Richard Dawkins The Root of All Evil (część-2) The Virus of Faith.txt

(42 KB) Pobierz
0:00:07 Jak wyja�ni� tajemnice �ycia?
0:00:12 Nauka obali�a stare mity religijne o tym,
0:00:16 jak �ycie powsta�o.
0:00:22 Niemniej ci, kt�rzy wyznaj� judaizm, chrze�cija�stwo czy islam,
0:00:25 nadal wol� ignorowa� rozum
0:00:28 i wierzy� w swojego nie daj�cego si� udowodni� stw�rc�.
0:00:50 S�dzi�em, �e nauka wypycha wiar� religijn�,
0:00:54 ale myli�em si�.
0:00:56 Jak najdalsza od pokonania, wojownicza wiara
0:00:58 jest na ca�ym �wiecie w natarciu,
0:01:00 ze swoimi straszliwymi konsekwencjami.
0:01:08 Jako naukowca coraz bardziej niepokoi mnie to,
0:01:11 �e wiara podminowuje nauk�.
0:01:15 Jest to co�, czemu musimy przeciwdzia�a�,
0:01:16 poniewa� irracjonalna wiara nap�dza
0:01:18 mordercz� nietolerancj� na ca�ym �wiecie.
0:01:22 W tym programie chc� zbada� dwa kolejne problemy, jakich nastr�cza religia.
0:01:27 S�dz�, �e mo�e ona prowadzi� do wypaczonej i nieust�pliwej moralno�ci,
0:01:31 jak r�wnie� bardzo niepokoi mnie religijna indoktrynacja dzieci.
0:01:37 Chc� pokaza�, �e wiara dzia�a jak wirus,
0:01:40 kt�ry atakuje m�odych
0:01:42 i zaka�a ich pokolenie za pokoleniem.
0:01:45 Wierz� w dawc� praw,
0:01:47 w Boga w�a�nie tutaj,
0:01:49 nie gdzie� tam z ty�u, ale tutaj i teraz.
0:01:52 Chc� zapyta�, czy w szko�ach
0:01:54 nale�y naucza� starych mitologii jako prawdy.
0:01:57 Profesorze Dawkins, bardzo mi pan imponuje,
0:02:00 nowy Mesjasz,
0:02:02 i doceniam pana pragnienie zbawienia �wiata...
0:02:06 Pora zakwestionowa� zn�canie si� nad niewinno�ci� dzieci�stwa
0:02:09 przes�dami o piekle, ogniu i pot�pieniu.
0:02:13 Wola�bym, �eby zrozumia�o, �e piek�o to miejsce,
0:02:18 do kt�rego w �adnym wypadku nie chcia�oby trafi�.
0:02:25 I chc� pokaza�, �e korzenie w pismach �wi�tych
0:02:28 gmachu moralnego judeo-chrze�cija�stwa
0:02:30 s� okrutne i brutalne.
0:02:39 Jak to jest mo�liwe, �e w XXI wieku czcimy ksi��k�,
0:02:42 kt�ra co� takiego zawiera?
0:02:47 Nauka rozwa�a dowody i posuwa si� naprz�d.
0:02:50 Religia zwi�zana jest wiar� dla samej wiary.
0:02:54 Jest to szkodliwe dla naszych dzieci
0:02:56 i jest szkodliwe dla nas.
0:02:59 �r�d�o wszelkiego z�a?
0:03:07 W pomy�le szk� religijnych jest co� niezmiernie dziwnego.
0:03:13 Gdyby�my nie byli do tego przyzwyczajeni przez wieki takich praktyk,
0:03:16 uznaliby�my to za absurdalne.
0:03:20 Wirus wiary
0:03:30 Edukacja religijna okazuje si� g��boko szkodliwa.
0:03:34 Pozostawia po sobie straszliwe dziedzictwo.
0:03:41 Jak si� nad tym zastanowi�, to czy nie jest dziwaczne,
0:03:43 �e automatycznie oznaczamy male�kie dziecko
0:03:46 religi� jego rodzic�w?
0:03:54 To s� �ydowskie dzieci.
0:03:55 W innej cz�ci Jerozolimy widzimy muzu�ma�skie dzieci.
0:04:00 W Irlandii P�nocnej mamy dzieci katolickie i dzieci protestanckie
0:04:03 A wszystkie chodz� do odr�bnych szk�.
0:04:07 Co jednak jest tak wyj�tkowego w religii,
0:04:10 �e pozwala si� jej na oznaczanie ma�ych dzieci
0:04:12 jako katolik�w czy protestant�w, �yd�w czy muzu�man�w?
0:04:17 Nikt nie poklasyfikowa�by dzieci wed�ug partii politycznych,
0:04:19 kt�re popieraj� ich rodzice,
0:04:21 i nikt nie nazywa�by ich torysami czy laburzystami.
0:04:24 Zgadzamy si�, �e s� za ma�e, by wiedzie�,
0:04:26 jakie s� ich pogl�dy polityczne
0:04:28 Dlaczego wi�c to samo nie dotyczy ich pogl�d�w
0:04:30 na kosmos i miejsce ludzko�ci w kosmosie?
0:04:34 W ewolucji biologicznej
0:04:35 gatunek dzieli si� pocz�tkowo geograficznie,
0:04:38 istnieje pocz�tkowa separacja
0:04:41 mi�dzy dwoma podgatunkami.
0:04:44 Potem oddalaj� si� od siebie genetycznie.
0:04:47 Nie ma ju� d�u�ej przep�ywu gen�w mi�dzy tymi grupami,
0:04:50 a wi�c staj� si� odr�bnymi gatunkami.
0:04:52 Jest to dziel�ca si�a
0:04:55 Edukacja religijna dzia�a w podobny spos�b.
0:04:59 Dzieci s� pocz�tkowo odizolowane od siebie
0:05:02 ze wzgl�du na wiar� swoich rodzic�w.
0:05:04 Potem ustawicznie wpaja si� im te r�nice
0:05:08 i rozpoczynaj� swoj� drog� �yciow�
0:05:10 po przeciwstawnych trajektoriach
0:05:13 Zach�ca si� takie podzia�y,
0:05:15 nie tylko w dalekim Izraelu,
0:05:17 ale tu� pod naszymi nosami,
0:05:19 na przyk�ad w Irlandii P�nocnej czy w Londynie
0:05:22 W p�nocnym Londynie
0:05:24 spo�eczno�� chasyd�w jest najwi�ksza po Izraelu i Nowym Jorku
0:05:28 Tutaj podzia�y religijne doprowadzone s� do kra�cowo�ci
0:05:34 Ci ultraortodoksyjni �ydzi zawieraj� ma��e�stwa
0:05:36 tylko w ramach w�asnej sekty.
0:05:38 Telewizja jest �le widziana
0:05:40 i oczywi�cie dzieci ucz�szczaj�
0:05:41 wy��cznie do szk� religijnych
0:05:43 Zamkni�to wszystkie drogi dla wp�yw�w zewn�trznych,
0:05:46 kt�re mog�yby je przekona�,
0:05:48 by zerkn�� na zewn�trz w�asnej spo�eczno�ci
0:05:53 Poszed�em zobaczy�,
0:05:55 dlaczego te dzieci podlegaj� segregacji
0:05:57 i czy ich kultura pozwala im otworzy� umys�y na rzeczywisto��
0:06:04 Rabinie Gluck, jestem Richard Dawkins, jak si� pan ma?
0:06:06 Mi�o pana spotka�,
0:06:08 prosz� wej��.
0:06:10 Dzi�kuj�.
0:06:13 Rabin Gluck jest urodzony i wychowany w Londynie.
0:06:15 Ale nie �atwo to odgadn��.
0:06:17 Jego akcent jest �wiadectwem izolacji tej sekty religijnej
0:06:22 Dlaczego dzieci maj� by� ofiarami dawnej tradycji,
0:06:26 w kt�rej zdarzy�o im si� urodzi�,
0:06:28 zamiast m�c wybiera� samemu
0:06:30 dzi�ki mo�liwo�ci zobaczenia wszystkich dost�pnych dowod�w?
0:06:33 Wszyscy jeste�my do pewnego stopnia
0:06:36 produktami naszego �rodowiska
0:06:41 Nie ma niczego takiego jak cz�owiek �yj�cy w pr�ni
0:06:45 Wp�ywaj� na nas rodzice i rodziny
0:06:47 Ale r�wnocze�nie mamy wyb�r
0:06:49 pozostania albo nie.
0:06:52 S�dz�, �e dla mniejszo�ci wa�ne jest posiadanie przestrzeni,
0:06:58 w kt�rej mo�e si� wyrazi�,
0:07:00 w kt�rej mo�e si� o sobie dowiedzie�
0:07:02 Jak zachowa� obyczaje, tradycj�, histori�
0:07:06 bez narzucania dzieciom
0:07:11 pogl�d�w o wszech�wiecie,
0:07:13 o kt�rych wsp�czesna nauka m�wi, �e s� po prostu fa�szywe?
0:07:15 Powiedzia�bym,
0:07:16 �e narzucenie �ydowi czegokolwiek
0:07:19 jest niemo�liwe.
0:07:20 Powiedzia�bym, �e jest to naukowo niemo�liwe.
0:07:22 Wierzymy, �e B�g stworzy� �wiat w ci�gu sze�ciu dni.
0:07:26 Wiemy o ewolucji. Ka�dy �yd wie o ewolucji,
0:07:30 my�la� o niej i bada� j�.
0:07:32 A kiedy patrzy na ewolucj�, my�li:
0:07:34 "co tu si� dzieje?"
0:07:36 Jak wiele dzieci, kt�re przesz�y przez wasz system szkolny,
0:07:42 akceptuje ewolucj�?
0:07:47 My�l�, �e wi�kszo�� nie wierzy w ewolucj�.
0:07:53 Ale r�wnocze�nie to nie jest tak, �e nie wierz�,
0:07:55 bo nie wiedz� o ewolucji
0:07:57 Zdaje pan sobie spraw� z tego,
0:08:00 �e uczono je, i� ca�y �wiat zacz�� si� po tym,
0:08:03 co archeolodzy uznaj� za pocz�tki rolnictwa?
0:08:08 Chodzi mi o to, �e te dzieci s� wychowywane
0:08:10 w bardzo wypaczonej wizji �wiata.
0:08:17 Mog� to tylko nazwa� antyedukacj�.
0:08:20 Nie podobaj� mi si� zwroty
0:08:23 "wypaczony" i "antyedukacja".
0:08:26 Judaizm ma swoj� tradycj�.
0:08:29 S�dz�, �e r�ni naukowcy maj� swoje tradycje.
0:08:34 To nadal jest tylko teoria ewolucji.
0:08:36 Tak jest nazywana, ale w bardzo technicznym sensie
0:08:37 Niemniej tak w�a�nie jest nazywana.
0:08:41 Nie nazywa si� "prawo ewolucji".
0:08:42 Nazwa�bym to "faktem ewolucji".
0:08:46 Jest pan wierz�cym fundamentalist�.
0:08:47 Nie, nie jestem wierz�cym fundamentalist�.
0:08:49 Wiek Ziemi obliczany na pi�� tysi�cy lat, to
0:08:51 przepraszam rebe, to �mieszne
0:08:55 Oczywi�cie rabin Gluck ma racj�,
0:08:57 �e wa�ne jest, by�my si� dowiedzieli o naszym pochodzeniu.
0:09:00 Niepokoi mnie jednak, �e aby to osi�gn��,
0:09:03 obarcza si� te niewinne dzieci oczywistymi fa�szami.
0:09:09 I nie jest to tylko problem �ydowskiej mniejszo�ci.
0:09:14 Wzrasta nacisk ze strony innych szk� religijnych,
0:09:18 by naukowe fakty stawia� na r�wni
0:09:20 z prymitywnymi mitami dotycz�cymi stworzenia �wiata.
0:09:23 Dlaczego po prostu na lekcjach nauk �cis�ych i przyrodniczych
0:09:25 nie mog� uczy� nauk �cis�ych i przyrodniczych?
0:09:27 To jest prawda, poniewa� stoj� za ni� dowody.
0:09:30 No c�, nie m�wimy tego.
0:09:31 M�wimy: "D��ymy do prawdy,
0:09:33 a w miar� zdobywania nowych dowod�w udoskonalamy j�".
0:09:36 A wtedy Jezus m�wi: "Ja jestem prawd�"
0:09:52 �yjemy w cieniu inspirowanego przez religi� terroru,
0:09:55 w epoce, w kt�rej naukowcy dobitnie pokazali,
0:09:58 �e przes�dy religijne s� fa�szywe.
0:10:08 A jednak ta w�a�nie dziwaczna anomalia
0:10:10 stoi przed coraz wi�ksz� liczb� szk�
0:10:12 i nabiera si�y w naszym systemie edukacyjnym
0:10:15 przy aktywnym poparciu rz�du Tony'ego Blaira.
0:10:19 W Wielkiej Brytanii ju� jest siedem tysi�cy szk� religijnych,
0:10:23 rz�dowa reforma zach�ca powstawanie wielu innych.
0:10:26 Oczekuje si�, �e ponad po�owa nowych "akademii miejskich"
0:10:29 b�dzie sponsorowana przez organizacje religijne.
0:10:48 Najbardziej niepokoj�ca jest nowa fala
0:10:50 prywatnych szk� ewangelicznych,
0:10:53 kt�re adoptuj� program ACE ameryka�skich baptyst�w,
0:10:56 wzmagaj�c edukacj� chrze�cija�sk�.
0:10:59 By� pan w takiej szkole?
0:11:00 Nie.
0:11:04 Chrze�cija�skie nauczanie
0:11:07 przemyca z powrotem religijne przes�dy do nauki
0:11:10 Je�li chce pan by� niegrzeczny,
0:11:12 powie pan, �e to wkuwanie programu.
0:11:14 Gdyby chcia� pan by� uprzejmy,
0:11:16 powiedzia�by pan, �e to indywidualne instrukcje nauczania.
0:11:18 I tak jest naprawd�:
0:11:20 ka�dy uczy si� do pewnego stopnia sam,
0:11:22 co oczywi�cie musi by� modyfikowane
0:11:24 przez nadz�r doros�ego i tak dalej.
0:11:38 Przejrza�em broszur� z programem nauk �cis�ych i przyrodniczych.
0:11:41 �atwo by�o zauwa�y�,
0:11:43 �e B�g lub Jezus wyst�powali na ka�dej niemal stronie.
0:11:45 Nie mamy w szkole nauczania religii,
0:11:50 poniewa� jest to cz��...
0:11:51 Bo tego nie potrzebujecie.
0:11:52 Oczywi�cie, �e nie potrzebujemy.
0:11:55 W jednej cz�ci tego budynku
0:11:57 zaskoczy� mnie widok czego�,
0:11:5...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin