Propozycje ćwiczeń percepcji i pamięci wzrokowej oraz
koordynacji wzrokowo – ruchowej.
Percepcja wzrokowa -jest zdolnością spostrzegania i rozpoznawania rzeczywistości, umiejętności jej interpretowania, a także rozróżniania abstrakcyjnych symboli graficznych (np. figur geometrycznych, liter, cyfr).
Obserwacja
· dokładna obserwacja bliższego i dalszego otoczenia, dostrzeganie różnic, określanie ich, np. obserwacja kolejno występujących po sobie pór roku, dostrzeganie zmian w zachowaniu ludzi i zwierząt, w przyrodzie;
· rozpoznawanie i wskazywanie wybranych przez drugą osobę figur, symboli, znaków, np. pokaż znaki drogowe w kształcie trójkąta, pokaż przedmioty w kształcie litery "o" itd.;
· obserwacja i naśladowanie ruchem wskazanego przez druga osobę kształtu, np. stań tak by twoja postać przedstawiała literę "t";
· obserwacja układów figur, znaków, symboli i dostrzeganie zmian lub nieprawidłowości.
Wyszukiwanie
· wyszukiwanie takich samych symboli graficznych (figur, liter, cyfr) w otaczającej dziecko rzeczywistości, na materiale proponowanym przez dorosłego;
· wyszukiwanie par figur, liter, cyfr;
· wyszukiwanie obrazków do wybranej litery, np. litera "k" - rysunek kota;
· wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach, loteryjkach, układankach, dominach, w tle obrazka, w tekście;
· wyszukiwanie symboli graficznych nienależących do podanego zbioru;
· wyszukiwanie ukrytych na obrazkach figur, znaków, symboli;
· wyszukiwanie symboli graficznych w plątaninach graficznych, labiryntach;
· wyszukiwanie ze zbioru różnych sylab, wyrazów pozornie podobnych -niepasujących do grupy;
· wyszukiwanie różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie.
Układanie wybranych symboli graficznych
· układanie symboli graficznych według wzoru, z pamięci, bez wzoru;
· układanie figur, liter, cyfr z części według wzoru, na wzorze, bez wzoru;
· układanie symboli graficznych z elementów przyrodniczych, patyczków;
· domina z figur, literowe, (układane w taki sposób, aby sąsiadujące symbole były identyczne);
· układanie symboli graficznych według poleceń (np. na górze, na dole);
· domina, loteryjki wyrazowe (układane w taki sposób, aby ostatnia litera pierwszego wyrazu była identyczna jak pierwsza litera wyrazu następnego);
· rozsypanki sylabowe - układanie wyrazów z sylab;
· rozsypanki wyrazowe - układanie zdań z wyrazów.
Wyodrębnianie
· wyodrębnianie całości z tła (ukryte figury, litery, cyfry);
· wyodrębnianie liter w wyrazach.
Różnicowanie
· różnicowanie i układanie według różnych kryteriów: wielkości, kształtu, koloru, kierunku i położenia;
· różnicowanie obrazków pozornie takich samych;
· różnicowanie liter o podobnym kształcie (np. n - u, p - b - d);
· różnicowanie kształtów literopodobnych.
Segregowanie
· segregowanie wybranych symboli graficznych według zaproponowanego kryterium (np. kształtu, wielkości, elementów składowych liter: litery z brzuszkami, liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi);
· segregowanie wyrazów o takiej samej liczbie liter,
· segregowanie wyrazów z samogłoską, spółgłoską: w nagłosie (na początku), wygłosie (na końcu).
Porównywanie i uzupełnianie wskazanych symboli graficznych
· porównywanie par obrazków, wskazywanie podobieństw i różnic;
· porównywanie par wyrazów, wskazywanie i nazywanie różniących je liter;
· uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach, obrazkach;
· uzupełnianie kształtów złożonych przez łączenie punktów, zamalowywanie, zakreślanie, kolorowanie pól oznaczonych symbolem;
· uzupełnianie szlaczków przez dorysowywanie odpowiednich znaków;
· uzupełnianie ciągów literowych według wzorów;
· uzupełnianie zdań z lukami (wyszukiwanie brakujących wyrazów z rozsypanki)
· uzupełnianie w wyrazach brakujących liter, sylab.
Odwzorowywanie
· kalkowanie, kolorowanie i graficzne przedstawianie szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów;
· odwzorowywanie figur, cyfr, liter - na wzorze, obok wzoru, zgodnie z zapamiętanym wzorem, bez wzoru.
Czytanie
· całościowe czytanie wyrazów (z rozsypanki wyrazowej i zdaniowej);
· samodzielne układanie i odczytywanie zdań z rozsypanek;
· samodzielne czytanie prostych tekstów.
Opracowała mgr Aneta Loranty-Pacek
aaanneettkkaaa