plan na maj.doc

(64 KB) Pobierz

                                              Plan pracy dla dzieci 5-6 letnich -  maj 2010r.

 

      Ulicami, torami, rzekami…-środki lokomocji, zasady bezpieczeństwa”    

 

Cele ogólne:

 

 

·         Umiejętność dostrzegania zjawisk w otoczeniu, obserwowania wybranych zjawisk

·         Umiejętność klasyfikowania spostrzeżeń

·         Umiejętność wiązania „nowego” z posiadanym zasobem wiedzy, stosowanie w praktyce

·         Umiejętność formułowania przypuszczeń ,wniosków ,samodzielnego prowadzenia działań

 

 

Cele realizowane są w różnych porach dnia, głównie przez zabawę.

 

 

Podstawa programowa : ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 23 grudnia 2008 r.

Program wychowania przedszkolnego ,,Zanim będę uczniem” Elżbieta Tokarska, Jolanta Kopała

Program wychowania przedszkolnego Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska, Gustawa Grabowska

 

 

Diagnoza – zachowań emocjonalno-społecznych, umiejętności poznawczych, kompetencji komunikacyjnych i językowych,

motoryki małej i dużej.

 

 

Formy organizacyjne: indywidualnie, z całą grupą, zespołowo, w małych grupach

 

 

Wybrane treści programowe: decyzja nauczyciela

 

 


Tydzień I

Temat tygodnia

Dzień tygodnia

                                     Sposoby realizacji

Przygotowane do pisania 

           i czytania

       Zajęcia ruchowe

            Uwagi

Ulicami, torami, rzekami…-środki lokomocji, zasady bezpieczeństwa”

1

Poznajemy pracę strażaków” – praca z obrazkiem

-zapoznanie dzieci z rolą OSP, oglądanie stroju strażackiego roboczego i galowego,  rozmowa na temat roli straży pożarnej w społeczeństwie;

-rozmowa na temat roli ognia pozytywnej i negatywnej, uczulenie na niebezpieczeństwo zabawy z ogniem, prądem i zapałkami;

-„Wóz strażacki” –praca plastyczna - rysowanie kolorowymi kredkami na podstawie wycieczki;

Zabawy i gry stolikowe – przestrzeganie reguł gier, układanie puzzli i układanek wg wzoru i bez wzoru;

 

 

kolorowanie obrazków (zwrócenie uwagi na linie otaczające obszar kolorowania)

 

 

 

 

lepienie,rysowanie,wycinanie na tematy dowolne,

(zwrócenie uwagi na prawidłową pracę nożyczkami)

 

 

 

 

zdobywanie wiedzy na temat kodowania słów

lepienie z plasteliny

rysowanie na temat dowolny

 

 

 

kolorowanie obrazków konturowanych bez przekraczania linii

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ćw. poranne zestaw

wg.K.Wlaźnik

 

 

Ćw. gimnastyczne prowadzone metodą gimnastyki twórczej R.Labana

 

 

 

zabawy ruchowe wg S.Owczarka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diagnoza zachowań

społecznych i

emocjonalnych, diagnoza

zdolności rozumienia i

zapamiętywania prostych

umów oraz stosowania zasad wspólnej zabawy

 

 

2

Spacer po przedszkolu – oglądanie sprzętu przeciwpożarowego w placówce – omówienie wyglądu, prawidłowe nazywanie;

- zapoznanie dzieci z przepisami przeciwpożarowymi, próba zachowania się w czasie alarmu przeciwpożarowego w przedszkolu;

-słuchanie wierszowanego opowiadania Cz. Janczarskiego „Jak Wojtek został strażakiem” – omówienie treści, rozumienie znaczenia pojęć: odwaga, pomoc, poświęcenie;

-rozmowa na temat zachowania się w razie pożaru, poznawanie numeru alarmowego do straży pożarnej, na pogotowie i na policję; 

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z wykorzystaniem naturalnego ukształtowania terenu;

3

Wycieczka na skrzyżowanie – obserwacja samochodów, ruchu drogowego i pieszego na skrzyżowaniu i najbliższych ulicach;

-wprowadzenie i omówienie pojęć: „droga, chodnik, jezdnia”;

-rozpoznawanie napotkanych  znaków drogowych;

-poznawanie zasad bezpiecznego przechodzenia przez ulicę;

-zwrócenie uwagi na przestrzeganie ustalonych zasad bezpieczeństwa na drogach, tak przez pojazdy, jak i przez pieszych;

-słuchanie piosenki „Kolorowe światła”  - poznawanie sygnalizacji świetlnej oraz znaczenia poszczególnych kolorów świateł

4

 

 

Wizualizacja „Moja droga z domu do przedszkola” – opisywanie tej drogi przez dzieci;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Przejście przez ulicę”  przypomnienie, jak należy zachować się przy przejściu ulicy po samej zebrze i przy światłach, zaznaczenie, że dzieci w tym wieku mogą przechodzić przez ulicę tylko pod opieką osoby dorosłej;

-zabawa dydaktyczna „Co to za samochód?’ – omówienie i porównywanie wyglądu różnych samochodów – zabawek, określanie ich przydatności i nazwy, rozpoznawanie samochodu dotykiem;

-osłuchanie z piosenką pt. „Podróże, podróże” – zabawy rytmiczno – ruchowe przy piosence;

 

tydzień II

                                                 Chciałbym mieć psa… - poznajemy zwierzęta”

1

Prezentacja wiersza J. Ratajczaka „Mój pies”- rozmowa z dziećmi o ich zwierzętach, odwoływanie się do wiersza i doświadczeń dzieci;

-„Zwierzęta i my”- oglądanie zdjęć zwierząt, rozmowa na temat hodowli zwierząt i odpowiedzialności człowieka za nie, zwrócenie uwagi na zachowanie ostrożności w kontaktach ze zwierzętami;

-„Był sobie pies”- konstruowanie twórczego opowiadania;

-praca plastyczna „Moje ulubione zwierzątko”- malowanie farbami plakatowymi;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie z elementami pedagogiki zabawy;

 

 

 

 

 

 

 

zdobywanie wiedzy na temat kodowania słów

lepienie z plasteliny

rysowanie na temat dowolny

 

 

 

 

 

kolorowanie obrazków (zwrócenie uwagi na linie otaczające obszar kolorowania)

 

 

 

 

kolorowanie obrazków konturowanych bez przekraczania linii

 

 

 

 

praca z dziećmi 6-letnimi , czytanie prostych tekstów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marzyciele” – odpoczynek przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej, leżenie z zamkniętymi oczami.

 

 

 

ćw. poranne i zabawy ruchowe wg K. Wlaźnik

 

 

 

ćwiczenia ruchowe wg metody Kniessów

 

 

 

 

 

ćwiczenia prowadzone metodą Orffa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Diagnoza sfery intelektualnej

(spostrzegawczość,

umiejętność myślenia –

analizowanie zjawisk,

formułowanie wniosków itp.)

oraz umiejętności

współdziałania; motoryki

dużej

2

Prezentacja utworu H. Szayerowej „Tylko nic nie mówcie krowie”- omówienie utworu, dopasowywanie produktów spożywczych i przemysłowych do odpowiednich zwierząt;

-zabawa doskonaląca pamięć wzrokową „Co się zmieniło? – ułóż jak było”

-wykonanie zabawki „Myszka” techniką origami;

3

Prezentacja ilustracji ptaków hodowlanych i dzikich oraz ich jaj – porównywanie wielkości i barwy jaj;

-„Ptasie pióra”- ćwiczenia oddechowe;

-„Co szybciej spada?”- zabawa badawcza;

-nauka piosenki „Rozmowa zwierząt”  - zabawa ruchowa do piosenki, ćwiczenie ortofoniczne;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie – ćwiczenie dużych grup mięśniowych;

4

Zwierzęta dzikie i domowe” – opowiadanie o zwierzętach, układanie zdań o zwierzętach;

-podział zwierząt – zabawek na różne grupy, porównywanie liczebności;

-pokazywanie zwierząt, których nazwy wypowiadane są sylabami i głoskami, wyszukiwanie zwierząt, których nazwa zaczyna się podaną głoską;

-„ Czyj to głos?” – zabawa dydaktyczna z ćwiczeniem ortofonicznym;

-konstruowanie i rozgrywanie gry matematycznej z wątkiem przyrodniczym;

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo – słuchowe, ruchowo – słuchowo -  wzrokowe;

5

Zabawa dydaktyczna „Uporządkuj zwierzęta” - rozpoznawanie i nazywanie zwierząt;

-wykonanie ćwiczenia graficznego „Zwierzęta bliskie”- zauważenie różnic w wyglądzie zwierząt tego samego gatunku, rozumienie pojęcia „naprzeciw”

-wykonanie pieska techniką: origami płaskie;

 

tydzień III

Za wszystkie rodziców starania, składamy im podziękowania ”

1

Rozmowa na temat rodziny (przy fotografiach);

-słuchanie wiersza pt. „Dobra wróżka” – omówienie treści;

-„Nasze mamy i tatusiowie” – rozmowa, określanie wyglądu zewnętrznego, wyrażanie słowem uczuć w stosunku do mamy i taty;-wykonanie portretów swojej mamy i taty techniką łączoną, stworzenie wystawy portretów;

-osłuchanie z piosenką pt. „Dla was”;

 

 

 

 

 

 

ćwiczenia grafomotoryczne wg H.Tymochowiej -wodzenie palcem po śladzie

 

 

 

 

 

dostrzega szczegóły na ilustracjach

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin