pri7.pdf

(91 KB) Pobierz
9888454 UNPDF
1
Anna Matczak
Psychologia ró nic indywidualnych, II rok
TEMATY 9 i 10
STYLE POZNAWCZE
Definicja : Styl poznawczy = preferowany sposób funkcjonowania poznawczego
Pocz tki problematyki – lata 50. XX wieku
Styl poznawczy – „narz dzie” osobowo ci
Funkcja: pozwala odbiera rzeczywisto zgodnie z wewn trznymi potrzebami
Refleksyjno – impulsywno
(J. Kagan)
Impulsywno – tendencja do szybkiego rozwi zywania problemów poznawczych i popełniania
du ej liczby bł dów
Refleksyjno – tendencja do długiego namysłu i poprawno rozwi za
Zało enie: ujemna korelacja mi dzy szybko ci a poprawno ci odpowiedzi (rozwi za )
Pomiar refleksyjno ci – impulsywno ci
Jerome Kagan: MFF – Matching Familiar Figures (Test Porównywania Znanych Kształtów) –
Zadania percepcyjne wymagaj ce wyszukiwania rysunków identycznych z podanym (cały czas
widocznym) wzorcem
Interpretacja psychologiczna refleksyjno ci – impulsywno ci (niektóre hipotezy
interpretacyjne):
Refleksyjno – impulsywno to:
Stopie kontroli sprawowanej nad własnym funkcjonowaniem poznawczym
Sposób rozumienia kompetencji poznawczych (wzgl dna warto szybko ci i poprawno ci)
Stopie tolerancji na odroczenie wzmocnie
Stopie tolerancji ryzyka poznawczego
Sposób scanningu (strategia przeszukiwania pola percepcyjnego)
2
Walory refleksyjnego i impulsywnego stylu poznawczego:
Refleksyjni
lepsi w nauce czytania i pisania
lepsi w matematyce
lepsi w pracach wymagaj cych koncentracji uwagi, staranno ci, dokładno ci
mniejsza pochopno s dów o ludziach
wi ksza kontrola zachowa społecznych (bardziej lubiani)
lepsi w testach bez ograniczenia czasowego
Impulsywni
mog by lepsi w zadaniach dywergencyjnych
bardziej „błyskotliwi”
aktywniejsi w dyskusjach
szybciej ucz si mówi w obcym j zyku
lepsi w pracach wymagaj cych improwizacji
wi ksza spontaniczno w kontaktach społecznych
odporniejsi na presj czasu (np. w testach)
Geneza refleksyjno ci
Uwarunkowania biologiczne (argument: wczesno ujawniania si )
Uwarunkowania rodowiskowo-wychowawcze
Rola wzmocnie i wzorców
przykłady bada :
-- zmiana stylu poznawczego uczniów w kierunku zgodnym ze stylem
nauczycielki
-- ró nice mi dzykulturowe
Uwarunkowania osobowo ciowe
Refleksyjno – impulsywno jako sposób radzenia sobie z l kiem
J. Kagan : L k ¼ Impulsywno
Funkcje impulsywno ci:
-- Szybkie uwolnienie si od napi cia pojawiaj cego si w sytuacjach
problemowych (ucieczka z sytuacji zadaniowej)
-- Mo liwo usprawiedliwiania niepowodze szybko ci , a nie brakiem
kompetencji (asekuracyjne zapobieganie zagro eniu Ja)
S. Messer : L k ¼ Refleksyjno
Funkcja refleksyjno ci: Zwi kszenie prawdopodobie stwa unikni cia
niepowodzenia
Hipoteza „kompromisowa”: Skrajna refleksyjno i skrajna impulsywno to dwa
ne sposoby redukowania l ku; zmienna po rednicz ca: samoocena w zakresie
intelektu
L k + wysoka samoocena ¼ Refleksyjno
L k + niska samoocena ¼ Impulsywno
9888454.004.png 9888454.005.png
3
Zale no – niezale no od pola percepcyjnego
(H. A. Witkin)
Zale no – niezale no od pola: stopie , w jakim percepcja zdeterminowana jest przez
organizacj pola percepcyjnego
Niezale no
Zale no
• analityczno percepcji
• tendencja do samodzielnej strukturalizacji i
restrukturalizacji danych
• kierowanie si wskazówkami pochodz cymi
z wewn trznych standardów
globalno percepcji
• tendencja do akceptowania zastanej
organizacji
• kierowanie si wskazówkami pochodz cymi
„z pola”
Pomiar zale no ci – niezale no ci od pola
Test Dostosowania Pozycji Ciała
Test Ramki i Pr ta
Testy Zamaskowanych (Ukrytych) Figur – Embedded Figures Tests :
zadania percepcyjne wymagaj ce wyszukiwania prostych figur geometrycznych w zło onych
wzorach
Û wersja do bada grupowych – GEFT (zadania z ograniczeniem czasu; wska nik – liczba
poprawnie wykonanych zada )
Û wersja do bada indywidualnych – EFT (wska nik – redni czas rozwi zywania zada )
Zale no – niezale no od pola a osobowo
Zró nicowanie psychologiczne – przejawy:
Rozdzielenie Ja od nie-Ja w sensie poznawczym ( zale no – niezale no od pola ) i
społecznym
Rozdzielenie funkcji psychologicznych (np. emocji od procesów poznawczych ¼ wi kszy
obiektywizm)
Rozdzielenie funkcji neurofizjologicznych ( cisło lokalizacji mózgowej funkcji
psychicznych, stopie zlateralizowania)
Znaczenie zale no ci – niezale no ci od pola
Niezale ni
skłonni do zapami tywania logicznego ¼ cz sto lepsze efekty uczenia si
lepsi w zadaniach wzrokowo-przestrzennych
maj zainteresowania teoretyczne, matematyczne, przyrodnicze
zagro enia: nadmierna samokontrola, perfekcjonizm, dystans; nerwice psychasteniczne
wyspecjalizowane mechanizmy obronne (np. racjonalizacja)
Zale ni
wi ksze kompetencje społeczne (przypuszczalny wyj tek: kompetencje przywódcze)
interesuj si naukami i zawodami humanistycznymi i społecznymi
zagro enia: brak kontroli impulsów, agresywno , histeria
prymitywne mechanizmy obronne (wyparcie i tłumienie)
9888454.006.png
4
Wyznaczniki zale no ci – niezale no ci od pola
Wiek: wzrost niezale no ci w wieku 8 – 24 lat (zwłaszcza w wieku 10 –17 lat); spadek po 60.
roku ycia
Płe : m czy ni i chłopcy bardziej niezale ni ni kobiety i dziewcz ta (zwłaszcza po 8. roku
ycia)
Czynniki wychowawcze:
Pozwalanie na samodzielno , poszanowanie indywidualno ci ¼ niezale no
Ograniczanie samodzielno ci, autorytaryzm, surowe kary ¼ zale no
Przykłady bada :
Û Zale no – niezale no a styl wychowawczy
Û Porównania mi dzykulturowe (np. porównanie m czyzn z plemion Mende i
Temne z Sierra Leone)
9888454.007.png 9888454.001.png
5
Abstrakcyjno – konkretno
Preferencje dotycz ce poziomu ogólno ci stosowanych kategorii poznawczych (stopnia ich
oderwania od jednostkowej postaci, w jakiej obiekty wyst puj w do wiadczeniu)
Abstrakcyjno – tendencja do posługiwania si kategoriami ogólnymi
Konkretno – tendencja do posługiwania si kategoriami mniej ogólnymi
Pomiar abstrakcyjno ci – konkretno ci
przykładowe typy zada :
Swobodna kategoryzacja obiektów; wska nik: rodzaj powi za mi dzy elementami kategorii
(rodzaj kryterium kategoryzacji)
Û Abstrakcyjno – kryterium kategoryzacji: przynale no do wspólnego poj cia
nadrz dnego
Û Konkretno – kryterium kategoryzacji: bezpo rednie relacje mi dzy obiektami,
np. przyczynowo-skutkowe, czasowe, przestrzenne itp.
Testy triad
Tytułowanie opowiada
Testy zda niedoko czonych
Abstrakcyjno – konkretno – nowsze uj cie (A. Richardson, A. Paivio)
Wyobra eniowy vs . poj ciowy styl poznawczy : preferowany sposób kodowania informacji
za pomoc poj (słów) – verbalizers
za pomoc wyobra e visualizers
Uwarunkowania abstrakcyjno ci – konkretno ci :
Rola treningu wychowawczego (stylu wychowania)
Konkretno ci sprzyja :
hamowanie samodzielno ci dziecka
dostarczanie mu du ej ilo ci „gotowych” reguł post powania
pełna jednoznaczno i spójno systemu wzmocnie
czyli autorytarny styl wychowania
Abstrakcyjno ci sprzyja :
optymalny poziom samodzielno ci (dostosowany do wieku dziecka)
umo liwianie samodzielnego formułowania i sprawdzania reguł
czyli autorytatywny (demokratyczny) styl wychowania
9888454.002.png 9888454.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin