zrozumiec-nlp.-reguly-i-praktyka.-wydanie-ii cała książka.pdf

(8411 KB) Pobierz
887665423.001.png
3
Jak dochodzi do zmian
Boże, daj mi spokój umysłu, abym zaakceptował rzeczy, których nie mogę zmienić,
odwagę, abym zmienił rzeczy, które mogę zmienić, a także mądrość, abym odróżnił
jedne od drugich.
R EINHOLD N IEBUHR (1892 – 1971)
Istnieją dwa rodzaje zmian: zachodzące w obrębie danego systemu, który sam
pozostaje niezmienny, i te, których wystąpienie zmienia sam system.
P AUL W ATZLAWICK , Z MIANA
W tym rozdziale odkryjemy, w jaki sposób radzić sobie ze zmianami, a także opi-
szemy niektóre podstawowe zasady ich wprowadzania. Z tych koncepcji będziemy
korzystać w kolejnych częściach książki, starając się dostrzec, jak przejawiają się
w technikach NLP.
Kiedy zastanawiamy się nad procesami zmiany, zwykle chcemy znać odpowiedzi
na następujące pytania:
Jak mogę radzić sobie ze zmianami występującymi w moim życiu?
Jak mogę wprowadzać zmiany do swojego życia?
W jaki sposób zmieniam siebie, swoje zachowanie, swoje zwyczaje?
Jak mogę zmieniać innych ludzi?
Jak mogę pomagać w zmianie innym ludziom?
Znalezienie odpowiedzi na te pytania to wszystko, o co chodzi w NLP.
Własne odpowiedzi znajdziesz, analizując osobiste doświadczenia zmiany. Masz
również dostęp do istniejącej od wielu stuleci zbiorowej mądrości dotyczącej zmiany.
Jednak pomimo całej tej wiedzy dysponujesz tylko zbiorem praktycznych wska-
zówek. Nie ma żadnych gwarancji, ponieważ nie jest możliwe dokładne poznanie
mechanizmów zmiany. Nie jest to kwestia niekompetencji albo „odrobiny czasu,
by to wszystko uporządkować”. Pomimo dostępności technologii skanowania mózgu
to, co dzieje się w umyśle , nie poddaje się łatwo analizie naukowej. Choć możemy
44
ZROZUMIEĆ NLP. REGUŁY I PRAKTYKA
zobaczyć rezultaty uczenia się w postaci nowych połączeń nerwowych, nie je-
steśmy w stanie bezpośrednio obserwować procesu nauki. To fundamentalny
problem filozoficzny. Krótko mówiąc, jesteśmy częścią systemu, który jeszcze
nie został dokładnie zbadany. Aby dowiedzieć się, jak działa, musielibyśmy wy-
kroczyć poza własny umysł, by zaobserwować właściwe procesy, a tego nie jesteśmy
w stanie dokonać. Możemy jednak zapewnić warunki sprzyjające wprowadzaniu
zmian, chociaż w pracy z istotami ludzkimi nigdy nie potrafimy precyzyjnie okre-
ślić, co się zdarzy. Możemy tworzyć scenariusze sięgające w przyszłość tak daleko,
jak chcemy, ale mimo to nie wiemy, co się naprawdę stanie. Mądrze jest zatem
pamiętać o słowach Heraklita, który radził „spodziewać się niespodziewanego”.
Dlaczego zmiana?
Niekiedy zmianę coś na nas wymusza. Bieg życia zostaje zaburzony, więc podej-
mujemy działania zmierzające do „uspokojenia sytuacji”. Ludzie wprowadzają
zmiany z własnej woli, ponieważ chcą stać się lepsi, spełnić się, zrealizować pra-
gnienia, osiągnąć szczęście bądź zrównoważyć różne rodzaje aktywności. Trady-
cyjna metafora dotycząca motywacji mówi o kiju i marchewce: zmieniamy się albo
dlatego że wyobrażamy sobie coś przyjemnego — marchewkę — a następnie do
tego dążymy, albo też dlatego że nie podoba nam się bieżący stan rzeczy i chcemy
uniknąć dalszego bólu — kija — więc odsuwamy się od niego.
Kiedy nie dostajesz od życia tego, czego chcesz, próbujesz to zmienić przez roz-
wiązanie problemów, rozstrzygnięcie konfliktów bądź przezwyciężenie trudności.
Istnieją jednak sytuacje, w których pomimo motywacji do zmiany nie wiesz, co ro-
bić. Przyczyną takiej dezorientacji może być brak wiedzy — możesz też posiadać
właściwe kompetencje, ale nie interpretować bieżącej sytuacji w sposób pozwa-
lający zastosować posiadaną wiedzę do tego, co wydaje się nieznajomym kontek-
stem. Ponieważ nie rozpoznajesz ukrytego wzorca, nie dostrzegasz okazji zasto-
sowania swoich umiejętności. Tak czy inaczej, jeżeli uznasz, że nie masz do wyboru
żadnych opcji, poczujesz, że „utknąłeś” lub że możliwe działania zostały w jakiś
sposób „zablokowane”. Dzieje się tak również wtedy, gdy nie potrafisz wybrać
spośród dostępnych alternatywnych opcji. Być może masz zbyt wiele możliwości
wyboru i nie możesz się zdecydować. Możliwe też, że potencjalne konsekwencje
podjętych działań przerażają Cię do tego stopnia, że „zastygasz w bezruchu” lub
rezygnujesz z podejmowania jakichkolwiek działań.
Jedną z korzyści, które przynosi myślenie w kategoriach modeli przedstawionych
w poprzednim rozdziale, jest to, że oferują one sposoby przezwyciężania tego ro-
dzaju blokad. Podstawowa teoria zakłada, że zmiana następuje, gdy zmieniamy
45
JAK DOCHODZI DO ZMIAN
przedmiot zainteresowania i punkt widzenia. Zarówno zmiana polarności, jak
i zmiana trybu i poziomu rzeczywistości mogą prowadzić do zmiany punktu wi-
dzenia, ponieważ każda z nich oferuje alternatywny sposób postrzegania dowolnej
sytuacji. Ten z kolei wpływa na Twoje zachowanie, ponieważ zaczynasz rozumieć
rzeczywistość w nowy sposób. Proces ten nazywany jest „przeramowaniem”.
Nowy sposób traktowania świata zależy od Twojej dotychczasowej wiedzy i zro-
zumienia, a także od konkretnej motywacji lub intencji: czy jesteś ciekaw i chcesz
zebrać informacje, czy chcesz stać się bardziej elastyczny, nabywając nową umie-
jętność? Twoja postawa lub konkretna potrzeba zmienia Twój sposób postrzegania
świata i zaczynasz koncentrować się na odmiennych cechach lub aspektach tego,
co się dzieje. Ramy zmieniają się, kiedy zmieniasz to, na czym skupiasz uwagę.
Jeżeli na przykład chcesz nadać list, zaczynasz zauważać urzędy pocztowe albo
skrzynki na listy, które zwykle umykają Twojej uwadze. Przeramowanie to sposób
rozmyślnego zmieniania sposobu postrzegania rzeczy w tym samym kontekście.
Na przykład, kiedy prowadzisz samochód, zamiast postrzegać innych kierowców
jako konkurentów w walce o przestrzeń na drodze, spójrz na ruch drogowy jak na
rodzaj tańca, z własnymi rytmami i konwencjami. Przeramowanie często prowadzi
do zmiany stanu fizjologicznego: nagłe natknięcie się na to, co nieoczekiwane,
często wywołuje śmiech.
Robienie czegoś innego
Ludzie czują, że „utknęli w koleinach”, gdy nie wierzą, że można coś zmienić, albo
nie są w stanie wyobrazić sobie potencjalnej zmiany. Ich dotychczasowe przeko-
nania albo historie dotyczące świata ograniczają liczbę dostępnych opcji. Jest to
konsekwencja myślenia zbieżnego, potrzeby „zatrzymania” świata w stabilnej po-
staci. Ograniczającym aspektem „bycia pewnym” jest jednak zmniejszenie liczby
dostępnych do opcji do jednej — zachowania status quo. Czujemy wówczas, że
„utknęliśmy”, ponieważ nie widzimy żadnego wyjścia. Jak ujęli to Bandler i Grin-
der (1975, tłum. 2008):
Jak wynika z naszego doświadczenia, ludzie przychodzący poddać się terapii zazwyczaj
są osobami cierpiącymi — czują się jak sparaliżowani w obliczu braku wyboru lub
wolności działania w życiu.
Jedną z terapeutycznych reakcji na taki impas jest przekazanie rady: „jeżeli to, co
robisz, nie sprawdza się, to zrobienie czegokolwiek innego przyniesie poprawę”.
Utknięcie może być jednak doświadczeniem tak osłabiającym, że łatwiej powie-
dzieć, niż faktycznie zacząć coś robić. Trudności pojawiają się, ponieważ niektórzy
46
ZROZUMIEĆ NLP. REGUŁY I PRAKTYKA
nie wierzą w istnienie rozwiązania czy szansę na postęp. Wpadają w pułapkę za-
stawioną przez sam język, którego używają do interpretowania swojej sytuacji.
Rozsądną strategią szukania wyjścia jest szczegółowa analiza języka i metafor,
których ktoś używa, by opisać swoją rzeczywistość. Język jest silnie powiązany ze
zmianą — to właśnie dlatego aspekt lingwistyczny NLP jest tak ważny. Identyfi-
kacja rodzajów językowej gmatwaniny, w którą wikłają się ludzie, pozwala do-
wiedzieć się czegoś o ich modelach świata, a także sugeruje, jak można podjąć
właściwe interwencje, aby pomóc im się uwolnić.
Wykorzystywanie NLP do zmiany siebie samego, a w szczególności własnego spo-
sobu posługiwania się językiem, stanowi wspaniałą okazję do poprawy swoich
umiejętności komunikacyjnych. Być własnym terapeutą nie jest jednak łatwo,
ponieważ wyzwanie stanowi zarówno zaskoczenie siebie samego, jak i znalezienie
interwencji, które spowodują, że zrobi się coś, czego nie robiło się nigdy wcześniej.
Odkrywanie swojej rzeczywistości z otwartym umysłem i zmienianie tradycyjnych
sposobów myślenia może prowadzić do zaskakujących wniosków. Mógłbyś na przy-
kład użyć jakichś urządzeń generujących „dane losowe” (takich jak rzucanie mo-
netą lub kostką) bądź nadać swoim metaforom sens fizyczny dzięki zastosowaniu
takich technik NLP, jak oś czasu (patrz: rozdział 10.) czy metalustro (patrz: roz-
dział 12.). Zwykle jednak łatwiej jest zwrócić się do wykwalifikowanego praktyka,
które będzie potrafił zidentyfikować, a następnie przerwać Twoje wzorce.
Ludzie są stworzeniami skłonnymi do przyzwyczajeń i miewają silne preferencje.
Często niechętnie rezygnują z tego, co już znają, by przyjąć alternatywny punkt
widzenia. Właśnie dlatego posługiwanie się zaskakującą metodologią — a taką dla
wielu osób jest NLP — często pozwala zmienić ramy percepcyjne pacjenta, a w re-
zultacie również jego zachowanie, myślenie, a nawet sposób patrzenia na świat.
Trzy wzorce przedstawione w rozdziale 2. prezentują schematy umożliwiające
zauważanie preferencji pacjentów, a także sugerują możliwe ścieżki zmiany.
Jeżeli pracujesz z pacjentami, zastanów się nad użyciem tych trzech paradyg-
matów jako podstawy do podejmowania interwencji. Zasadniczo należy zacząć
od stwierdzenia, w którym miejscu pacjent aktualnie utknął, a następnie zasta-
nowić się nad przemieszczeniem go gdzieś indziej zgodnie z wybranym modelem.
Zabranie pacjenta w mniej znane mu miejsce zdecydowanie sprzyja sytuacji,
w której będzie mógł dokonać wyboru.
Polarności
Dzięki modelowi polarności można wprowadzać zmiany, przemieszczając się wzdłuż
osi poszczególnych wymiarów. Oto przykłady:
Zgłoś jeśli naruszono regulamin