pisemny_jezyk_obcy.pdf

(3106 KB) Pobierz
20854838 UNPDF
Biuletyn maturalny
Aleksandra BartmaÄska
Dorota Obidniak
Centralna Komisja
Egzaminacyjna
publikacja wsp¸finansowana
przez Europejski Fundusz Spo¸eczny
20854838.004.png
Autor biuletynu: Aleksandra BartmaÄska, Dorota Obidniak
Autor opracowania graficznego: Maja Chmura (majachmura@wp.pl)
Redaktor merytoryczny cyklu: Joanna Dziedzic
Redaktor z ramienia CKE: Lucyna Grabowska
Redaktor j«zykowy: Renata Frtczak
Redaktor techniczny: Stefan Drobner
Stan prawny na dzieÄ 1 grudnia 2005 r.
Wydawca: Centralna Komisja Egzaminacyjna
Warszawa 2006
ISBN 83-7400-204-2
üamanie tekstu:
Trzecie Oko S.C. (trzecieoko@q.pl)
 
S PIS TRE æ CI
Drogie Uczennice i drodzy Uczniowie!
Egzamin z j«zyka obcego sk¸ada si« z dwch cz«æci, dlatego opracowa¸yæmy dwa poradniki,
uznajc takie rozwizanie za bardziej praktyczne i przyjazne. Pami«tajcie jednak, ýe ksiýeczki te
wzajemnie si« uzupe¸niaj. Oznacza to, ýe niektre informacje, na przyk¸ad odnoszce si« do
strategii uczenia si« lub planowania pracy, s uniwersalne, dotycz i egzaminu pisemnego, i ust-
nego. Zalecamy wam wi«c przeczytanie obu poradnikw, zanim podejmiecie decyzj« o poziomie
egzaminu i przystpicie do przygotowaÄ.
Z broszury, ktr trzymacie w r«ce, dowiecie si«, jak przebiega egzamin pisemny i wed¸ug
jakich kryteriw oceniane b«d wasze prace. Zamieæci¸yæmy tu takýe kilka praktycznych
wskazwek, co i jak wiczy, aby bez wi«kszego stresu i poprawnie wykona zamieszczone w ar-
kuszach zadania.
W poszczeglnych rozdzia¸ach i w za¸czniku znajdziecie przyk¸ady autentycznych prac ma-
turalnych wraz z uwagami egzaminatorw. Wybr j«zykw obcych przy egzaminie maturalnym
w 2005 roku 1) sprawi¸, ýe podajc przyk¸ady zadaÄ lub prac egzaminacyjnych si«ga¸yæmy szczegl-
nie cz«sto po przyk¸ady z j«zyka angielskiego.
Do nauki j«zyka obcego przywizuje si« w Europie coraz wi«ksz wag«. W poradniku doty-
czcym egzaminu ustnego przedstawi¸yæmy kilka waýnych dokumentw, ktrymi pos¸ugiwa si«
b«d, a w zasadzie juý si« pos¸uguj, studenci i pracownicy w krajach Unii Europejskiej oraz
paÄstwach naleýcych do Rady Europy. Zach«camy zatem ponownie do przemyælanego wyboru
poziomu egzaminu maturalnego, aby trudy poniesione przy przygotowywaniu si« do niego,
przynios¸y wam korzyæci takýe w przysz¸oæci.
W latach 70. amerykaÄski naukowiec K. S. Goodman zrewolucjonizowa¸ myælenie o naucza-
niu j«zyka ojczystego, co wp¸yn«¸o takýe na koncepcje nauczania j«zykw obcych. Twierdzi¸, ýe ã(...)
nauka j«zyka jest prosta, jeæli jest ca¸oæciowa, rzeczywista i praktyczna; jeæli ma sens i jest przy-
datna; jeæli odbywa si« w kontekæcie uýywania j«zyka, jeýeli uczeÄ postanowi z niego w pe¸ni sko-
rzysta. J«zyk jest dobrem osobistym i spo¸ecznym, wyp¸ywa z wewn«trznej potrzeby komunikacji
z otoczeniem, a kszta¸tuj go zewn«trzne normy spo¸eczneÓ.
Zastanwcie si« nad jego opini i sprbujcie odpowiedzie sobie na pytania: jaki sens mia¸a
dla was nauka j«zyka obcego, jak znajomoæ tego j«zyka traktujecie i jak chcecie j wykorzysta
w przysz¸oæci.
ûyczymy wam trafnych decyzji i sukcesw!
Autorki
1)
Procent zdajcych j«zyk angielski na maturze z j«zyka obcego Ð 76,1%, j«zyk niemiecki Ð 16,7%, j«zyk rosyjski Ð 5,4%, j«zyk francuski Ð 1,6%, inne j«zyki Ð 0,2%.
3
20854838.005.png
Cz«æ I. Egzaminacyjne ABC
1.
Egzamin pisemny Ð co sprawdza i jaka jest jego
struktura
Egzamin w cz«æci pisemnej dla poziomu podstawowego sk¸ada si« z jednego arkusza (zestawu
zadaÄ), sprawdzajcego trzy sprawnoæci j«zykowe: s¸uchanie, czytanie i pisanie prostych tekstw. Jak z tego
wynika, podczas egzaminu pisemnego sprawdza si« nie tylko umiej«tnoæ wypowiadania si« na piæmie!
Na poziomie rozszerzonym sprawnoæci testowane w czasie egzaminu s takie same (s¸uchanie, czy-
tanie i pisanie w¸asnych tekstw), zdajcy otrzymuje jednak dwa arkusze, poniewaý zadania s bardziej
rozbudowane. Przyjrzyj si« poniýszemu schematowi, ýeby zobaczy, z jakich cz«æci sk¸adaj si« zestawy ma-
turalne oraz ile czasu przeznacza si« na wykonanie wszystkich zadaÄ.
Rozumienie ze s¸uchu
Rozumienie tekstu czytanego
Wypowied pisemna
Rozumienie ze s¸uchu
Rozumienie tekstu czytanego
Rozpoznawanie struktur leksykalno-gramatycznych
Stosowanie struktur leksykalno-gramatycznych
Wypowied pisemna
Zapami«taj! Jeæli chcesz zdawa egzamin na poziomie rozszerzonym, musisz najpierw zaliczy poziom pod-
stawowy, czyli rozwiza zadania z arkusza I. Dopiero wwczas moýesz przejæ do zadaÄ
z arkuszy II i III.
Decyzj«, na jakim poziomie chcesz zdawa matur« powinieneæ podj we wrzeæniu.
Powinieneæ zapozna si« z wymaganiami egzaminacyjnymi, poziomem trudnoæci tekstw, rodza-
jami zadaÄ, by realnie oceni swoje umiej«tnoæci i wybra taki poziom egzaminu, ktry pozwoli
ci osign najlepsze wyniki.
2.
Standardy wymagaÄ egzaminacyjnych Ð co to
takiego
Zapewne nieraz s¸ysza¸eæ o standardach egzaminacyjnych. Czy zastanawia¸eæ si« nad tym, czym s
i do czego s¸uý? Najproæciej moýna okreæli standard jako opis umiej«tnoæci, jakie powinien posiada
uczeÄ koÄczcy okreælony etap edukacji. Jeæli chodzi o kompetencj« j«zykow, jak powinni wykaza si«
polscy uczniowie koÄczcy szko¸« egzaminem maturalnym z danego j«zyka obcego, to zosta¸a ona opisana
w pi«ciu standardach, ktre dalej omwimy.
Standardy stale jeszcze formu¸owane s raczej dla nauczycieli i pracownikw instytucji zarzdzaj-
cych oæwiat, niý dla uczniw czy ich rodzicw, dlatego j«zyk standardw zawiera nazwy fachowe i nie
zawsze bywa zrozumia¸y. Przyjrzyjmy si« standardom odnoszcym si« do umiej«tnoæci j«zykowych, przeczy-
tajmy je razem, zwracajc przy tym uwag« na zaznaczone zwroty i terminy oraz zastanwmy si«, jak naleýy
je rozumie.
4
20854838.006.png 20854838.001.png
 
20854838.002.png
STANDARD I, czyli co powinieneæ wiedzie i jak z tej wiedzy korzysta
Standard ten okreæla, jakie wiadomoæci s niezb«dne do skutecznego porozumiewania si« na obu
poziomach Ð podstawowym i rozszerzonym. Uzupe¸nia go lista tematw, z ktrymi moýesz zetkn si« pod-
czas egzaminu. Oczekuje si« od ciebie, ýe b«dziesz w stanie powiedzie kilka zdaÄ o kaýdym z wy-
mienionych zagadnieÄ. Rwnieý teksty, ktre s podstaw do tworzenia zadaÄ egzaminacyjnych mog doty-
czy rýnej problematyki: odkry naukowych, ustroju danego paÄstwa, zjawisk spo¸ecznych bd teý
dziedzin kultury. Musisz by przygotowany do ich rozumienia.
Zdajcy zna:
Poziom podstawowy
Poziom rozszerzony
1. Proste struktury leksykalno-gramatyczne umoý-
liwiajce formu¸owanie wypowiedzi popraw-
nych pod wzgl«dem fonetycznym/ortograficz-
nym, morfosyntaktycznym i leksykalnym,
w zakresie nast«pujcych tematw:
1. Rýnorodne struktury leksykalno-gramatyczne
umoýliwiajce formu¸owanie wypowiedzi pop-
rawnych pod wzgl«dem fonetycznym/ortogra-
ficznym, morfosyntaktycznym i leksykalnym,
w zakresie nast«pujcych tematw:
a) Cz¸owiek Ð dane personalne, wygld zew-
n«trzny, cechy charakteru, uczucia i emocje;
a) Cz¸owiek Ð dane personalne, wygld zew-
n«trzny, cechy charakteru, uczucia i emocje,
problemy etyczne ;
b) Dom Ð miejsce zamieszkania, opis domu, po-
mieszczeÄ domu i ich wyposaýenia, wynaj-
mowanie, kupno i sprzedaý mieszkania ;
c) Szko¸a Ð przedmioty nauczania, oceny i wyma-
gania, ýycie szko¸y, kszta¸cenie pozaszkolne,
system oæwiaty ;
d) Praca Ð zawody i zwizane z nimi czynnoæci,
warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza,
rynek pracy ;
e) ûycie rodzinne i towarzyskie Ð okresy ýycia,
cz¸onkowie rodziny, czynnoæci ýycia codzien-
nego, formy sp«dzania czasu wolnego, æwi«ta
i uroczystoæci, styl ýycia, konflikty i problemy;
f) ûywienie Ð artyku¸y spoýywcze, przygotowanie
potraw, posi¸ki, lokale gastronomiczne, diety ;
g) Zakupy i us¸ugi Ð rodzaje sklepw, towary,
sprzedawanie i kupowanie, reklama, reklamac-
ja, korzystanie z us¸ug, ærodki p¸atnicze, banki,
ubezpieczenia ;
h) Podrýowanie i turystyka Ð ærodki transportu,
baza noclegowa, informacja turystyczna,
wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie;
i) Kultura Ð dziedziny kultury, twrcy i ich dzie¸a,
uczestnictwo w kulturze;
j) Sport Ð dyscypliny sportu, sprz«t sportowy,
imprezy sportowe, sport wyczynowy, sporty
ekstremalne ;
k) Zdrowie Ð higieniczny tryb ýycia, schorzenia,
ich przyczyny , objawy i leczenie, niepe¸nospraw-
ni, uzaleýnienia, system ochrony zdrowia ;
l) Nauka, technika Ð odkrycia naukowe, wynalaz-
ki, obs¸uga i korzystanie z urzdzeÄ technicz-
nych, wsp¸czesne ærodki przekazu i przetwa-
rzania informacji ;
m) åwiat przyrody Ð klimat, æwiat roælin i zwierzt,
krajobraz, zagroýenie i ochrona ærodowiska
naturalnego, kl«ski ýywio¸owe, przestrzeÄ kos-
miczna ;
b) Dom Ð miejsce zamieszkania, opis domu, po-
mieszczeÄ domu i ich wyposaýenia, wynaj-
mowanie mieszkania;
c) Szko¸a Ð przedmioty nauczania, oceny i wy-
magania, ýycie szko¸y, kszta¸cenie pozaszkol-
ne;
d) Praca Ð popularne zawody i zwizane z nimi
czynnoæci, warunki pracy i zatrudnienia,
praca dorywcza;
e) ûycie rodzinne i towarzyskie Ð okresy ýycia,
cz¸onkowie rodziny, czynnoæci ýycia codzien-
nego, formy sp«dzania czasu wolnego,
æwi«ta i uroczystoæci, styl ýycia;
f) ûywienie Ð artyku¸y spoýywcze, przygotowa-
nie potraw, posi¸ki, lokale gastronomiczne;
g) Zakupy i us¸ugi Ð rodzaje sklepw, towary,
sprzedawanie i kupowanie, reklama, korzys-
tanie z us¸ug;
h) Podrýowanie i turystyka Ð ærodki transportu,
baza noclegowa, informacja turystyczna,
wycieczki, zwiedzanie, wypadki i awarie;
i) Kultura Ð podstawowe dziedziny kultury,
twrcy i ich dzie¸a, uczestnictwo w kulturze
j) Sport Ð popularne dyscypliny sportu, podsta-
wowy sprz«t sportowy, imprezy sportowe;
k) Zdrowie Ð higieniczny tryb ýycia, podsta-
wowe schorzenia, ich objawy i leczenie,
niepe¸nosprawni, uzaleýnienia;
l) Nauka, technika Ð odkrycia naukowe, wy-
nalazki, obs¸uga i korzystanie z podstawo-
wych urzdzeÄ technicznych;
m) åwiat przyrody Ð klimat, æwiat roælin i zwie-
rzt, krajobraz, zagroýenie i ochrona æro-
dowiska naturalnego, kl«ski ýywio¸owe;
5
20854838.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin