NOWE BATERIE-AKU.pdf

(103 KB) Pobierz
227575183 UNPDF
Baterie litowo-jonowe będą działały dłużej
Specjalizująca się w technologiach wojskowych brytyjska firma
Qinetiq prawdopodobnie znalazła nowy sposób usprawnienia
akumulatorów litowo-jonowych. Obecnie testuje ona wariant
zasobnika energii, który działa na bazie litowo-jonowego siarczku
żelaza i nadaje się zarówno dla samochodów elektrycznych, jak i
hybrydowych - informuje magazyn "Technology Review".
Nowa koncepcja chemiczna ma wiele zalet - mówi Gary Mepsted, który
w Qinetiq odpowiada za dział technologii energetycznych. Po
pierwsze obniża ona o połowę koszty produkcji, a po drugie wydłuża
żywotność i skraca czas ładowania w porównaniu z konwencjonalnymi
akumulatorami litowo-jonowymi. Trzeci plus: gęstość zmagazynowanej
energii jest zdaniem Mepsteda 1,6 razy wyższa, co zwiększa zasięg
samochodu elektrycznego napędzanego akumulatorem. Gęstość mocy
jest natomiast około półtora raza wyższa. Dzięki temu energia może
być nie tylko szybciej pobierana ze źródła, ale także przy
maksymalnych obciążeniach sprawniej dostarczana do silnika.
Bateria, która zapewni zasilanie gospodarstwa domowego
nawet przez 7 dni
Od dłuższego czasu akumulatory litowo-jonowe uchodzą za wielce
obiecującą alternatywę dla akumulatorów niklowo-metalowo-
wodorkowych, które obecnie są standardem w pojazdach z napędem
hybrydowym. Jednak pomimo stosunkowo niskich kosztów produkcji i
dwa razy wyższej wydajności inżynierowie wciąż niechętnie
227575183.002.png
dostosowują akumulatory litowo-jonowe do potrzeb motoryzacji.
W przypadku aut napędzanych tylko elektrycznie gęstość energii ma
decydujące znaczenie, ponieważ od niej zależy dystans, jaki pojazd
jest w stanie pokonać na jednym ładowaniu – mówi Mepsted. Z kolei
w samochodach hybrydowych ważna jest gęstość mocy, gdyż w procesie
przełączania między napędem elektrycznym a spalinowym prąd musi
być jak najszybciej absorbowany i przekazywany dalej. Do tej pory
standardowe akumulatory litowo-jonowe nieszczególnie się na tym
polu sprawdzały.
W każdym domu znajduje się mnóstwo urządzeń zasilanych
elektrycznością. W przypadku przerwy w dostawie energii większość
z nich staje się bezużyteczna. W takiej sytuacji możemy być zdani
jedynie na zasilanie awaryjne. Tego typu rozwiązania są stosowane
przede wszystkim w firmach. W większości z nich znajdują się
urządzenia, które mają bezpośredni wpływ na zachowanie ciągłości
funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. Stąd stosuje się różnego
rodzaju urządzenia i systemy zapewniające nieprzerwane zasilanie
innych urządzeń. Panasonic zapowiedział, że do 2011 roku przy
współpracy z Sanyo wprowadzi na rynek litowo-jonowy akumulator,
który będzie w stanie zasilać gospodarstwo domowe nawet przez
okres 7 dni.
Kilka dni temu Panasonic oficjalnie stał się posiadaczem ponad 50
procent udziałów w Sanyo. Dzięki temu jest obecnie drugim co do
wielkości producentem elektroniki w Japonii – zaraz za Hitachi.
„Jako pierwsi wprowadzimy na rynek akumulator do domowego użytku,
który zapewni energię elektryczną nawet na tydzień” – zapowiada
Fumio Otsubo, prezes Panasonic. Podkreślił również, że obie firmy
przeprowadziły już pierwsze testy, dzięki którym nowa bateria
przyczyni się w życiu codziennym do redukcji emisji dwutlenku
węgla do atmosfery. Ciekawostką ma być możliwość sprawdzenia
poziomu naładowania akumulatora za pomocą telewizora.
Nowość może świetnie się sprawdzić w połączeniu z ogniwami
słonecznymi i paliwowymi, a także znaleźć zastosowanie w
samochodach wyposażonych w napęd elektryczny lub hybrydowy. Więcej
szczegółów na temat nowego akumulatora ma pojawić się już na
początku przyszłego roku.
227575183.003.png
Miniaturowa bateria jonowo-litowa
Panasonic zbudował miniaturową baterię jonowo-litową o pojemności
do 4 amperogodzin.
Nowa cylindryczna bateria, o średnicy 18 milimetrów i wysokości 65
milimetrów, będzie produkowana w dwóch wariantach - o pojemności
3,4 i 4 amperogodzin, co znacznie przewyższa pod tym względem
istniejące już przemysłowe odpowiedniki. Charakterystyczną cechą
nowości jest to, że ma ona udoskonaloną niklową elektrodę
dodatnią.
Panasonic zamierza rozpocząć produkcję nowego wyrobu wiosną
przyszłego roku w jednym ze swoich zakładów w Osace.
Przedstawiciele firmy podkreślają, że produkcja baterii jonowo-
litowych typu 18650, umożliwi znaczne zmniejszenie rozmiarów
przenośnych komputerów i innych aparatów elektronicznych oraz
zapewni ich dłuższą pracę bez doładowania.
W tym miesiącu Panasonic rozpoczął już masowa produkcję podobnych
baterii o pojemności 3,1 amperogodzin. Firma poinformowała też o
planach montowania w 2011 roku bloków zasilania na podstawie 140
baterii jonowo-litowych nowego typu do zastosowania w samochodach
i domowych systemach paneli słonecznych.
Urządzenie, które podładuje nasz telefon energią z Wi-Fi
Kilka miesięcy temu świat obiegła informacja o tym, że Nokia
pracuje nad prototypem baterii telefonu komórkowego, której nie
trzeba będzie ładować. Miała ona wykorzystywać obecną w
otaczającym nas środowisku emisję elektromagnetyczną pochodzącą
np. z nadajników sieci bezprzewodowych. W międzyczasie pojawiła
227575183.004.png
się indukcyjna mata POWERMAT umożliwiająca wygodne, bezprzewodowe
ładowanie baterii rozmaitych przenośnych urządzeń. Okazało się, że
Nokię ubiegła firma RCA, która zaprezentowała bardzo ciekawe
urządzenie, które może zrewolucjonizować rynek baterii.
Tegoroczna edycja targów elektroniki użytkowej CES stała się
okazją do zaprezentowania przez firmę RCA nowego gadżetu –
Airnergy. Nowość ma doraźnie rozwiązać problem rozładowujących się
w najmniej spodziewanym momencie baterii telefonów komórkowych
typu smartphone, konsol do gier czy PDA. Urządzenie wykorzystuje
obecną w otaczającym nas środowisku emisję elektromagnetyczną
pochodzącą z punktów dostępowych sieci bezprzewodowych Wi-Fi i
gromadzi ją wewnątrz wbudowanego akumulatorka. Ładowanie
zewnętrznych urządzeń odbywa się poprzez port USB. Może być to
wygodne rozwiązanie, zwłaszcza, ze coraz więcej mobilnych urządzeń
posiada funkcję ładowania baterii również poprzez ten interfejs.
Możliwości Airnergy są imponujące. Przeprowadzone testy pokazały,
że wystarczy zaledwie 90 minut, aby w pełni naładować baterię
telefonu komórkowego BlackBerry Bold (wyjściowy poziom naładowania
baterii wynosił 30%). Jest to całkiem niezły wynik. Ciekawostką
jest zapowiedź wprowadzenia na rynek specjalnych baterii
wykorzystujących tę technologię.
227575183.005.png
RCA zapowiedziała wprowadzenie Airnergy latem tego roku. Cena
urządzenia ma wynieść około 40 dolarów.
227575183.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin