pri7.pdf
(
91 KB
)
Pobierz
9888454 UNPDF
1
Anna Matczak
Psychologia ró
nic indywidualnych, II rok
TEMATY 9 i 10
STYLE POZNAWCZE
Definicja
: Styl poznawczy = preferowany sposób funkcjonowania poznawczego
Pocz
tki problematyki – lata 50. XX wieku
Styl poznawczy – „narz
dzie” osobowo
ci
Funkcja: pozwala odbiera
rzeczywisto
zgodnie z wewn
trznymi potrzebami
Refleksyjno
– impulsywno
(J. Kagan)
Impulsywno
– tendencja do szybkiego rozwi
zywania problemów poznawczych i popełniania
du
ej liczby bł
dów
Refleksyjno
– tendencja do długiego namysłu i poprawno
rozwi
za
Zało
enie: ujemna korelacja mi
dzy szybko
ci
a poprawno
ci
odpowiedzi (rozwi
za
)
Pomiar refleksyjno
ci – impulsywno
ci
Jerome Kagan: MFF –
Matching Familiar Figures
(Test Porównywania Znanych Kształtów) –
Zadania percepcyjne wymagaj
ce wyszukiwania rysunków identycznych z podanym (cały czas
widocznym) wzorcem
Interpretacja psychologiczna refleksyjno
ci – impulsywno
ci
(niektóre hipotezy
interpretacyjne):
Refleksyjno
– impulsywno
to:
•
Stopie
kontroli sprawowanej nad własnym funkcjonowaniem poznawczym
•
Sposób rozumienia kompetencji poznawczych (wzgl
dna warto
szybko
ci i poprawno
ci)
•
Stopie
tolerancji na odroczenie wzmocnie
•
Stopie
tolerancji ryzyka poznawczego
•
Sposób
scanningu
(strategia przeszukiwania pola percepcyjnego)
2
Walory refleksyjnego i impulsywnego stylu poznawczego:
Refleksyjni
•
lepsi w nauce czytania i pisania
•
lepsi w matematyce
•
lepsi w pracach wymagaj
cych koncentracji uwagi, staranno
ci, dokładno
ci
•
mniejsza pochopno
s
dów o ludziach
•
wi
ksza kontrola zachowa
społecznych (bardziej lubiani)
•
lepsi w testach bez ograniczenia czasowego
Impulsywni
•
mog
by
lepsi w zadaniach dywergencyjnych
•
bardziej „błyskotliwi”
•
aktywniejsi w dyskusjach
•
szybciej ucz
si
mówi
w obcym j
zyku
•
lepsi w pracach wymagaj
cych improwizacji
•
wi
ksza spontaniczno
w kontaktach społecznych
•
odporniejsi na presj
czasu (np. w testach)
Geneza refleksyjno
ci
•
Uwarunkowania biologiczne (argument: wczesno
ujawniania si
)
•
Uwarunkowania
rodowiskowo-wychowawcze
Rola wzmocnie
i wzorców
przykłady bada
:
-- zmiana stylu poznawczego uczniów w kierunku zgodnym ze stylem
nauczycielki
-- ró
nice mi
dzykulturowe
•
Uwarunkowania osobowo
ciowe
Refleksyjno
– impulsywno
jako sposób radzenia sobie z l
kiem
J. Kagan
: L
k
¼
Impulsywno
Funkcje impulsywno
ci:
-- Szybkie uwolnienie si
od napi
cia pojawiaj
cego si
w sytuacjach
problemowych (ucieczka z sytuacji zadaniowej)
-- Mo
liwo
usprawiedliwiania niepowodze
szybko
ci
, a nie brakiem
kompetencji (asekuracyjne zapobieganie zagro
eniu Ja)
S. Messer
: L
k
¼
Refleksyjno
Funkcja refleksyjno
ci: Zwi
kszenie prawdopodobie
stwa unikni
cia
niepowodzenia
Hipoteza „kompromisowa”:
Skrajna refleksyjno
i skrajna impulsywno
to dwa
ró
ne sposoby redukowania l
ku; zmienna po
rednicz
ca: samoocena w zakresie
intelektu
L
k + wysoka samoocena
¼
Refleksyjno
L
k + niska samoocena
¼
Impulsywno
3
Zale
no
– niezale
no
od pola percepcyjnego
(H. A. Witkin)
Zale
no
– niezale
no
od pola: stopie
, w jakim percepcja zdeterminowana jest przez
organizacj
pola percepcyjnego
Niezale
no
Zale
no
• analityczno
percepcji
• tendencja do samodzielnej strukturalizacji i
restrukturalizacji danych
• kierowanie si
wskazówkami pochodz
cymi
z wewn
trznych standardów
•
globalno
percepcji
• tendencja do akceptowania zastanej
organizacji
• kierowanie si
wskazówkami pochodz
cymi
„z pola”
Pomiar zale
no
ci – niezale
no
ci od pola
•
Test Dostosowania Pozycji Ciała
•
Test Ramki i Pr
ta
•
Testy Zamaskowanych (Ukrytych) Figur –
Embedded Figures Tests
:
zadania percepcyjne wymagaj
ce wyszukiwania prostych figur geometrycznych w zło
onych
wzorach
Û
wersja do bada
grupowych – GEFT (zadania z ograniczeniem czasu; wska
nik – liczba
poprawnie wykonanych zada
)
Û
wersja do bada
indywidualnych – EFT (wska
nik –
redni czas rozwi
zywania zada
)
Zale
no
– niezale
no
od pola a osobowo
Zró
nicowanie psychologiczne – przejawy:
•
Rozdzielenie Ja od nie-Ja w sensie poznawczym (
zale
no
– niezale
no
od pola
) i
społecznym
•
Rozdzielenie funkcji psychologicznych (np. emocji od procesów poznawczych
¼
wi
kszy
obiektywizm)
•
Rozdzielenie funkcji neurofizjologicznych (
cisło
lokalizacji mózgowej funkcji
psychicznych, stopie
zlateralizowania)
Znaczenie zale
no
ci – niezale
no
ci od pola
Niezale
ni
•
skłonni do zapami
tywania logicznego
¼
cz
sto lepsze efekty uczenia si
•
lepsi w zadaniach wzrokowo-przestrzennych
•
maj
zainteresowania teoretyczne, matematyczne, przyrodnicze
•
zagro
enia: nadmierna samokontrola, perfekcjonizm, dystans; nerwice psychasteniczne
•
wyspecjalizowane mechanizmy obronne (np. racjonalizacja)
Zale
ni
•
wi
ksze kompetencje społeczne (przypuszczalny wyj
tek: kompetencje przywódcze)
•
interesuj
si
naukami i zawodami humanistycznymi i społecznymi
•
zagro
enia: brak kontroli impulsów, agresywno
, histeria
•
prymitywne mechanizmy obronne (wyparcie i tłumienie)
4
Wyznaczniki zale
no
ci – niezale
no
ci od pola
•
Wiek: wzrost niezale
no
ci w wieku 8 – 24 lat (zwłaszcza w wieku 10 –17 lat); spadek po 60.
roku
ycia
•
Płe
: m
czy
ni i chłopcy bardziej niezale
ni ni
kobiety i dziewcz
ta (zwłaszcza po 8. roku
ycia)
•
Czynniki wychowawcze:
Pozwalanie na samodzielno
, poszanowanie indywidualno
ci
¼
niezale
no
Ograniczanie samodzielno
ci, autorytaryzm, surowe kary
¼
zale
no
Przykłady bada
:
Û
Zale
no
– niezale
no
a styl wychowawczy
Û
Porównania mi
dzykulturowe (np. porównanie m
czyzn z plemion Mende i
Temne z Sierra Leone)
5
Abstrakcyjno
– konkretno
Preferencje dotycz
ce poziomu ogólno
ci stosowanych kategorii poznawczych (stopnia ich
oderwania od jednostkowej postaci, w jakiej obiekty wyst
puj
w do
wiadczeniu)
Abstrakcyjno
– tendencja do posługiwania si
kategoriami ogólnymi
Konkretno
– tendencja do posługiwania si
kategoriami mniej ogólnymi
Pomiar abstrakcyjno
ci – konkretno
ci
przykładowe typy zada
:
•
Swobodna kategoryzacja obiektów; wska
nik: rodzaj powi
za
mi
dzy elementami kategorii
(rodzaj kryterium kategoryzacji)
Û
Abstrakcyjno
– kryterium kategoryzacji: przynale
no
do wspólnego poj
cia
nadrz
dnego
Û
Konkretno
– kryterium kategoryzacji: bezpo
rednie relacje mi
dzy obiektami,
np. przyczynowo-skutkowe, czasowe, przestrzenne itp.
•
Testy triad
•
Tytułowanie opowiada
•
Testy zda
niedoko
czonych
Abstrakcyjno
– konkretno
– nowsze uj
cie (A. Richardson, A. Paivio)
Wyobra
eniowy
vs
. poj
ciowy styl poznawczy
: preferowany sposób kodowania informacji
•
za pomoc
poj
(słów) –
verbalizers
•
za pomoc
wyobra
e
–
visualizers
Uwarunkowania abstrakcyjno
ci – konkretno
ci
:
Rola treningu wychowawczego (stylu wychowania)
Konkretno
ci sprzyja
:
•
hamowanie samodzielno
ci dziecka
•
dostarczanie mu du
ej ilo
ci „gotowych” reguł post
powania
•
pełna jednoznaczno
i spójno
systemu wzmocnie
czyli autorytarny styl wychowania
Abstrakcyjno
ci sprzyja
:
•
optymalny poziom samodzielno
ci (dostosowany do wieku dziecka)
•
umo
liwianie samodzielnego formułowania i sprawdzania reguł
czyli autorytatywny (demokratyczny) styl wychowania
Plik z chomika:
czu-czi
Inne pliki z tego folderu:
pytania.txt
(5 KB)
pri7.pdf
(91 KB)
pri6.pdf
(144 KB)
pri5.pdf
(95 KB)
pri4.pdf
(114 KB)
Inne foldery tego chomika:
Biologiczne mechanizmy zachowania
Etyka
Historia myśli psychologicznej
Metodologia badań psychologicznych
Pomoc psychologiczna
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin