220.doc

(126 KB) Pobierz
KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH PRZEPROWADZONYCH W POLICYJNEJ IZBIE DZIECKA W KATOWICACH DNIA

„Miłość i sposoby jej interpretowania”

„Rozwijanie Wyobraźni i twórczego myślenia”

 

Cele:

-poznawczy-poznawanie przez wychowanków różnych rodzajów miłości, mechanizmów jej funkcjonowania, poznawanie wyobraźni i jej znaczenia dla rozwoju człowieka

-resocjalizacyjny-wskazanie negatywnych aspektów pozorowania uczucia do innej osoby, zwiększenie świadomości o konsekwencjach nieodpowiedniego eksponowania uczuć, wskazanie pozytywnych skutków twórczego myślenia

 

Metody:

-dydaktyczna-pogadanka

-wychowawcza-praca w małych grupach

 

Środki dydaktyczne:

-arkusz ćwiczeń 1 „Zdania do uzupełnienia”

-arkusz ćwiczeń 3 „Wspólne cechy”

-arkusz ćwiczeń 4 „Porównania”

 

Przebieg zajęć:

1 Część wstępna:

-przywitanie wychowanków

-omówienie tematu zajęć

-wspólne kreowanie definicji „uczucie” i „miłość”, „wyobraźnia” i „twórcze myślenie”

 

2 Część zasadnicza:

-uzupełnienie zdań w arkuszu ćwiczeń 1

-rozmowa na temat odpowiedzi na pytanie: „Jakie miejsce w Twoim życiu zajmuje miłość?”

„Czy miłość jest dla nas ważna?” „Czy można żyć bez miłości?”

-uzupełnianie arkusza ćwiczeń 2 i rozmowa na temat odpowiedzi

-uzupełnianie arkusza ćwiczeń 3 i rozmowa na temat odpowiedzi

-dyskusja nad ważnością wyobraźni i twórczego myślenia w życiu każdego człowieka

 

3 Rekapitulacja:

-wspólne zastanawianie się co dała nasza rozmowa, jakie uczucia towarzyszyły nam podczas rozmowy, czy możemy swobodnie mówić o naszych uczuciach

 

4 Zakończenie:

-podziękowanie za udział

-udzielenie pochwał

-przejście do luźniejszych form zajęć

 

 

 

 

Arkusz ćwiczeń 1 „Zdania do uzupełnienia”

 

Poniżej znajduje się 6 niedokończonych stwierdzeń dotyczących miłości. Dokończ je zgodnie z pierwszą myślą, jaka przyjdzie ci do głowy.

 

 

 

1.Miłość to....................................................................................................................................

 

 

.......................................................................................................................................................

 

 

2.Gdy kocham...............................................................................................................................

 

 

.......................................................................................................................................................

 

 

3.Najlepsze w miłości jest to, że...................................................................................................

 

 

.......................................................................................................................................................

 

 

4.Najgorsze w miłości jest to, że...................................................................................................

 

 

.......................................................................................................................................................

 

 

5.Czy miłość to seks?...................................................................................................................

 

 

.......................................................................................................................................................

 

 

6.Kocham......................................................................................................................................

 

 

.......................................................................................................................................................

 

 

7.Czy miłość musi się wiązać ze współżyciem seksualnym?.......................................................

 

 

.......................................................................................................................................................

 

 

 

Arkusz ćwiczeń 2

 

Znajdź jak najwięcej cech podobnych w wymienionych parach:

 

 

 

DRZEWO OWOCOWE  np. można je spalić

LEŚNICZÓWKA

 

 

 

 

 

HOTEL                           

POPIELNICZKA

 

 

 

 

 

TATARAK                     

CHIŃSKIE PIÓRO

 

 

 

 

 

DZIURAWY BUT          

SŁOŃ

 

 

 

 

 

PRZESTĘPCA                

TESTAMENT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arkusz ćwiczeń 3

 

Do każdego wyrazu podanego poniżej, dopisz wybrane z listy umieszczonej na dole strony odpowiednie wg ciebie porównanie i napisz dlaczego dokonałeś takiego wyboru:

 

TELEWIZJA  np. jest jak atrakcyjna kobieta, bo chcemy ją oglądać

 

 

DZIECKO .................................................................................................................................... 

 

 

UCZONY .....................................................................................................................................

 

 

FIRMA .........................................................................................................................................

 

 

SZKOŁA ......................................................................................................................................

 

 

DYREKTOR ................................................................................................................................

 

 

TEATR .........................................................................................................................................

 

 

MIESZKANIE .............................................................................................................................

 

 

MIASTO ......................................................................................................................................

 

 

PARLAMENT .............................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

Lista:

ZATŁOCZONY AUTOBUS

WIEJSKA GOSPODA

OBRAZ MATEJKI

POWIEŚĆ OBYCZAJOWA

ODDZIAŁ WOJSKA

ATRAKCYJNA KOBIETA

MUMIA EGIPSKA

PASTUCH

FABRYKA CZEKOLADY

STARA GAZETA

KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH PRZEPROWADZONYCH W POLICYJNEJ IZBIE DZIECKA W KATOWICACH DNIA

 

 

Temat: Rodzicielstwo-istota, problemy”

 

Cele:

-wychowawcze-ukazanie rodzicielstwa jako trudny problem wychowawczy i rodziny

-resocjalizacyjne-ukazanie roli rodzicielstwa, które kształtuje nasze zachowanie i wpływa na nasze postawy i poglądy w życiu dorosłym

 

Metody:

-dydaktyczne-dyskusja

-wychowawcze-praca w grupach

 

Środki dydaktyczne:

-arkusz ćwiczeń 1 „Postawy rodzicielskie prawidłowe i nieprawidłowe”

-arkusz ćwiczeń 2 „Rodzicielstwo-trudne czy piękne’

 

Przebieg zajęć:

1.Część wstępna:

-powitanie wychowanków

-zainteresowani tematem poprzez luźne pytania dotyczące ich stosunku do rodzicielstwa

 

2.Część zasadnicza:

-rozmowa wstępna-co jest istotą rodzicielstwa, kiedy się je nabywa, czy warunkuje to bycie dobrym rodzicem

-wypełnianie arkusza ćwiczeń 1

-zorientowanie się w stosunku wychowanków do rodzicielstwa, rodziców i wychowywania

-porównywanie odpowiedzi i omawianie ich

-wypełnianie arkusza ćwiczeń 2

-zorientowanie się jakie są cele na przyszłość wychowanków jeżeli chodzi o rodzinę, posiadanie dzieci i ich wychowywanie

-dyskusja na temat „Czy rodzice stanowią dobry czy zły przykład i jakie to znaczenie dla rozwoju dziecka”(dorośli palą papierosy, piją alkohol, zażywają leki-złe nawyki rodziców wpływają na zachowanie dzieci)

 

3.Rekapitulacja:

-wspólne zastanawianie się czy te zajęcia zmieniły poglądy na rodzicielstwo i wychowanie

-rozdanie podsumowania zajęć na kartkach wychowankom na własność

4.Zakończenie:

-podziękowanie

-udzielenie pochwał

 

 

 

 

 

 

Arkusz ćwiczeń 1 „ Postawy rodzicielskie prawidłowe i nieprawidłowe”

 

Z niżej podanych postaw rodzicielskich wybierz prawidłowe i nieprawidłowe.

 

 

1.Uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, bez przeceniania i niedoceniania jego roli.

 

.......................................................................................................................................................

 

 

2.Unikanie kontaktu z dzieckiem lub stwarzanie pozorów kontaktu-brak uczuć, chłód,  rekompensata przez rzeczy materialne

 

.......................................................................................................................................................

 

 

3.Akceptacja dziecka, czyli przyjęcie go takim, jakie ono jest, z jego cechami fizycznymi, usposobieniem, jego umysłowymi możliwościami i łatwością osiągnięć w jednych dziedzinach a ograniczeniami i trudnościami w drugich.

 

.......................................................................................................................................................

 

 

4.Współdziałanie z dzieckiem oraz wciąganie i angażowanie dziecka w zajęcia i sprawy rodziców i domu-w ramach jego możliwości rozwojowych.

 

.......................................................................................................................................................

 

 

5.Odrzucenie, odtrącenie dziecka-dziecko czuje się niepotrzebne i pozostawione z boku.

 

.......................................................................................................................................................

 

 

6.Nadmierne ochranianie dziecka.

 

.......................................................................................................................................................

 

 

7.Nadmierne wymagania.

 

.......................................................................................................................................................

 

 

8.Dawanie dziecku właściwej dla jego wieku rozumnej swobody.

 

..........................................

Zgłoś jeśli naruszono regulamin