01 Wprowadzenie.pdf

(74 KB) Pobierz
01 Wprowadzenie
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Wykład 1
1. Wprowadzenie
1.1 Istota Fizyki
Główny cel - poszukiwanie i poznawanie podstawowych praw przyrody, od których za-
le Ŝą wszystkie zjawiska fizyczne.
Historia nauki - coraz gł ę bsze poziomy pojmowania ale podstawowe prawa oraz teorie
na kolejnych poziomach coraz prostsze i coraz ich mniej .
Przykład : jak przebiegał rozwój nauki o elektryczno ś ci i magnetyzmie, która ma tak
fundamentalne znaczenie dla nas dzisiaj (elektronika, telekomunikacja, energetyka, in-
formatyka itd.)?
·
Dopiero w XVII wieku pierwsze pomiary ilo ś ciowe i pierwsze prawa fizyczne (pra-
wo Coulomba).
·
XIX wiek - oddziaływanie pr ą du z igł ą magnetyczn ą (Oersted), oddziaływanie prze-
wodników z pr ą dem (Ampere), indukcja elektromagnetyczna (Faraday), prawo Ohma i
w ko ń cu jednolita teoria zjawisk elektromagnetycznych (prawa Maxwella.
Prawa Maxwella ("tylko" cztery!!!) s ą prawami ogólnymi, które zawieraj ą w sobie jako
przypadki szczególne nie tylko wszystkie prawa elektryczno ś ci i magnetyzmu, ale tak Ŝ e
wyja ś niaj ą wła ś ciwo ś ci ś wiatła jako fali elektromagnetycznej.
Nie ulega w ą tpliwo ś ci, Ŝ e zjawiskami przyrody rz ą dzi stosunkowo niewielka liczba
praw ogólnych. Celem fizyki jest wła ś nie poznanie tych praw.
Konsekwentnie, prawa fizyki b ę d ą wyprowadzane (gdzie to tylko mo Ŝ liwe) z podsta-
wowych zasad, tj. b ę dzie podkre ś lona ró Ŝ nica pomi ę dzy zasadami podstawowymi a tym
co mo Ŝ na z nich wyprowadzi ć .
Badania podstawowe - cz ą stki elementarne ich wła ś ciwo ś ci i oddziaływania.
Jak dotychczas stwierdzono tylko cztery podstawowe oddziaływania, z których wynikaj ą
wszystkie siły i oddziaływania zaobserwowane we Wszech ś wiecie.
Tab. 1.1 Cztery podstawowe oddziaływania.
Typ oddziaływa ń Ź ródło
Wzgl ę dne
nat ęŜ enie
Zasi ę g
Grawitacyjne
Słabe
Elektromagnetyczne
J ą drowe
Masa
Wszystkie cz ą stki elementarne
Ładunek elektryczny
Hadrony (protony,neutrony,mezony)
~ 10 -38
~ 10 -15
~ 10 -2
1
Długi
Krótki (10 -18 m)
Długi
Krótki (10 -15 m)
Podstawowy charakter cz ą stek elementarnych i ich oddziaływa ń przejawia si ę np. w
tym, Ŝ e obja ś niaj ą one zarówno ś wiat małych jak i du Ŝ ych wielko ś ci (gwiazdy, galakty-
ki).
Wszystkie działy nauk fizycznych i biologicznych maj ą swe korzenie w fizyce.
1-1
Ju Ŝ w staro Ŝ ytno ś ci wiedziano o oddziaływaniu ciał naelektryzowanych (potarty
bursztyn przyci ą gał kawałki materii) i namagnesowanych (bryła magnetytu przyci ą gaj ą -
ca drobne kawałki Ŝ elaza).
·
19147238.021.png 19147238.022.png 19147238.023.png 19147238.024.png 19147238.001.png
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
1.2 Poj ę cia podstawowe
Tak jak w ka Ŝ dej dyscyplinie, w fizyce posługujemy si ę specyficznymi poj ę ciami
podstawowymi do opisu wielko ś ci fizycznych czy te Ŝ wła ś ciwo ś ci fizycznych obiektów.
Poj ę cia fizyczne definiujemy stosuj ą c pewne prawa fizyki. Bez zrozumienia tych poj ęć
nie jest mo Ŝ liwe opisanie zjawisk fizycznych i posługiwanie si ę tym opisem (modela-
mi).
1.3 Jednostki
Fizyka w znacznej mierze zajmuje si ę pomiarami wielko ś ci fizycznych, maj ą cych
cechy ilo ś ciowe. Dlatego tak istotne jest podanie obok wielko ś ci numerycznej (liczby)
tak Ŝ e jednostki. Dotyczy to równie Ŝ rozwi ą za ń zada ń z fizyki (uwaga do ć wicze ń ). Nie
wolno podawa ć odpowiedzi numerycznej nie podaj ą c jednocze ś nie jednostki.
Podstawowe jednostki - wiele wielko ś ci fizycznych jest współzale Ŝ nych. Np. pr ę dko ść
jest długo ś ci ą podzielon ą przez czas, g ę sto ść mas ą podzielon ą przez obj ę to ść itd.
Wi ę kszo ść wielko ś ci fizycznych jest zwi ą zana z długo ś ci ą (l), czasem (t) i mas ą (m).
Oznacza to, Ŝ e te podstawowe wielko ś ci wyznaczaj ą wymiar innych wielko ś ci fizycz-
nych. Tak wi ę c pr ę dko ść ma wymiar l / t ( lt -1 ) a g ę sto ść m / l 3 ( ml -3 ).
Zdecydowanie najpowszechniejszy jest układ metryczny. Bardzo prosta w tym układzie
jest konwersja do innych jednostek. Po prostu dodaje si ę przedrostek okre ś laj ą cy odpo-
wiedni ą pot ę g ę dziesi ę ciu (patrz Tab 1.2).
Tab. 1.2 Przedrostki jednostek metrycznych.
Przedrostek
Skrót
Pot ę ga dziesi ę ciu
tetra
giga
mega
kilo
centy
mili
mikro
nano
piko
femto
T
G
M
k
c
m
10 12
10 9
10 6
10 3
10 -2
10 -3
10 -6
10 -9
10 -12
10 -15
m
n
p
f
Długo ść , pole powierzchni, obj ę to ść s ą zdefiniowane w geometrii Euklidesowej.
Definicje 1 metra (historycznie):
·
odległo ść mi ę dzy rysami na sztabie platynowej (Mi ę dzynarodowe Biuro Miar i Wag
w Sevres, Francja),
·
w oparciu o długo ść fal pewnej linii widmowej kryptonu 86 Kr.
·
jako droga, któr ą w pró Ŝ ni przebywa ś wiatło w czasie 1/299792458 sekundy.
1-2
cz ęść (1/10 7 ) odległo ś ci od bieguna do równika,
·
19147238.002.png 19147238.003.png 19147238.004.png 19147238.005.png 19147238.006.png 19147238.007.png
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Czas - jest poj ę ciem fizycznym, jego definicja jest zwi ą zana z pewnymi prawami fizyki.
Np. prawa fizyki mówi ą , Ŝ e (a) okres obrotu Ziemi musi by ć z du Ŝą dokładno ś ci ą stały;
(b) okres drga ń oscylatora krystalicznego (zegarek, zegar komputera) jest stały przy sta-
łych warunkach zewn ę trznych takich jak np. temperatura. Obecnie najdokładniejsze ze-
gary zliczaj ą drgania promieniowania emitowanego przez atomy izotopu cezu 133 Cs. Se-
kund ę definiuje si ę jako czas trwania 919263177
×
10 9 drga ń promieniowania emitowa-
nego przez 133 Cs.
Masa - równie Ŝ poj ę cie fizyczne zdefiniowane przez pewne prawa fizyki. Nowoczesna
definicja masy (w oparciu o prawo zachowania p ę du) b ę dzie podana w kolejnych wy-
kładach. Obecnie ś wiatowym wzorcem kilograma (kg) jest walec platynowo-irydowy
(Mi ę dzynarodowe Biuro Miar i Wag w Sevres, Francja),
Kiedy takie poj ę cia jak czas czy masa opieramy na prawach fizyki, nie mo Ŝ emy by ć
pewni, Ŝ e te prawa s ą absolutnie poprawne. Teoria fizyczna w ostateczno ś ci spoczywa
na fundamentach do ś wiadczalnych, gdy Ŝ fizyka zajmuje si ę ś wiatem fizycznym. To
wła ś nie obserwacje do ś wiadczalne stwierdzaj ą ce pewne prawidłowo ś ci (je Ŝ eli spełnione
s ą dane warunki to wynik do ś wiadczenia si ę powtarza) le Ŝą u podstaw formułowania
praw przyrody. Do ś wiadczenie weryfikuje wi ę c teori ę ale tylko w sensie negatywnym tj.
mo Ŝ e spowodowa ć odrzucenie teorii. Nie mo Ŝ e potwierdzi ć "całkowicie" teorii ze
wzgl ę du na ograniczone mo Ŝ liwo ś ci pomiarowe. Innymi słowy nie mo Ŝ na wykluczy ć
sytuacji, Ŝ e teoria nie przejdzie kolejnego testu do ś wiadczalnego.
Trzeba powiedzie ć , Ŝ e takich teorii (tzw. wielkich teorii), które przewiduj ą w szero-
kim zakresie i z bardzo du Ŝą dokładno ś ci ą wyniki do ś wiadcze ń jest niewiele np. me-
chanika klasyczna Newtona, teoria wzgl ę dno ś ci Einsteina. Inne przykłady spoza fizyki
to geometria Euklidesowa i teoria Darwina. Do takiej teorii pretenduje równie Ŝ mecha-
nika kwantowa.
1.4 Matematyka w fizyce
1.4.1 Modele matematyczne w fizyce
W fizyce wyniki bada ń podaje si ę w postaci liczb i praw wyra Ŝ onych matematycz-
nie. Matematyka jest wi ę c j ę zykiem fizyki, bez u Ŝ ycia matematyki nie mo Ŝ na opisa ć
zjawisk fizycznych ani z teoretycznego ani z do ś wiadczalnego punktu widzenia (opis
jako ś ciowy, opis ilo ś ciowy). Matematyka stanowi narz ę dzie w pracy badawczej i słu Ŝ y
do formułowania modeli matematycznych.
Stykaj ą c si ę z okre ś lon ą sytuacj ą fizyczn ą fizyk stara si ę dokonywa ć jej idealizacji
matematycznej czy, jak mówimy, symulacji, sporz ą dzaj ą c wyidealizowany model ma-
tematyczny tej sytuacji według poni Ŝ szego schematu
intuicja
zagadnienie fizyczne
rozwiązanie fizyczne
konstrukcja modelu
matematycznego
symulacja
interpretacja
rozwiązania
matematycznego
zagadnienie
matematyczne
matematyka
rozwiązanie
matematyczne
1-3
19147238.008.png 19147238.009.png 19147238.010.png 19147238.011.png 19147238.012.png 19147238.013.png 19147238.014.png
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Idealizacja polega na przyj ę ciu zało Ŝ e ń upraszczaj ą cych np. dla wahadła zło Ŝ onego z
kulki zawieszonej na nici:
·
pomijamy opór powietrza,
·
zaniedbujemy tarcie w punkcie zawieszenia,
·
zaniedbujemy mas ę nici,
·
zakładamy, Ŝ e ni ć jest nierozci ą gliwa,
·
zakładamy, Ŝ e cała masa kulki jest skupiona w jednym punkcie w jej ś rodku masy.
Rozwa Ŝ ania dotycz ą ce metod bada ń fizycznych i modeli zilustrujemy prostym
przykładem: badanie siły oporu powietrza F oporu działaj ą cej na poruszaj ą cy si ę
samochód. Najpierw, jak wygl ą da metoda indukcyjna. Badacz analizuj ą cy ruch
samochodu ustala najpierw wielko ś ci fizyczne: pr ę dko ść samochodu, g ę sto ść powietrza
itd. Nast ę pnie stawia hipotez ę , Ŝ e siła oporu powietrza zale Ŝ y od pr ę dko ś ci v
(porównanie z jazd ą na rowerze), od g ę sto ś ci powietrza
(o ś rodka) i od powierzchni
pola przekroju S . Do ś wiadczalnie sprawdza t ę hipotez ę . Okazuje si ę , Ŝ e dla ró Ŝ nych v ,
r
r
, S otrzymuje si ę Ŝ ne warto ś ci oporu powietrza. Teraz badacz buduje model
matematyczny badanego zjawiska przyjmuj ą c, Ŝ e pomi ę dzy badanymi wielko ś ciami
istnieje zale Ŝ no ść funkcyjna: F oporu = f( v ,
, A ). Celem jest znalezienie (dopasowanie)
tej funkcji. Mo Ŝ na to zrobi ć na wiele sposobów. Poni Ŝ ej, omówimy jeden prosty i
skuteczny sposób tzw. analiz ę wymiarow ą .
r
1.4.2 Analiza wymiarowa
To post ę powanie polega, w pierwszym kroku, na sformułowaniu uogólnionego
zwi ą zku
F oporu ~ A x
r
y v z
gdzie x , y , z s ą nieznanymi wykładnikami pot ę gi. Teraz sprawdzamy wymiar po obu
stronach równania. Wyra Ŝ amy wymiar przez podstawowe wielko ś ci: mas ę , długo ść
i czas. Otrzymujemy
mlt -2 = (l 2 ) x ·(ml -3 ) y ·(lt -1 ) z
Z przyrównania wykładników otrzymujemy
y = 1
(przy m )
2 x -3 y +z = 1
(przy l )
- z = -2
(przy t )
Rozwi ą zaniem s ą x = 1, y = 1, z = 2.
Wstawiaj ą c to do równania wyj ś ciowego otrzymujemy
F oporu ~ A
r v 2
Okazuje si ę , Ŝ e to równanie jest poprawne z dokładno ś ci ą do czynnika 1/2 (stała pro-
porcjonalno ś ci). Stał ą t ę mo Ŝ na wyznaczy ć z wyników do ś wiadczalnych.
1-4
przyjmujemy, Ŝ e wahadło waha si ę w jednej płaszczy ź nie,
·
19147238.015.png 19147238.016.png
Z. K ą kol-Notatki do Wykładu z Fizyki
1.4.3 Formalizm matematyczny
Uwa Ŝ a si ę , Ŝ e fizyka posługuje si ę trudn ą matematyk ą wy Ŝ sz ą . Tak nie jest gdy cho-
dzi o podstawowe prawa. W wi ę kszo ś ci b ę dziemy u Ŝ ywa ć prostej algebry, geometrii
i troch ę trygonometrii. Wprowadzimy elementy rachunku ró Ŝ niczkowego i całkowego
ale w ograniczonym zakresie. Na wst ę pie kilka uwag (inne w trakcie wykładów).
skalary i wektory
Uwaga: Stosowane w tek ś cie oznaczenia wektorów a i C s ą równowa Ŝ ne
·
Dodawanie wektorów , metoda geometryczna
rozkładanie wektorów na składowe i dodawanie wektorów, metoda analityczna
składowe: a x = a cos
q
; a y = a sin
q
długo ść :
a
=
wektor:
x a
+
2
y
a
=
i
a
x
+
j
a
y
y
analogicznie:
b
=
i
b
x
+
j
b
y
,
c
=
i
c
x
+
j
c
y
dodawanie wektorów
a y
a
c = a + b
j
q
c x = a x + b x c y = a y + b y
Mno Ŝ enie wektorów
skalarne : iloczyn dwóch wektorów jest skalarem (liczb ą )
i
a x
x
·
a
×
b
=
ab
cos
q
=
a
x
b
x
+
a
y
b
y
jest k ą tem pomi ę dzy wektorami a , b .
wektorowe :
q
c
=
a
´
b
długo ść wektora c :
c = ab sin
q
gdzie
q
jest k ą tem pomi ę dzy wektorami a , b
1-5
·
a
2
gdzie
19147238.017.png 19147238.018.png 19147238.019.png 19147238.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin