a
(R-12)
INSTRUKCJA
o użytkowaniu urządzeń
radiołączności pociągowej
Warszawa 2012 r.
SPIS TREŚCI
Rozdział I POSTANOWIENIA OGÓLNE 4
§ 1 Cel i znajomość instrukcji 4
§ 2 Zakres instrukcji 4
§ 3 Przeznaczenie radiołączności pociągowej 4
Rozdział II OGÓLNY OPIS SYSTEMU I URZĄDZEŃ RADIOŁĄCZNOŚCIPOCIĄGOWEJ 6
§ 4 Charakter sieci radiołączności pociągowej 6
§ 5 System wywołania selektywnego 7
§ 6 Opis i obsługa urządzeń 7
Rozdział III ZASADY NAWIĄZYWANIA ŁĄCZNOŚCI 8
§ 7 Ogólne zasady prowadzenia rozmów radiotelefonicznych 8
§ 8 Nawiązywanie łączności między dyżurnym ruchu i prowadzącympojazd trakcyjny 10
§ 9 Nawiązywanie łączności między prowadzącym pojazd trakcyjnyi dyżurnym ruchu 10
§ 10 Nawiązywanie łączności między prowadzącymi pojazdy trakcyjne 10
§ 11 Nawiązywanie łączności między pracownikami wyposażonymiw radiotelefony przenośne, a prowadzącym pojazd trakcyjnylub dyżurnym ruchu 11
§ 12 Radiotelefoniczny system alarmowy 11
Rozdział IV WYKORZYSTYWANIE RADIOŁĄCZNOŚCI POCIĄGOWEJ 14
§ 13 Zakres i zasady wykorzystywania radiołączności pociągowej 14
§ 14 Wymiana informacji między prowadzącym pojazd trakcyjnyi dyżurnym ruchu 15
§ 15 Wymiana informacji między dyżurnym ruchu i prowadzącympojazd trakcyjny 16
§ 16 Wymiana informacji między prowadzącymi pojazd trakcyjnyznajdującymi się na szlaku 17
§ 17 Wymiana informacji między pracownikami znajdującymi się na szlaku,a prowadzącymi pojazdy trakcyjne i dyżurnymi ruchu 18
Rozdział V POSTANOWIENIA KOŃCOWE 19
§ 18 Sprawdzanie stanu urządzeń radiołączności 19
§ 19 Sprawdzanie systemu zdalnego zatrzymywania pociągów drogą radiową 20
§ 20 Postępowanie w przypadku stwierdzenia usterek 21
§ 21 Ładowanie akumulatorów do radiotelefonów przenośnych 23
§ 22 Postępowanie z urządzeniami przy wysyłaniu pojazdów trakcyjnychdo napraw 23
WYKAZ ZMIAN 24
Podstawowe określenia używane w instrukcji
Pojazd kolejowy pojazd dostosowany do poruszania się na własnych kołach po torach kolejowych.
Pojazd trakcyjny pojazd kolejowy z napędem własnym - lokomotywy parowe, elektryczne, spalinowe oraz elektryczne lub spalinowe zespoły trakcyjne, autobusy szynowe oraz wagony spalinowe i wagony sterownicze typy push-pull.
Prowadzący pojazd trakcyjny maszynista pojazdu trakcyjnego, kierowca drezyny lub wózka motorowego lub prowadzący maszyny do kolejowych robót budowlanych lub spalinowe zespoły trakcyjne, autobusy szynowe oraz wagony spalinowe i wagony sterownicze typy push-pull.
Przewoźnik kolejowy przedsiębiorca, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub świadczy usługę trakcyjną.
Rozkaz pisemny informacja przekazywana przez dyżurnego ruchu drużynie pociągowej na ustalonym formularzu druku przy użyciu urządzeń łączności lub doręczana.
Zarządca infrastruktury podmiot gospodarczy wykonujący działalność polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową.
Rozdział IPOSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1Cel i znajomość instrukcji
1. Instrukcja o użytkowaniu urządzeń radiołączności pociągowej określa zasady posługiwania się sprzętem radiotelefonicznym użytkowanym w sieci radiołączności pociągowej, dla zapewnienia bezpiecznego i sprawnego ruchu kolejowego.
2. Podmioty gospodarcze korzystające z sieci radiołączności pociągowej na liniach kolejowych zarządcy infrastruktury zobowiązane są stosować się do postanowień niniejszej instrukcji.
3. Znajomość niniejszej instrukcji obowiązuje:
1) pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których zostały zainstalowane urządzenia radiołączności pociągowej,
2) pracowników, którym przydzielono do użytku radiotelefony przenośne dostosowane do pracy w sieci radiołączności pociągowej,
3) pracowników jednostek organizacyjnych zajmujących się szkoleniem, kontrolą lub nadzorem w zakresie przestrzegania postanowień niniejszej instrukcji.
§ 2Zakres instrukcji
1. Instrukcja zawiera:
1) opis systemu radiołączności pociągowej,
2) zasady nawiązywania łączności radiowej,
3) zakres wykorzystywania radiołączności pociągowej.
2. Zasady utrzymywania urządzeń radiołączności pociągowej oraz szkolenia personelu w zakresie obsługi tych urządzeń regulują odrębne przepisy.
§ 3Przeznaczenie radiołączności pociągowej
1. Radiołączność pociągowa przeznaczona jest do zapewnienia łączności między:
1)
2) dyżurnym ruchu i prowadzącym pojazd trakcyjny,
3) dyżurnymi ruchu sąsiednich posterunków ruchu - w przypadku wystąpienia całkowitej przerwy w łączności przewodowej lub zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
4) prowadzącymi pojazdy trakcyjne znajdującymi się na tym samym szlaku,
5) pracownikami dokonującymi obchodu torów, a prowadzącym pojazd trakcyjny jadącym po danym szlaku lub między pracownikami dokonującymi obchodu i dyżurnymi ruchu posterunków ruchu ograniczających dany szlak - wyłącznie w przypadkach zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub zdarzeń kolejowych,
6) obsługą stanowiska terminalowego urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru i prowadzącym pojazd trakcyjny,
7) drużyną konduktorską i prowadzącym pojazd trakcyjny,
8) drużyną konduktorską, a dyżurnym ruchu – w przypadkach zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i zdarzeń kolejowych oraz potrzeby skomunikowania pociągów pasażerskich.
2. Dyspozytorzy zarządcy infrastruktury lub przewoźnika kolejowego mogą w razie potrzeb nawiązać łączność z prowadzącym pojazd trakcyjny za pośrednictwem dyżurnych ruchu. Łączność bezpośrednią między prowadzącym pojazd trakcyjny, a dyspozytorem (w zasięgu działania jego radiotelefonu) należy realizować na kanale ratunkowym (kanał nr 8), wyłącznie w akcjach ratowniczych lub awaryjnych mających bezpośredni wpływ na sprawność ruchu kolejowego.
3. W radiotelefony przenośne sieci pociągowej mogą być wyposażeni uprawnieni pracownicy ds. telekomunikacji kolejowej zarządcy infrastruktury dla potrzeb nadzoru i kontroli tej sieci.
4. W radiotelefony przewoźne powinny być wyposażone następujące pojazdy kolejowe z napędem:
1) pojazdy trakcyjne,
2) drezyny do pomiaru geometrii toru,
3) pojazdy szynowo – drogowe.
5. Włączanie do sieci radiołączności pociągowej innych użytkowników niż wymienieni w ust. 1 i 3 jest zabronione.
6.
7. Na wskazanych w wewnętrznym rozkładzie jazdy posterunkach ruchu wszystkie rozmowy radiotelefoniczne prowadzone w sieci radiołączności pociągowej są rejestrowane przez rejestratory rozmów.
...
klon200