Budowa i zasada działania układu chłodzenia w silnikach serii K.pdf
(
544 KB
)
Pobierz
We wszystkich silnikach serii K zdecydowano się na zastosowanie układu chłodzenia typu
"bypass". Oznacza to, że w przypadku niskiej temperatury płynu, jego obieg mija chłodnicę.
Aby zrozumieć ideę działania układu chłodzenia proponujemy najpierw zapoznać się z jego
budową.
UWAGA! Przedstawione schematy budowy i przepływu dotyczą samochodów z
kierownicą po prawej stronie. Jedyna różnica w stosunku do modeli europejskich polega
na umiejscowieniu zbiorniczka wyrównawczego.
Budowa układu chłodzenia w silnikach K8 (2 zawory na cylinder)
1.
Chłodnica
2.
Wentylator z obudową
3.
Dolny wąż
4.
Przewód – dolny wąż -> termostat
5.
Wąż powrotny zbiorniczka wyrównawczego
6.
Zbiorniczek wyrównawczy
7.
Przewód – zbiorniczek wyrównawczy -> wąż przelewowy
8.
Zawór sterujący temperaturą nagrzewnicy
9.
Wąż doprowadzający płyn do nagrzewnicy
10.
Wąż odprowadzający płyn z nagrzewnicy
11.
Wąż – chłodnica -> przewód przelewowy
12.
Pompa płynu chłodniczego
13.
Obudowa termostatu
14.
Kolanko wyjścia płynu chłodniczego
15.
Górny wąż
Budowa układu chłodzenia w silnikach K16 (4 zawory na cylinder)
1.
Przewód – zbiorniczek wyrównawczy -> chłodnica
2.
Zbiorniczek wyrównawczy
3.
Wąż powrotny zbiorniczka wyrównawczego
4.
Przewód – dolny wąż -> termostat
5.
Wentylator z obudową
6.
Dolny wąż
7.
Chłodnica
8.
Górny wąż
9.
Kolanko wyjścia płynu chłodniczego
10.
Obudowa termostatu
11.
Pompa płynu chłodniczego
12.
Wąż odprowadzający płyn z nagrzewnicy
13.
Zawór sterujący temperaturą nagrzewnicy
14.
Wąż doprowadzający płyn do nagrzewnicy
Schemat przepływu w silnikach K8 (2 zawory na cylinder)
A
= zimny
B
= gorący
Gdy silnik jest zimny, termostat zamyka dopływ płynu chłodniczego z dolnego węża
chłodnicy (1). Płyn jest wciągany poprzez nagrzewnicę z górnej części bloku silnika. W takim
rozwiązaniu pewna ilość ciepła jest dostarczona również do chłodnicy poprzez górny wąż na
zasadzie konwekcji (unoszenie ciepła), jednak nie zmienia to faktu, że większość ciepła
pozostaje w bloku silnika.
Umiejscowienie termostatu (3) po stronie ssącej systemu, a nie po stronie wylotowej,
zapewnia skrócony czas nagrzewania, gdyż niewielka ilość płynu pokonuje krótszą trasę.
Podejście takie zapobiega także nadmiernemu wzrostowi temperatury w głowicy silnika przed
otwarciem termostatu.
W miarę wzrostu temperatury termostat stopniowo się otwiera, wciągając chłodny płyn do
bloku silnika i pozwalając ciepłemu płynowi na przepływ do chłodnicy przez górny wąż (4).
Termostat utrzymuje stałą temperaturę zapewniając odpowiedni przepływ płynu zimnego i
ciepłego. Podczas pełnego otwarcia termostatu, cały płyn jest kierowany na chłodnicę.
Schemat przepływu w silnikach K16 (4 zawory na cylinder)
A
= zimny
B
= gorący
Nadmiarowa ilość płynu wynikająca z rozszerzalności cieplnej jest kierowana do zbiorniczka
wyrównawczego (5) poprzez przewód (6).
Chłodnica (7) jest miedziano-mosiężna o przepływie typu krzyżowego, z formowanymi
plastikowymi zbiornikami bocznymi zawierającymi mocowania węży. Chłodnica jest
montowana na gumowych tulejach bezpośrednio do przedniej części nadwozia. W górnej
części chłodnica jest mocowana za pomocą wsporników przykręcanych do pasa przedniego.
Do zapewnienia dodatkowego przepływu powietrza, gdy pojazd nie znajduje się w ruchu,
stosuje się wentylator. Jest on wyzwalany przez moduł sterujący silnika (Engine Control
Module – ECM) w silnikach serii K lub przez czujnik temperatury płynu chłodniczego
znajdujący się w tylnej części bloku cylindrów.
Pompa płynu chłodniczego (8) jest typu wirnikowego. Zaciąga ona płyn bezpośrednio z
termostatu. Pompa jest napędzana poprzez koło pasowe za pośrednictwem paska rozrządu.
Plik z chomika:
zoldanis
Inne pliki z tego folderu:
ABC diagnozowania.zip
(2879 KB)
Jak rozebrać panel - Rover 416.mp4
(43540 KB)
Rover 200 Wymiana wahaczy dolny przód.pdf
(2558 KB)
Filtr pyłkowy wymiana.rar
(105 KB)
Instrukcja serwisowa skrzyń biegów PG1 i PG2.pdf
(4559 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audi
BMW
Citroen
Daewoo
Fiat
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin