zostań swoją szefową, czyli jak stworzyć i prowadzić własną firmę full version.pdf

(32734 KB) Pobierz
888493922.001.png
Spis treści
Spis treści
Wstęp
5
CZĘŚĆ I
JAK ZAŁOŻYĆ WŁASNĄ FIRMĘ
I GDZIE ZNALEŹĆ POMOC W JEJ PROWADZENIU?
Rozdział 1. W jakiej formie prowadzić działalność gospodarczą?
9
Rozdział 2. Co na początek? — rejestracja firmy
13
Rozdział 3. Biznesplan
27
Rozdział 4. Skąd wziąć pieniądze na rozpoczęcie działalności gospodarczej?
37
Rozdział 5. Dobra reklama to połowa sukcesu
43
CZĘŚĆ II
PRZYKŁADOWE POMYSŁY NA WŁASNĄ FIRMĘ
I PROJEKTY ICH ROZWOJU
Rozdział 6. Apteka
49
Rozdział 7. Biuro podróży
63
Rozdział 8. Biuro rachunkowe
69
Rozdział 9. Ciucholand
81
Rozdział 10. Dom seniora
85
Rozdział 11. Firma sprzątająca
97
Rozdział 12. Fitness klub
103
Rozdział 13. Gabinet kosmetyczny
111
Rozdział 14. Gabinet stomatologiczny
119
Rozdział 15. Gospodarstwo agroturystyczne
127
Rozdział 16. Kawiarnia
135
Rozdział 17. Klinika weterynaryjna
147
Rozdział 18. Kwiaciarnia
161
Rozdział 19. Pizzeria
167
Rozdział 20. Projektowanie ogrodów, utrzymanie terenów zielonych
173
4
ZOSTAŃ SWOJĄ SZEFOWĄ
Rozdział 21. Przedszkole
179
Rozdział 22. Salon fryzjerski
197
Rozdział 23. Salon optyczny
201
Rozdział 24. Sklep spożywczy
207
Rozdział 25. Sklep z artykułami dla zwierząt
217
Rozdział 26. Szkoła językowa
221
Rozdział 27. Szkoła tańca
229
Zakończenie
235
Polecana literatura
236
DODATKI
Dodatek A: Wzory umów
239
Dodatek B: Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej
245
Dodatek C: Załącznik nr 4 do ustawy o podatku zryczałtowanym
255
13
Co na początek? — rejestracja firmy
Co na początek? — rejestracja firmy
Rozdział 2.
Co na początek? — rejestracja firmy
Jeżeli już wiesz, jaką formę prawną przyjmie Twój biznes, czas na kolejny krok.
Każdy przedsiębiorca podejmujący działalność gospodarczą ma obowiązek za-
rejestrowania swojej firmy. Składa się na to kilka czynności.
Wpis do ewidencji działalności gospodarczej
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że możesz podjąć działalność gospodarczą
jako przedsiębiorca po uzyskaniu wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
Obowiązek ten dotyczy osób fizycznych i spółek cywilnych.
Ważne!
Kwestie prawne związane z prowadzeniem działalności gospodarczej omawia
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
(tekst jedn. Dz.U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 z późn. zm.).
Aby zarejestrować firmę, należy udać się do urzędu miasta (lub urzędu gminy
— to zależy od miejsca zamieszkania i miejsca, gdzie będzie prowadzona dzia-
łalność gospodarcza). Należy złożyć wniosek o wpis do ewidencji działalności
gospodarczej (w dodatku B znajdziesz wzór wniosku). Urząd, do którego się
zwrócisz, ma 30 dni na potwierdzenie wpisu. Wniosek o wpis do ewidencji dzia-
łalności gospodarczej składa się na druku EDG-1. Stanowi on jednocześnie zgło-
szenie do ZUS/KRUS, urzędu statystycznego oraz naczelnika właściwego urzędu
skarbowego. Organ ewidencyjny (czyli: urząd miasta, urząd gminy) przekazuje
naczelnikowi urzędu skarbowego oraz właściwej jednostce terenowej ZUS od-
powiednie informacje. Dla osób fizycznych wniosek EDG-1 jest jednocześnie
wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki
narodowej (REGON).
Zwróć uwagę, czy na stronie internetowej Twojego urzędu nie udostępniono
formularza (ta praktyka jest już dość powszechna, jest też coraz więcej urzędów,
które umożliwiają rejestrację przez internet). Sprawdź to koniecznie, będzie
888493922.002.png
14
ZOSTAŃ SWOJĄ SZEFOWĄ
dużo szybciej, kiedy do urzędu przyjdziesz już z wypełnionym drukiem. Na for-
mularzu wpisujesz imię, nazwisko, adres zamieszkania i siedziby firmy, zakres
działania firmy oraz przewidywany termin rozpoczęcia działalności. Warto wie-
dzieć, że przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu zło-
żenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Ma też prawo we
wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej określić późniejszy dzień
podjęcia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku.
Przychodząc do urzędu, musisz mieć już podpisaną umowę najmu lokalu
bądź dysponować własnym lokalem przeznaczonym na siedzibę przedsiębior-
stwa. Jest to niezbędne, gdyż w dokumentach należy wpisać miejsce prowadze-
nia działalności gospodarczej.
Centralna Ewidencja i Informacja
o Działalności Gospodarczej (system CEIDG)
CEIDG została utworzona na podstawie Ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobo-
dzie działalności gospodarczej i zaczęła działać 1 lipca 2011 r. CEIDG ma znacz-
nie skrócić czas potrzebny do zarejestrowania działalności gospodarczej poprzez
umożliwienie założenia firmy przez internet, a także uprościć formalności zwią-
zane z rozpoczęciem działalności gospodarczej. W CEIDG znajdą się informa-
cje o wszystkich przedsiębiorcach prowadzących działalność na terenie całego
kraju, w tym: o posiadanych przez nich koncesjach, licencjach i zezwoleniach.
Podstawowe dane o przedsiębiorcach są opublikowane na stronie internetowej
CEIDG. Informacje udostępniane przez CEIDG są jawne. Każdy bezpłatnie
będzie mógł poprzez wyszukiwarkę znaleźć wybranego przedsiębiorcę prowa-
dzącego działalność gospodarczą. Takie rozwiązanie ułatwia dostęp do niezbęd-
nych informacji o przedsiębiorcach. Dotąd bowiem, żeby je uzyskać, należało
zwrócić się do odpowiedniego urzędu miasta lub gminy, w którym przedsiębior-
ca został zarejestrowany.
Zadaniem CEIDG jest:
1. prowadzenie ewidencji przedsiębiorców — osób fizycznych w systemie
teleinformatycznym;
2. udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach
w zakresie wskazanym w ustawie;
3. umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez
Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin