Opracowane zagadnienia do egzaminu na uprawnienia budowlane cz_ ustna cz_ pisemna.pdf

(896 KB) Pobierz
Opracowane zagadnienia do egzaminu na uprawnienia budowlane cz. ustna cz. pisemna.xls
Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 21.11.2003 r.Jednolity tekst Dz.U.03.207.2016
Zmiana: Dz.U.04.6.41 art.2; Dz.U.04.6.41, Dz.U.04.92.881, Dz.U.04.93.888, Dz.U.04.96.959
art.23, Dz.U.05.113.954 art.3, Dz.U.05.163.1362 art.23, Dz.U.05.163.1364
1
Kto jest zobowiązany utrzymać i użytkować
obiekt budowlany zgodnie z zasadami, o
których mowa w art. 5 ust. 2 Prawa
budowlanego znowelizowanego w 2003 r?
Właściciel lub zarządca jest zobowiązany utrzymać i użytkować obiekt zgodnie z jego
przeznaczeniem szczególnie w zakresie a) zaopatrzenia w wodę, energię elektryczną i energię
cieplnią efektywnie wykorzystaną, b) usuwania ścieków, wody opadowej i opadów.
2
Jaki jest zakres okresowej raz w roku kontroli
obiektu budowlanego w czasie jego
użytkowania?
Okresowa kontrola raz w roku polega na sprawdzeniu stanu technicznej: •
a. elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i
niszczące działanie czynników występujących podczas użytkowania obiektu, •
b. instalacji urządzeń służących ochronie środowiska, •
c. instalacji gazowych oraz przewodów kominowych.
3
Jaki jest zakres okresowej, co najmniej raz na
5 lat kontroli obiektu budowlanego w czasie
jego użytkowania?
Okresowa kontrola raz na 5 lat polega na sprawdzeniu: stanu technicznego i przydatności do
użytkowej obiektu budowlanego, estetyki obiektu oraz jego otoczenia, oraz również na badaniu
instalacji elektrycznej i piorunochronowej w zakresie stanu: sprawności połączeń i osprzętu,
zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów, uziemienia
instalacji i aparatów.
4
Z jakiego powodu właściwy organ może
nakazać przeprowadzenie kontroli obiektu
budowlanego?
Właściwy organ może nakazać przeprowadzenie kontroli obiektu budowlanego - w razie:
stwierdzenia nieprawidłowego stanu technicznego, zagrożenia życia lub zdrowia ludzi,
zagrożenia bezpieczeństwa mienia i środowiska, a także zażądać ekspertyzy stanu
technicznego obiektu lub jego części.
5
Kto może dokonywać kontroli okresowej stanu
sprawności technicznej i wartości użytkowej
obiektu budowlanego?
Kontrole okresowe stanu sprawności technicznej elementów i całego obiektu oraz wartości
użytkowej obiektu mogą dokonać osoby posiadające uprawnienia budowlane do projektowania
lub kierowania robotami budowlanymi.
6
Kto może przeprowadzić co najmniej raz w
roku kontrolę stanu technicznego przewodów
kominowych?
Kontrolę stanu technicznego przewodów kominowych raz w roku może przeprowadzić: osoba
posiadająca kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim, osoba posiadająca uprawnienia
budowlane - w odniesieniu do przewodów kominowych dymowych, spalinowych i
wentylacyjnych oraz kominów przemysłowych, a także do przewodów kominowych, w których
ciąg kominowy jest wymuszony pracą urządzeń mechanicznych.
7
Kto powinien prowadzić książkę obiektu
budowlanego i w jakim zakresie?
Książkę obiektu budowlanego obowiązany jest prowadzić dla każdego budynku oraz obiektu
budowlanego, którego projekt jest obowiązkiem sprawdzania (art. 20, ust. 2) - właściciel lub
zarządca.
8
W jakim wypadku właściwy organ w drodze
decyzje nakazuje usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości w obiekcie budowlanym?
Właściwy organ nakazuje, w drodze decyzji usunięcie w określonym terminie nieprawidłowości,
w obiekcie budowlanym, gdy: jego stan techniczny jest nieodpowiedni, powoduje swym
wyglądem oszpecenie otoczenia, jest użytkowany w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu
ludzi, środowisku lub bezpieczeństwu mienia.
9
Z jakich powodów właściciel / zarządca /
użytkownik jest zobowiązany do
przeprowadzenia napraw w obiekcie
budowlanym?
Właściciel / zarządca / użytkownik po przeprowadzonej kontroli stanu technicznego obiektu
budowlanego lub jego części (jest zobowiązany przeprowadzić naprawy, usunąć stwierdzone
uszkodzenia oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować: zagrożenie życia lub zdrowia
ludzi, zagrożenie bezpieczeństwa mienia lub środowiska, katastrofę budowlaną, pożar lub
wybuch, porażenie prądem elektrycznym, zatrucie gazem.
10
Jakie określenia powinien zawierać wniosek o
ustalenie warunków zabudowy i
zagospodarowania terenu?
Wniosek powinien zawierać określenie: granic terenu objętego wnioskiem, przedstawiony na
kopii mapy zasadniczej lub w przypadku jej braku na kopii mapy ewidencyjnej, funkcji i sposobu
zagospodarowania terenu oraz charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu,
zapotrzebowania na wodę, energię i sposób odprowadzania i oczyszczania ścieków, sposób
unieszkodliwiania odpadów, charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz dane
charakteryzujące wpływ inwestycji na środowisko. Dla inwestycji szczególnie szkodliwych dla
środowiska lub mogących pogorszyć stan środowiska, do wniosku dołączyć należy ocenę
oddziaływania na środowisko.
11
Kto, w świetle treści Prawa budowlanego, jest
uczestnikiem procesu inwestycyjnego?
Uczestnikami procesu budowlanego są: inwestor, projektant, kierownik budowy, inspektor
nadzoru budowlanego.
12
Czy jednostki organizacyjne mogą być
uczestnikami procesu budowlanego?
Nie. Mogą być jedynie osoby, które ponoszą personalną odpowiedzialność za wypełnienie
obowiązków ustawowych.
1 -192
151896082.002.png
13
Jaki zakres praw i obowiązków projektanta, w
trakcie realizacji budowy, zawiązany jest ze
sprawowaniem przez niego nadzoru
autorskiego?
Do podstawowych obowiązków projektanta należy sprawowanie nadzoru autorskiego na
żądanie inwestora lub właściwego organu w zakresie: stwierdzania w toku wykonywania robót
budowlanych zgodności realizacji z projektem, uzgadniania możliwości wprowadzenia
rozwiązań zamiennych w stosunku do przewidzianych w projekcie. Projektant, w trakcie
realizacji budowy, ma prawo: wstępu na teren budowy i dokonywania zapisów w dzienniku
budowy dotyczących jej realizacji, żądania wpisem do dzienniku budowy wstrzymania robót
budowlanych w razie: a. stwierdzenia możliwości powstania zagrożenia, b. wykonywania ich
niezgodnie z projektem.
14Zdefiniować katastrofę budowlaną.
Katastrofą budowlaną jest nie zamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub
jego części , a także konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących,
ścianek szczelnych i obudowy wykopów.
15
Czy awaria instalacji centralnego ogrzewania w
budynku połączona z zalaniem lokali jest
katastrofą budowlaną(
Nie jest to katastrofa budowlana. Zgodnie z art. 73 ust. 2 prawa budowlanego awaria instalacji
nie jest katastrofą budowlaną.
16
Czy zniszczenie elementów deskowania
wielkowymiarowego ścian monolitycznych w
trakcie betonowania jest katastrofą budowlaną(
Tak, takie zdarzenie zalicza się do katastrof budowlanych - art. 73 ust. 1 prawa budowlanego.
17
Jakie obowiązki spoczywają na kierowniku
budowy w przypadku katastrofy budowlanej
powstałej w budowanym obiekcie
budowlanym?
Zgodnie z art. 75 prawa budowlanego kierownik budowy zobowiązany jest do: 1.
zorganizowania doraźnej pomocy poszkodowanym i przeciwdziałania rozszerzaniu się skutków
katastrofy. 2. zabezpieczenia miejsca katastrofy przed zmianami uniemożliwiającymi
prowadzenie postępowania wyjaśniającego. 3. niezwłocznego zawiadomienia o katastrofie,
właściwego organu nadzoru budowlanego, właściwego miejscowo prokuratora, policji,
inwestora, inspektora nadzoru inwestorskiego, projektanta obiektu. 4. ewentualne inne organy
zainteresowane przyczynami lub skutkami katastrofy z mocy szczególnych przepisów.
18
Jakie obowiązki spoczywają na właścicielu lub
zarządcy w przypadku katastrofy budowlanej
powstałej w użytkowanym obiekcie
budowlanym?
Zgodnie z art. 75 prawa budowlanego właściciel lub zarządca zobowiązany jest do: 1.
zorganizowania doraźnej pomocy poszkodowanym i przeciwdziałania rozszerzaniu się skutków
katastrofy. 2. zabezpieczenia miejsca katastrofy przed zmianami uniemożliwiającymi
prowadzenie postępowania wyjaśniającego. 3. niezwłocznego zawiadomienia o katastrofie,
właściwego organu nadzoru budowlanego, właściwego miejscowo prokuratora, policji. 4.
ewentualne inne organy zainteresowane przyczynami lub skutkami katastrofy z mocy
szczególnych przepisów.
19
Jakie obowiązki spoczywają na kierowniku
budowy bądź właścicielu, zarządcy lub
użytkowniku obiektu budowlanego jeśli z uwagi
na konieczność ratowania życia lub
przeciwdziałania rozszerzaniu się skutków
katastrofy budowlanej zachodzi potrzeba
wykonania prac w miejscu tej katastrofy?
Zgodnie z art. 75 ust. 2 prawa budowlanego należy w takim przypadku szczegółowo opisać stan
po katastrofie oraz zmiany w nim wprowadzone, z oznaczeniem miejsc ich wprowadzenia na
szkicach i, w miarę możliwości, na fotografiach.
20
Obowiązki organu nadzoru budowlanego po
otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie
budowlanej.
Organ nadzoru budowlanego po otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie budowlanej jest
zobowiązany (art. 76 prawa budowlanego): 1. niezwłocznie powołać komisję w celu ustalenia
przyczyn i okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia
bezpieczeństwa ludzi lub mienia. 2. niezwłocznie zawiadomić o katastrofie właściwy organ
nadzoru budowlanego wyższego stopnia oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
21
Kto wchodzi w skład komisji powoływanej w
przypadku powstania katastrofy budowlanej i
kto taką komisję powołuje?
Właściwy miejscowo organ nadzoru budowlanego powołuje komisję dla ustalenia przyczyn i
okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia
bezpieczeństwa ludzi lub mienia. W skład komisji wchodzą: przedstawiciel właściwego organu
nadzoru budowlanego jako przewodniczący, przedstawiciele innych zainteresowanych lub
właściwych rzeczowo organów administracji rządowej, przedstawiciele samorządu
terytorialnego, a także, w miarę potrzeby, rzeczoznawcy lub inne osoby posiadające wymagane
kwalifikacje zawodowe.
22
Czy organ nadzoru budowlanego drugiej
instancji może przejąć od organu pierwszej
instancji prowadzenie postępowania
wyjaśniającego przyczyny i okoliczności
powstania katastrofy budowlanej?
Tak, zgodnie z art. 77 prawa budowlanego organ nadzoru budowlanego drugiej instancji może
przejąć od organu pierwszej instancji prowadzenie postępowania wyjaśniającego przyczyny i
okoliczności powstania katastrofy budowlanej. Prowadzenie postępowania wyjaśniającego może
przejąć również Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
23
W jakiej formie i przez jaki organ następuje
zakończenie postępowania wyjaśniającego
przyczyny i okoliczności powstania katastrofy
budowlanej?
Zgodnie a art. 78 prawa budowlanego po zakończeniu prac komisji powołanej przez właściwy
organ nadzoru budowlanego organ ten niezwłocznie wydaje decyzję określającą zakres i termin
wykonania niezbędnych robót w celu uporządkowania terenu katastrofy i zabezpieczenia
obiektu budowlanego do czasu wykonania robót doprowadzających obiekt do stanu właściwego.
2 -192
151896082.003.png
24
Czy właściwy organ nadzoru budowlanego
prowadzący postępowanie wyjaśniające
przyczyny i okoliczności powstania katastrofy
budowlanej może zlecić na koszt inwestora,
właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego
sporządzenie ekspertyzy?
Właściwy organ nadzoru budowlanego prowadzący postępowanie wyjaśniające przyczyny i
okoliczności powstania katastrofy budowlanej może zlecić na koszt inwestora, właściciela lub
zarządcy obiektu budowlanego sporządzenie ekspertyzy, jeżeli jest to niezbędne do wydania
decyzji lub do ustalenia przyczyn katastrofy - art. 78 ust. 2 prawa budowlanego.
25
Wymień organy administracji architektoniczno-
budowlanej.
Zadania administracji architektoniczno-budowlanej wykonują: starosta, wojewoda, Główny
Inspektor Nadzoru Budowlanego. Zadania analogiczne w dziedzinie górnictwa sprawują organy
określone w odrębnych przepisach.
26Wymień organy nadzoru budowlanego.
Zadania nadzoru budowlanego wykonują: 1. powiatowy inspektor nadzoru budowlanego. 2.
wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego jako kierownika
wojewódzkiego nadzoru budowlanego, wchodzącego w skład zespolonej administracji
wojewódzkiej. 3. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego. Zadania analogiczne w dziedzinie
górnictwa sprawują organy określone w odrębnych przepisach.
27
Wymień obowiązki organów administracji
architektoniczno-budowlanej i nadzoru
budowlanego.
Do podstawowych obowiązków organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru
budowlanego należy: 1. nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego,
a w szczególności: zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami
zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska, warunków
bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązaniach przyjętych w projektach budowlanych, przy
wykonywaniu robót oraz utrzymywaniu obiektów budowlanych, zgodności rozwiązań
architektoniczno-budowlanych z przepisami techniczno-budowlanymi oraz zasadami wiedzy
technicznej, właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
wprowadzania do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do powszechnego
lub jednostkowego stosowania w budownictwie. 2. wydawanie decyzji administracyjnych w
sprawach określonych ustawą.
28
Do jakich obiektów oraz na jaki teren mają
prawo wstępu organy nadzoru budowlanego?
Organy nadzoru budowlanego mają prawo wstępu: 1. do obiektu budowlanego. 2. na teren:
budowy, zakładu pracy, na którym jest prowadzona działalność gospodarcza polegająca na
obrocie wyrobami budowlanymi.
29
Czy czynności kontrolne związane z
wykonywaniem uprawnień organów nadzoru
budowlanego mogą być przeprowadzane bez
udziału kontrolowanych stron?
Czynności kontrolne związane z wykonywaniem uprawnień organów nadzoru budowlanego
przeprowadza się w obecności kierownika budowy lub robót, kierownika zakładu pracy lub
wyznaczonego pracownika, dostawcy wyrobów budowlanych, albo w obecności właściciela lub
zarządcy obiektu, a w lokalu mieszkalnym - w obecności pełnoletniego domownika i
przedstawiciela administracji lub zarządcy budynku.
30
Czy istnieje, w uzasadnionych przypadkach,
możliwość przeprowadzenia czynności
kontrolnych przez organy nadzoru
budowlanego mimo nieobecności
kompetentnego przedstawiciela jednostki
kontrolowanej?
Tak, w razie nieobecności kierownika budowy lub robót, kierownika zakładu pracy lub
wyznaczonego pracownika, dostawcy wyrobów budowlanych, albo właściciela lub zarządcy
obiektu, w uzasadnionych przypadkach, czynności kontrolne mogą być przeprowadzone w
obecności przywołanego pełnoletniego świadka.
31
Czy czynności kontrolne związane z
wykonywaniem uprawnień organów nadzoru
budowlanego mogą być przeprowadzane w
obiektach które są w zarządzie państw
obcych?
Tak, lecz tylko za zgodą zarządców.
32
Czy organy administracji architektoniczno-
budowlanej i nadzoru budowlanego w razie
powstania uzasadnionych wątpliwości co do
jakości wyrobów budowlanych, a także stanu
technicznego obiektu budowlanego, mogą
nałożyć obowiązek na uczestników procesu
budowlanego, właściciela lub zarządcę obiektu
budowlanego odpowiednich ocen technicznych
lub ekspertyz?
Tak, organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w razie
powstania uzasadnionych wątpliwości co do jakości wyrobów budowlanych, a także stanu
technicznego obiektu budowlanego, mogą nałożyć obowiązek na uczestników procesu
budowlanego, właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego odpowiednich ocen technicznych
lub ekspertyz. Obowiązek taki nakłada się drogą postanowienia, na które służy zażalenie.
3 -192
151896082.004.png
33
Kto sprawuje funkcje organu administracji
architektoniczno-budowlanej pierwszej
instancji?
Organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji jest starosta.
Równocześnie wojewoda jest organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej
instancji w sprawach obiektów i robót budowlanych: usytuowanych na terenie pasa
technicznego, portów i przystani morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej
strefy ekonomicznej, a także na innych terenach przeznaczonych do utrzymania ruchu i
transportu morskiego, hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych, melioracji
podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu zasobów wodnych i
korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi, dróg publicznych krajowych i
wojewódzkich, wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu
drogowego, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad - wraz z obiektami i urządzeniami
obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek, usytuowanych na obszarze kolejowym, lotnisk
cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi, usytuowanych na terenach
zamkniętych.
34
Jaki organ administracji prowadzi rejestr
wniosków o pozwolenie na budowę i rejestr
decyzji o pozwoleniu na budowę?
Organ administracji architektoniczno-budowlanej prowadzi rejestr wniosków o pozwolenie na
budowę i rejestr decyzji o pozwoleniu na budowę. Uwierzytelnione kopie rejestrów z wyjątkiem
rejestrów dotyczących terenów zamkniętych, przekazuje się każdego pierwszego dnia miesiąca
do organu wyższego stopnia. Właściwy minister określa wzór rejestru.
35
Czy organy administracji architektoniczno-
budowlanej są zobowiązane do uczestnictwa w
czynnościach kontrolnych prowadzonych przez
organy nadzoru budowlanego?
Na wezwanie organów nadzoru budowlanego organy administracji architektoniczno-budowlanej
są zobowiązane do uczestnictwa w czynnościach kontrolnych prowadzonych przez organy
nadzoru budowlanego.
36
Omów kompetencje wojewódzkiego inspektora
nadzoru budowlanego.
Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego jest organem wyższego stopnia w stosunku do
powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Jest również organem właściwym w przypadku
zamierzenia budowlanego obejmującego obiekty należące do jego właściwości rzeczowej oraz
organu niższego stopnia.
37Zadania organów nadzoru budowlanego.
Do zadań organów nadzoru budowlanego należy: kontrola przestrzegania i stosowania
przepisów prawa budowlanego, kontrola działania organów administracji architektoniczno-
budowlanej, badanie przyczyn powstawania katastrof budowlanych, współdziałanie z organami
kontroli państwowej
38
Omówić zakres kontroli przestrzegania i
stosowania przepisów prawa budowlanego
prowadzonych przez organy nadzoru
budowlanego.
Kontrola przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego obejmuje: kontrolę
zgodności wykonywanych robót budowlanych z przepisami prawa budowlanego, projektem
budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę, sprawdzenie
posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych
uprawnień do pełnienia tych funkcji, sprawdzenie dopuszczenia do stosowania w budownictwie
wyrobów budowlanych.
39
Jakie organy administracji są właściwe do
przeprowadzania kontroli działania organów
administracji architektoniczno-budowlanej.
Kontrolę działalności organów administracji architektoniczno-budowlanej wykonują Główny
Inspektor Nadzoru Budowlanego oraz wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego w stosunku
do starosty.
40
Omówić tryb powoływania powiatowego
inspektora nadzoru budowlanego.
Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego jest powoływany przez starostę spośród co najmniej
trzech kandydatów wskazanych przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Jeżeli
starosta nie powoła powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w terminie 30 dni od dnia
przedstawienia kandydatów, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wskazuje spośród
nich kandydata, którego starosta powołuje na stanowisko powiatowego inspektora nadzoru
budowlanego.
41
Czy właściwość miejscowa powiatowego
inspektora nadzoru budowlanego musi
ograniczać się tylko do obszaru jednego
powiatu?
Wojewoda na wniosek właściwych starostów, może rozszerzyć zakres działania powiatowego
inspektora nadzoru budowlanego na więcej niż jeden powiat.
42
Omówić tryb powoływania wojewódzkiego
inspektora nadzoru budowlanego.
Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego jest powoływany przez wojewodę spośród co
najmniej trzech kandydatów wskazanych przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Jeżeli wojewoda nie powoła wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego w terminie 30 dni
od dnia przedstawienia kandydatów, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego wskazuje
spośród nich kandydata, którego wojewoda powołuje na stanowisko wojewódzkiego inspektora
nadzoru budowlanego.
43
Jaki organ administracji jest centralnym
organem administracji rządowej w sprawach
administracji architektoniczno-budowlanej i
nadzoru budowlanego?
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w
sprawach administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.
44
Podać tryb powoływania Głównego Inspektora
Nadzoru Budowlanego oraz czas trwania jego
kadencji.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest powoływany przez Prezesa rady Ministrów na
wniosek właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej.
Kadencja trwa 6 lat. Ta sama osoba może pełnić funkcję nie dłużej niż przez dwie kadencje.
4 -192
151896082.005.png
45
Czy prowadzone są centralne rejestry osób
wykonujących samodzielne funkcje techniczne
w budownictwie, jeśli tak to kto je prowadzi?
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego prowadzi centralne rejestry: osób posiadających
uprawnienia budowlane, rzeczoznawców budowlanych, ukaranych z tytułu odpowiedzialności
zawodowej.
46
Czy starosta, wójt, burmistrz, prezydent miasta
mogą w określonych przypadkach wydawać
polecenia podjęcia powiatowemu inspektorowi
nadzoru budowlanego?
Tak, w przypadkach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi związanych z budową,
utrzymaniem lub rozbiórką obiektów budowlanych starosta, wójt, burmistrz, prezydent miasta
mogą wydawać właściwemu powiatowemu inspektorowi nadzoru budowlanego polecenia
podjęcia działań zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
47
Czy wykonywanie robót budowlanych bez
wcześniejszego uzyskania pozwolenia na
budowę jest występkiem?
Tak, albowiem kto, w przypadkach określonych w art. 48, art. 49b, art. 50 ust.1 lub art. 50 ust.1
pkt.2, wykonuje roboty budowlane, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 2.
48
Czy wykonywanie samodzielnej funkcji
technicznej w budownictwie nie posiadając
odpowiednich uprawnień budowlanych jest
występkiem?
Tak, albowiem kto, wykonuje samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, nie posiadając
odpowiednich uprawnień budowlanych lub prawa wykonywania samodzielnej funkcji technicznej
w budownictwie podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
roku. Analogicznej karze podlega udaremnianie określonych ustawą czynności właściwych
organów.
49
Czy dostarczenie energii na potrzeby budowy
dla której nie wydano jeszcze pozwolenia na
budowę jest karalne?
Tak, albowiem kto, dostarcza lub umożliwia dostarczenie energii, wody, ciepła lub gazu
naruszając przepis art.41 ust.5 (rozpoczęcie dostaw powyższych mediów może nastąpić jedynie
po okazaniu wymaganego pozwolenia na budowę lub zgłoszenia), podlega karze grzywny.
50
Czy nie spełnienie obowiązku utrzymania
obiektu budowlanego w należytym stanie
technicznym jest zagrożone karą, jeśli tak to
jaką?
Tak, albowiem kto, nie spełnia, określonego w art. 61, obowiązku utrzymania obiektu
budowlanego w należytym stanie technicznym lub użytkuje obiekt w sposób niezgodny z
przepisami podlega karze aresztu albo karze ograniczenia wolności, albo karze grzywny.
51
Kto podlega odpowiedzialności zawodowej w
budownictwie?
Odpowiedzialności zawodowej w budownictwie podlegają osoby wykonujące samodzielne
funkcje techniczne w budownictwie, które: dopuściły się występków lub wykroczeń określonych
ustawą, zostały ukarane w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie, wskutek rażących błędów lub zaniedbań, spowodowały zagrożenie życia lub
zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska albo znaczne szkody materialne, nie
spełniają lub spełniają niedbale swoje obowiązki, uchylają się od podjęcia nadzoru autorskiego
lub wykonują niedbale obowiązki wynikające z pełnienia tego nadzoru.
52
Jakimi karami są zagrożone czyny powodujące
odpowiedzialność zawodową w budownictwie?
Popełnienie czynów powodujących odpowiedzialność zawodową w budownictwie jest zagrożone
następującymi karami: upomnieniem, upomnieniem z jednoczesnym nałożeniem obowiązku
złożenia w wyznaczonym terminie egzaminu, zakazem wykonywania samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie, na okres od roku do 5 lat, połączonym z obowiązkiem złożenia w
wyznaczonym terminie egzaminu.
53
Jaki organ jest właściwy rzeczowo w sprawach
odpowiedzialności zawodowej w
budownictwie?
W sprawach odpowiedzialności zawodowej w budownictwie orzekają organy samorządu
zawodowego ( w specjalnościach określonych w art.14 ust.1 pkt 1-5 tj. architektonicznej,
konstrukcyjno-budowlanej, drogowej, mostowej, instalacyjnej). W przypadku innych specjalności
- organ właściwy w sprawach nadawania uprawnień.
54
Czy ustawa Prawo budowlane normuje
działalność związaną z utrzymaniem obiektów
budowlanych?
Tak, zgodnie z treścią art. 1 prawa budowlanego ustawa normuje również działalność związaną
z utrzymaniem obiektów budowlanych.
55
Jak w ustawie Prawo budowlane zdefiniowane
jest pojęcie "obiekt budowlany"?
Przez pojęcie "obiekt budowlany" należy rozumieć (art.3 ust.1prawa budowlanego): a)budynek
wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, b)budowlę stanowiącą całość techniczno-
użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami, c)obiekt małej architektury.
56
Czy niewielki obiekt służący do utrzymania
porządku jakim jest śmietnik, jest obiektem
budowlanym?
Tak, śmietnik w rozumieniu przepisów prawa budowlanego jest obiektem budowlanym - art. 3
ust. 4 prawa budowlanego.
57
Jakim tytułem prawnym musi legitymować się
inwestor ubiegający się o pozwolenie na
budowę?
Poprzez prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane należy rozumieć tytuł
prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa
rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania
robót budowlanych (art. 3 ust. 11 prawa budowlanego).
58
Jakie przepisy zalicza się do przepisów
techniczno-budowlanych i jakie organy są
właściwe do ich wydania?
Do przepisów techniczno-budowlanych zalicza się: 1. warunki techniczne, jakim powinny
odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie, uwzględniające wymagania, o których mowa
w art.5 prawa budowlanego, 2. warunki techniczne użytkowania obiektów budowlanych. Warunki
powyższe określają, w drodze rozporządzenia: - minister właściwy do spraw budownictwa,
gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej dla budynków oraz związanych z nimi urządzeń - oraz
właściwi ministrowie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, dla
pozostałych obiektów budowlanych.
5 -192
151896082.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin