Mickiewicz+Adam+-+Oda+do+młodości.pdf

(64 KB) Pobierz
Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy;
Adam Mickiewicz
ODA DO MŁODOŚCI
Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy;
Młodości! dodaj mi skrzydła!·
Niech nad martwym wzlecę światem
W rajską dziedzinę ułudy:;
Kędy zapał tworzy cudy,
Nowości potrząsa kwiatem,
I obleka w nadziei złote malowidła.
Niechaj, kogo wiek zamroczy,
Chyląc ku ziemi poradlone czoło,
Takie widzi świata koło,
Jakie tępymi zakreśla oczy.
Młodości! ty nad poziomy
Wylatuj, a okiem słońca,
Ludzkości całe ogromy
Przeniknij z końca do końca.
Patrz na dół - kędy wieczna mgła zaciemia
Obszar: gnuśności zalany odmętem:
To ziemia!
Patrz, jak nad jej wody trupie
Wzbił się jakiś płaz w skorupie,
Sam sobie sterem, żeglarzem okrętem;
Goniąc za żywiołkami drobniejszego płazu,
To się wzbija, to w głąb wali:
Nie lgnie do niego fala ani on do fali,
A wtem ják bańka prysnął o szmat głazu:
Nikt nie znał jego życia, nie zna jego zguby:
To samoluby!
Młodości! tobie nektar żywota
Natenczas słodki, gdy z innymi dzielę:
Serca niebieskie poi wesele,
Kiedy je razem nić powiąże złota.
Razem, młodzi przyjaciele!...
W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele;
Jednością silni; rozumni szałem,
Razem, młodzi przyjaciele!...
I ten szczęśliwy, kto padł wśród zawodu;
Jeżeli poległym ciałem
Dał innym szczebel do sławy grodu.
Razem, młodzi :przyjaciele!...
Choć droga stroma i śliska,
Gwałt i słabość bronią wchodu:
Gwałt niech się gwałtem odciska,
A ze słabością łamać uczmy się za młodu!
Dzieckiem w kolebce kto łeb urwał Hydrze,
Ten młody zdusi Centaury;,
Piekłu ofilarę wydrze,
Do nieba pójdzie po laury, .
Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga;
Łam, czego rozum nie złamie:
Młodości! orla twych lotów potęga,
Jako piorun twoje ramię
Hej! ramię do ramienia! spólnymi łańcuchy
Opaszmy ziemskie kolisko!
Zestrzelmy myśli w jedno ognisko
I w jédno ognisko duchy!...
Dalej, bryło, z posad świata!
Nowymi cię pchniemy tory,
Aż opĺeśniałej zbywszy się kory,
Zielone przypomnisz lata.
A jako w krajach zamętu i nocy
Skłóconych żywiołów waśnią,
Jednym stań się z bożej mocy
Świat rzeczy stanął na zrębie;
Szumią wichry, cieką głębie,
A gwiazdy błękit rozjaśnią-
W krajach ludzkości jeszcze noc głucha:
Żywioły chęci jeszcze są w wojnie;
Oto miłość ogniem zionie,
Wyjdzie z zamętu świat ducha:
Młodość go pocznie na swoim łonie;
A przyjaźń w wieczne skojarzy spojnie.
Pryskają nieczułe lody,
I przesądy światło ćmiące.
Witaj, jutrzenko swobody,
Zbawienia za tobą słońce!
Adam Mickiewicz
Romantyzm w Polsce objawił się około 1820 r. i pozornym paradoksem jest fakt, że najwcześniej ukształtował się
na uniwersytecie wileńskim, wówczas chyba najbardziej racjonalistycznym w Europie. Kiedy w mury uczelni
poczęli napływać wychowankowie zreformowanych szkół, którym dla zaspokojenia potrzeb intelektualnych nie
wystarczyły programowe zajęcia, pojawiły się nieformalne grupy, a następnie jawne i tajne związki młodzieżowe.
Spośród nich wybitną rolę odegrało Towarzystwo Filomatów . Powstało w 1817 r. i było wzorowane na
Warszawskim Towarzystwie Nauk (stąd grecka nazwa - Przyjaciele Nauk). Ideologię związku najtrafniej ujmuje
formuła Mickiewicza: Ojczyzna, Nauka, Cnota.
W 1920 r. z inicjatywy Tomasza Zana powołane zostało Zgromadzenie Przyjaciół Pożytecznej Zabawy
Promieniści ”, organizacja jawna, skupiająca studentów młodszych roczników. Celem organizacji miało być
przede wszystkim doskonalenie moralne, ale młodzi w zapale zaczęli również głosić hasła patriotyczne i
niepodległościowe, czym wywołali nie tylko obawy ostrożnych filomatów, ale przede wszystkim doprowadzili do
rozwiązania organizacji, czego zażądał rektor uniwersytetu.
Na jego miejsce natychmiast powstało Zgromadzenie Filaretów (przyjaciół cnoty) nad którym kierownictwo objęli
doświadczeni filomaci. Od razu jednak zarysowały się konflikty, bowiem młodzi filareci skłaniali się ku prądom
romantycznym, nie odpowiadała im polityczna ostrożność i oświeceniowy charakter filomatów.
W tym konflikcie Mickiewicz opowiedział się po stronie filaretów, a wyrazem tego stały się dwa jego wiersze
programowe przesłane z Kowna w grudniu 1820 roku. Są to: „O d a
d o m ł o d o ś c i ” i „P i e ś ń f i l a r e t ó w ”.
„Oda do młodości”
Utwór uznany za szczytowe osiągnięcie poezji filomackiej. Entuzjastyczna pochwała młodości jako boskiej siły,
która stworzy „świat ducha”.
Wiersz łączy e l e m e n t y o ś w i e c e n i o w e z r o m a n t y c z n y m i . :
Elementy oświeceniowe:
1. gatunek
literacki - o d a (podstawowy gatunek liryczny w poetyce klasycznej; patetyczny utwór pochwalny
opiewający wybitna postać, wydarzenie, wzniosłą ideę). Jego charakterystyczne cechy:
·
pochwalny charakter utworu,
·
apostrofy do uosobionej abstrakcji, „Młodości”,
·
patos,
·
uczuciowy nieład wyrażający się np. w nieregularności strof i kompozycji,
·
zdania wykrzyknikowe — „Razem, młodzi przyjaciele!”,
·
peryfrazy (omówienia) — „Dzieckiem w kolebce kto łeb urwał Hydrze,”
·
rozbudowane porównania — „A jako w krajach zamętu i nocy/ Skłóconych żywiołów waśnią, /
Jednym „stań się” z bożej mocy”,
wyszukane epitety — „kwiat nowości”;
2. Obrazowanie
·
(pełni funkcję perswazyjną: — przykład do naśladowania (Herakles); — ilustruje tezę „płaz w
skorupie” - starzy są egoistami),
·
mitologiczne motywy (Herakles, nektar, pierwotny chaos),
·
personifikacje gwałtu i słabości,
·
alegorie („gród sławny”; „płaz w skorupie” na trupich wodach);
3. Idee
·
wiara w postęp, walka z przesądami,
·
przyjaźń i solidarność jako szczególnie cenne wartości,
·
podporządkowanie jednostki zbiorowości, dążenie do szczęścia całej ludzkości jako obowiązek
jednostki,
·
rewolucyjny jakobinizm — „gwałt niech się gwałtem odciska”.
Elementy Romantyczne.
utworu (pochwała młodości);
5. Podmiot
liryczny :
·
„ja”(„wzlecę”, „dzielę”);
„my” („opaszmy”, „pchniemy”),
a zatem jednostka utożsamiająca się ze zbiorowością. Jej sposób mówienia: namiętne wezwania (wykrzykniki,
wyrażenia nacechowane emocjonalnie, częsty tryb rozkazujący) wskazują na zaangażowanie emocjonalne,
poczucie ogromnej siły i pewności. Jest to charakterystyczna dla romantyzmu jednostka nieprzeciętna, o
osobowości przywódcy;
6. Idee
:
4. Temat
·
·
przeciwstawienie „młodych” - „starym”,
·
ubóstwienie młodości, ukazanej nie jako kategoria biologiczna czy socjologiczna, ale jako siła
kreacyjna o boskiej potędze (jak Bóg stworzył „świat rzeczy”, tak młodość stworzy „świat ducha”),
wyższość „świata ducha” nad „światem rzeczy”,
odrzucenie racjonalizmu („rozumni szałem”; „łam czego rozum nie złamie”) i empiryzmu („Tam sięgaj, gdzie
wzrok nie sięga”).
·
Zgłoś jeśli naruszono regulamin