5 – 9 maja 2008 r.
Temat kompleksowy: „Poznajemy las”
Cele ogólne:
- poszerzanie wiedzy na temat roślin i zwierząt spotykanych w otoczeniu przedszkola – las.
Temat i cel dnia
Formy aktywności dzieci
Cele szczegółowe i obszary edukacyjne wg Podstawy Programowej
Cele operacyjne
„W lesie” – wzbudzanie zainteresowania obrazem.
1. „Las” – praca z obrazkiem.
2. „Wycieczka do lasu” – opowieść ruchowa.
3. „Dzieci i drzewa” – zabawa ruchowa.
Zaznajomienie z nowym środowiskiem przyrodniczym.
Kształcenie spostrzegawczości wzrokowej.
Rozwijanie wyobraźni oraz wyczucia przestrzeni.
(I/4,8,11,13)
Dziecko rozumie znaczenie pojęcia „las”.
„Dźwięki lasu” – umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń.
1. „Co słychać w lesie?” – zagadki słuchowe.
2. „Wiatr w lesie” – improwizacja ruchowa oraz zabawa ortofoniczna.
Zajęcia dodatkowe:
- Religia
- Rytmika
Ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach dźwiękonaśladowczych (szsz, sss, szu).
Kształcenie wrażliwości słuchowej.
(I/11,13;II/1,8,9)
Dziecko rozpoznaje i nazywa niektóre dźwięki słyszane w lesie (szum wiatru w konarach drzew, kukanie kukułki, stukanie dzięcioła).
„Leśne zwierzęta” – tworzenie sytuacji doskonalących pamięć i umiejętność skupienia uwagi na rzeczach.
1. „Kto w lesie mieszka” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego.
2. „Mieszkańcy lasu” – zabawa dydaktyczna inspirowana wierszem.
3. „Zaczarowane zwierzęta” – zabawa ruchowa (twórcza).
Wzbogacenie wiedzy na temat zwierząt żyjących w lesie.
Kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego; ćwiczenie pamięci.
(I/4,8,13;II/2)
Dziecko zna niektóre zwierzęta mieszkające w lesie.
„Dzięcioł – mieszkaniec lasu” – wzbudzanie zainteresowania obrazem.
1. „Dzięcioł” – praca z obrazkiem.
2. „Dzięcioł” – słuchanie wiersza M. Kownackiej.
3. „Zabawa z dzięciołem” – zabawa językowa (rytmizacja tekstu).
Poznanie wyglądu i zwyczajów dzięcioła.
Kształcenie umiejętności analizy i syntezy słuchowej (sylaby). Kształcenie poczucia rytmu – rytmizacja tekstu.
Dziecko rozpoznaje dzięcioła spośród innych ptaków.
„Spacerkiem po lesie” – wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznania rzeczywistości przyrodniczej.
1. „Może zobaczymy” – słuchanie wiersza M. Bechlerowej.
2. „Jak zachować się w lesie?” – rozmowa.
3. Wyjście do lasu.
Kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
Wdrażanie do właściwego zachowania podczas spaceru po lesie.
(I/1,13;II/7;III/4,5)
Dziecko stosuje się do zasad obowiązujących podczas spaceru po lesie.
,,Kto w lesie mieszka” Cz. Janczarski
Miło jest chodzić po leśnych ścieżkach.
A wiecie, dzieci, kto w lesie mieszka?
Mieszka tu sarna, co biega prędko.
Nie bój się dzieci zgrabna sarenko!
A tu widzicie rudego liska.
Potrząsa kitą, oczami błyska.
Ten ptak wesoły to sroczka miła.
Co w bajce dzieciom kaszkę warzyła.
Zajączek skubie trawy i zioła.
Ujrzał na drzewie pstrego dzięcioła.
Kukułka kuka daleko blisko……
Jeż w suchych liściach ma legowisko
W lipowej dziupli wiewiórka mieszka.
Poproście, może da wam orzeszka
Sowa dzień cały drzemała smacznie.
A teraz, w nocy polować zacznie
„Dzięcioł” M. Kownacka
Stuk, puk!... Stuk, puk!...
- Kto tam stuka?
- To ja, korników szukam!...
- A pobawisz się z nami?
- Z chęcią.
- A jak się nazywasz?
- Dzięcioł.
- Dzięciole, dzięciole z czapeczką na czole,
zaprasza cię ładnie nasze przedszkole.
„Może zobaczymy” M. Bechlerowa
Idźmy leśną ścieżką cicho, cichuteńko,
Może zobaczymy sarniątko z sarenką.
Może zobaczymy wiewióreczkę małą,
Jak wesoło skacze z gałązki na gałąź.
I niechaj nikt w lesie nie gwiżdże, nie woła –
Może usłyszymy pukanie dzięcioła.
12 – 21 maja 2008 r.
Temat kompleksowy: „Majowa łąka”
- wzbogacenie wiedzy dzieci na temat życia zwierząt i roślin na łąkach w okresie wiosennym.
„Na łące” – wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej.
1. „Wiosenna łąka” – rozmowa przy ilustracji.
2. „Spacer po łące” – opowieść ruchowa.
3. „Kolorowa łąka” – rysowanie kredkami..
Zapoznanie z roślinnością i zwierzętami charakterystycznymi dla środowiska łąki.
Rozwijanie sprawności językowych – tworzenie krótkich wypowiedzi na określony temat.
Wdrażanie do uważnego słuchania kolegów i cierpliwego oczekiwania na swoją kolej.
(I/4,5,8,11,13;II/1,8,9;III/4,5,7)
Dziecko rozumie znaczenie pojęcia łąka.
„Motyle nad łąką” – wzbudzanie zainteresowań obrazem.
1. „Motyle nad łąką” – praca z obrazkiem.
2. „Motyle i kwiaty” – zabawa ruchowa.
3. „Najpiękniejsze motyle” – kolorowanie obrazka.
Zapoznanie z wyglądem motyla; zwrócenie uwagi na różnorodność ubarwienia w zależności od gatunku.
Kształcenie sprawności analizatora wzrokowego – dostrzeganie różnic w wyglądzie motyli.
Rozwijanie wrażliwości estetycznej podczas kolorowania skrzydeł motyla (użycie „wesołych”, „żywych” barw, dokładne kolorowanie powierzchni).
(I/1,4,8,13;II/1,2,8,9;IV/5)
Dziecko zna budowę motyla.
„Kolorowe motyle” – stwarzanie okazji do klasyfikowania i porządkowania przedmiotów.
1. „Kolorowe motyle” – zabawa dydaktyczna.
2. „Znajdź swoją parę” – zabawa dydaktyczno-ruchowa.
3. „Kolorowe wzory” – układanie kompozycji z kolorowych kół na skrzydłach motyla.
Rozumienie pojęć: takie same, tak samo.
Manipulowanie figurami geometrycznymi bez konieczności ich nazywania. Utrwalenie znajomości kolorów.
Ćwiczenie spostrzegawczości.
Wdrażanie do sprawnego posługiwania się klejem.
(I/4,6;II/1,2,3,4,8)
Dziecko tworzy pary na rozumiejąc pojęcie taki sam.
„Motyle i kwiaty” – umożliwienie dziecku porównywania liczb i liczenia.
1. „Każdy motyl ma swój kwiatek” – zabawa matematyczna.
3. „Barwne motyle” – praca plastyczna (odbijanie dłoni farbą).
Doskonalenie umiejętności przeliczania oraz umiejętności określania i porównywania liczebności zbiorów. Używanie określeń: więcej, mniej, tyle samo.
Rozwijanie sprawności manualnej.
(I/1,4;II/1,5,9,10)
Dziecko właściwie używa pojęć tyle samo, więcej, mniej.
„Zawody na łące” – uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań
1. „Zawody na łące” – opowiadanie nauczycielki według własnego pomysłu:
2....
ANNAK911