maj2008.doc

(104 KB) Pobierz

5 – 9 maja 2008 r.

Temat kompleksowy: „Poznajemy las

Cele ogólne:

- poszerzanie wiedzy na temat roślin i zwierząt spotykanych w otoczeniu przedszkola – las.

 

Temat i cel dnia

Formy aktywności dzieci

Cele szczegółowe i obszary edukacyjne wg Podstawy Programowej

Cele operacyjne

„W lesie” – wzbudzanie zainteresowania obrazem.

1.       „Las” – praca z obrazkiem.

2.       „Wycieczka do lasu” – opowieść ruchowa.

3.       „Dzieci i drzewa” – zabawa ruchowa.

Zaznajomienie z nowym środowiskiem przyrodniczym.

Kształcenie spostrzegawczości wzrokowej.

Rozwijanie wyobraźni oraz wyczucia przestrzeni.

(I/4,8,11,13)

Dziecko rozumie znaczenie pojęcia „las”.

„Dźwięki lasu” – umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń.

1.       „Co słychać w lesie?” – zagadki słuchowe.

2.       „Wiatr w lesie” – improwizacja ruchowa oraz zabawa ortofoniczna.

Zajęcia dodatkowe:

              - Religia

              - Rytmika

Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach dźwiękonaśladowczych (szsz, sss, szu).

Kształcenie wrażliwości słuchowej.

(I/11,13;II/1,8,9)

Dziecko rozpoznaje i nazywa niektóre dźwięki słyszane w lesie (szum wiatru w konarach drzew, kukanie kukułki, stukanie dzięcioła).

„Leśne zwierzęta” – tworzenie sytuacji doskonalących pamięć i umiejętność skupienia uwagi na rzeczach.

1.       „Kto w lesie mieszka” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego.

2.       „Mieszkańcy lasu” – zabawa dydaktyczna inspirowana wierszem.

3.       „Zaczarowane zwierzęta” – zabawa ruchowa (twórcza).

Wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie.

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego; ćwiczenie pamięci.

(I/4,8,13;II/2)

Dziecko zna niektóre zwierzęta mieszkające w lesie.

„Dzięcioł – mieszkaniec lasu” – wzbudzanie zainteresowania obrazem.

1.       „Dzięcioł” – praca z obrazkiem.

2.       „Dzięcioł” – słuchanie wiersza M. Kownackiej.

3.       „Zabawa z dzięciołem” – zabawa językowa (rytmizacja tekstu).

Zajęcia dodatkowe:

              - Rytmika

Poznanie wyglądu i zwyczajów dzięcioła.

Kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej (sylaby). Kształcenie poczucia rytmu – rytmizacja tekstu.

(I/4,8,11,13)

Dziecko rozpoznaje dzięcioła spośród innych ptaków.

„Spacerkiem po lesie” – wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej.

1.       „Może zobaczymy” – słuchanie wiersza M. Bechlerowej.

2.       „Jak zachować się w lesie?” – rozmowa.

3.       Wyjście do lasu.

Zajęcia dodatkowe:

              - Religia

Kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych.

Wdrażanie do właściwego zachowania podczas spaceru po lesie.

(I/1,13;II/7;III/4,5)

Dziecko stosuje się do zasad obowiązujących podczas spaceru po lesie.

 

,,Kto w lesie mieszka” Cz. Janczarski

Miło jest chodzić po leśnych ścieżkach.

A wiecie, dzieci, kto w lesie mieszka?

Mieszka tu sarna, co biega prędko.

Nie bój się dzieci zgrabna sarenko!

A tu widzicie rudego liska.

Potrząsa kitą, oczami błyska.

Ten ptak wesoły to sroczka miła.

Co w bajce dzieciom kaszkę warzyła.

Zajączek skubie trawy i zioła.

Ujrzał na drzewie pstrego dzięcioła.

Kukułka kuka daleko blisko……

Jeż w suchych liściach ma legowisko

W lipowej dziupli wiewiórka mieszka.

Poproście, może da wam orzeszka

Sowa dzień cały drzemała smacznie.

A teraz, w nocy polować zacznie

 

„Dzięcioł” M. Kownacka

Stuk, puk!... Stuk, puk!...

- Kto tam stuka?

- To ja, korników szukam!...

- A pobawisz się z nami?

- Z chęcią.

- A jak się nazywasz?

- Dzięcioł.

- Dzięciole, dzięciole z czapeczką na czole,

zaprasza cię ładnie nasze przedszkole.

 

„Może zobaczymy” M. Bechlerowa

Idźmy leśną ścieżką cicho, cichuteńko,

Może zobaczymy sarniątko z sarenką.

Może zobaczymy wiewióreczkę małą,

Jak wesoło skacze z gałązki na gałąź.

I niechaj nikt w lesie nie gwiżdże, nie woła –

Może usłyszymy pukanie dzięcioła.

 


12 – 21 maja 2008 r.

Temat kompleksowy: „Majowa łąka”

Cele ogólne:

- wzbogacenie wiedzy dzieci na temat życia zwierząt i roślin na łąkach w okresie wiosennym.

 

Temat i cel dnia

Formy aktywności dzieci

Cele szczegółowe i obszary edukacyjne wg Podstawy Programowej

Cele operacyjne

„Na łące” – wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej.

1.       „Wiosenna łąka” – rozmowa przy ilustracji.

2.       „Spacer po łące” – opowieść ruchowa.

3.       „Kolorowa łąka” – rysowanie kredkami..

Zapoznanie z roślinnością i zwierzętami charakterystycznymi dla środowiska łąki.

Rozwijanie sprawności językowych – tworzenie krótkich wypowiedzi na określony temat.

Wdrażanie do uważnego słuchania kolegów i cierpliwego oczekiwania na swoją kolej.

(I/4,5,8,11,13;II/1,8,9;III/4,5,7)

Dziecko rozumie znaczenie pojęcia łąka.

„Motyle nad łąką” – wzbudzanie zainteresowań obrazem.

1.       „Motyle nad łąką” – praca z obrazkiem.

2.       „Motyle i kwiaty” – zabawa ruchowa.

3.       „Najpiękniejsze motyle” – kolorowanie obrazka.

Zajęcia dodatkowe:

              - Religia

              - Rytmika

Zapoznanie z wyglądem motyla; zwrócenie uwagi na różnorodność ubarwienia w zależności od gatunku.

Kształcenie sprawności analizatora wzrokowego – dostrzeganie różnic w wyglądzie motyli.

Rozwijanie wrażliwości estetycznej podczas kolorowania skrzydeł motyla (użycie „wesołych”, „żywych” barw, dokładne kolorowanie powierzchni).

(I/1,4,8,13;II/1,2,8,9;IV/5)

Dziecko zna budowę motyla.

„Kolorowe motyle” stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów.

1.       „Kolorowe motyle” – zabawa dydaktyczna.

2.       „Znajdź swoją parę” – zabawa dydaktyczno-ruchowa.

3.       „Kolorowe wzory” – układanie kompozycji z kolorowych kół na skrzydłach motyla.

Rozumienie pojęć: takie same, tak samo.

Manipulowanie figurami geometrycznymi bez konieczności ich nazywania. Utrwalenie znajomości kolorów.

Ćwiczenie spostrzegawczości.

Wdrażanie do sprawnego posługiwania się klejem.

(I/4,6;II/1,2,3,4,8)

Dziecko tworzy pary na rozumiejąc pojęcie taki sam.

„Motyle i kwiaty” – umożliwienie dziecku porównywania liczb i liczenia.

1.       Każdy motyl ma swój kwiatek” – zabawa matematyczna.

2.       „Motyle i kwiaty” – zabawa ruchowa.

3.       „Barwne motyle” – praca plastyczna (odbijanie dłoni farbą).

Zajęcia dodatkowe:

              - Rytmika

Doskonalenie umiejętności przeliczania oraz umiejętności określania i porównywania liczebności zbiorów. Używanie określeń: więcej, mniej, tyle samo.

Rozwijanie sprawności manualnej.

(I/1,4;II/1,5,9,10)

Dziecko właściwie używa pojęć tyle samo, więcej, mniej.

„Zawody na łące” – uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań

1.       „Zawody na łące” – opowiadanie nauczycielki według własnego pomysłu:

2....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin