Likwidacja zakładów budżetowych.doc

(45 KB) Pobierz

Likwidacja zakładów budżetowych


http://skarbnikgminy.pl/wp-content/themes/disciple/images/24.png
mar 21, 2010


http://skarbnikgminy.pl/wp-content/themes/disciple/images/34.png
Informacje, Ustawy

Trwa dyskusja na temat zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych i rachunków dochodów własnych w świetle przepisów nowej ustawy o finansach publicznych. Padają pytania jak powinno nastąpić przekształcenie jednostki oświatowej (przedszkola, szkoły) działającej dotychczas jako zakład budżetowy. Prawidłowo sformułowane pytanie powinno brzmieć nieco inaczej, ponieważ słowo przekształcenie użyte jest tutaj niezręcznie i działa na niektórych specjalistów jak przysłowiowa “płachta na byka”.

Osobiście sformułowałabym pytanie mniej więcej tak:

Jakie działania powinny być podjęte i przeprowadzone przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego i działający w jej strukturach zakład budżetowy, by zostały wypełnione wymogi nowej uofp? (podobne pytanie można zadać w stosunku do gospodarstwa pomocniczego i rachunków dochodów własnych)

Większość odpowiedzi znajdziemy w ustawie wprowadzającej nową uofp.

Zacznijmy od artykułu 87 ust. 1. Z dniem 31 grudnia 2010 r. zakończeniu ulega likwidacja:

1.       państwowych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych państwowych jednostek budżetowych;

2.       gminnych, powiatowych i wojewódzkich zakładów budżetowych prowadzących działalność w zakresie innym niż określony w art. 14 ustawy, o której mowa w art. 1;

3.       gospodarstw pomocniczych gminnych, powiatowych i wojewódzkich jednostek budżetowych.

Ten zapis oznacza, że 31 grudnia 2010 kończy się okres, w którym powinna nastąpić likwidacja wszystkich zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych. Nawet zakładów, które prowadzą działalność w zakresie, który nowa uofp pozwala prowadzić w formie samorządowego zakładu budżetowego. Nowy typ jednostki o nazwie samorządowy zakład budżetowy powoływany jest w oparciu o  inne  podstawy prawne oraz inne przepisy regulują jego działalność.

Art. 88. ust. 1. wyjaśnia, kto likwiduje zakłady budżetowe:

1.       ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów – państwowe zakłady budżetowe;

2.       organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie zakłady budżetowe.

Co jeszcze powinna zawierać uchwała organu stanowiącego w sprawie likwidacji zb? Mówią o tym kolejne dwa ustępy tego artykułu:

2. Likwidując zakład budżetowy, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu zakładu; w przypadku państwowego zakładu budżetowego decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa.

3. Pozostałe po likwidacji środki pieniężne, należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego przejmuje organ, który przeprowadza likwidację, albo nowo utworzona jednostka organizacyjna. Przejęcie następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Pilnie przyglądając się ust. 3 wnioskuję, że

1.       w pierwszej kolejności wcześniejszą uchwałą musi zostać powołana do życia nowa jednostka, która ma przejąć działalność likwidowanego zakładu budżetowego

2.       w drugiej kolejności organ podejmuje uchwałę o likwidacji istniejącego zakładu budżetowego. W uchwale tej obowiązkowe są zapisy dotyczące mienia, środków finansowych, należności i zobowiązań likwidowanej jednostki, które regulują jakiej jednostce, kiedy i w jaki sposób zostaną przekazane.

Likwidacji gospodarstw pomocniczych rachunków dochodów własnych przyjrzymy się bliżej w kolejnym artykule.

Najbardziej złożonym zagadnieniem w obrębie likwidacji zakładu i powoływania nowej jednostki, która przejmie jego działalność jest regulacja spraw pracowniczych w likwidowanych i powoływanych jednostkach. Ważne jest zachowanie ciągłości w wykonywanej działalności i świadczonych usługach dla lokalnej społeczności. Bardzo wiele zależy od organizacji przeprowadzanych zmian i realnego harmonogramu wykonywanych działań.

Co znajdziemy na ten temat w ustawie wprowadzającej? Przeczytajmy art.100:

1.       Stosunki pracy z pracownikami likwidowanych podmiotów określonych w art. 87 wygasają z dniem zakończenia likwidacji, najpóźniej z dniem 31 grudnia 2010 r., jeżeli na 30 dni przed terminem zakończenia likwidacji albo nie później niż z dniem 30 listopada 2010 r. nie zostaną im zaproponowane przez organ, o którym mowa w art. 88 albo kierownika jednostki budżetowej, o której mowa w art. 89 ust. 1 i 2, nowe warunki pracy lub płacy na dalszy okres albo w razie ich nieprzyjęcia w terminie 15 dni od dnia złożenia propozycji.

2.       Propozycja nowych warunków pracy lub płacy, o której mowa w ust. 1, może obejmować nawiązanie stosunku pracy na stanowisku urzędniczym, w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. Nr 227, poz. 1505), w urzędzie obsługującym organ, o którym mowa w art. 88, w innej jednostce budżetowej podległej temu organowi lub w jednostce budżetowej, o której mowa w art. 89 ust. 1 i 2, jeżeli charakter pracy wykonywanej w likwidowanej jednostce jest podobny do charakteru pracy wykonywanej na stanowisku urzędniczym.

3.       Pracodawca jest obowiązany powiadomić na piśmie pracowników o zmianach, jakie mają nastąpić w zakresie ich stosunków pracy, w tym o skutkach nieprzyjęcia nowych warunków pracy lub płacy. Przepisy art. 231 § 4 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy stosuje się odpowiednio

4.       Wcześniejsze rozwiązanie stosunku pracy przez pracodawcę z pracownikami likwidowanych podmiotów, o których mowa w art. 87, może nastąpić za wypowiedzeniem.

5.       Z dniem następującym po dniu zakończenia likwidacji, najpóźniej z dniem 1 stycznia 2011 r., pracownicy likwidowanych podmiotów, o których mowa w art. 87, stają się pracownikami właściwych jednostek budżetowych, o których mowa w ust. 2, o ile ich stosunki pracy nie ulegną wygaśnięciu, o którym mowa w ust. 1, albo rozwiązaniu, o którym mowa w ust. 4.

6.       W przypadku wygaśnięcia stosunku pracy, o którym mowa w ust. 1, lub wypowiedzenia, o którym mowa w ust. 4, pracownikom przysługują świadczenia przewidziane dla pracowników, z którymi stosunki pracy rozwiązuje pracodawca z przyczyn niedotyczących pracowników.

Co może się stać z umową o pracę z pracownikiem obecnego zakładu budżetowego w likwidacji?

1.       Umowa wygaśnie w dniu 31.12.2010 roku, jeśli zakład nie zostanie wcześniej zlikwidowany

2.       Umowa może zostać wypowiedziana z dniem likwidacji zakładu budżetowego

3.       Najpóźniej na 30 dni przed dniem zakończenia likwidacji organ stanowiący powinien przedłożyć pracownikom propozycję nowych warunków pracy i płacy na dalszy okres

4.       W razie, gdy pracownik nie przyjmie nowych warunków, to umowa o pracę z nim wygasa w terminie 15 dni od dnia otrzymania propozycji.

Pracodawca jest obowiązany powiadomić na piśmie pracowników o zmianach, jakie mają nastąpić w zakresie ich stosunków pracy, w tym o skutkach nieprzyjęcia nowych warunków pracy lub płacy.

Podziel się poniżej swoimi uwagami i doświadczeniami w tej sprawie. Dziękuję.

Wpisy na podobny temat:

§         Zamknięcie ksiąg rachunkowych w likwidowanych jednostkach (100%)

§         Sprawozdania finansowe likwidowanych jednostek (100%)

§         Sprawozdania budżetowe likwidowanych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych (100%)

§         Co z ZUS-em w likwidowanych jednostkach? (100%)

§         Kalendarz na listopad (100%)

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin