testyIMID 2007.pdf

(538 KB) Pobierz
114031428 UNPDF
114031428.001.png
TEST PRZESIEWOWY DO WYKRYWANIA
ZABURZEÑ W ROZWOJU FIZYCZNYM
U DZIECI I M£ODZIE¯Y
W WIEKU SZKOLNYM
Materia³y metodyczne
dla pielêgniarek szkolnych oraz lekarzy
podstawowej opieki zdrowotnej
Maria Jodkowska, Barbara Woynarowska, Anna Oblaciñska
Warszawa 2007
114031428.002.png
Konsultacja:
Cz³onkowie Komisji ds. Mierników Rozwoju, Zdrowia i Jakoci ¯ycia
Dzieci i M³odzie¿y Komitetu Rozwoju Cz³owieka Polskiej Akademii Nauk:
dr n. kult. fiz. Janusz Dobosz, lek. Zbigniew Ku³aga, dr n. med. Anna Majcher,
dr n. przyr. Iwona Palczewska
Prof. dr hab. Jadwiga Charzewska Komitet Antropologii Polskiej
Akademii Nauk
Akceptacja :
Doc. dr hab. n. med. Anna Dobrzañska Krajowy Konsultant w dziedzinie
Pediatrii
Publikacja wydana w ramach zadania statutowego
Instytutu Matki i Dziecka w roku 2007 Nr 5102045:
Analiza wiedzy, umiejêtnoci i postaw pielêgniarek szkolnych
i nauczycieli wychowania fizycznego wobec oty³ych gimnazjalistów
© Copyright by Instytut Matki i Dziecka
Instytut Matki i Dziecka
Zak³ad Ochrony i Promocji Zdrowia Dzieci i M³odzie¿y
Samodzielna Pracownia Medycyny Szkolnej
ul. Kasprzaka 17a
01-211 Warszawa
tel. 022/32-77-310, fax. 022/32-77-370
e-mail: medszkol@imid.med.pl
Druk: Wydawnictwo Ezdorat tel. 0 22 667 75 16
Spis treci
Wstêp ........................................................................................................................................................ .......................................................................
5
Czêæ I Podstawowe informacje o rozwoju fizycznym i jego zaburze-
niach wykrywanych w ramach testów przesiewowych .............................
9
1
Niedobór i nadmierna wysokoæ cia³a .................................................................................................................
Niedobór wysokoci cia³a (niskoros³oæ) ................................................................................
Nadmierna wysokoæ cia³a (wysokoros³oæ ) ......................................................................
9
9
10
2
Niedobór i nadmiar masy cia³a .....................................................................................................................................
Kryteria i sposób oceny prawid³owoci masy cia³a .....................................................
Niedobór masy cia³a .........................................................................................................................................
Nadmiar masy cia³a ...........................................................................................................................................
Skutki nadwagi i oty³oci ............................................................................................................................
11
11
12
13
14
Czêæ II Metodyka testu przesiewowego do wykrywania zaburzeñ w
rozwoju fizycznym ...............................................................................................................................................
15
Cele testu ........................................................................................................................................................................
Rodzaj pomiaru ............................................................................................................................................
Wiek badanych i klasa ....................................................................................................................................
Osoby przeprowadzaj¹ce test ................................................................................................................
Sprzêt i pomoce ......................................................................................................................................................
Warunki badania .................................................................................................................................................
Sposób przeprowadzania badania ..................................................................................................
Interpretacja wyników testu ...................................................................................................................
Dodatni wynik testu ...........................................................................................................................................
Rejestracja wyników testu .......................................................................................................................
Wykorzystanie testów przesiewowych do prowadzenia edukacji
zdrowotnej ....................................................................................................................................................................
Postêpowanie w przypadku dodatniego wyniku testu ..............................................
Pimiennictwo uzupe³niaj¹ce ..............................................................................................................
Siatki centylowe wysokoci i masy cia³a cia³a .................................................................
Tablice wartoci centylowych wskanika BMI ...................................................
15
15
15
15
15
16
16
17
19
20
20
21
21
22
26
3
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin