Celem zajęć jest wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi
Podstawowym zadaniem „kółka dekoracyjnego” jest zachęcanie ucznia do różnorakich, konstruktywnych , kreatywnych działań, pomimo, że nie zawsze wynik działania będzie pozytywny. Najważniejsze jest to, żeby uczeń był aktywny – samodzielnie dążył do wykonania działania, szukał różnych rozwiązań. Poprzez działanie wzrasta jego samoocena, nie boi się podejmować nowych wyzwań - wzrasta jego samoocena, czuje się dowartościowany.
Uczniowie będą uczyć się estetycznego wykonania, dekorowania i wytwarzania dekoracji. Uczyć się też będą gospodarności w wykorzystaniu różnych materiałów i opakowań, które przechowuje się w domach, bo nabycie takiej umiejętności jest szczególnie ważne. Zajęcia dekoracyjne są jedną z form atrakcyjnego zagospodarowania uczniom czasu wolnego, rozwijania trwałych zainteresowań, które może wykorzystać w przyszłości.
W założeniu programowym, chodzi głównie o to, aby uczniowie świetnie bawili się i byli współorganizatorami tych zajęć. Proponowane przeze mnie dekoracje mają być dla nich bodźcem do poszukiwania coraz ciekawszych pomysłów.
W ramach proponowanego programu zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu w godzinach popołudniowych. Ale to oczywiście nie oznacza, że te ramy czasowe będą sztywne, bo bywają takie sytuacje i uroczystości, gdy zajęci muszą odbyć się w innym dniu, w zależności od potrzeb.
Program będzie realizowany przez uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym i lekkim.
Cel główny:
· Osiągnięcie przez ucznia maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości ucznia.
· Ukształtowanie prawidłowej postawy ucznia wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i wykonania.
· Przygotowanie ucznia do wykonywania indywidualnie i zespołowo różnych prac mających na celu zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia.
· Wypracowanie umiejętności posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy, w tym korzystania z różnych źródeł informacji.
· Wykształcenie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje.
· Rozwijanie zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania.
· Rozwijanie kreatywności ucznia oraz jego uzdolnień i zainteresowań.
Cele szczegółowe:
· pobudzenie wszechstronnego rozwoju ucznia,
· rozwijanie pomysłowości w działaniu poprzez dostarczanie uczniowi materiałów, narzędzi i środków oraz wskazywanie na różne możliwości ich wykorzystania,
· wspieranie samodzielnych działań ucznia,
· rozwijanie zdolności manualnych,
· kształtowanie nawyków higieniczno-kulturalnych,
· wykształcenie umiejętności prawidłowego wykonywania poszczególnych czynności podczas wykonania zadania,
· kształtowanie pozytywnych cech charakteru,
· wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie nauki,
· umacnianie we własne siły i możliwości osiągnięcia sukcesu,
· rozwijanie samodzielności i obowiązkowości.
Cele rewalidacyjne:
· usprawnienie analizatora słuchowego i wzrokowego,
· usprawnienie procesów myślowych,
· korygowanie i kompensowanie deficytów rozwojowych.
Proponowane metody realizacji programy:
· Pogadanka,
· Dyskusja,
· Pokaz,
· Obserwacja,
· Wycieczka,
· Ćwiczenia praktyczne,
· Film.
Temat
Procedury osiągania celów
Uczeń sam lub ukierunkowany:
· Rodzaje papieru.
· Historia i rodzaje pisma.
· Masa papierowa:
- wykonanie masy,
- ozdoby z masy.
· Ozdoby i zabawki z papieru:
- wycinanka,
- witraż,
- „obrazy”, kartki i laurki okolicznościowe, koperty,
- koszyczki, kwiaty
- kalkowanie wzorów.
· Pakowanie różnych przedmiotów.
· Ozdoby z wełny (elementy dziewiarstwa):
- gatunki wełny,
- odzyskujemy wełnę (prucie i pranie),
- wykonanie maskotki z bąbli,
- paski z warkoczy, chwosty,
· Ozdoby z tkanin
- podstawowe materiały włókiennicze,
- surowce ekologiczne,
- podstawowe sploty tkackie,
- kalkowanie i wykonanie szablonów,
- krojenie tkanin,
- uszycie ozdoby z tkaniny.
· Ozdoby z masy solnej:
- wykonanie masy solnej,
- wykonanie określonej ozdoby z w/w masy.
· Ozdoby z makaronu.
· Mydło:
- Instruktaż wykonania masy solnej i ozdoby.
- „wyrobienie” masy mydlanej i wykonanie określonego kształtu mydła.
· Świeczki:
- wykonanie świeczki wg określonego wzoru,
· Dekoracje z muszelek
( np. wykonanie ramki na zdjęcia).
· Kamienie:
- ozdabianie kamieni za pomocą farb, flamastrów, kalkomanii itp.
· Ozdoby z zastosowaniem różnorakich materiałów: guziki, sznurek, druciki, koraliki, żyłka, piórka, patyki itp.
· Elementy bukieciarstwa:
- podstawowe surowce,
- dodatki dekoracyjne,
- wykonanie kompozycji kwiatowej.
· Zapoznanie z rodzajami papieru ozdobnego i zwykłego.
· Przekazanie historii pisma, zaznajomienie z ich rodzajem.
· Wyjaśnienie pojęcia: wycinanka ( także ludowa).
· Instruktaż wykonania : wycinanki, witrażu.
· Instruktaż wykonania ozdób z papieru, bibuły , krepy i innych pomocnych materiałów np. kwiatów.
· Pokaz i instruktaż wykonania ozdób i kartek okolicznościowych.
· Zapoznanie z gatunkami wełny – ich strukturą.
· Instruktaż wykonania bąbla z wełny ( za pomocą ( tektury).
· Pokaz wykonania maskotki za pomocą bąbli , drucików itp.
· Instruktaż wykonania warkoczy ( plecenie różnych typów warkoczy z wełny).
· Zapoznanie z rodzajami tkanin.
· Instruktaż wykonania szablonu.
· Instruktaż i pokaz krojenia.
· Instruktaż wykonania podstawowych ściegów ręcznych.
· Pokaz szycia ozdoby.
· Instruktaż wykonania masy solnej i ozdoby.
· Pokaz wykonania ozdoby z makaronu.
· Instruktaż wykonania mydełka.
· Instruktaż wykonania świeczki.
· Pokaz wykonania ozdoby np. ramki z muszelkami i innymi ozdobami.
· Instruktaż wykonania ozdobnego kamienia.
· Instruktaż i pokaz wykonania masy i z niej ozdoby.
· Instruktaż i pokaz wykonania kompozycji kwiatowej.
- poznał sposoby wykonania witraża ,
- potrafi wycinać, nacinać, kleić elementy z papieru
- umie wg zasad posługiwać się nożyczkami, pistoletem( klej)igłą itp.
- zna zasady oszczędnego gospodarowania papierem i innymi dodatkowymi materiałami,
- potrafi wykonać masę papierową i z nie ozdoby.
- rozróżnia gatunki wełny,
- potrafi „ odzyskać” wełnę,
- potrafi wykonać bąble z wełny,
- potrafi wykonać warkocze i chwosty z wełny,
- wie jak wykonać szablon,
- zna zasady bhp przy szyciu potrafi szyć ręcznie,
- zna zasady szycia danej ozdoby z tkaniny,
- umie przygotować masę:
§ solną,
§ z mydła,
§ z wosku,
- potrafi wykonać ozdoby z w/w mas.
-...
Monami_25