08.pdf

(311 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - W_8
Zmiana systemowa w Polsce z
perspektywy psychologii politycznej
372580468.001.png 372580468.002.png
Diagnoza i wyjaĻnianie zjawisk politycznych w
okresie zmiany systemowej
¡ Zmiany polityczne w Europie ĺ rodkowej i Wschodniej na przełomie lat 80-tych i 90-
tych zaowocowały zainteresowaniem psychologicznymi mechanizmami i efektami
przemian systemowych
¡ Transformacja systemowa (społeczna, polityczna, ekonomiczna) mo Ň e by ę zarówno
Ņ ródłem, jak i efekt procesów psychologicznych
¡ Kiedy zmian ħ systemow Ģ traktujemy jako konsekwencj ħ zjawisk psychologicznych,
kluczowe staje si ħ pytanie o psychologiczne determinanty jej powodzenia; kiedy
patrzymy na ni Ģ jak na Ņ ródło zjawisk psychologicznych szczególnego znaczenia
nabieraj Ģ wywoływane przez ni Ģ psychologiczne zyski i straty
Przykłady polskich projektów badawczych ł Ģ cz Ģ cych psychologi ħ polityczn Ģ z
problematyk Ģ zmiany systemowej:
- ró Ň ne formy rozumienia demokracji i towarzysz Ģ ce im oczekiwania społeczne
- wpływ preferowanych warto Ļ ci kulturowych na postawy dotycz Ģ ce Unii Europ
- alienacja i podmiotowo Ļę polityczna
- psychospołeczne uwarunkowania społecznej dezaprobaty dla politycznych
reformatorów
Badania nad subiektywnym pojmowaniem demokracji
(Reykowski i in., 1995)
WZORY MY ĺ LENIA O DEMOKRACJI:
¡ Brak poj ħ cia demokracji. Osoby, u których nie mo Ň na wyodr ħ bni ęŇ adnego okre Ļ lonego
sposobu ujmowania demokracji.
¡ Demokracja jako pa ı stwo opieku ı cze. Takie rozumienie demokracji, które podkre Ļ la:
ochron ħ interesów robotników, ochron ħ emerytów i rencistów, opiek ħ lekarsk Ģ dla wszystkich,
rozwi Ģ zanie problemu mieszkaniowego, dobre warunki Ň ycia.
¡ Demokracja aksjologiczna. Interpretacja demokracji nawi Ģ zuj Ģ ca do liberalnych warto Ļ ci.
System, który ma chroni ę prawa ka Ň dego obywatela. Kładzie si ħ tu nacisk na takie aspekty jak:
„Wi ħ kszo Ļę liczy si ħ z mniejszo Ļ ci Ģ ”, „ ņ ydzi i Ukrai ı cy - polscy obywatele - te same prawa
jak Polacy”, „Politycy, którzy wygrali licz Ģ si ħ z przegranymi”, „Ci, którzy maj Ģ przewag ħ nie
mog Ģ narzuca ę swego zdania”, „Sejm nie mo Ň e narusza ę praw jednostki”.
¡ Demokracja instytucjonalna. Demokracja ujmowana jest przede wszystkich w kategoriach
instytucji politycznych niezb ħ dnych dla jej funkcjonowania, tj. „Wolne wybory”, „Wszyscy
jednakowe prawa wyborcze”, „Rozwój wolnego rynku”, „Pa ı stwo konsekwentnie przestrzega
prawa”, „Niezale Ň ne s Ģ dy”, „Swoboda tworzenia partii”.
Uj ħ cie demokracji oparte na standardzie wolno Ļ ci wyst ħ powa ę mo Ň e w dwóch ró Ň nych formach
- z punktu widzenia pewnych reguł, na podstawie których ład społeczny jest budowany lub z
punktu widzenia warto Ļ ci, którym reguły te maj Ģ słu Ň y ę .
¡ Demokracja jako pa ı stwo ideologiczne. Uj ħ cie demokracji, w którym jest to system przede
wszystkim chroni Ģ cy i rozwijaj Ģ cy warto Ļ ci chrze Ļ cija ı skie oraz instytucje Ko Ļ cioła.
372580468.003.png 372580468.004.png
Uwarunkowania roŇnych sposobw rozumienia demokracji
¡ Dla poszczególnych interpretacji demokracji sprawdzano wa Ň no Ļę kryterialnych cech
demokracji - ,,Wolne wybory" i ,,Wszyscy jednakowe prawa wyborcze” . W grupach,
które definiowały demokracj ħ w kategoriach wolno Ļ ci (instytucjonalna oraz
aksjologiczna) cechy te były powszechnie wymieniane. Grupa, która definiowała
demokracj ħ w kategoriach opieku ı czych te Ň uwzgl ħ dniała te cechy jako wa Ň ne, cho ę
nie koniecznie jako najwa Ň niejsze. Obie cechy były pomijane przez osoby z
niewykształconym poj ħ ciem demokracji.
¡ Ci, którzy sytuacj ħ w Polsce postrzegali w kategoriach szans, budowali schemat
demokracji na standardzie wolno Ļ ci, a ci, którzy dostrzegali przede wszystkim
zagro Ň enia odwoływali si ħ do standardu opieku ı czo Ļ ci (lub nie mieli ukształtowanego
poj ħ cia demokracji).
¡ Tworzenie poj ħ cia demokracji w kategoriach wolno Ļ ci wi ĢŇ e si ħ z przekonaniem, Ň e
los jednostki zale Ň y w jakim Ļ stopniu od niej samej, a nie tylko o sił zewn ħ trznych.
Osoby z niskim poczuciem kontroli (poznawczej i praktycznej) maj Ģ tendencj ħ do
interpretacji demokracji w kategoriach standardu opieku ı czego. Rozumienie
demokracji oparte na standardzie wolno Ļ ci wi ĢŇ e si ħ silnie z poczuciem kontroli w
sferze politycznej.
¡ Wniosek: wolno Ļę polityczna jest wa Ň n Ģ cech Ģ systemu dla ludzi, którzy maj Ģ
poczucie „panowania nad sytuacj Ģ ”, osoby odczuwaj Ģ ce zagubienie oczekiwały od
systemu czego innego – opieku ı czo Ļ ci.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin