisk
· Umiejętność klasyfikowania spostrzeżeń
· Umiejętność wiązania „nowego” z posiadanym zasobem wiedzy, stosowanie w praktyce
· Umiejętność formułowania przypuszczeń ,wniosków ,samodzielnego prowadzenia działań
Cele realizowane są w różnych porach dnia, głównie przez zabawę.
Podstawa programowa : ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r.
Program wychowania przedszkolnego ,,Zanim będę uczniem” Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała
Program wychowania przedszkolnego Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, Gustawa Grabowska
Diagnoza – zachowań emocjonalno-społecznych, umiejętności poznawczych, kompetencji komunikacyjnych i językowych,
motoryki małej i dużej.
Formy organizacyjne: indywidualnie, z całą grupą, zespołowo, w małych grupach
Wybrane treści programowe: decyzja nauczyciela
Tydzień I
Temat tygodnia
Dzień tygodnia
Sposoby realizacji
Przygotowane do pisania
i czytania
Zajęcia ruchowe
Uwagi
1
„Poznajemy pracę strażaków” – praca z obrazkiem
-zapoznanie dzieci z rolą OSP, oglądanie stroju strażackiego roboczego i galowego, rozmowa na temat roli straży pożarnej w społeczeństwie;
-rozmowa na temat roli ognia pozytywnej i negatywnej, uczulenie na niebezpieczeństwo zabawy z ogniem, prądem i zapałkami;
-„Wóz strażacki” –praca plastyczna - rysowanie kolorowymi kredkami na podstawie wycieczki;
Zabawy i gry stolikowe – przestrzeganie reguł gier, układanie puzzli i układanek wg wzoru i bez wzoru;
kolorowanie obrazków (zwrócenie uwagi na linie otaczające obszar kolorowania)
lepienie,rysowanie,wycinanie na tematy dowolne,
(zwrócenie uwagi na prawidłową pracę nożyczkami)
zdobywanie wiedzy na temat kodowania słów
lepienie z plasteliny
rysowanie na temat dowolny
kolorowanie obrazków konturowanych bez przekraczania linii
Ćw. poranne zestaw
wg.K.Wlaźnik
Ćw. gimnastyczne prowadzone metodą gimnastyki twórczej R.Labana
zabawy ruchowe wg S.Owczarka
Diagnoza zachowań
społecznych i
emocjonalnych, diagnoza
zdolności rozumienia i
zapamiętywania prostych
umów oraz stosowania zasad wspólnej zabawy
2
Spacer po przedszkolu – oglądanie sprzętu przeciwpożarowego w placówce – omówienie wyglądu, prawidłowe nazywanie;
- zapoznanie dzieci z przepisami przeciwpożarowymi, próba zachowania się w czasie alarmu przeciwpożarowego w przedszkolu;
-słuchanie wierszowanego opowiadania Cz. Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem” – omówienie treści, rozumienie znaczenia pojęć: odwaga, pomoc, poświęcenie;
-rozmowa na temat zachowania się w razie pożaru, poznawanie numeru alarmowego do straży pożarnej, na pogotowie i na policję;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z wykorzystaniem naturalnego ukształtowania terenu;
3
Wycieczka na skrzyżowanie – obserwacja samochodów, ruchu drogowego i pieszego na skrzyżowaniu i najbliższych ulicach;
-wprowadzenie i omówienie pojęć: „droga, chodnik, jezdnia”;
-rozpoznawanie napotkanych znaków drogowych;
-poznawanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę;
-zwrócenie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa na drogach, tak przez pojazdy, jak i przez pieszych;
-słuchanie piosenki „Kolorowe światła” - poznawanie sygnalizacji świetlnej oraz znaczenia poszczególnych kolorów świateł
4
Wizualizacja „Moja droga z domu do przedszkola” – opisywanie tej drogi przez dzieci;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Przejście przez ulicę” przypomnienie, jak należy zachować się przy przejściu ulicy po samej zebrze i przy światłach, zaznaczenie, że dzieci w tym wieku mogą przechodzić przez ulicę tylko pod opieką osoby dorosłej;
-zabawa dydaktyczna „Co to za samochód?’ – omówienie i porównywanie wyglądu różnych samochodów – zabawek, określanie ich przydatności i nazwy, rozpoznawanie samochodu dotykiem;
-osłuchanie z piosenką pt. „Podróże, podróże” – zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence;
tydzień II
„Chciałbym mieć psa… - poznajemy zwierzęta”
Prezentacja wiersza J. Ratajczaka „Mój pies”- rozmowa z dziećmi o ich zwierzętach, odwoływanie się do wiersza i doświadczeń dzieci;
-„Zwierzęta i my”- oglądanie zdjęć zwierząt, rozmowa na temat hodowli zwierząt i odpowiedzialności człowieka za nie, zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami;
-„Był sobie pies”- konstruowanie twórczego opowiadania;
-praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”- malowanie farbami plakatowymi;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z elementami pedagogiki zabawy;
praca z dziećmi 6-letnimi , czytanie prostych tekstów
„Marzyciele” – odpoczynek przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej, leżenie z zamkniętymi oczami.
ćw. poranne i zabawy ruchowe wg K. Wlaźnik
ćwiczenia ruchowe wg metody Kniessów
ćwiczenia prowadzone metodą Orffa
Diagnoza sfery intelektualnej
(spostrzegawczość,
umiejętność myślenia –
analizowanie zjawisk,
formułowanie wniosków itp.)
oraz umiejętności
współdziałania; motoryki
dużej
Prezentacja utworu H. Szayerowej „Tylko nic nie mówcie krowie”- omówienie utworu, dopasowywanie produktów spożywczych i przemysłowych do odpowiednich zwierząt;
-zabawa doskonaląca pamięć wzrokową „Co się zmieniło? – ułóż jak było”
-wykonanie zabawki „Myszka” techniką origami;
Prezentacja ilustracji ptaków hodowlanych i dzikich oraz ich jaj – porównywanie wielkości i barwy jaj;
-„Ptasie pióra”- ćwiczenia oddechowe;
-„Co szybciej spada?”- zabawa badawcza;
-nauka piosenki „Rozmowa zwierząt” - zabawa ruchowa do piosenki, ćwiczenie ortofoniczne;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie – ćwiczenie dużych grup mięśniowych;
„Zwierzęta dzikie i domowe” – opowiadanie o zwierzętach, układanie zdań o zwierzętach;
-podział zwierząt – zabawek na różne grupy, porównywanie liczebności;
-pokazywanie zwierząt, których nazwy wypowiadane są sylabami i głoskami, wyszukiwanie zwierząt, których nazwa zaczyna się podaną głoską;
-„ Czyj to głos?” – zabawa dydaktyczna z ćwiczeniem ortofonicznym;
-konstruowanie i rozgrywanie gry matematycznej z wątkiem przyrodniczym;
-ćwiczenia ruchowe, ruchowo – słuchowe, ruchowo – słuchowo - wzrokowe;
5
Zabawa dydaktyczna „Uporządkuj zwierzęta” - rozpoznawanie i nazywanie zwierząt;
-wykonanie ćwiczenia graficznego „Zwierzęta bliskie”- zauważenie różnic w wyglądzie zwierząt tego samego gatunku, rozumienie pojęcia „naprzeciw”
-wykonanie pieska techniką: origami płaskie;
tydzień III
„Za wszystkie rodziców starania, składamy im podziękowania ”
Rozmowa na temat rodziny (przy fotografiach);
-słuchanie wiersza pt. „Dobra wróżka” – omówienie treści;
-„Nasze mamy i tatusiowie” – rozmowa, określanie wyglądu zewnętrznego, wyrażanie słowem uczuć w stosunku do mamy i taty;-wykonanie portretów swojej mamy i taty techniką łączoną, stworzenie wystawy portretów;
-osłuchanie z piosenką pt. „Dla was”;
ćwiczenia grafomotoryczne wg H.Tymochowiej -wodzenie palcem po śladzie
dostrzega szczegóły na ilustracjach
...
marzanna2662