Biala_Ksiega_S24.pdf

(255 KB) Pobierz
334397547 UNPDF
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO
SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM
SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R. – MAPA PYTAŃ
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU 24
21.07.2010 R.
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R.
MAPA PYTAŃ NA DZIEŃ 21.07.2010 ROKU
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU24
ROZDZIAŁ I - WSTĘP. STAN POLSKIEGO LOTNICTWA WOJSKOWEGO
1.1. Jakie wnioski i jakie programy zabezpieczające wprowadzono w trybie szkoleń i
wymogów stawianych pilotom w polskim lotnictwie wojskowym po katastrofie samolotu
CASA po Mirosławcem?
1.2. Czy programy szkoleniowe polskich pilotów wojskowych odpowiadają standardom
NATO-wskim, kto jest odpowiedzialny za ich wdrażanie i kontrolę przestrzegania zasad?
1.2.1. Czy dowódca załogi Tu-154M nr 101 w swojej 10-letniej karierze pilota brał
kiedykolwiek udział w zdarzeniu w ruchu lotniczym, w którym złamane zostały regulaminy
bądź w którym wykazano choćby odejście od standardów bezpieczeństwa? Jeśli tak, to jakie
dokumenty (raporty) dokumentują takie zdarzenie? W jakim charakterze występował w tym
zdarzeniu major pilot Protasiuk?
1.2.2. Czy którykolwiek z innych członków załogi brał kiedykolwiek w swojej karierze udział
w zdarzeniu w ruchu lotniczym, w którym złamane zostały regulaminy bądź w którym
wykazano choćby odejście od standardów bezpieczeństwa? Jeśli tak, to jakie dokumenty
(raporty) dokumentują takie zdarzenie? W jakim charakterze występowały w tym zdarzeniu
te osoby?
1.3. Czy agendy sojuszu NATO zwracały się do rządu polskiego z uwagami na temat
szkolenia pilotów, ilości wylatanych godzin i sprawności bojowej ?
1.4. Kto był z racji pełnionej funkcji oraz personalnie odpowiedzialny za jakość i kształt
szkolenia, tak w wymiarze politycznym i finansowym, jak wojskowym i technicznym?
1.5. Czy po tragedii pod Mirosławcem zmienił się poziom nakładów na szkolenie pilotów
wojskowych, w tym pilotów 36. specpułku? Jeśli tak, to konkretnie z jakiego na jaki? Proszę
podać konkretne kwoty i sposób ich rozdysponowania.
1.6. Kto konstytucyjnie odpowiada za stan polskich sił zbrojnych, bezpieczeństwo osób
obsługiwanych przez wojskowe służby transportowe?
1.7. Informacje o problemach technicznych Tu-154M nr 101 powtarzały się od lat,
jednak zaraz po katastrofie Rosjanie wykluczyli awarię samolotu. Dlaczego polska strona
przyjęła to zapewnienie bezwarunkowo i bez zastrzeżeń?
1.8. Jakie zespoły i podzespoły Tu-154M nr 101 były wymieniane (naprawiane,
upgrade’owane) podczas remontu w fabryce w Samarze?
1.8.1. Czy robiono upgrade systemów awioniki?
1.8.2. Na podstawie jakich umów lub przetargów?
1.8.3. Kto to wykonywał?
1.8.4. Kto nadzorował remont ze strony polskiej?
strona 2 z 32  
 
 
 
334397547.006.png 334397547.007.png
 
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R.
MAPA PYTAŃ NA DZIEŃ 21.07.2010 ROKU
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU24
1.8.4.1. Na czym polegały procedury nadzoru?
1.8.5. Czy po wykonaniu remontu miały miejsce awarie samolotu, a jeśli tak, to jakich
zespołów (podzespołów) dotyczyły?
(1.8.6. opcjonalnie do 1.8.1 – 1.8.5.)
1.8.6. Tu-154M nr 101 przeszedł generalny remont, łącznie z remontem silników,
przedłużeniem resursu technicznego i modyfikacją w fabryce w Samarze. Był to jego trzeci
remont generalny. Po powrocie po remoncie do Polski, samolot Tu-154M przeszedł
pomyślnie polskie badania techniczne. To jednak nie uchroniło go przed awarią, która
przydarzyła się już w styczniu br., kiedy rządowy samolot transportował polskich
ratowników, powracających z misji na Haiti. Awaria nie była poważna (szwankował system
sterowania), a dzięki sprawności załogi samolot powrócił do kraju z nie do końca sprawnym
autopilotem (działały dwa z trzech jego kanałów). Warto zaznaczyć, że według wykazu dla
zakładu w Samarze dotyczącego maszyny o numerze 101, oprócz bloku autopilota
wyremontowane miały być m.in. wysokościomierz, prędkościomierz, blok sterowania czy
wariometr. Epizod autopilota powraca w kontekście kwietniowej katastrofy samolotu.
Według informacji przekazanych przez MAK we wstępnym raporcie, autopilot był włączony
aż do chwili na 5,4 s przed uderzeniem w pierwszą przeszkodę. Wtedy pilot przeszedł na
sterowanie ręczne. Zbyt późno, bo zdaniem pilotów, autopilot w tym przypadku powinien
być wyłączony na tzw. wysokości decyzji. Czy zatem 10 kwietnia br. urządzenie to mogło
działać w niewłaściwy sposób?
1.8.7. Czy jest prawdą, że ostatnie naprawy pewnych urządzeń Tu-154M nr 101 były
spowodowane faktem, że "rosyjski system łączności satelitarnej zakłócał mu elektronikę
nawigacyjną"? Jakich urządzeń dotyczyły te naprawy?
1.8.8. Czy wyjaśniono awarię układu sterowania Tu-154 w Mongolii w 2008 r. i awarię
autopilota na Haiti w 2010 r. - ta ostatnia już po remoncie w zakładach w Samarze?
ROZDZIAŁ II - PRZYGOTOWANIE WIZYTY GŁOWY PAŃSTWA W SMOLEŃSKU ORAZ
ZAPROSZONYCH PRZEZ NIĄ GOŚCI
2.1. Kto zajmuje się organizacją wizyty głowy państwa we współpracy w władzami
państwa-gospodarza?
2.2. Jakie są procedury organizacji wizyty, ustalenia wymogów bezpieczeństwa,
zapewnienia odpowiedniego zaplecza logistycznego?
2.3. Kto ustalał listę gości ? Kto aprobował listę gości? Kto dokonał przydzielenia
zaproszonych gości do wskazanych konkretnie środków transportu?
strona 3 z 32  
 
 
 
334397547.008.png 334397547.001.png
 
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R.
MAPA PYTAŃ NA DZIEŃ 21.07.2010 ROKU
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU24
2.4. Jakie oficjalne dokumenty wymieniane z ambasadą rosyjską w Polsce są w
posiadaniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych?
2.5. Jak była ranga wizyty prezydenckiej (wizyta prywatna, państwowa, oficjalna)? Kto
decydował o randze wizyty i na jakiej podstawie prawnej?
2.6. Kto złożył „zamówienie ” w 36. specpułku lotnictwa wojskowego?
2.6.1. Na ile lotów? Kto dokonał podziału polskiej delegacji i zaproszonych gości
pomiędzy poszczególne środki transportu?
2.6.2. Planowany był przejazd Prezydenta do Katynia pociągiem. Czy ktoś z jego
otoczenia sugerował wybranie przelotu samolotem zamiast pociągu i jeśli tak, to kto?
2.6.3. Czy jest prawdą, że katastrofa w Smoleńsku dla polskich oficerów rozpoczęła się już
w C-295M [CASA?] na lotnisku warszawskim? Wczesnym rankiem 10 kwietnia oficerowie,
przypięci pasami do foteli, mieli siedzieć wraz z grupą kilkunastu polskich dziennikarzy na
pokładzie CASY, czekając na odlot do Smoleńska. Na skutek informacji obsługi o
problemach technicznych samolotu, zaproponowano pasażerom przesiadkę do Jaka-40.
Dziennikarze się przesiedli do Jaka, ale oficerowie zajęli wolne miejsca w prezydenckim
tupolewie. Czy ten incydent był bezpośrednim powodem opóźnienia wylotu?
2.7. Lista pasażerów Tu-154M nr 101 krążyła wśród dziennikarzy już na kilka dni przed
lotem. Jak do tego doszło i kto udostępnił tę listę? Jakie czynności podjęli polscy
prokuratorzy i inne służby, w tym SKW i SWW, by ustalić osobę odpowiedzialną za przeciek?
2.8. Czy polski MSZ i kancelaria premiera, która odpowiadała za lot, poinformowały
Rosjan oficjalnie kto jest na pokładzie dla zapewnienia odpowiedniego poziomu
zabezpieczenia lotu? Czy prawdą jest, że status wizyty z oficjalnej na nieoficjalną zmienił
min. Arabski?
2.9. Czy prawdziwą jest informacja, że lot prezydenta Kaczyńskiego miał inną rangę, niż
lot premiera Tuska 3 dni wcześniej i w związku z tym procedury oraz standardy
bezpieczeństwa były również inne? Jeśli tak, to jakie dla obydwu tych lotów? Szef BOR gen.
Janicki powiedział, że była to wizyta nieoficjalna. Jeżeli tak było, to tym bardziej na stronie
polskiej spoczywała większa odpowiedzialność za przygotowanie i bezpieczeństwo tego lotu.
Czy lotnisko w Smoleńsku zostało sprawdzone przez polskie służby? I jak traktować
wypowiedź gen. Janickiego dla radia ZET 29.04., że o tym „kto dokładnie znajduje się na
pokładzie Tu-154M nr 101 dowiedział się już po katastrofie”?
2.9.1. Jak w kontekście prawidłowości zabezpieczenia wizyty prezydenckiej należy odczytać
wypowiedź szefa BOR-u gen.bryg. Mariana Janickiego o tym, że gdyby miał wiedzę o
składzie delegacji, nie wydałby zgody na lot jednym środkiem transportu?
strona 4 z 32  
 
 
 
334397547.002.png 334397547.003.png
 
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R.
MAPA PYTAŃ NA DZIEŃ 21.07.2010 ROKU
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU24
2.9.1.1. Dlaczego gen.bryg. Marian Janicki tej wiedzy nie miał i kto jest personalnie
odpowiedzialny za brak tej wiedzy?
2.10. Czy lista osób była oficjalnie przedstawiana stronie rosyjskiej ? Jaka, w jakiej
formie, komu fizycznie i kiedy?
2.11. Jakim statkiem powietrznym podróżowała polska delegacja rządowa na uroczystości
zorganizowane przez premiera Putina 07.04.2010 r.?
2.11.1. Jakie było uzasadnienie wyboru takiego a nie innego środka transportu?
2.12. Kto, kiedy i gdzie zgłaszał rządowi propozycję zakupu nowych statków powietrznych
dla obsługi podróży służbowych VIP-ów? Kto, kiedy i gdzie odmówił zakupu i jakie powody
odmowy przedstawił?
2.13. Czy jest prawdą, że Jarosław Kaczyński miał być jednym z pasażerów?
ROZDZIAŁ III – Procedury bezpieczeństwa, otoczenie prawne
3.1. Jakiego typu statkiem powietrznym był TU-154 według prawa międzynarodowego?
Państwowym? Wojskowym? Cywilnym?
3.2. Jaka jest procedura zabezpieczania tego typu lotów przez BOR?
3.3. Czy przewidywano lotniska zapasowe, a jeśli tak, to w jakim dokumencie można
znaleźć dowód tego zabezpieczenia? Jakie było wyposażenie tych lotnisk w systemy
wspomagające lądowanie? Które z rozpatrywanych lotnisk (w tym zasadnicze w Smoleńsku-
Sieviernyj) miało najlepsze wyposażenie w systemy wspomagające lądowanie?
3.4. Czy rozważano skorzystanie z lotniska w Witebsku (z systemem ILS) jako
zasadniczego? Jeśli nie, to dlaczego?
3.5. Czy w sprawie lotniska zapasowego w Mińsku istnieje dokumentacja kontaktów z
Ambasadą Białorusi w Polsce bądź z innymi władzami białoruskimi?
3.6. Czy na lotnisku smoleńskim był obecny polski attaché wojskowy w Rosji? Jego
obecność przy przyjeździe Zwierzchnika Sił Zbrojnych i niemal całego Sztabu Generalnego
powinna być oczywistością.
3.7. Czy gen. Petelicki słusznie twierdził, że żelazną zasadą w NATO jest, że taka delegacja,
jak ta do Smoleńska, musi lecieć czterema samolotami (dla krajów biedniejszych trzy)? Kto
odpowiada w Polsce za przestrzeganie tych standardów? Czy ich nieprzestrzeganie może
mieć wpływ na wizerunek Polski jako członka sojuszu?
3.8. Generał Petelicki twierdził również, że NATO-wskim standardem jest zabezpieczenie
przez służby kraju macierzystego delegacji co najmniej dwóch lotnisk zapasowych i fizyczna
obecność przedstawicieli tychże służb na obu lotniskach. W jaki sposób polski rząd
strona 5 z 32  
 
 
 
334397547.004.png 334397547.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin