Okresy prowadzenia pojazdu - objaśnienie.doc

(142 KB) Pobierz

 

Okresy prowadzenia pojazdów

Zgodnie z rozporządzeniem nr 561 Rady Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego w Rozdziale II w Artykule 6 czytamy:

1.                  Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin. Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa razy w tygodniu.

2.                  Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może prze­kroczyć 56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem maksymalnego    tygodniowego    czasu    pracy    ustalonego w dyrektywie 2002/15/WE.

3.                  Łączny  czas   prowadzenia   pojazdu   w  ciągu   dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.

4.                  Dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu obej­muje cały czas prowadzenia pojazdu na terytorium Wspólnoty lub państwa trzeciego.

5.                  Kierowca zapisuje jako inną pracę cały czas określony w art. 4 pkt. e), a także cały czas spędzony na prowadzeniu pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętego zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia oraz zapi­suje wszelkie okresy gotowości określone w art. 15 ust. 3 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3821/85 od ostatniego dziennego lub tygodniowego okresu odpoczynku. Zapisu tego dokonuje się ręcznie na wykresówce, na wydruku lub przy użyciu funkcji ręcznego wprowadzania danych do urządzenia rejestrującego.

Dziewięciogodzinny lub  dziesięciogodzinny okres prowadzenia pojazdu obowiązuje każdego kierowcę, niezależnie czy podróżuje samodzielnie czy w załodze. Zgodnie z powyższym, standardowy 9-cio godzinny czas prowadzenia pojazdu może być przedłużony dwukrotnie w tygodniu do 10 godzin. Decyzję o przedłużeniu tego okresu zazwyczaj podejmuje kierowca.



 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      okresy prowadzenia pojazdu

 

 

          okres odpoczynku

 Na powyższej tarczy tachografu kierowca wykorzystał około 10 godzin jazdy dziennej. Po zakończeniu jazdy kierowca wykorzystał okres dobowego (dziennego) odpoczynku. Istotne znaczenie ma okres, w jakim zostaną zawarte wszystkie okresy aktywności kierowcy, tzn. okres prowadzenia, przerwy i odpoczynku kierowcy.

W przypadku, gdy przewóz jest wykonywany przy pomocy załogi dwuosobowej zastosowanie definicji dziennego okresu prowadzenia pojazdu rozszerza się poprzez zsumowanie możliwych okresów prowadzenia pojazdu dla dwóch kierowców, przy uwzględnieniu, że doba załogi dwuosobowej trwa maksymalnie 30 godzin.

Artykuł 6 ustęp 2 Rozporządzenia  nakłada ograniczenie w postaci maksymalnej normy tygodniowego czasu prowadzenia - 56 godzin,  przy jednoczesnym utrzymaniu obecnie obowiązującej normy dwuty­godniowego czasu prowadzenia - 90 godzin.
Oznacza to wprost, iż w przypadku wykorzystania przez kierowcę w jednym tygodniu maksymalnej ilości godzin jazdy (56), w następnym, zgodnie z przepisami, może wykorzystać ich maksymalnie 34. Ma to zapobiec nadmiernemu przemęczeniu kierowców. Sposób sprawdzania przedmiotowych, dwutygodniowych okresów, ukazany jest na poniższym rysunku.

 

Przykładowa ilość 105 godzin w okresie dwutygodniowym jest naruszeniem przepisów, za które przedsiębiorca może otrzymać karę pieniężną, w przypadku kontroli czasu pracy w siedzibie przedsiębiorstwa lub podczas kontroli na drodze.

 

Dół formularza

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin