Regulacja kierownicy i siodła.txt

(15 KB) Pobierz

	

    
	 
Regulacja kierownicy i siod�a 


    Dzisiaj kolejny odcinek po�wiecony tym rowerzystom, kt�rzy dopiero zaczynaj� swoj� przygod� z rowerem lub tym, kt�rzy korzystaj� z okazji i chc� skonfrontowa� swoje ustawienia kierownicy i siod�a z moimi propozycjami. Tak wi�c prosz� o wyrozumia�o�� bardziej do�wiadczonych rowerzyst�w.

Prawie zawsze jest tak, �e sklepy rowerowe (a tym bardziej hipermarkety) nie przywi�zuj� wiele uwagi do ustawienia roweru pod konkretnego u�ytkownika. Nie ma co tu nikogo wini�, przecie� rower jest niby prawid�owo ustawiony fabrycznie i ma�o co sklep obchodzi kto b�dzie na tym je�dzi�, oni tylko maj� posk�ada� rower po wyj�ciu z kartonu i to wszystko. Je�li kupujemy rower w sklepie rowerowym, to mamy przynajmniej pewno��, �e rower b�dzie dobrze posk�adany (czego na pewno nie mo�na powiedzie� o hipermarkecie) i �e po kilku dniach jazdy ka�� nam przyjecha� ponownie na niezb�dny przegl�d (kolejna przewaga sklepu nad hipermarketem) i w razie czego co� tam jeszcze wyreguluj�. Tak wi�c o ca�� reszt� dopasowania roweru do naszych wymaga� musimy zatroszczy� si� sami i ja Wam w tym pomog� .

Zajm� si� tylko ustawianiem kierownicy i siod�a w rowerach g�rskich i turystycznych (zwanych te� crossowymi lub trekkingowymi), gdy� wi�kszo�� rowerzyst�w jest zorientowana w�a�nie w tych kierunkach. Jednak tak�e wszyscy pozostali rowerzy�ci (szosowcy, maniacy FR, DH itp.) powinni znale�� w tym artykule co� dla siebie.

Rozr�nijmy sobie 3 rodzaje pozycji siedzenia na rowerze:

- wyprostowan� � charakterystyczna dla rower�w typowo turystycznych i miejskich, czasami tak�e (przynajmniej po cz�ci) dla typowo zjazdowych i do FR cho� to troch� inna bajka. �eby uzyska� pozycj� wyprostowan� kierownica jest zazwyczaj kilka centymetr�w wy�ej od siod�a lub na tej samej wysoko�ci, do tego dochodz� tak�e postawione w g�r� rogi umo�liwiaj�ce jeszcze bardziej wyprostowa� i niby wygodniejsz� pozycj�.

- pochylon� � tej pozycji �u�ywa� najwi�ksza ilo�� rowerzyst�w, zwi�zana jest ona g��wnie z rowerami g�rskimi przeznaczonymi do og�lnych zastosowa� (bez sportowej geometrii) a tak�e trekkingowymi, kierownica znajduje si� na wysoko�ci siod�a lub troch� poni�ej niego.

- mocno pochylon� � jest najbardziej efektywn� i wymagaj�c� pozycj�, dlatego zorientowana jest w�a�ciwie na bardzo zaawansowanych rowerzyst�w i zawodnik�w, ale ka�dy mo�e z niej korzysta�. Jest niejako wymuszona (przez sportow� geometri�) w rowerach przeznaczonych do �cigania si� zar�wno g�rskich jak i szosowych, kierownica mo�e by� nawet kilkana�cie cm poni�ej siod�a.

W tej chwili pewnie ju� wiecie w jakiej pozycji je�dzicie. Je�li je�dzicie na rowerze (mniejsza o typ) tylko na jakie� kilkukilometrowe przeja�d�ki po p�askim terenie w weekendy w pozycji wyprostowanej, to mo�e tak zosta� � Wasza sprawa, ale je�li sp�dzacie znacznie wi�cej czasu na rowerze i do tego chcecie si� zapuszcza� w jakie� ma�e g�rki, to konieczna mo�e si� okaza� zmiana pozycji na pochylon� lub mocno pochylon�. Wiadomo, �e niekt�rzy lubi� je�dzi� w pozycji wyprostowanej i my�l� sobie, �e jest to najlepsza pozycja na �wiecie. Niestety (albo raczej stety) nie da si� je�dzi� efektywnie w pozycji wyprostowanej. Tu w�a�nie tkwi ogromna przewaga pozycji pochylonej lub mocno pochylonej, kt�re zapewni�:
- r�wnomierne roz�o�enie ci�aru cia�a rowerzysty pomi�dzy kierownic�, siod�em i peda�ami,
- zmniejszenie obci��enie po�ladk�w,
- �atwo�� swobodnego i szybkiego peda�owania co jest to bardzo istotne przy d�ugotrwa�ym wysi�ku,
- w miar� potrzeby zwi�kszenie nacisku na peda�y,
- znacznie mniejszy op�r powietrza.

Podejrzewam, �e zwolennicy pozycji wyprostowanej nic sobie nie robi� z powy�szych przyk�ad�w i dalej stawiaj� na swoim, czyli �e pozycje pochylone s� tylko dla zawodnik�w i �e s� one strasznie nie wygodne. Niech ka�dy m�wi co chce, ale rowerzysta je�d��cy w pozycji wyprostowanej ZAWSZE nam�czy si� du�o bardziej, �eby pokona� ten sam dystans lub jecha� z t� sam� szybko�ci� jak rowerzysta w pozycji pochylonej lub mocno pochylonej. Podsumowuj�c bardzo zach�cam do korzystania z bardziej pochylonych pozycji i im wcze�niej to zrobicie, to tym lepiej, wygodniej, szybciej i z mniejszym wysi�kiem b�dziecie je�dzi� na rowerze



Ustawianie siod�a:

Prawid�owa wysoko�� siod�a dopasowana do wzrostu rowerzysty jest bodaj najwa�niejszym czynnikiem dla efektywnej jazdy. Pomijaj�c to, �e mo�na nabawi� si� kontuzji, to jazda z za wysoko lub za nisko ustawionym siod�em jest po prostu bardzo mecz�ca i niewygodna. Dlatego szczeg�lnie namawiam do zwr�cenia na to uwagi.

Na pewno s�yszeli�cie o wielu metodach okre�lania prawid�owej wysoko�ci siod�a i jak�kolwiek sobie wybierzecie, to w wi�kszej lub mniejszej cz�ci na pewno b�dzie ona dobra. Najprostsz� i pewnie najbardziej znan� metod� jest siadni�cie (jak to si� w og�le pisze?) na siodle, oparcie pi�ty na pedale (peda� musi by� na samym dole) w bucie, w kt�rym je�dzicie i po odpi�ciu klamry (lub odkr�ceniu �ruby trzymaj�cej sztyc�) ustawienie wysoko�ci siod�a tak, aby noga by�a wyprostowana lub lekko ugi�ta. To zapewni nam niezb�dne minimum ugi�cia kolana podczas jazdy ju� z normalnie po�o�on� stop� na pedale i nawet zapobiegnie kontuzji (chodzi g��wnie o bardzo szkodliwe napr�anie stawu kolanowego). Je�li je�dzicie w peda�ach zatrzaskowych, to spokojnie mo�ecie podnie�� siod�o jeszcze o ok. 1-2 cm, bo peda�y i bloki maj� du�� wysoko�� i dodatkowo dzi�ki nim zawsze b�dziecie naciska� na peda�y przedni� cz�ci� stopy a nie pi�t� i dodatkowo podczas peda�owania pi�ta zawsze b�dzie wy�ej od palc�w. Generalnie chodzi o to, �eby nie musie� kiwa� si� na siodle �eby si�gn�� do peda��w ani je�dzi� z non stop zgi�tymi w kolanach nogami. Ostateczne ustawienia b�d� zale�ne od Waszych subiektywnych odczu� i mo�na je przeprowadzi� metod� pr�b i b��d�w za ka�dym razem podnosz�c lub obni�aj� siod�o o ok. 0,5 cm. Po ustawieniu siod�a jeszcze raz siadamy na rower, robimy rundk� i sprawdzamy czy wszystko jest OK.

Nast�pnie ustawiamy przesuni�cie siod�a wzgl�dem sztycy albo jak kto woli rury podsiod�owej (fotka obok). W tym celu odkr�camy jedn� �rub� na spodzie uchwytu sztycy (lub co tam macie w swoich rowerach) i ju� mo�emy swobodnie przesuwa� siod�o w poziomie i pochyla� go do przodu i do ty�u (o tym jeszcze za chwil�). Optymalnym sposobem ustawienia siod�a w poziomie b�dzie przesuni�cie siod�a tak, aby po zaj�ciu miejsca na siedzeniu, wpi�ciu buta w zatrzask peda��w (albo po w�o�eniu w noski czy po prostu wygodnego po�o�enia stopy na pedale) i ustawieniu korby dok�adnie w poziomie, o� opadaj�ca od kolana pionowo w d� przechodzi�a mo�liwie jak najbli�ej osi peda�u. Takie ustawienie gwarantuje, �e nie b�dziemy peda�owa� z nogami wyci�gni�tymi do przodu ani do ty�u. Oczywi�cie tego ustawienia nie uda nam si� pewnie przeprowadzi� bezb��dnie tylko raczej metod� pr�b i b��d�w, przyda si� tak�e jaka� osoba (dziewczyna, kolega, dziadek itp.), kt�ra �na �ywca� b�dzie kontrolowa�a nasze nastawy, no bo w ko�cu siedz�c na siodle nie b�dziemy w stanie zobaczy� czy rzeczywi�cie o� lec�ca od kolana przechodzi dok�adnie przez o� peda�u. W sytuacji beznadziejnej samotno�ci mo�ecie wzi�� do r�ki jaki� sznurek i po opuszczeniu go od kolana ustawia� siode�ko w spos�b wymieniony wy�ej do momentu, a� sznurek b�dzie opada� w okolicach osi peda�u.

Teraz nadszed� czas ustawienia k�ta pochylenia siod�a. Niekt�rzy �specjali�ci� twierdz�, �e k�t pochylenia ustawiamy tak, aby podczas jazdy bez trzymania kierownicy nie zsuwa� si� z siod�a w �adnym kierunku. Takie banalne i stwierdzenia jako� do mnie nie trafiaj�, bo ja np. mam siod�o dosy� mocno pochylone w d� i jako� podczas jazdy �bez trzymanki� nie mam z tym problemu a podczas stromych podjazd�w siedzi si� bardzo komfortowo i �atwo przesuwa si� 4 litery w ka�de miejsce siod�a. Generalnie pozycj� wyj�ciow� dla wi�kszo�ci rowerzyst�w b�dzie ustawienie siod�a idealnie w poziomie, ale dla rowerzyst�w je�d��cych w mocno pochylonej pozycji (siod�o 7-15 cm powy�ej kierownicy) du�o wydajniejszym rozwi�zaniem (przydatnym zw�aszcza podczas jazdy pod ostr� g�r�) b�dzie lekkie pochylenie siod�o w d� tak, aby p�aszczyzna siod�a by�a skierowana w kierunku kierownicy, czyli tak jakby linia ca�ego siod�a by�a przed�u�eniem linii ko�cz�cej si� na kierownicy (co� podobnego do ustawiania pochylenia klamek hamulcowych jako przed�u�enie ramion i palc�w). Je�li jednak kto� b�dzie wyj�tkowo narzeka� na zsuwanie si� z siod�a w kt�rym� z kierunk�w, to niech ustawi sobie siod�o jak jest mu wygodniej. Na koniec jeszcze raz kontrolujemy wysoko�� siod�a i w razie potrzeby troch� go podnosimy lub obni�amy.



Ustawianie kierownicy:

Pierwsz� i najwa�niejsz� spraw� jeszcze zanim zabierzemy si� za jakiekolwiek regulacje jest okre�lenie pozycji siedz�cej na rowerze. Je�li kto� je�dzi sobie zupe�nie turystycznie po �cie�kach rowerowych lub jakich� skwerach czy bulwarach w dodatku tylko w niedziel�, to na pewno b�dzie on wola� wyprostowan� i wygodn� pozycj�. Podstaw� b�dzie tu kierownica na wysoko�ci r�wnej wysoko�ci siod�a lub kilku cm powy�ej siod�a (fotka obok) oraz postawione w g�r� rogi. Je�li w swoich rowerach macie stery nakr�cane i mo�ecie regulowa� wysoko�� kierownicy przez wysuni�cie mostka z rury sterowej lub macie stery i mostek typu A-Head z regulacj� wysoko�ci (fotka poni�ej), to sprawa jest prosta - po ustawieniu siod�a na odpowiadaj�c� nam wysoko�� odkr�camy tylko jedn� �rubk� na mostku z g�ry (stery nakr�cane) lub z boku (stery typu A-Head), teraz w przypadku tradycyjnego mostka na stery nakr�cane b�dziemy pewnie musieli uderzy� lekko �rub� m�otkiem (�eby zwolni� zaczep) i ustawiamy kierownic� na ��dan� wysoko��. Na zako�czenie b�dzie trzeba ustawi� kierownice prostopadle do ko�a � robili�cie to pewnie setki razy jak byli�cie dzie�mi, wi�c wiecie, �e trzeba wzi�� ko�o mi�dzy nogi i przekr�ci� kierownic� w odpowiednie miejsce.

Wysoko�� kierownicy najlepiej ustawia� dzi�ki metodzie pr�b i b��d�w. Po p...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin