227.doc

(128 KB) Pobierz
Kultura Hip – hop’u

 

Kultura Hip – hop’u.

 

 

 

 

 

 

Hip  -  Hop  nie  jest  tylko  muzyką , lecz  również   kulturą  i  stylem  życia.  Narodził  się  w  najbiedniejszych  blokowiskach  nowojorskich  gett  dla   ,,czarnych,,. Był  stworzony  przez  młodych  ludzi  ,  którzy  dzięki  niemu  zyskiwali  siłę  i  dumę.

Hip – Hop  możemy  nazwać  twardą  rzeczywistością  dużego  miasta. Ma  wiele  stylów  i  rodzajów. Słowa  ewaluowały  wiele  razy  w  okresie  istnienia  hip – hop’u;  od  zabawnych  improwizacji  wygłaszanych  na  dyskotekach , przez  teksty  wychwalające  nieprawdopodobne  umiejętności  rymotwórcze  lub  seksualne  , aż  do  tekstów  opowiadających  o  brutalności  ulicznych  gangów , pochodzeniu  czarnych  Amerykanów  i  niewłaściwej  polityce  wobec  Murzynów.

Lecz  zawsze  występuje  wspólna  cecha  -  przywiązanie  do  miasta  i  przyjaciół.

 

W  naszym  kraju nadal  niestety  spotyka  się  ludzi  , którzy  nie  znając  zagadnień  ,  oraz  celów  tej  kultury  ,  kreują  wizerunek  człowieka  śmiesznie  nazwanego  hip – hop’owcem. Z  powodu  niewiedzy przekształcają  kulturę  w  młodzieżową  modę.  Codzienny  staje  się  ( zarówno  na  wsi  i w  mieście ) widok  człowieka  przebranego  w  dżinsy , bluzę  z  kapturem , Vansami  i  desko rolką  pod  pachą lub  sprayem  w  ręku. Najgorsze  w  tym  wszystkim  jest  to  że  ten  sam  człowiek  nie  wie  skąd  wywodzi  się  ,,jego,,  kultura , na  czym  ona  polega ? Jakie  są  podstawowe  elementy  wchodzące  w  skład

  hip – hop’u ?

Niektórzy  myślą  ,iż  główną  rolę  odgrywają  rolki  czy  desko rolka. Niestety,   jednak jedyną  rzeczą  , która  łączy  desko rolkę  lub  rolki   z  kulturą  hip – hop’u  to  ulica. Poza  tym  nie   mają  te  rzeczy  ze  sobą  nic  wspólnego , gdyż  desko rolka  związana  jest  z  muzyką  punk rockową  o  czym  wspomniałam  przedstawiając  subkultury  młodzieżowe.

Kultura  hip – hop’u  narodziła  się  w  getcie  murzyńskim  Nowego  Jorku. Tam  zaczęła  się  rozwijać.

________________________________________________________________

 

Podstawowymi  filarami  są;

 

-   graffiti,

-          rap,

-          break – danse.

 

 

Wszystkie  te  elementy  mają  wspólną  cechę , dotyczącą  biednej  warstwy  społecznej , zamieszkującej  ,, ulice ,, wielkich  aglomeracji  miejskich.

To, co  dzisiaj  możemy  dostrzegać  prawie  już  na  całym  świecie  i  określamy  mianem  graffiti  zaczęło  się  w  na  przełomie  lat 60 – tych i 70 – tych  w  Nowym  Jorku.

Wraz  z  pojawieniem się  na  rynku flamastrów wodoodpornych ( flowmasters ) 

Młodzi  ludzie  zaczęli  pisać  na  ścianach  domów , skrzynkach pocztowych , budkach  telefonicznych. Przejściach  podziemnych, czy  wreszcie  w  metrze  swoje  imiona  lub  ksywki. Nazywało  się  to  ,,single hitting ,, .a  później  ,,tagging,,Z  czasem  podpisów  było  coraz  więcej  i  tworzyła  się  swoista  konkurencja  między  ,,writterami ,,

Najwięcej  miał  ich  wówczas  TAKI  z  którym  The  New  York  Temes  przeprowadził  w  1971  roku  wywiad. TAKI , na  imię  miał  Demetrius

I  z  pochodzenia  był  Grekiem. Ponieważ  pracował  jako ,, chłopiec  na  posyłki,, jeździł  metrem  po  całym  Nowym  Yorku, przy  okazji  pisząc  swoje  imię. Takich  jak  on  zaczynało  być  coraz  więcej. Już  w  tamtych  czasach  tylko  władze  Nowojorskiego  metra  wydawały  około 300 000 dolarów            ( 80 000 godzin  pracy )  na  usuwanie  graffiti. Lecz ,, pisarzami  ,,  nie  były wyłącznie  przypadkowe  dzieciaki. Tą  formę  przekazu  wykorzystywały  również  gangi  dla  oznaczenia  swojego  terytorium  i  później  zdobywania  sławy. Ten  element  w  graffiti  stał  się  jednym  z  decydujących. Po  opublikowaniu  wywiadu  z  TAK’IM dzieciaki  po  całym  mieście  zaczęły  pisać  , dokładnie  wszędzie  gdzie  się  tylko  dało.

Imiona , których  było  najwięcej  i  w  najtrudniej  osiągalnych  w  tzw., (  hardcore’owych )  miejscach  stały  się  sławne , a  ich  właściciele nieomal  bohaterami  lokalnych  społeczności. Wraz  z  pojawieniem  się  w  sklepach  farby  w  spray’u  graffiti  stawało  się  coraz  popularniejsze  i  przede wszystkim , coraz  widoczniejsze.

 

Po  pewnym  czasie  na  ścianach  zaczęło  brakować  miejsca  i  nowe  tagi  były  już  niezauważalne  wśród  setek  innych. Potrzebą  stało  się  rozwinięcie  stylu, który  zwróciłby  na  siebie  uwagę.  Z  czasem  tagi  stały  się  swoistymi  formami  graficznymi , czy  wręcz  logami , charakterystycznymi  dla  danych  writerów.  Litery  stawały  się  coraz  większe ,  dodawano  im  kontur

 

________________________________________________________________

 

  ( ,, out  line ,,) wypełniano.

Narodziła  się  nowa  forma  w  graffiti - ,, Piece  ,, ( wrzut  ) co  jest  skrótem  od  słowa  ,, Masterpiece ,, ( dzieło )  Wtedy  najpopularniejszym  medium

graffiti  było  metro.  W  1973  roku  gazeta  New  York  Magazine  prowadziła  na  swych  łamach  konkurs  na  najlepsze  graffiti  na  metrze  i  przyznawała

,, Nagrody TAKI’ego ,,

Stle  były  coraz  większe, dodawano  im  trzeci  wymiar, wypełniano na  coraz  to  nowe  sposoby,  tak,  że  w  1975  roku  namalowany  został  pierwszy  Whole  Car.

Już  w  1976  roku  namalowano  dwa  Whole  Trainy,  pierwszy  zrobił  CAINE 1, a drugi  słynna  grupa  Fabulous  Five.  Równocześnie  pracowano  nad  rozwojem  stylów. Dla  zamknięcia  kompozycji  z  liter  , dodawano  kropki  ,  przecinki ,  łączono  litery  w  niekonwencjonalny  sposób  i  deformowano  je.  Wówczas  pojawił  się  także  jeden  z  kultowych  elementów   w  Graffiti  -  strzałka ,  wymyślona  przez  Phase  2 , (twórcę   bublle  style  )

Kompozycje  graficzne  tworzone  z  liter  przestały  być  czytelne  ,  to  co  powstało  nazwano  ,, Wild  style  ,, .

 

Wtedy  podstawowe  ramy  określające  graffiti  zostały  już  stworzone , a  nowi  artyści  szybko  je  adoptowali  rozwijając  istniejące  już  style.

Wszyscy  jednak  pamiętali  o  ludziach , którzy  eksperymentując  z  farbą  w  spray’u  na  wagonach  metra  tak  naprawdę  stworzyli  Graffiti.

 

-          Hondo  -  pierwszy  top  to  bottom,

-          Dead  Leg – pierwszy  t2b  z  chmurkami,

-          Phase 2 – strzałki , bubble  style  itd.

 

 

Przez  cały  ten  czas, twórczość  tysięcy  writerów, kosztowała  MTA ( Metropolitan  Transit  Authorities ) , czyli  firmę  zarządzającą  nowojorskim  metrem  dziesiątki  milionów  dolarów  (  dokładnie  od  1970  do 1985  roku  wydano  między  100 a  150  milionów  dolarów  na  usuwanie  graffiti, budowę  zabezpieczeń , pasy  itd. )  które  wydawane  były  na  z  reguły  nieudane  próby  usuwania  graffiti .

Malowanie   na  świeżo  wymytych  wrzutach  było  dla  writerów  kompletnie  nowym  doświadczeniem , lecz  mimo  ciągłego  malowania  nowych  rzeczy ,  system  usuwania  działał  coraz  to  lepiej. Budowano  nowe  zabezpieczenia , podwójne  pięcio  metrowe  płoty  z  drutem  kolczastym , psy , strażnicy.

 

W  związku  z  zaistniałą  sytuacją  w  roku  1978  writer  Lee Quinones  znany 

________________________________________________________________

 

jako  Lee ,  niezadowolony  z  zaistniałej  sytuacji ,  zaczął  zmieniać  swoje  sąsiedztwo  w  okolicy  mostu  brooklinskiego  w  spektakularną  publiczną  galerię  graffiti.  Malując  nocami  ściany  przy  pobliskich  boiskach  do 

beaseball’u  (  rozmiary  około  5  na 7 metrów ) rozpoczął  największy  chyba  przełom  w  graffiti ,  mianowicie  przeniesienie  go  z  metra  na  ściany.

Zainteresowany  tym  Fab  5  Freddy  ,  napisał  na  ten  temat  artykuł  do  Village  Voice  ,  opatrzony  zdjęciami  z  murów.

Zbiegło  się  to  z  wizytą  w  Nowym  Yorku  Claudio  Bruniego , właściciela  galerii ,,Medusa  ,, w  Rzymie.  Przyleciał  on  specjalnie  aby  odnaleźć  ludzi  zajmujących  się  malowaniem  graffiti  ,  w  ten  sposób  Lee  i  Fred  stali  się  pierwszymi  writerami  prezentującymi  swoją  sztukę  w  europie.

 

W  1983  roku  Yaki  Kornbilt ,  handlarz  dziełami  sztuki  z  Amsterdamu ,  pojawił  się  w  Nowym  Yorku  w  poszukiwaniu  writerów.  Chciał  on  zaprezentować  sztukę  graffiti  na  europejskim  rynku  dzieł  sztuki  ,  kierując  się  ku  tym  samym  ludziom  .,  którzy  dwadzieścia  lat  wcześniej  wypromowali  sztukę  Pop – Artu. Yaki  zebrał  grupę  doświadczonych  writerów,  którzy  poza  wieloma  pociągami  na  swoim  koncie  mieli  również  za  sobą  uczestnictwo  w  ważnych  pokazach  w  Nowym  Yorku takich  jak;

 

-          Fashion  Moda

-          The  Muud  Club

-          The  Fun  Gallery

 

Wystawienie  ich  dzieł  w  Muzeum  Buymas  van  Beuningen  spotkało  się  z  bardzo  pozytywnym  przyjęciem  zarówno  z  strony  krytyków  jak  i  kolekcjonerów  dzieł  sztuki.  Te  niewątpliwie  wzniosłe  wydarzenia  miały  jednak  dużo  głębsze  znaczenie  dla  rozwoju  i  promocji  graffiti  ,  niż  tylko   promocja  poszczególnych  artystów.

Młodzież  Holandii  była  wówczas   ( i jest  chyba  nadal  )  bardzo  buntownicza  i  już  wtedy  na  ulicach  widać  było  widać  nie ukierunkowane  próby  tagowania.

Kiedy  podczas  jednego  z  pokazów  doszło do  spotkania  legendarnych  writerów  z  Nowego  Yorku  z  zapalonymi  dzieciakami  z  Amsterdamu  ,  dało  to  początek  rozwoju  sceny  graffiti  w  Holandii i  Europie.

Wtedy  writerzy  zaczęli  dzielić  się  na  dwie  grupy ,  jedna  zaczęła  przenikać  do  świata  sztuki  i  poddana  wpływom  rozwijać  się  jako  artyści  , a także  odkrywać  nowe  motywy  i  inspiracje  twórcze. Ich  sztuka  stawała  się  coraz  bardziej  złożona , wyrafinowana , a także  dobrze  się  sprzedawała.  Writerzy  ci  często  stracili  kontakt  ze  swoją  pierwotną  publicznością , a  spray 

pozostał  dla  nich  już  tylko  jednym  z  narzędzi  malarskich.

________________________________________________________________

Druga  grupa  to  writerzy , którzy  pozostali  wierni  malowaniu  na  ulicy. Przybywało  ich  coraz  więcej i  byli  coraz  bardziej  związani  z  kulturą  writerów, breakerów , raperów i Dj-ów.

W   latach 80 – tych   kultura  Hip -  Hop , staje  się  coraz  bardziej  popularna  i  zaczyna  docierać  do  Europy. Niebagatelną  rolę  w  jej  rozpowszechnianiu  miały  media. To  dzięki  legendarnym  filmom, książkom  i  teledyskom , które  opisywały  i  promowały  HIP  - HOP  wielu  młodych  artystów  z  Nowego  Yorku , który  stworzyli  tą  kulturę  stało  się  znanymi  na  całym  świecie  bohaterami – Africa  Bombata , The  Rock  Steady  Crew , Phase.

W  Hiszpanii  jednym  marzeniem  B-Bojów  było  stać  się  członkiem  słynnego  crew  Africa  Bambaata  -  Zulu  Nation;

W  Anglii  writerzy  malowali  znak  ZULU , wzniesioną  rękę  ze  znakiem  pokoju.  W  wielu  miastach  graffiti  zaczęło  rozwijać  się   po  koncercie  Rock  Steady  Crew,  którego  jednym  z  członków  był  Doze  ,  znany  writer  z  Nowego  Yorku. Najwięcej  jednak  zrobił  film  ,, Beat  Street,, , który  co  prawda  jako duża  produkcja  Hollywoodzka  ,  niewiele  miał  wspólnego  z  prawdziwą  istotą  graffiti , a same  wrzuty  malowane  były  przez  scenografów.  Film  pokazywany  w  kinach  na  całym  świecie  zainspirował  wielu  ludzi  do  malowania  ,  tańczenia , dj’owania.

 

Pierwsze  pociągi  zaczęły   być  malowane   w Wiedniu , Dusseldorfie , Monachium , Koponhadze , Paryżu ,Londynie i  Sydney , ale  rzadko  kiedy  były  widziane  przez  ludzi , gdyż  writer…ów  było  zaledwie  kilku  i  ich  prace  były  zmywane  w  ciągu  kilku  godzin. [ zob. foto nr. 1,2,3,4,]  Tak  więc  writerzy  europejscy  skoncentrowali  się  na  malowaniu  ścian .

Europejczycy  i  writerzy  z  innych  miast  w  USA  przyjęli  Nowojorskie  style 

i rozwijali  je  na  swój  sposób.

 

 

 

 

Foto nr.1

 

 

 

 

 

Foto.nr.2

 

 

 

Fotonr.3

   

 

 

 

Romeo  to  jeden  z takich  właśnie  Europejczyków – jeden  z  najbardziej  znanych  writerów  ze  wschodniej  europy. Maluje  od  1993 roku , głównie  na  ścianach  i  panelach. Na  swoim  koncie  ma  sporo  wyjazdów   ,w  tym  tegoroczny  spektakularny  wyjazd  do  Nowego  Jorku , którego  owoce  zapewne  jeszcze  przez  jakiś  czas  będzie  można  oglądać  w  magazynach  graffiti w  całej  Europy.

, Uczyłem  się  w  liceum  plastycznym , a  teraz  kontynuuję  naukę  na  studiach , także  jeśli  chodzi  o  sztukę  ogólnie , to  pozostaję  cały  czas  w  kontakcie.  Czasami  nie  można  tego  oddzielić  od  graffiti . Tak  więc  robiłem  już  rzeczy  nawiązujące  do  graffiti –wielkie  , abstrakcyjne  ściany  w  wolnej  przestrzeni , bez  pisma.  W  tym  kierunku  będę  się  prawdopodobnie  kierował , bo  studiuję  multimedia  i  koncept , czyli  w  zasadzie  pracę  w  przestrzeni  publicznej. Ograniczenie  się  do  pisma , powtarzalnego  pisania  własnego  imienia  jest  ciasne ,egoistyczne – dlatego  uważam  że  można  iść  dalej,,.[35]

Romeo  pochodzi  z  Pragi , gdzie  graffiti  nie  jest  nowością  maluje  się  tam  już długo  i  dużo.

Graffiti  jest  absolutną  codziennością  dla  każdego  mieszkańca  Pragi,  więc  ci  wszyscy  ludzie  ,chcąc  nie  chcąc  są  zmuszeni  do  ułożenia  sobie  takiej  rzeczywistości  w  głowie.  Ze  strony  miasta  pojawiały  się  już  dawno  różne  inicjatywy  m.in. Zalegalizowano  wiele  ścian  i sporadycznych  kampanii  informacyjnych. Miasto  działa  dosyć  aktywnie  i  przeznacza  na  te  cele  dość  duże kwoty. Praga  jest  specyficznie  wrażliwym  ukierunkowanym  na  sztukę  i  historię  miastem ,poza tym władze  tej  metropolii  wiedzą  że  graffiti  istnieje  i  będzie  istnieć , dlatego  też  można  zyskać  szybciej  - legalne  ściany  i  darmową  farbę.

 

 

- Drugim  ważnym  elementem  jest  Break  - Danse  to  specyficznego  rodzaju  taniec.  W  którym  każdy  z  tańczących  (  jeżeli  jest  na  tyle  twórczy  i  sprawny  fizycznie )  może  wprowadzić  jakiś  nowy  element ,  nowy  ruch  czy  też  w  nowatorski  sposób  połączyć  znane  już  składniki.

Jednym  z  powodów  dla  jakiego B-boye  pojawili  się  na  ulicach  Nowego  Yorku  to  potrzeba  zdobycia  pieniędzy.

Tak  jak  obecnie  w  Polsce  . Rumuni  jeżdżący  tramwajami  i  grającymi  na  akordeonach  tak  break  -  dancerzy  zarabiali  na  życie  tańcząc  na  ulicy. Pokazywali  oni  wręcz  niemożliwe  do  wykonania  freezy (  ang. Zamarznąć),różnego  rodzaju  obroty ,  a także  dziwne  nawet  wieloosobowe  sekwencje.

Break – Danse  był  nierozłącznie  związany  z  ulicą  gdyż  pozwalał  on  na  niektórym  (  maksymalnie  zdolnym  i  pracowitym  )  przeżyć.

B- boying  jest  najmniej  reprezentowaną  gałęzią  hip – hop’u ,  jest  to  spowodowane  najwyższym  stopniem  trudności,  wymagającym  ogromnej

sprawności  fizycznej ,  dlatego  też  BREAKERZY  cieszą  się  ogromnym  szacunkiem.

,,Królem ,, - końca  lat  siedemdziesiątych  w  muzyce  mieszkańców  Ameryki  był James  Brown. Jego  koncerty  przypominały  wspaniałe  widowiska , popisy  wokalne  przeplatały  się  z  karkołomnymi  popisami  tancerzy  scenicznych  tak  jak  i  samego  ,,króla,,.[36] Układy  przypominały  chaotyczne  bieganie  po  scenie  wtem  i  spowrotem , połączone  z  nie  uporządkowanym  machaniem kończynami. Publiczność  tych  widowisk  zachwycała  się  nowymi  bardzo  ekscentrycznymi  sposobami  ekspresji  scenicznej, część  młodych  ludzi  zafascynowana  tańcem  uczyła  się  skomplikowanych  figur  i  wymyślała  nowe  ruchy. Nie  był  to  jednak  taniec  jaki  teraz  wszyscy znamy  i  podziwiamy , ale  jego  wczesny  protoplasta...

Afrika  Bombaataa, Kool  Herc , Sugarhil  gang , Grandmaster  flesh  i  dziesiątki  artystów  przyczynili  się  do  stworzenia  i  spopularyzowania  wśród  młodych  ludzi  muzyki  nazwanej  hip – hop’em. Setki  młodych  ludzi  pamiętających  wyczyny  J. Browna  zorientowało  się , że  ich  taniec  doskonale  pasuje  do    szybkich  beatów  tworzonych  na  automatach  perkusyjnych  przez  nowojorskich  Dj-ów. Młodzi  ludzie  tańczyli  już  ale  ich  taniec  nie  miał  jeszcze  nazwy, a  oni  siebie  nie  potrafili  jeszcze  nazwać..

Nazwa  Break –dansc  została  po raz  pierwszy  wypowiedziana  na  koncercie Dj Kool  Herc  i  pozostała  do  czasów  dzisiejszych.

Mając  nazwę  dla  siebie  i  swojego  tańca młodzież  zajęła  się  rozwojem  samego  tańca. W  tym  czasie ( lata  siedemdziesiąt pięć – osiemdziesiąt  ) nastąpił  także  największy rozwój  breakdancingu.

Duży  wpływ  na  to  miały organizowane  koncerty  i  imprezy  tzw. Roof& block parties. W  wielu  nowojorskich  parkach  i  osiedlach  d’je organizowali  otwarte  imprezjam’y . Grano  na  nich  muzykę  hip – hop’ową , popisywali  się  sowim  kunsztem  grafficiarze,  zamalowywując  okoliczne  mury .Natomiast

b-boye  wyginali  nieprawdopodobne  figury. Najsłynniejszym  parkiem  gdzie  organizowane  były  takie  imprezy  , był 1520 Cedric Avenue Bronx;e  z  czasem  przemianowany  na Rocksteady  park.

Legendy  breaka  takie  jak – Kid  Freeze , Crazy  Legz , zrewolucjonizowały  taniec. Wiązać  z  nimi  należy  powstanie  takich  figur  jak  windmill, headspin , backspin i  wielu ,wielu innych.

Natomiast  dwie  najlepsze  grupy ( lat 80 – tych )  a  mianowicie;

-          Rocksteady Crew ,

-          New York City Breakears,

 

Można  zobaczyć  w  filmie ,,Beat  Street,, , który  najbardziej  przyczynił  się  do  popularyzacji  tego  tańca  w  europie i  na  teledyskach  grup  hip – hopowych min;

- Break  Machine z przebojem -,,Street Danse ,, czy  Rock  Steady Crew z  kawałkiem ,,Uprock ,,

 

 

Ożywiali  oni  szarą  rzeczywistość  wielkomiejskich  gett. Powstawały  coraz  to  nowe  figury  nowe  style  tańca .

Możemy  mówić  także  modzie  breakerów  - dresy , adidasy z  szerokimi  sznurówkami , kapelusze , za  duże  okulary , to  wszystko  trwa  do  dziś  dlatego  b-boya  na  ulicy  poznać  jest stosunkowo  łatwo. Najważniejszą  rzeczą  dla  tych  tancerzy było  przede wszystkim  nie  dać  skomercjalizować  własnego  tańca oraz  mieć  własny  niepowtarzalny  styl.

Nowy  taniec  rozprzestrzenił  się  błyskawicznie  za  pomocą  takich  filmów  jak  ,,Wild  styl,, , ,,Beat  Street,, , ,,Breakin ,, swoista  moda  na  break deansa  dotarła  do  europy. Rozwój  breaka  nastąpił  w  europie  na  taką  skale  ,że  taniec  ten  dotarł  do  wyższych  sfer. Zaczęli  się  nim  interesować  profesjonalni  choreografowie. To  właśnie  pozwoliło  mu  wejść  na  drogę  musicali , produkcji  telewizyjnych  jednym  słowem  zaistnieć  w  wielkim  świecie.[37]

Około  1986 roku w europie  następuje  eksplozja  tańca  powstają  tak  słynne  dzisiaj  crews jak ; Second  to  None( Anglia) Battle Squad (Niemcy), Actuaal  force(Francja). 

 

Badania  naukowe  wykazują , zanik zainteresowania  zajęciami  sprawnościowymi u  młodzieży , a  przecież  trzeba  mieć  jakieś  hobby , zainteresowania , taniec wydaje  się  dobrym  pomysłem  na  spędzenie  wolnego  czasu  dla  młodych ludzi.  Hobby , jest  bardzo  istotne  w  obecnych  czasach , potrafi  zająć  czas , zainteresować  dużo  nauczyć .

Breake danse  jak  przekonują  nas  młodzi  ludzie  ma  same  zalety , kształtuje  sprawność  fizyczną , przyzwyczaja  do  ciężkiej  pracy , dostarcza  zdrowego  współzawodnictwa.,, Prawie  same  zalety  bo  nie  można  mówić  o  stłuczkach czy  innych  obrażeniach  ciała  nie  mówiąc  o  poważnych  kontuzjach,,.[38]

Kontuzje  zdarzyć  mogą  się  wszędzie.  Dobry  break  to  przede  wszystkim  bardzo dużo  pracy , wszystko  okupione  ciężkimi  treningami , poobijanymi  plecami , posiniaczonymi  kończynami. A  to  wszystko  po  to  aby  napinać  najpotrzebniejsze  figury ,  wyrobić  swój  styl  albo  odkryć  swój  elektro – niczną  stronę  swojej  osobowości.

Ciało  trzeba  przygotować  do  takiej  specyficznej  gimnastyki , wiadomo  w  lepszej  sytuacji  są  osoby  związane  zawodowo  z  sportem  wyczynowym  od  najmłodszych  lat.[39]

Odpowiednia  koordynacja  ruchowa  i  zdolności  motoryczne  są  prawie  całym  sukcesem , siła  jest  mniej  ważna  ( tak  przynajmniej  twierdzą  trenerzy) ,, Większość  b-bojów  to  przecież  już  nie  młodzież ,,.

Ważna  jest  przede  wszystkim  praca. W  break  dansie  nie  ma  trenerów  rozpisujących  zajęcia  i  katujących  brzuszkami  i  pompkami  zawodników.

Rzadko  można  znaleźć  sekcje  lub  kluby  sportowe  z  prawdziwego  zdarzenia  prowadzące  zajęcia  z  break  densa , raczej  są  to  spontaniczne  i  organizowane  przez  zapaleńców  treningi , gdzie  z  kolegami  można  uczyć  się  i  ,, szlifować,,  swoje  umiejętności. Niektórzy  zaczynają  na  powietrzu  przy  sprzyjającej  aurze  na  posklejanych  kartonach , taką  przeszłość  ma  podobno  większość  b-bojów.[40]

Najpopularniejszym  rozwiązaniem  jest   szkolna  sala WF , lub  inne  pomieszczenia  które  posiadają  na  podłodze  powierzchnie  do  kręcenia tj.  klepka , parkiet , PCV , oraz  spełniają  podstawowe  warunki  bezpieczeństwa .

 

Co natomiast  z  figurami  i  sekwencjami ?

Nie  należy  daleko  szukać  , młodzi  ludzie  wystarczy , iż  włączą  polski  kanał VIVY  i  tu  mogą  , uczyć  się  a  także  podglądnąć prawdziwych  profesjonalistów w tej dziedzinie. Nie zaszkodzi także zajrzeć do  wszechpanującego  w  dwudziestym  pierwszym  wieku  internetu , gdzie  na  polskich  i  zagranicznych  stronach  można  zobaczyć  fotografie  i  video  sekwencje  prezentujące  figury  od  najprostszych  do  najbardziej  wymyślnych, krótkie  filmy  z  mistrzami ,, elektro ,, oraz  relacje  z  największych  imprez np.  Battle  of  the  year.[41] 

  Battle  of  the  year  to  niewątpliwie  jedna  z  największych  regularnie  organizowanych  imprez  b-boyowych  na świecie. Zawody  te  odbywają  się  co  roku  w  Niemczech . Wraz z  upływem  czasu  rośnie  nie  tylko  poziom  i  liczba  uczestników  ale  i  liczba  sponsorów  i  co  za  tym  idzie   rozmach  z  jakim  jest  organizowany. W  zawodach  tych  biorą  udział  grupy  z  całej  europy min. Francji , Belgii  , Szwecjii , Węgier ...

Największą  niespodzianką  były  grupy  kobiece , które  cieszyły  się  największym  zainteresowaniem  wśród  publiczności .(  zwłaszcza  męskiej )

W  czasie  koncertów  na  hali  głównej  krytego  stadionu , miejsca  gdzie  wszystko  się  działo , tworzą  się  kółka  b-boyów, a  w  każdym  z  nich  trwały  pokazy  ich  umiejętności.

Nie  do  rzadkości  należą  także  grupy  z  Polski , i  to  nie  wyłączne  tylko widzów.

Pokazom  towarzyszy   muzyka rap ,oraz  sklepy  gdzie  można  nabyć  odzież ,płyty   oraz  akcesoria  charakteryzujące  ten  rodzaj  muzyki.

 

W  Polsce  najpopularniejszą  grupą  tańczącą  Break deans  to  Action  Breakers  Crew. Występowali  w  Szczecinie  i  Gdyni , zajmując  czołowe  lokaty.

Break  Deans  nie  skupia  się  na  figurach , zakręceniu  się  na  głowie, break  to  są  ludzie  którzy  starają  się  łączyć  te  rzeczy  z  muzyką  , aby  przypominało  to  taniec , a  nie  pokazy  gimnastyków.[42] 

Co  odróżnia  właśnie  tą  grupę  od  innych ?

,,Staramy  się  robić  pokazy   po  których  ludzie  zastanawiają  się czy nie  urwaliśmy  się  z  wariatkowa. Generalnie  przykładamy  się  do  choreografii  i  staramy  się  aby  pokazy  różniły  się  od  innych  i  pozostawały  pamięci,,.

 

Oto mały  słowniczek  opisujący  style  i  techniki  break densa.

 

 

 

 

- Smooth; styl  polegający  na  płynnych  przejściach  pomiędzy  poszczególnymi  partiami  ciała. Głównym  jego  elementem  jest  fala.   

 

- Fala (wave);  ruchy różnymi  częściami  ciała  które  wyglądają  jak ,, przejście  fali ,, Można  robić  to  np.; od  palców  jednej  z  rąk , po przez  ramiona , głowę aż  do  drugiej  części  ręki. Można  od  głowy  do  kolan  i  odwrotniie. Wszystko  zależy  od  inwencji , najważniejsze  jest  złudzenie  falowania.

 

- Tick; styl  polegający  na  ruchach  z  ,,zacinkami ,,( tzw.poping)

Ruchy  wykonywane  są  pod  kątem  90-ciu  stopni.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin