Charakteryzowanie części, mechanizmów, maszyn i urządzeń obuwniczych.pdf

(1262 KB) Pobierz
Obuwnik_744[02].Z2.01_u
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Jacek Przepiórka
Charakteryzowanie części, mechanizmów, maszyn
i urządzeń obuwniczych
744[02].Z2.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
626684847.005.png 626684847.006.png 626684847.007.png 626684847.008.png
Recenzenci:
mgr inŜ. Bogusław Woźniak
mgr inŜ. Leszek Świdziński
Opracowanie redakcyjne:
dr inŜ. Jacek Przepiórka
Konsultacja:
dr inŜ. Janusz Figurski
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 744[02].Z2.01
„Charakteryzowanie części, mechanizmów, maszyn i urządzeń obuwniczych” zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu Obuwnik.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
626684847.001.png
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Podstawy mechaniki i wytrzymałości materiałów
6
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
12
4.1.3. Ćwiczenia
13
4.1.4. Sprawdzian postępów
14
4.2. Części maszyn i mechanizmy stosowane w maszynach obuwniczych
15
4.2.1. Materiał nauczania
15
4.2.2. Pytania sprawdzające
31
4.2.3. Ćwiczenia
31
4.2.4. Sprawdzian postępów
32
4.3. Napędy stosowane w maszynach obuwniczych
33
4.3.1. Materiał nauczania
33
4.3.2. Pytania sprawdzające
39
4.3.3. Ćwiczenia
39
4.3.4. Sprawdzian postępów
40
5. Sprawdzian osiągnięć
41
6. Literatura
46
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
626684847.002.png
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o charakteryzowanie części,
mechanizmów, maszyn i urządzeń obuwniczych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane, abyś
bez problemów mógł korzystać z poradnika,
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy juŜ opanowałeś określone treści,
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
sprawdzian postępów,
sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi opanowanie
materiału całej jednostki modułowej,
literaturę uzupełniającą.
Miejsce jednostki modułowej w strukturze modułu 744[02].Z2 „Maszyny i urządzenia
obuwnicze” jest wyeksponowane na schemacie zamieszczonym poniŜej.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
W czasie pobytu w pracowni musisz przestrzegać regulaminów, przepisów bhp
i instrukcji przeciwpoŜarowych, wynikających z rodzaju wykonywanych prac. Wiadomości
dotyczące przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej oraz ochrony
środowiska znajdziesz w jednostce modułowej 744[02].O1.01 „Przestrzeganie przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpoŜarowej oraz ochrony środowiska”.
744[02].Z2
Maszyny i urządzenia obuwnicze
744[02].Z2.01
Charakteryzowanie części,
mechanizmów, maszyn i urządzeń
obuwniczych
744[02].Z2.02
UŜytkowanie maszyn, urządzeń
i narzędzi do rozkroju materiałów oraz
opracowania elementów spodu obuwia
744[02].Z2.03
UŜytkowanie maszyn, urządzeń
i narzędzi do wytwarzania
cholewek
744[02].Z2.04
Zastosowanie maszyn, urządzeń
i narzędzi do montaŜu
i wykończania obuwia
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
626684847.003.png
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
-
korzystać z róŜnych źródeł informacji,
-
stosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska i ochrony
przeciwpoŜarowej,
-
korzystać z róŜnych źródeł informacji,
-
organizować stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii,
-
posługiwać się dokumentacją konstrukcyjną i technologiczną,
-
stosować zasady rysunku technicznego,
-
stosować i zamieniać jednostki układu SI,
-
wykonywać proste obliczenia matematyczne,
-
uŜytkować komputer,
-
współpracować w grupie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
626684847.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin