ROZKŁAD MATERIAŁU
DO PODRĘCZNIKA
JA I MOJA SZKOŁA kl. 3,
SEMESTR I
BLOK I. W SZKOLE PO WAKACJACH (około 18 godzin)
Ogólne zadania edukacyjne:
– kształtowanie pozytywnego nastawienia do szkoły
– wypowiadanie się na temat oczekiwań i obaw związanych z nowym rokiem szkolnym
– rozwijanie umiejętności uważnego słuchania
– kształcenie umiejętności głośnego i cichego czytania
– formułowanie odpowiedzi na pytania
– układanie i zapisywanie dialogów
– redagowanie i zapisywanie zdań na podany temat
– zapisywanie dłuższej wypowiedzi na podany temat
– opisywanie postaci
– powtórzenie wiadomości o literach, głoskach, sylabach i wyrazach
– pisanie wyrazów z u, ó, rz, ż
– poznanie właściwości ogrzewanego i oziębianego powietrza
– dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100
– przypomnienie jednostek miar poznanych w klasie drugiej
– obliczenia zegarowe i kalendarzowe
– liczenie w zakresie 100 według podanego warunku
– przypomnienie pojęć: liczba, cyfra, system dziesiątkowy, system pozycyjny
– zapisywanie liczb słowami
– porównywanie liczb
– przypomnienie nazw liczb w dodawaniu i odejmowaniu
– dodawanie liczb w zakresie 100 bez przekraczania i z przekroczeniem progu dziesiątkowego
– liczba 0 w dodawaniu i odejmowaniu
– rozwiązywanie i układanie zadań na porównywanie różnicowe
– określanie stosunków przestrzennych na obrazie
– cięcie i składanie papieru
– poznanie i śpiewanie piosenki Szkolne podwórko
– przypomnienie znaków muzycznych poznanych w klasie drugiej
– granie na dzwonkach prostych melodii
– kształtowanie zwinności, gibkości i zręczności
– przypomnienie form porządkowych
– przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących na zajęciach ruchowych.
Propozycje tematów dziennych
Tematyka i szczegółowe zadania zajęć
DZIEŃ 1.
ZNÓW W SZKOLE!
1-2. Rozmowa na temat oczekiwań dzieci związanych z nowym rokiem szkolnym. Układanie dialogów.
– Rozmowa na temat pierwszego dnia pobytu w szkole.
– Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich oczekiwań i obaw związanych z nowym rokiem szkolnym.
– Układanie i zapisywanie dialogów.
3. Z matematyką na wakacjach – rozwiązywanie zadań.
– Rozmowa na temat przydatności na wakacjach umiejętności matematycznych.
– Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100.
– Przypomnienie poznanych jednostek miar.
– Obliczenia zegarowe i kalendarzowe.
DZIEŃ 2.
DLACZEGO WARTO CHODZIĆ DO SZKOŁY?
4. Nauka piosenki Szkolne podwórko. Granie na dzwonkach.
– Poznanie i śpiewanie piosenki Szkolne podwórko.
– Przypomnienie znaków muzycznych poznanych w klasie drugiej.
– Rytm w utworach muzycznych, rytmizowanie tekstów.
– Granie na dzwonkach prostych melodii.
5. Wspólne formułowanie odpowiedzi na pytanie Dlaczego warto chodzić do szkoły? na podstawie utworu N. Usenko Wiersz na pocieszenie. Pisanie wyrazów z u i ó.
– Ćwiczenia w czytaniu wiersza.
– Swobodne wypowiedzi dzieci na temat ich oczekiwań związanych z rozpoczynającym się rokiem szkolnym.
– Redagowanie i zapisywanie zdań na podany temat.
– Pisanie wyrazów z u i ó.
6. Liczby w zakresie 100. System dziesiątkowy i pozycyjny.
– Liczenie w zakresie 100 według podanego warunku.
– Przypomnienie pojęć: liczba, cyfra, system dziesiątkowy, system pozycyjny.
– Struktura liczby dwucyfrowej: dziesiątki, jedności.
– Zapisywanie liczb słowami.
DZIEŃ 3.
WSPOMNIENIA, KTÓRE
WARTO ZACHOWAĆ W PAMIĘCI
7. Przedstawienie środkami plastycznymi tematu Moja wakacyjna przygoda.
– Wypowiedzi na temat reprodukcji.
– Określanie stosunków przestrzennych na obrazie.
– Poznanie sposobu przedstawiania postaci ludzkiej przez starożytnych Egipcjan.
8. Indywidualne wypowiedzi na temat najprzyjemniejszych wydarzeń w czasie minionych wakacji. Pisanie zdań na podany temat.
– Swobodne wypowiedzi dzieci na temat wakacyjnych wspomnień.
– Pisanie wyrazów i zdań.
– Zapisywanie dłuższej wypowiedzi na podany temat.
– Głośne czytanie napisanych prac.
9. Porównywanie i porządkowanie liczb w zakresie 100.
– Porównywanie liczb o różnej liczbie cyfr.
– Porównywanie liczb o takiej samej liczbie cyfr.
– Porządkowanie liczb według podanego warunku.
DZIEŃ 4.
WAKACYJNA ZAGADKA
10. Formułowanie odpowiedzi na pytanie Jakie zadanie musiał rozwiązać detektyw Pozytywka? na podstawie opowiadania G. Kasdepke Kto przebił dmuchaną piłkę?!
– Słuchanie tekstu czytanego przez nauczyciela.
– Formułowanie odpowiedzi na pytania.
– Opisywanie postaci.
– Pisanie wyrazów z ż i rz.
11. Co się dzieje z powietrzem podczas jego ogrzewania i oziębiania?
– Poznanie poprzez doświadczenia właściwości ogrzewanego i oziębianego powietrza.
12. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego.
– Przypomnienie nazw liczb w dodawaniu i odejmowaniu.
– Dodawanie liczb w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego.
– Odejmowanie liczb w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego.
– Liczba 0 w dodawaniu i odejmowaniu.
DZIEŃ 5.
l ZNOWU WAKACYJNA ZAGADKA...
13. Rozmowa na temat sytuacji przedstawionej w wierszu A. Orłoś i J. Wolnego Koszule. Przypomnienie wiadomości o głoskach, literach, sylabach i zdaniach.
– Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.
– Wypowiadanie się na temat wysłuchanego tekstu.
– Pisanie zdań na podany temat.
– Przypomnienie pojęć: głoska, litera, sylaba.
14. Cięcie, składanie i klejenie papieru – Zakładka do książki.
– Przypomnienie zasad bezpiecznego posługiwania się nożyczkami.
– Cięcie i składanie papieru.
– Wykonanie pomocy dydaktycznej dla potrzeb ucznia.
15. Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych.
– Przedstawienie przebiegu rozwiązania zadania w formie planu.
– Rozwiązywanie zadań zgodnie z planem.
– Rozwiązywanie i układanie zadań na porównywanie różnicowe.
Tematyka zajęć motoryczno-zdrowotnych
1. Kształtowanie umiejętności organizatorskich poprzez uczestnictwo w grach i zabawach.
– Przypomnienie pozycji wyjściowych do ćwiczeń.
– Utrwalenie umiejętności ustawiania się w kole, szeregu, rzędzie.
– Rozwijanie szybkiej reakcji na bodźce słuchowe i wzrokowe.
– Przypomnienie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas ćwiczeń fizycznych.
2. Doskonalenie zwinności i szybkości.
– Łączenie różnych form ruchu w zabawach i grach.
– Rozwijanie koordynacji ruchowej, skoczności i zwinności.
3. Ćwiczenia i zabawy kształtujące prawidłową sylwetkę.
– Kształtowanie zwinności, zręczności i gibkości.
– Wykonywanie ćwiczeń kształtujących prawidłową sylwetkę.
– Poznanie znaczenia utrzymywania prawidłowej postawy ciała dla rozwoju układu kostnego.
alicja2106